Onderwerp menu

Forum: Babbelbox
Subforum: Babbelbox
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Libby's eettips en eetbarebloemenbabbel

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Libby
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Alles met mate

Reageer met quote
Beste Weegcluppers,

Vaak hoor je de kreet: ik eet geen verse groenten en fruit want dat is veel te duur! ja, als je midden in de winter aardbeien wilt eten betaal je daar de hoofdprijs voor want die worden ??s winters nu eenmaal in Egypte gekweekt. Met sperziebonen hetzelfde verhaal, vrijwel het hele jaar verkrijgbaar maar niet de Nederlandse, die je vanaf augustus tot ongeveer oktober van de koude grond hier kunt krijgen.

Dus is gezond eten duur? Fout. Het is perfect mogelijk om gezonder te gaan eten zonder daarvoor meer geld te moeten uitgeven of pakjes, potjes, zakjes te moeten gebruiken. Hieronder een aantal tips om toch vers, gezond en niet te duur te eten.

? Ga terug naar de basis.

Bereide producten en kant-en-klare maaltijden zijn doorgaans duurder dan verse basisvoedingsmiddelen en bevatten vaak te veel zout. Zelf aardappelen schillen en bereiden is goedkoper dan bijvoorbeeld pureepoeders, waaraan ook weer veel dingen zijn toegevoegd die niet goed voor ons lichaam zijn. Wie minder uitgeeft aan kant-en-klaarmaaltijden en allerhande hapklare snacks kan meer uitgeven aan verse producten zoals groenten en fruit.

? Een gezonde voeding vraagt geen bijzondere culinaire vaardigheden. Er zijn tal van eenvoudige recepten die snel klaar, lekker en goedkoop zijn, zie hiervoor o.a. onze uitgebreide receptenlijst.

? Water is de beste drank. Het kost weinig in vergelijking met allerhande softdrinks en alcoholbevattende dranken.

? Merkproducten zijn doorgaans duurder en niet altijd beter van kwaliteit dan goedkopere producten.

? Kies groenten en fruit waarvan de aanvoer groot is (seizoensproducten). Dan is de prijs het laagst. Dit zorgt ook automatisch voor variatie.

? Neem 100 g vlees of vis per dag. Meer is niet nodig. Varieer ook met magere vleessoorten die ook in kleine porties voor iedereen betaalbaar zijn.

? Producten in speciale vormen en met extra toevoegingen zijn meestal duurder terwijl dergelijke extra's niet altijd meer essentiële voedingsstoffen aanbrengen.

? Een evenwichtig samengestelde en gevarieerde voeding levert alle noodzakelijke voedingsstoffen. Verrijkte producten die meestal ook duurder zijn, zijn dan ook overbodig. Ze kunnen nuttig zijn voor bepaalde doelgroepen (bv. bejaarden, personen die van een ziekte herstellen) maar zijn niet essentieel voor een goede voeding en kunnen een slecht samengestelde voeding ook niet zomaar goedmaken.

? Maak een weekmenu op en een boodschappenbriefje. Zo hoef je minder naar de winkel en kom je minder in de verleiding om meer te kopen dan je van plan was. Een goede planning laat ook toe beter te variëren en duurdere menu's af te wisselen met goedkopere.

? Doe geen boodschappen met een lege maag. De verleiding om zaken te kopen die je niet nodig hebt, is dan groter.

? Voorverpakte producten zijn vaak duurder dan wanneer je ze in bulk koopt, prei en bloemkool bijvoorbeeld blijven in de garage of bij 10 graden makkelijk 2 weken goed. Vergelijk altijd de prijs per kilogram of per liter.

? Ga niet in op aanbiedingen alleen omdat ze goedkoper zijn. Wanneer de producten in de aanbieding passen in je weekmenu, zijn ze wel een goed idee.

? Haal niet meer in huis dan nodig is en je kan opbergen in je koelkast. Zo vermijd je dat je vervallen producten moet weggooien.

