Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Judith Becks dieetoplossing opnieuw oppakken


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 49, 50, 51  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
Missy, jouw laatste alinea vertelt over alles waar je van baalt. Ik herken me er goed in!!

De twee regels die je daarvoor schreef, zijn super belangrijk. Gebruik ze als een heel mooie nieuwe ondersteunende motivatiekaart om vaak naar te kijken!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2021 13:53    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
Dag 34, Zoek oplossingen om je problemen op te lossen

Judith geeft in dit boek natuurlijk geen oplossingen voor elk probleem. Wel reikt ze ons technieken aan waarmee we kunnen oefenen om te leren hoe we problemen kunnen oplossen, waarbij we invloed hebben op omstandigheden. én kunnen omgaan met problemen waarbij dat niet zo is, zodat de kans dat we gaan eten als reactie op problemen, zo klein mogelijk wordt.

Judith schrijft dat veel mensen in haar praktijk te maken hebben met grote problemen, zoals een scheiding, problemen met kinderen, ouders of andere familieleden. baanverlies, financiële tegenslagen; ze leerden met al deze tegenslagen omgaan zonder zichzelf te troosten met eten. Voor sommige heeft Judith geen 'oplossing', bv bij het grote gevoel van verlies na het overlijden van een dierbare. Ze was wel een luisterend oor en gaf een schouder om op uit te huilen. Ze moedigde mensen ook aan om steun en troost te zoeken bij anderen, hulp te vragen en erover te praten. .Maar veel van de problemen waar mensen mee kwamen waren wel, of in ieder geval gedeeltelijk, op te lossen.

Bij een probleem waar je iets aan kunt doen, kun je de volgende stappen volgen (naar een voorbeeld van een vrouw die in een bepaalde periode wanhopig werd door haar tienerkinderen):

. Omschrijf het probleem nauwkeurig. Dat ging moeilijk na de algemene omschrijving 'Mijn kinderen zijn onhandelbaar.' Het werd makkelijker toen het probleem opgesplitst werd in kleinere stukjes: De kinderen ruimen hun kamer niet op. Ze doen hun huiswerk niet. Ze helpen niet bij de afwas. Ze houden niet op met ruziën als dat gevraagd wordt.

. Let op wat er door je hoofd gaat terwijl je over het probleem nadenkt. Zijner bv gedachten die de oplossing in de weg zitten?
De vrouw dacht: Mijn kinderen zijn waardeloos; ze horen zich niet zo te gedragen.
Haar manier van denken blokkeerde haar creativiteit en motivatie om het probleem opgelosten.

. Pak ondermijnende gedachten aan met de zeven vragen techniek.
Toen de vrouw zichzelf die vragen stelde, kwam ze tot de conclusie: Ook al gedragen mijn kinderen zich zo, ze zijn toch niet 'waardeloos', want ze deden bepaalde dingen wel die ze vroeg. Ze zijn lastig, omdat ik nu niet weet hoe ik ze aan moet pakken. Als ik leer wat ik moet doen, zullen ze daar vast reageren. Als ik ze waardeloos vind,ben ik bootsen van streek en weinig effe toef. Als ik inzie dat ik wel kan veranderen wat ik zelf doe, heb ik de situatie meer in de hand en heb ik waarschijnlijk ook meer invloed op de kinderen. Een ander in deze situatie zou ik adviseren hulp te vragen. Ik denk dat ik iemand moet zoeken die me de vaardigheden die ik nodig heb, aanleert.

. Wanneer je d gedachten die je in de weg zitten eenmaal hebt aangepakt, kun je de laatste vraag: Wat moet ik nu doen? gebruiken om te brainstormen over alle mogelijke oplossingen. Probeer dit niet helemaal alleen te doen, masr vraag om hulp. Vrienden en familieleden komen vaak met oplossingen waar je zelf niet zorgsubsidies op komt.

. Bekijk de mogelijke oplossingen stuk voor stuk, besluit welke je het beste eerst kunt uitproberen en pas die toe. Herhaal dit proces zo vaak als nodig is met andere mogelijke oplossingen.

