Onderwerp menu

Forum: Babbelbox
Subforum: Babbelbox
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Libby's Paasbabbel

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Libby
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Alles met mate

Reageer met quote
Beste Weegclubfans,

De tijd vliegt en deze week is het alweer Pasen, voor velen betekent dat lekker een lang weekend vrij van (goede) vrijdag tot en met 2e paasdag. De achtergrond van Pasen is natuurlijk kerkelijk en misschien verbaast het jullie, maar Carnaval en Pasen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, Carnaval vindt nl. precies 7 weken voor Pasen plaats. Vorig jaar heb de geschiedenis van Pasen al uitgebreid uitgelegd, daarom doe ik dat nu beknopt voor de nieuwkomers nog een keer. Wie mijn Paasbabbel van vorig jaar helemaal wil lezen geeft maar een gil.

Verder heb ik een uitgebreid Paasmenu bij elkaar gezet, misschien doen jullie voor Pasen nog ideen op! Erg blij

Over Pasen
De niet-Christelijke paasviering komt onder andere tot uiting in de paashaas en paaseieren, beiden symbolen van nieuw leven. Deze symbolen stammen uit een traditie van lentefeesten die aanmerkelijk ouder is dan de Christelijke versie.

De paashaas is een fictieve haas waarvan aan kinderen verteld wordt dat hij paaseieren brengt en ze verstopt in de tuin zodat ze gezocht kunnen worden door de kinderen tijdens de paasdagen.

In België en Frankrijk vertelt men de kinderen dat de paaseieren door de paasklokken gebracht worden. De klokken zijn na het luiden tijdens het Gloria van de H. Mis op Witte Donderdag naar Rome vertrokken om er de eieren te halen. Deze klokken hebben de vorm van kerkklokken met vleugeltjes en vliegen door de lucht. Deze paasklokken-traditie bestaat in Nederland alleen in het zuiden van Limburg.

In Nederland heeft de haas een mandje op zijn rug met daarin eieren waarvan niet duidelijk is door wie ze gelegd zijn. Sommige kinderen wordt, kort samengevat, het volgende verhaal verteld: Een voorjaarshaasje beschermt een nest met eieren tegen een roofvogel. De haas wordt aangevallen en gedood maar de havik krijgt de haas niet van de grond. De volgende ochtend is de haas weer levend. Hij zorgt voor de inmiddels uitgekomen kuikens en brengt voortaan met Pasen wonderbaarlijke eitjes rond. Deze eieren bezorgt hij vooral in tuinen van huizen waar kinderen wonen die iets hebben meegemaakt. Een enthousiaste speurtocht op paasmorgen hoort uiteraard bij deze traditie. Tegenwoordig wordt dit vaak met chocolade-eieren gedaan.

Ook wordt de haas veel gebruikt in kunst in de vorm van beeldjes en paasschalen rond de paastijd.

Ook het beschilderen van beeldjes en eieren wordt veel gedaan.

Heel veel heidense gebruiken waarmee de terugkeer van de lente gevierd werd, zijn in de gebruiken rond het christelijke Paasfeest overgenomen. Het ei is het zinnebeeld van het ontkiemende leven in het vroege voorjaar. Het konijn is een van oorsprong heidens symbool en is altijd een zinnebeeld van vruchtbaarheid geweest. Ook in Slavische landen zoals Polen zijn eieren bekend als vruchtbaarheidssymbolen gebruikt tijdens lente-rituelen. De traditie van het beschilderen van eieren staat daar bekend als pisanki.

Fabergé creëerde uitbundige, met juwelen versierde paaseieren voor de Russische tsaren.

Tot slot van deze paasbabbel nog een paasmenu waarmee je je dierbaren lekker kunt verwennen.

Paasmenu:

Eieren in gerookte zalm
Ingredienten
? 200 gr.gerookte zalm
? 100 gr.huttenkaise
? 2 el.fijngesneden bieslook
? 1 el.fijngesneden dille
? 75 gr.waterkers
? 4 eieren
? peper,zout

Bereiding
kook de eieren hard. Laat ze schrikken en pel ze en laat ze afkoelen. Bekleed de bodem en wand van 4 kopjes met plasticfolie. Bekleed ze daarna met plakjes gerookte zalm. Meng de hüttenkäse met de bieslook en dille en breng dit op smaak met peper en zout. Schep in elk kopje een lepel van dit mengsel en duw er dan een ei in met de spitse kant naar beneden. Schep er dan weer hüttenkäse erop, verdeel die rond het ei en druk alles stevig aan. Dek de bovenkant af met een stukje zalm en zet de kopjes 1 uur in de koelkast. Verwijder de grove steeltjes uit de waterkers en verdeel de blaadjes over 4 bordjes. Keer op elk bordje een kopje en trek het kopje voorzichtig omhoog.Verwijder het plasticfolie. Garneer evt.met een takje verse dille.

Paasomelet
Ingredienten
? 1 venkel in blokjes gesneden
? 1 rode paprika in blokjes gesneden
? 200 gr.postelein
? 50 gr.geraspte pecorino
? 2 el.olijfolie
? verse kruiden
? 8 eieren (splitsen)
? citroensap
? mespuntje paprikapoeder
? peper,zout
Bereiding
Maak een kom vetvrij, door in te smeren met citroensap en droogmaken met keukenpapier. De postelein in een keukenmachine fijn maken, dan de verse kruiden (majoraan,peterselie enz.) erbij doen. Dit mengen we met de eierdooiers in de kom. De 8 eiwitten opkloppen met een beetje zout. Spatel een kwart bij de posteleinmengsel en dan de rest erbij spatelen, zo verlies je het luchtige niet. Verhit in een koekenpan de olijfolie en bak in ca.8 min hier in de paprika-en venkelblokjes en bestrooi ze met een beetje peper, zout en paprikapoeder. Dan het omeletmengsel boven op de groenten in de pan doen.Heb je geen koekenpan waar je de steel niet van af kan halen giet je de groenten in een ronde schaal en dan het omeletmengsel erop. Zet hem in de oven op 190C. en bak deze in 5-8 min. goudbruin. Niet te bruin laten worden. Haal hem uit de oven en keer hem om op een groot bord en doe de geraspte pecorino over.

