Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Minicursus 'Hoe pak je afvallen goed aan?'

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 1. Maak tijd en energie vrij

Het is al zoveel mensen overkomen: je gaat vol goede moed beginnen aan je nieuwe 'regime', je bent vastbesloten om dit keer ècht je gewoontes te veranderen en definitief af te slanken. En dan val je toch weer in oude of nieuwe valkuilen. Je hebt het een keer te druk om te koken en haalt iets makkelijks. Je bent op een feestje en denkt: ik kan toch niet altijd lijnen? Ik heb wel iets lekkers verdiend. Er is snoep in huis voor de kinderen en daar kun je niet van afblijven. Of je hebt gewoon de energie niet om altijd maar gedisciplineerd te zijn en je goede gewoontes vol te houden.


Voordat je begint met nieuwe eetgewoontes en beweegvoornemens, is het belangrijk om ruimte te maken. Ruimte om te oefenen, om dingen te proberen en om uit te rusten van alle inspanningen. Wat je nodig hebt, is voldoende tijd voor jezelf en de mogelijkheid om je eigen behoeftes te onderzoeken. Heb je deze twee dingen al voor elkaar? Ga dat anders eerst regelen! Anders komt de eis om gezond te leven en af te slanken bovenop een grote stapel andere eisen te liggen. Dan is de kans groot dat je het niet gaat redden en dat het gewoon weer de zoveelste 'poging' wordt.

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:31    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 2. Leer je eten logisch kiezen

Waarschijnlijk weet je al heel veel over (gezonde) voeding. Misschien weet je hoeveel calorieën ergens in zitten of welke dingen veel vet bevatten. Of welke dingen je wel of niet moet combineren. Als je al een tijdje bezig bent met je eetgewoontes, kan het zijn dat je al bijna in een voedingsdeskundige bent verandert. Maar stel nu eens dat je wel heel veel informatie en eetregels hebt, maar geen houvast bij het kiezen van je eten. Zou dat kunnen?

Als je dit herkent, is de verleiding waarschijnlijk groot om te blijven zoeken naar nieuwe regels en informatie. Mag je nu wel of niet eten na acht uur 's avonds? Zijn er nieuwe argumenten voor of tegen alleen maar fruit eten tot twaalf uur 's middags? Dat soort dingen. Alleen is de kans groot dat dit soort informatie je nog steeds geen houvast geeft. Elke vraag brengt weer nieuwe vragen met zich mee.

Eten draait niet om regels en feitjes. Het draait om wat je lichaam nodig heeft en hoe je dat kunt krijgen. Vreemd genoeg zijn we dat met zijn allen een beetje vergeten! We kijken vaak wel wat we niet binnen willen krijgen, bijvoorbeeld calorieën of vet. Maar je lichaam houdt zich alleen maar bezig met wat het wel binnen wil krijgen. Daar kun je een aardige strijd door krijgen! Welke aanpak je ook kiest om slank te worden, je zult jezelf goed moeten voeden. Anders gaat je lichaam steeds harder aandringen op meer eten en hoeveel discipline je ook hebt, dat win je nooit! Weet je hoe je je eten zo kunt kiezen, dat je lichaam de voeding krijgt die het nodig heeft? Als dat niet zo is, ga daar dan snel mee aan de slag.

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:32    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 3. Leer je eigen behoeftes kennen

Eten is één van je basisbehoeftes. Alleen is het niet je enige behoefte! Je hebt er veel en soms is het lastig om ze uit elkaar te houden. Dan weet je niet of je moe bent of honger hebt. Of je trek hebt in iets lekkers, of dat je je verveelt. Of je nu echt hele erge dorst hebt, of dat het toch vermoeidheid is. Om nog maar niet te spreken van behoefte aan troost, beloning, gezelligheid, erbij horen of andere dingen die heel begrijpelijk zijn.

Al deze behoeftes hebben invloed op je gedrag. Als je alleen kijkt naar je behoefte aan voedingsstoffen en de juiste voeding kiest, ben je er dus nog niet. Als dat zo was, was het afslanken vast al eerder gelukt en was je nooit meer aangekomen. Gezond eten helpt enorm - op het moment dat je honger hebt. Maar heb je geen honger, dan levert een boterham net zo goed overtollige calorieën als een stuk taart.