? Correct bewaarde restjes kunnen de volgende dag opnieuw op verschillende manieren worden gecombineerd. Bijvoorbeeld koude aardappelen in een salade met blokjes kaas of ham. Maak soep met restjes van verschillende groenten. Maak van vers fruit dat overrijp is een fruitsla of een fruitmoes alvorens de vruchten slecht worden en moeten worden weggegooid.

Steeds meer aanwijzingen uit onderzoek en uit de praktijk geven aan dat je beter je calorieën kunt halen uit normaal gezond voedsel dan dat je oplossingen zoekt in voeding waar de calorieën uit gehaald zijn.

Vaak is het zo dat uit light-producten ook uitermate belangrijke nutriënten onttrokken zijn en dus niet worden genuttigd waardoor je niet afvalt. Eet liever 'echt' voedsel totdat je honger gestild is, dan light-producten in grotere hoeveelheden. Een goed voorbeeld is calcium. Als je te weinig calcium binnenkrijgt, dan is de kans op overgewicht en obesitas groter dan wanneer je een paar kleine porties (griekse) yoghurt, een stukje lekkere kaas en wat melk per dag eet/drinkt.

Mensen die zuivel willen vermijden kunnen supplementeren met calcium. Een goed boek dat dit principe onderstreept is "Why french women don't get fat."

Een typisch Nederlands voedingspatroon is 's ochtends brood met kaas, met de lunch een paar boterhammen en 's avonds rood vlees, gekookte groenten en aardappelen.

Zo'n voedingspatroon geeft je lichaam, na verwerking in je maagdarmkanaal, tweemaal per dag wat suiker en 's avonds wat suiker en vet. Deze voeding bevat weinig vitamines en mineralen en te weinig proteïne en calcium. Het biedt je 's avonds wél een flinke dosis verzadigd vet dat direct in je lichaam opgeslagen wordt.

Ben je een sporter of iemand die fitter wil zijn en wil je je vetpercentage verlagen, dan zul je je voedingspatroon beter moeten aanpakken. De aanpak is om proteïne te zien als de kern van iedere maaltijd. Je maaltijden draaien het liefst om eieren, zuivel, vis, kip of vlees.Je vult dat alleen aan met lichte groenten of kleurrijk fruit. Heb je nog honger, gebruik dan wat koolhydraten zoals volkoren brood, volkoren pasta of zilvervliesrijst als sluitpost totdat je honger gestild is.

Wat voorbeelden zijn:
- Ontbijt: volvette griekse yoghurt met vers gesneden kleurrijk fruit met een beetje muesli erbij.
- Lunch: blikje tonijn (in olijfolie) met tomaten, komkommer, olijven en feta met wat roggebrood erbij.
- 's Avonds: kipfilet met broccoli en bospeen roerbakken met wat thaise red chili of indiase tandoorisaus erbij. Lekker met een eetlepel griekse yoghurt of crème fraîche erdoorheen net voor het serveren.
- 's Avonds laat: heb je nog honger of heb je gesport, dan is een weiproteïneshake een goede manier om spiergroei en vetverlies te ondersteunen.

Met deze aanpak krijg je veel waardevolle nutriënten binnen, waardoor je lichaam juist gestimuleerd wordt om beter te functioneren en alsnog vet af te staan.

Ze worden ook wel eens hoogwaardige "negatieve-calorie-maaltijden" genoemd. Maaltijden dus die over de hele dag meer calorieën helpen verbranden dan dat de calorieën met een maaltijd binnenkomen. Het boek "South Beach Diet" werkt deels met dit principe en is het lezen waard.

Mensen houden van bloemen in huis. Sommigen houden ook van bloemen op hun bord. Zij gebruiken ze om bepaalde gerechten meer kleur en smaak te geven. Bloemen worden in de keuken trouwens vaker verwerkt dan gedacht. Sommige courante kruiden of specerijen, zoals kruidnagel, saffraan en jasmijnthee, zijn ook bloemen of delen ervan.