Wat denk je?
Ik weet gewoon. Iet wat ikmoet doen. Ik heb echt zin o. Iets te eten.

Steunende gedachte
Vraag om hulp!
Eten leidt je tijdelijk af. Je zult het probleem vroeg of laat onder ogen moeten zien. Je kunt net zo goed proberen ermee aan het werk te gaan.

Actiepunten dag 34

Gewogen
Lijst van redenen gelezen en herlezen
Idem van je motivatiekaarten; evt een nieuwe gemaakt
Dieet en bewegingsactiviteiten in Dagschema ingepland
Eten afgepast, afgewogen
Zittend, langzaam en aandachtig gegeten
Op tijd gestopt met eten
Eetschema direct aangepast als het nodig was
Geen keus gezegd tegen niet ingepland eten
Binnen aantal eenheden en kcal gebleven
Lichaamsbeweging gedaan, gepland en ongepland
Afleidingstechnieken gebruikt bij trek of eetdrang
Contact opgenomen met dieetcoach
Opgelet of je gedachten had die je voor de gek houden
Nou ja techniek gebruikt bij teleurstellingen
Plan bedacht om probleem te lijf te gaan bij een evt, volgende keer
Eetschema voor volgende dag ingevuld
Compliment gegeven voor wat goed ging vandaag en ook nog voor... en ....

Dagboek
Wat heb je vandaag gedaan om ongepland eten te voorkomen?
Als j van je dieet afweek hoe kwam dat dan?
Welke ondermijnende gedachten zaten je dwars?
War heb je daar tegenin gebracht?
Wat kun je daarvan leren voor een volgende keer?

Morgen dag 35.

Slaap goed allemaal!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2021 22:14    
Vrouw Weeggegevens   Astride
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-8-2021
Berichten: 971
Dieet: Astride eet lekker en intuïtief


  Reageer met quote
Oei, oei, duurde dag 33 maar 2 dagen!

Hier zit wel een emotie-eter. Geen problemen met vocht vast houden, een echte (vr)eter bij tegenslagen,

Haak over 2 dagen wel weer aan, moet nog herlezen wat er staat op blz 139 en 140.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2021 23:37    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
Dag 33 is een pester. Hij steekt telkens de kop op als ie zijn zin krijgt.
Dat krijgt ie niet. Wij blijven oefenen om hem te bestrijden!!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 26 nov 2021 23:47    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 40842
Dieet: Dr. Frank/vegetarisch
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Ik ben door Judith inmiddels wel zover dat ik niet afhaak als ik me wel eens moedeloos voel worden hoor. Ach ja, het is nu eenmaal zo. Het is de leeftijd en mijn hart die maken dat ik vaker vocht vasthou. Dat raak ik ook wel weer kwijt. Meer (groene) thee drinken en mijn selderijzaad tabletjes niet vergeten. Lach En ik voel me goed zoals het gaat nu. Dat helpt ook! Lach Meer in controle, daar houd ik wel van. Lachen Om controle te hebben over alles in mijn leven. Niet alles kun je controleren maar mijn eten heb ik wel zelf in de hand. Lach

Problemen oplossen doe ik ook vaak door te mediteren. Soms ploppen de oplossingen dan zo je hoofd in. Echt waar. Of nadat ik geslapen heb wordt ik wakker met de oplossing. Intuïtie moet je soms op vertrouwen. Kunnen leven met iets tot de oplossing komt. Ik heb geen eetaanvallen door stress gelukkig. Dus ik tel mijn zegeningen. Ik weet dat ik bij verveling de fout in kan gaan. Het begint dan met een onrust gevoel. Dan ga ik wat doen, of neem iets te drinken. Dat helpt meestal wel.

