Onderwerp menu

Forum: Overige
Subforum: Leesvoer om samen over te praten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Nieuw: Leesvoer om samen over te praten

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39972
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Wel van gehoord, nog niet gelezen. Weet niet of er veel nieuws in zal staan. Langzaam afvallen is beter, dan weten we hier allemaal. We hebben alleen geen geduld...

Maar als je het gelezen hebt willen wij wel een samenvatting lezen hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2020 21:26    
Vrouw Weeggegevens   Astride
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-8-2021
Berichten: 85
Dieet: Straight Away


  Reageer met quote
Ik heb het gelezen en vind het acceptabel. Onderstaand de rescentie van 'Het 'Gezondheidsnet' dat mij het deed lezen. Een aanrader!

De hamster in je brein door Felix Kreier en Maarten Biezeve

Voor wie is dit boek bedoeld?
Voor iedereen die wil afvallen en het gewichtsverlies ook langdurig wil behouden.

Een knalroze boek en een prikkelende titel die nieuwsgierig maakt. Want wat is de hamster in je brein? Dat is een metafoor voor de hypothalamus, volgens de auteurs van 'de hamster in je brein'. De hypothalamus is een onderdeel van de hersenen. Het regelt zaken als lichaamstemperatuur, ademhaling, hartslag en honger en dorst. Deze functies gaan automatisch en de hele dag en nacht door. Volgens de auteurs heeft de hypothalamus een cruciale rol bij afvallen en gewichtsbeheersing. Ze vergelijken het met een hamster. Want de hypothalamus houdt niet van energietekorten in het lichaam, het wil altijd een voorraad 'hamsteren'. Als je de hypothalamus van slag brengt door bijvoorbeeld een crashdieet te gaan volgen, dan zal deze hamster er alles aan doen om het evenwicht weer te herstellen. Dan daalt de stofwisseling en krijg je honger, net zolang tot de situatie weer in evenwicht is. De auteurs zeggen dus: maak de hamster niet van streek en val langzaam af. Op die manier lukt het om dat gewichtsverlies ook te behouden.

Het boek is geschreven door Felix Kreier en Maarten Biezeveld, twee kinderartsen met belangstelling voor hersenen en overgewicht. Felix Kreier promoveerde in het Nederlands Herseninstituut op de invloed van hersengebieden op overgewicht. Hij werkt als kinderarts en heeft onder andere een spreekuur voor kinderen met overgewicht in Amsterdam. Maarten Biezeveld promoveerde op afweerstoornissen bij kinderen en ook hij werkt als kinderarts. De inhoud en de methode van het boek is echter bestemd voor volwassenen.

Om de hamster in het brein niet van streek te maken, adviseren de auteurs om af te vallen in een heel rustig tempo. Stel dat de hamster op een grote wintervoorraad ligt, dan is het zaak om er steeds stiekem één zaadje tegelijk vanaf te halen. De auteurs zeggen: ‘Hoe kinderachtig het voorbeeld van de hamster misschien overkomt, de boodschap erachter is bloedserieus. En misschien wel een van de belangrijkste boodschappen van het boek: val niet te snel af!’ Zij adviseren een snelheid van 200 gram gewichtsverlies per week, oftewel 10 kilo per jaar. Waar dat getal precies vandaan komt, wordt niet helemaal duidelijk, al worden er in het boek wel veel wetenschappers en studies aangehaald. Behalve de hypothalamus worden nog meer hersengebieden beschreven die effect hebben op je lichaamsgewicht, zoals de prefrontale cortex en het limbisch systeem. Na die uitleg volgt hoe je deze hersengebieden kunt laten samenwerken om zo tot gewichtsverlies te komen. Hier en daar staan leuke inzichten. Zoals dat bewegen je hongergevoel onderdrukt, omdat de hypothalamus bij bewegen denkt dat je gaat 'jagen en verzamelen' en dat de beloning dus zal volgen. Of dat je innerlijke hamster bij het eten van fastfood veel signalen mist, die bij zelf boodschappen doen en koken wel optreden. Dat gemis aan signalen van voorbereiding voor de hypothalamus zorgt ervoor dat je minder verzadigd raakt van fastfood of van kant-en-klaarmaaltijde

De uitleg over de werking van het brein geeft je inzicht in het proces van afvallen en hoe je dat het best kunt aanpakken. De vergelijking met de hamster geeft je een mooie kapstok. Steeds kun je denken: wat vindt mijn hamster hiervan? En dat maakt dat je gemakkelijker tot de juiste beslissingen komt.

Wat kun je ermee in de praktijk?
De auteurs gaan in het laatste hoofdstuk in op de 'hamstermethode'. Ze adviseren om iets minder te eten, iets meer te bewegen, goed te slapen en stress te vermijden. Verander je gewoontes stap voor stap, om je hamster niet te alarmeren. Op die manier val je langzaam af. Je bent vrij om te eten wat je wilt, dit is geen dieet. Sterker nog: als je merkt dat je te snel afvalt, dan moet je meer gaan eten. Want anders wordt de hamster boos. Hoe je precies moet eten en hoeveel minder je moet gaan eten, dat moet je zelf uitzoeken, omdat iedereen anders is. Toch is het jammer dat het boek hier niet echt praktisch wordt. De auteurs adviseren om je calorieën en stappen te tellen en regelmatig op de weegschaal te gaan staan.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?
ja, dit boek laat je inzien hoe onze hersenen werken als je gewicht wilt verliezen. Met als belangrijkste boodschap: val langzaam af voor blijvend gewichtsverlies. En daar sta ik helemaal achter. Jammer vind ik dat ze aanraden om calorieën te gaan tellen: daar moeten we juist vanaf. Belangrijker is het te kiezen voor voedingsmiddelen die veel voedingstoffen bevatten. Dat is gezonder dan strikt op de calorieën letten.

Pluspunten
Verrassende vergelijking
Meer kennis en inzicht in proces van afvallen voor je lichaam
Langzaam afvallen geeft duurzaam resultaat
Leest lekker weg

Hoe je 200 gram per week moet afvallen wordt niet precies uitgelegd
Vrij veel nadruk op calorieën tellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2021 13:18    
Vrouw Weeggegevens   Astride
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-8-2021
Berichten: 85
Dieet: Straight Away


  Reageer met quote
Sorry, nu ik het zo afgedrukt zie is het wel wat overdreven! Het is een geweldig boek maar ik heb geen aandelen in de verkoop.
Vreeeselijk opdringerig.

Ik moet het nog allemaal leren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 05 sep 2021 17:10    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5