Van decoratie naar degustatie
In de gastronomie is men al lang vertrouwd met het gebruik van bloemen in gerechten. Oorspronkelijk werden ze alleen als decoratief element gebruikt. Dankzij de opkomst van de ??nouvelle cuisine??, de inventiviteit van jonge chef-koks en de drang naar het vinden van nieuwe smaakcombinaties is de bloem een meer prominente rol gaan spelen.Bloemen Voedsel. Soms eten we bloemen, waarvan we niet beseffen dat het bloemen zijn. Want wist je dat bloemkool en broccoli eigenlijk bloemhoofden van de kool zijn?

Van sommige planten worden de bloemen gebruikt om drank van te maken. Jasmijnbloemen worden gebruikt voor de pure jasmijnthee, dat is bij velen bekend, maar deze bloemen worden soms ook gemengd met andere theesoorten om er een bepaalde smaak en geur aan te geven. Van veel in het wild levende planten worden de bloemen gebruikt om er wijn mee te maken.

Sommige bloemen, zoals viooltjes en rozen, worden in salades of ter garnering gebruikt of ook wel met suiker gekookt (gekristalliseerd) om er taartversieringen van te maken.

Kruidnagels, gebruikt voor het kruiden van voedsel, zijn ook bloemen, namelijk de gedroogde bloemknoppen van de Oost-Indische heester.

Kappertjes die je gewoon vers of uit een potje kunt eten, maar ook vaak aan azijn worden toegevoegd, zijn de bloemknoppen van een heester. Zo eten we vaker bloemen, zonder te weten dat het bloemen zijn, omdat we ze kennen als groenten of kruiden.

Of artisjok, zo'n prachtige blauw-paarse bloem. Eetbare bloemen zijn er genoeg, alleen zijn ze slecht houdbaar en in de vriezer al helemaal niet. Als je bloemen wilt eten dan is het parool: plukken en eten. Liefst uit eigen (of buurman's ) tuin, waar niet gespoten wordt en waar geen uitlaatgassen overheen komen. Ook de uitlaatplekken voor honden komen niet in aanmerking.

Er zijn smakelijke bloemen en heel mooie bloemen, de laatste prima voor versiering van taart of salade.

Van de goudsbloem wordt b.v. calendulazalf gemaakt maar de bloemblaadjes staan heel feestelijk in de sla.

Dat is ook het geval met de bloemen van de O.I.Kers. Dit is een heel dankbare plant. Hij groeit met enorme uitlopers en prachtig felle kleuren in de tuin, het gesnipperde blad kan dienen als kruid i.p.v. waterkers en de zaden kunnen worden ingelegd en gegeten als kappertjes.

Viooltjes zijn gesuikerd heel decoratief en eetbaar. Doop de bloempjes (liefst van de wilde planten) in gesmolten suiker en laat dit hard worden, leuk en lekker.

Nog zo'n voorbeeld is de paardebloem. Vroeger aten de mensen in het voorjaar, als er nog helemaal nergens verse groente te koop was, molsla. Dat was paardebloemblad dat in een molshoop groeide en daarom beschut tegen late kou, maar niet groen door gebrek aan zon. Dit jonge blad (altijd alleen het jonge blad gebruiken) kan versgeplukt gemengd worden met kropsla of komkommer of alleen gegeten worden met peper en zout, wat citroen en olijfolie en bieslook of knoflook, al naar eigen inzicht. Men zegt, dat de piepjonge blaadjes, die je heel vroeg in het voorjaar plukt, smaken zoals babies in de wieg ruiken. Al het prille voorjaarsgroen heeft een babygeur. Later zit in de nerf van het paardebloemblad het bittere melksap, wat heel heilzaam is voor de mens, maar bitter. Pluk nooit planten langs de openbare weg en natuurlijk laat je de paardebloemen in het voorjaar in de tuin staan. Ze bloeien n.l. prachtig, even mooi als goudsbloemen. De bloemen sluiten zich als de zon weg is en als ze geplukt worden. Paardebloemblad blijkt ook nog versterkend te werken op de ogen.

Veel composieten, zoals sla, andijvie, witlof, cichorei zijn goed eetbaar of geschikt als medicijn. Cichorei is een welbekend surrogaat voor koffie en is verwant met de paardebloem. Je kunt zowel van de gedroogde en fijngemalen wortel van de een als van de ander koffie maken of het mengen met echte koffie. Je moet daarvoor de wortels oogsten in het najaar, als ze goed dik zijn en goed schoonborstelen, daarna drogen in de oven en fijnmalen.