Ik geef mezelf overigens een compliment voor het de hele afgelopen week koken van verse maaltijden. Met dank aan uitgekiende planning. Dit weekend heb ik nog een plan. Vanaf maandag komt er weer een nieuw plan voor een paar dagen. Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 nov 2021 2:56    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
Dag 35 - bereid je (maar weer) voor op je weegdag ohhh

Morgen staan we al weer aan het begin van onze laatste (zesde) week van onze weg met Judith. Denk voordat je op de Weegschaal stapt dat het getal erop een meetpunt is, het heeft geen morele waarde, en als je omhoog bent gegaan, ben je niet waardeloos!
Als je deze week afgevallen bent, is dat prachtig. Als het niet zo is, weet dan dat schommelen van dag tot dag erbij hoort, net als je bloeddruk en je lichaamstemperatuur. Als je afgelopen week evenveel gegeten en bewogen hebt als de weken ervoor, dan val je waarschijnlijk komende week wel weer af. Als je twee weken achter elkaar niet afvalt, weeg dan je eten nauwkeuriger af, pas op voor verborgen calorieën, vooral als je uit eten gaat, en/of verminder het aantal calorieën een beetje, of neem wat extra lichaamsbeweging. Of neem contact op met je dieetcoach en vraag hulp.

Morgen doe je het volgende
. Je weegt je en noteert je stip in je grafiek
. MaK een kopie van je afvalgrafiek om bij je te hebben, zodat je steeds kunt zien welke vooruitgang je hebt geboekt

Wat denk je?
Ik vind het moeilijk om niet teleurgesteld te zijn als ik maar zo weinig of niet ben afgevallen. Kon ik masr stoppen met mijn dieet.

Steun
Als ik wil afvallen zal ik moeten accepteren dat ik mijn hele leven min of meer op dieet ben. Maar het is niet erg als ik maar langzaam afval., want vanaf nu blijf ik toch op dezelfde manier eten.

En dan volgt de afsluiting van vandaag met het afvinken van al je prestaties.
Zet de niet afgevinkte onderdelen in een apart lijstje en maak een plan wanneer je die gaat aanpakken en of afronden.

Zet m op allemaal, fijne zaterdag en veel succes!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 nov 2021 12:14    
Vrouw Weeggegevens   liene
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 1-10-2009
Berichten: 1211
Dieet: sleeve/ GBP
Woonplaats: Noord holland


  Reageer met quote
Het gaat hier niet goed. Ik ben onrustig en krijg het niet onder controle. De laatste dagen die ik heb gelezen gaan daar ook over maar het ging mij te snel eigenlijk. Ik kan dat gedrag (gedachtes er achter) niet zo snel veranderen en moet daar meer tijd in steken.
Vanavond Sinterklaas vieren met het gezin. Maandag ben ik er weer. Even terug naar de basis en dan werken aan mijn kopinhetzandsteek gedachtes.

Fijn weekend.

_________________

Bewegen/weegwijzer/boek van Judith/ suiker en snoep vrij/ motifatiekaart
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 nov 2021 13:11    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
Liene, daar sta ik niet raar van te kijken, echt niet. Het is zo herkenbaar! Geef niet op, het is echt de moeite waard om met Judith te blijven oefenen.. Jij bent de moeite waard!

Terug in de tijd kikend, zag ik dat ik het boek van Judith al in 2013 gekocht had. Toen in 1 keer uitgelezen en meteen gedacht: dat kan ik nooit. Dat lukt me nooit.
Daarna ben ik het rustiger gaan lezen en ben ik begonnen met datgene eruit te halen waar ik op dat momenteel wel iets mee kon en durfde te gaan doen, want als je wilt gaan afvallen, moet je ook de stap durven zetten om afscheid te nemen van een soort vriendje dat je altijd kon pakken als je wat dwars zat: eten. De periode daarna is een soort rouwperiode, voortreffelijk en ook humoristisch verwoord door Berthold Gunster van Omdenken. Er is een you tube filmpje van. Dat heeft me erg goed en positief geholpen. Ook de gedachtegang dat het niet snel moet, maar dat ik er de tijd voor mocht nemen om af te vallen vond ik heel behulpzaam en geruststellend. Niks geen gedachten meer zoals: als ik maar vijf kilo kwijt ben voor... vul zelf maar in en aan. Dat gaf me rust om het in mijn leven te gaan inpassen. En het is me gelukt. Ik heb er lang over gedaan, maar ik ben blij als ik er een soort compliment voor krijg als mensen die me moeten helpen verrast zijn door mijn gewicht (bv bij een transfer uit en in een stoel, en bij de hydrotherapie in het zwembad). Zelf merk ik er niet zo heel veel van, al is het wel fijn dat ik me goed kan dubbel vouwen in mijn rolstoel om iets op te rapen van de grond. Dan zit er geen dikke buik in de weg en daar ben ik erg blij mee. Erg blij