Lekker met een voorjaarssalade: Doe 100 gr.postelein, 100 gr.waterkers, 2 el.fijngeknipte bieslook, bakje kerstomaatjes, wat kervel, peper, zout, olijfolie en citroensap in een grote slakom en hussel dit alles lekker door elkaar

Lamskoteletjes uit de oven.
Ingredienten
? 8 lamskoteletjes
? 2 in dikke plakken gesneden romatomaten
? 3 takjes rozemarijn
? 1 fijngehakt teentje knoflook
? 4 el.olijfolie
? peper,zout
Bereiding
Verwarm de oven voor op 250C. Dep de lamskoteletjes droog en bestrooi ze met peper en zout en laat ze even op kamertemperatuur komen. Snijd de tomaten in dikke plakken en hak het knoflookteentje zeer fijn. Verhit 3 el.olie in een koekenpan. Bak het vlees op hoog vuur in 1 min.aan beide kanten bruin en leg ze in een lage ovenschaal. Leg op elk koteletje een plakje tomaat en 1/3 takje rozemarijn en verdeel de fijngehakte knoflook erover. Bestrooi de tomaatplakjes met peper en zout en druppel er wat olijfolie over. Schuif de ovenschaal in de oven en laat het vlees in 4-5 min.gaar worden, het mag rosé blijven,wil je ze iets gaarder hebben moet je de tijd iets verlengen.
Lekker met sperzieboontjes.

Romig aardbeiendessert
Ingredienten
? 50 ml.aardbeienlikeur (slijter)
? 2 el.citroensap
? Suikervervanger voor 50 gr.suiker
? 250 ml.slagroom
? 125 gr.aardbeien
? 1/2 tl.citroenrasp
Bereiding
Meng de aardbeienlikeur met het citroensap, de citroenrasp en de suikervervanger. Klop de slagroom stijf en klop deze daarna door het suikermengsel. Was de aardbeien en verwijder de kroontjes. Houd 4 aardbeien apart en snij de rest in kleine blokjes. Maak in 4 glaasjes laagjes van de aarbeien en het roommengsel. Schaaf met een kaasschaaf van de chocolade mooie grote krullen. Eindig met een laagje aardbeien en garneer met een hele aardbei.

Frambozensorbet
Ingredienten
? Frambozen( bv. Diepvries) 350 gram
? Slagroom 100 ml
? Natrena vloeibaar gelijk aan 50 gram suiker
? Citroensap 2 el
Bereiding
Klop de slagroom met zoetstof en citroensap. Roer de frambozen erdoor. Verdeel het over de ijsvormpjes ( liefst met stokje) Of over andere bakjes die in de vriezer kunnen.
Laat minstens 3 uur opstijven in de vriezer. Aantal koolhydraten per persoon: 2,6 gram

wensen jullie !

Plaatjes verzorgd door Goldwingstar

Laatst aangepast door Libby op di 25 mrt 2008 12:37, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 13:31    
Vrouw Weeggegevens   Meeri

Dieet: low carb

Reageer met quote
Hoi Bianca, ik lees nu je Paasbabbel pas. Ik had al bij de babbelbox een stukje geplaatst over het unieke van de vroege Paas...

Jij ook fijne Paasdagen, rust maar eens lekker uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 19:14    

Reageer met quote
Meeri schreef:
Hoi Bianca, ik lees nu je Paasbabbel pas. Ik had al bij de babbelbox een stukje geplaatst over het unieke van de vroege Paas...

Dank je Meeri, ik hoop dat dat gaat lukken.

Ik zal dat stukje van jou eens gaan lezen want ik snap er geen barst van hoe het nou kan dat de feestdagen dit voorjaar zo vroeg vallen. Ik ben nog nooit met Pinksteren jarig geweest, tenminste niet dat ik mij kan herinneren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 21:01    
Vrouw Weeggegevens   Meeri

Dieet: low carb

Reageer met quote
Libby schreef:
Meeri schreef:

Ik zal dat stukje van jou eens gaan lezen want ik snap er geen barst van hoe het nou kan dat de feestdagen dit voorjaar zo vroeg vallen. Ik ben nog nooit met Pinksteren jarig geweest, tenminste niet dat ik mij kan herinneren.

Hier staat waardoor dat komt http://www.xs4all.nl/~carlkop/specials/pasen/pasen.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 20 mrt 2008 21:47    

Reageer met quote
Meeri schreef:
Libby schreef:
Meeri schreef:

Hier staat waardoor dat komt http://www.xs4all.nl/~carlkop/specials/pasen/pasen.html

Bedankt Kussen ik snap het nu.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 14:31    
Vrouw Weeggegevens   Chanti
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: gezond leven,kcal tellen en bewegen

Reageer met quote
fijne paasdagen libby!liefs chanti

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 16:26    

Reageer met quote
Chanti schreef:
fijne paasdagen libby!liefs chanti

Eensgelijks Chanti (ik moet bij jou altijd aan Italiaanse wijn denken, zo stom, een i tje erbij en je hebt Chianti Lachen Lachen Lachen Lachen Lachen ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 mrt 2008 16:43    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1