Is elke bloem eetbaar?
Culinair creatief zijn met bloemen is een uitdaging. Hierbij moeten echter strikte regels in acht worden genomen want niet elke bloem is geschikt voor consumptie.

? Niet alle bloemen zijn eetbaar. Zoals bij paddestoelen moet men zich goed informeren over de naam en de achtergrond van de bloem die men wenst te gebruiken.

? Van de meeste bloemen zijn alleen de bloemblaadjes bruikbaar. De stengel en het blad hebben vaak een bittere smaak.

? Pluk geen bloemen op plaatsen waar mogelijk schadelijke bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Bloemen die in bloemenwinkels worden verkocht kunnen ook bespoten zijn.

? Eetbare bloemen worden verkocht in de groenten- of kruidenafdeling van warenhuizen en speciaalzaken. Deze zijn vrij van bestrijdingsmiddelen. Omdat hun versheid zeer beperkt is, moet men de verpakkingsdatum en de kwaliteit van de bloemen nauwkeurig in het oog houden.

? Eetbare bloemen gekweekt in de eigen tuin zijn veilig op voorwaarde dat men zelf geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Bovendien is het handig om altijd verse bloemen bij de hand te hebben. Gebruik alleen de bloemen die gaaf zijn, zonder schimmels of andere aantastingen.

? Een recept waarin bloemen worden gebruikt, moet strikt worden gevolgd. Zowel wat betreft de soort bloem, als de bereidingswijze.

? Was vers geplukte bloemen voor gebruik voorzichtig zonder ze te kneuzen. Verwijder daarvoor ook al het groen rondom en onder de bloem. Bij sommige zeer aromatische en tere exemplaren wordt wassen afgeraden.

? Verse bloemen worden best meteen gebruikt . Men kan ze ook laten drogen om later te verpulveren en te gebruiken zoals gedroogde kruiden.

Gezondheidseffect
Het gebruik van bloemen in de keuken is vergelijkbaar met het gebruik van kruiden. Zij hebben vooral de bedoeling om gerechten smakelijker en aantrekkelijker te maken. Door de doorgaans kleine toegevoegde hoeveelheden leveren zij geen relevante bijdrage aan de voedingswaarde van gerechten. Wie bloemen in gerechten verwerkt moet ten slotte de bovengenoemde voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Sommige planten zijn giftig of kunnen schadelijk zijn als zij verkeerd worden gebruikt.

Hard gekookte eieren gevuld met Goudsbloemen

12 verse Goudsbloemen
2 koffielepels gedroogde bloemblaadjes
6 hardgekookte eieren
80 g mayonaise
1/2 koffielepel zout
peper

Ontdoe de hardgekookte eieren van hun schaal en snijd ze in de lengte door. Haal er voorzichtig de eierdooiers uit en prak deze fijn.
Voeg er de mayonaise, zout, peper en de fijn gemaakte gedroogde bloemblaadjes aan toe en meng alles goed. Vul de eiwithelften met het mengsel. Versier de gevulde eieren met de bloemblaadjes. Koel serveren.

Dan nog een slazakjestip wat ik laatst ergens las:

Sla in zakjes slechts twee dagen goed

Voorverpakte sla in zakjes is na twee dagen vaak al niet meer goed. Op de uiterste houdbaarheidsdatum is de sla echt in slechte staat.

Dat zegt de Consumentenbond na onderzoek naar voorverpakte sla. Diverse slasoorten van verschillende supermarkten zijn gecontroleerd op versheid en kwaliteit. Op de dag van aankoop is de sla in 86 procent van de gevallen van prima kwaliteit. Na een dag neemt dit echter al sterk af.

Op de dag van de uiterste houdbaarheidsdatum blijkt dat van de 29 zakjes nog slechts vier in goede staat waren. De sla was verlept en niet goed meer van smaak. Ruim 59 procent van de zakjes was zelfs als matig en slecht beoordeeld.