Het tempo van de sprint is misschien voor meer mensen wat hoog, maar ik wil toch graag de opdrachten hier blijven neerzetten.
Gedurende de tijd wijst het zich vanzelf wel hoe we er het beste verder mee zouden kunnen gaan.

Veel succes allemaal met goed voor jezelf zorgen!!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 nov 2021 13:37    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 40842
Dieet: Dr. Frank/vegetarisch
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Mijn weegdag is altijd midden in de week he. Maar ik ben momenteel een pond zwaarder dan een paar dagen geleden. Tsja. Ik heb nagedacht; te veel zout? Te veel brood? Toch meer gegeten? En dan ga ik de teugels maar weer aanhalen een beetje. En ik heb extra selderijzaad tabletten geslikt voor het geval het toch vocht vasthouden is (daar heb ik de laatste jaren vaker last van helaas). Vocht is geen vet, maar je ziet het wel op de weegschaal he. Lach

En ik baal zo van rode vakjes tussendoor. Dus vind ik dat ik daar wat aan moet doen. Gedachte; het lijkt net of je niet je best doet die rode vakjes. Steun; maar ik weet zelf dat dat niet zo is! En wat een ander denkt; jammer dan. Lach Ik moet dat misschien toch wat vaker tegen mezelf zeggen denk ik. Lachen

Liene, ik ben ook al lang met Judith bezig en in het begin dacht ik dat het niets toevoegde aan wat ik al deed en wist. Maar als je er op je eigen tempo mee aan de slag blijft gaan zul je zien dat sommige steunende gedachten die je hebt opgeschreven echt gaan helpen. Lach En het is ook nog eens zo dat wat je eenmaal weet je nooit meer niet kunt weten he? Erg blij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2021 3:09    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 12144
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: de Liemers (Duiven)


  Reageer met quote
@Missy, als je het jaar 2021 apart bekijkt, zul je zien dat er een heel mooie dalende lijn in zit en dat de rode vakjes niet overheersen. Natuurlijk zijn ze er wel, maar maar ze voeren niet de boventoon.

...Lach

Omdat we allemaal onze weegdag op verschillende dagen hebben, moeten we maar flexibel met de opdrachten over het wegen omgaan, Zet deze opdracht in je eet en beweegschema wanneer het in jouw week past (maar sla niets over...). Je hebt je gewogen en je gewicht in de grafiek gezet.


Dag 36 Geloof in jezelf

We beginnen met week 6 en hebben als het goed is al veel van Judiths filosofie gelezen, herlezen en ons een beetje eigen gemaakt.

Lees de theorie die hierbij hoort. Schrijf voor jezelf op wat jou moed geeft en zet de dingen apart waar je moeite mee hebt. Als je tijd hebt om dingen uit te zoeken, kun je daarbij kijken waar in het boek waar de hulptechnieken voor te vinden zijn, schrijf ze op en pak ze aan op een later moment. Plan ze in je weekschema.

Pak ook je lijst van redenen om af te vallen of op gewicht te blijven erbij en werk hem bij. Er zijn vast al dingen bij die je weg kunt strepen, of waar je juist heel blij van wordt. Geef die een smiley!
Pak je ondermijnende gedachten aan en zet daar helpende en steunende gedachten tegenover.
Succes allemaal!

Later vandaag kom ik hier terug om de rest te schrijven. Ik moet nu echt mijn bedje in,

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2021 14:29    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 49, 50, 51  Volgende
Pagina 42 van 51