Als je je eigen behoeftes niet goed kent, voel je je machteloos als je steeds opnieuw last hebt van eetbuien, overeten en gesnaai. Een goede reden om ze eens te onderzoeken! Een mooi startpunt kan zijn om er de komende dagen bij stil te staan als je op het punt staat om iets te eten of drinken: waar heb je op dat moment behoefte aan?

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:32    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 4. Breng je lichaam in conditie

Stel dat je een prachtig voedingspatroon hebt en nooit teveel eet. Dan kan het afvallen nog steeds moeizaam gaan. Er zijn zelfs mensen die het gevoel hebben dat ze al dik worden van een glas water. Dit heeft te maken met de conditie van je lichaam en met je stofwisseling. Sommige mensen hebben van nature een snellere stofwisseling dan anderen. Maar minstens zo belangrijk is de vraag hoe je zelf je stofwisseling hebt beïnvloed.

Als je jarenlang gelijnd hebt of weinig hebt gegeten, is je lichaam noodmaatregelen gaan nemen. Er kwam weinig voeding binnen, dus is het zuinig aan gaan doen. Zelfs als je nu weer 'normaal' eet, kan je lichaam nog wantrouwig zijn. Wie zegt er dat er niet weer een hongerperiode op de loer ligt? Het duurt even voordat het weer op gang durft te komen.

Een lichaam dat van slag is of in slechte conditie is, kan niet goed vet afbreken. Dat vergt namelijk energie, voedingsstoffen en rust. Of je nu van nature een langzame stofwisseling hebt, je stofwisseling hebt vertraagd in de loop van de tijd, of om wat voor reden ook in slechte conditie bent - dit zal het afvallen bemoeilijken. Geldt dit voor jou? Wat is ervoor nodig denk je, om je conditie of je stofwisseling te verbeteren?

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:33    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 5. Leer omgaan met onrust

Er zijn van die momenten dat je een onbedwingbare neiging hebt om te eten of te blijven eten. Terwijl je best weet dat je geen honger hebt en echt proeven doe je eigenlijk ook niet. Die momenten zijn heel verklaarbaar. Ga maar eens na: bij zo'n eetneiging heb je een onrustig gevoel, dat je alleen lijkt te kunnen kalmeren met eten. Die onrust is niets magisch, hij heeft gewoon een oorzaak.

Hoe beter je leert waar jouw onrustbronnen zitten, des te makkelijker wordt het om een groot deel van je onrust te voorkomen. En zonder onrust krijg je geen eetneigingen. Dat betekent, dat je ook geen strijd meer met jezelf hebt over het snoepen en snaaien. Iets wat ook onrust veroorzaakt, zodat je in een vicieuze cirkel zat. Daar ben je dan vanaf. Natuurlijk zul je heus af en toe nog onrust voelen. Dat hebben alle mensen. Maar gelukkig kun je ook leren dat je bij onrust niet verplicht bent om te gaan eten. Je kunt jezelf daarin trainen.

Herken je het fenomeen 'onrust' en veroorzaakt het lastige eetneigingen? Dan heb je twee doelen erbij: de oorzaken van je onrust onderzoeken en leren omgaan met een onrustig gevoel.

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:34    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 39227
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Stap 6. Hou vol!

In de vorige delen van de minicursus hebben we je verschillende aandachtspunten gegeven:

Tijd en energie vrijmaken om goed voor jezelf te zorgen
Je eten op een logische manier kiezen
Je eigen behoeftes goed leren kennen
Jezelf in conditie brengen
Om leren gaan met onrust
Er is nu nog één ding dat hieraan toegevoegd moet worden: volhouden! Misschien heb je alles al eens geprobeerd. Maar heb je wel eens een goede, complete aanpak gekozen en die gewoon stug volgehouden?

Volhouden lukt het beste, als je alleen aan veranderingen begint waarvan je weet dat je ze kunt volhouden. Anders vraag je iets onmogelijks van jezelf. Ben je wel eens aan iets begonnen waarvan je meteen al wist dat het niets voor jou was? Hoe is dat afgelopen? Kies je acties zorgvuldig, want je gaat er energie in steken. Het zou zonde zijn om die te verspillen. Je krijgt goede resultaten als je de juiste dingen doet en daarmee doorgaat tot je hebt wat je wilt. Wat zou je willen? Meer energie? Gezondheid? Rust en ontspanning? Er goed uitzien? Alle reden om door te zetten!

_________________
Kleinkind nr 3 verwacht in maart 2019
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 15:34    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1