De Consumentenbond adviseert mensen om de sla niet langer dan twee dagen na aankoop te bewaren. Ook is het slim om zakjes te kopen met de langste houdbaarheidsdatum.

Ik geef zelden mijn eigen mening in de babbels maar nu wil ik toch een kanttekening bij dit bericht zetten. Ik heb zelf de ervaring met voorverpakte gewassen en gesneden sla dat het zakje soms na 1 dag na aankoop al weggegooid kon worden en andere zakjes die zwaar over de datum waren nog gewoon gegeten konden worden. Dus ik kijk naar hoe de sla erbij hangt en ga niet op de t.h.t. datum af, want het kan maar zo gebeuren dat ik sla heb gekocht die volgens het zakje nog een paar dagen goed is en dan toch de volgende dag al niet meer bruikbaar is.

Natuurlijk is voorverpakte sla duurder dan een krop thuis zelf wassen, maar ik vertik het om de sla te wassen en laat het dus in de groetenla verrotten om met het vuilnis mee te gaan. Wat is er dan duurder? Rollende ogen Rollende ogen Rollende ogen

Groeten van

Plaatjes verzorgd door Goldwingstar

Laatst aangepast door Libby op do 20 mrt 2008 12:53, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 16:32    
Vrouw Weeggegevens   Goldwingstar

Dieet: Gezond eten (GLUTENVRIJ)

Reageer met quote
Hallo Maatje
Jamie Oliver.
Was vanmiddag toevallig ook met eetbare bloemen aan het koken.
Ceasar Salad met bloemen

Op rtl 4 ik weet niet of je het bij gemiste programma's terug kunt zien.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 18:50    
Vrouw Weeggegevens   Dipinipi
Moderator

Dieet: Lowcarb/Cohen met een snufje WW

Reageer met quote
leuke babbel!
die bloemen van de O.I.kers zijn idd erg lekker,een beetje radijsachtig scherp
ik koop ook sla in zakjes of ijsbergsla als krop,dat is goed te doen,blijft ook langer vers

*Herinner je gister,droom over morgen maar leef vandaag*
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 14 mrt 2008 18:59    

Reageer met quote
Goldwingstar schreef:
Hallo Maatje
Jamie Oliver.
Was vanmiddag toevallig ook met eetbare bloemen aan het koken.
Ceasar Salad met bloemen

Op rtl 4 ik weet niet of je het bij gemiste programma's terug kunt zien.

Toeval bestaat niet! Dit was telepathie tussen Jamie en mij denk ik Lachen Lachen Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 12:25    

Reageer met quote
Dipinipi schreef:
leuke babbel!
die bloemen van de O.I.kers zijn idd erg lekker,een beetje radijsachtig scherp
ik koop ook sla in zakjes of ijsbergsla als krop,dat is goed te doen,blijft ook langer vers

ja, IJsbergsla blijft als krop inderdaad langer goed, maar ja, het moet toch gesneden en gewassen worden en dat doe ik dus gewoon niet, ik vind het een rotklus en Ed zei, omdat de zakjes best duur zijn, dat hij dan voortaan de sla wel zou wassen. Oke, nou, dat heeft hij dus 3 x volgehouden en daarna lagen er weer gewoon kant en klare zakjes in de kk. Lachen Lachen Lachen Lachen want hij deed het ook niet meer.

Ik ben blij met je reactie Dipinipi. Er wordt vaker bloemen gegeten dan gedacht nl. en ik vond het zelf een leuk onderwerp Lachen Lachen Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 12:28    
Vrouw Weeggegevens   Passie

Dieet: south beach

Reageer met quote
Leuk om te lezen. Ik heb de bloemen van de oi kers nog nooit gegeten, weet wel dat de plant een hele typische maar lekkere geur heeft. Het is onkruid, maar toch vind ik het zo zonde om de bloemen araf te halen. Dat doet mijn tere hartje gewoon pijn Erg blij

Van paardebloemen hebben we een keer wijn gemaakt en ik moet zeggen dat dat de allerlekkerste wijn is die ik ooit gedronken heb.
smullen smullen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 15 mrt 2008 14:14    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1