Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: South Beach Dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Info Low-Carb Dieet

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM


Geregistreerd op: 22-2-2004
Berichten: 7400
Dieet: Sleeve en lowcarb
Woonplaats: Deventer


  Reageer met quote
Informatie Low Carb Dieet

Het Low Carb Dieet
De term Low Carb is over komen waaien uit Amerika en betekent letterlijk Koolhydraatarm. Wordt deze term gebruikt in combinatie met ??dieet??, dan wil dat zeggen een dieet waarbij er geen of beperkt koolhydraten gegeten worden. Deze manier van afvallen is sterk in opkomst en niet onterecht. Het is een prettige manier van gewicht verliezen, omdat er veel en lekker gegeten mag worden, het hongergevoel na een paar dagen verdwenen is en de resultaten goed zijn. De Low Carb leefwijze is lang vol te houden.

De gedachte achter het dieet is dat zwaarlijvigheid in veel gevallen veroorzaakt wordt door een storing in de stofwisseling. Deze storing kan ontstaan door een teveel aan koolhydraten in de voeding. Hierdoor kan er insulineresistentie ontstaan. Koolhydraten zijn suikers die in verschillende soorten te vinden zijn in o.a. snoep, chocolade, ontbijtgranen, chips, frisdrank, brood, pasta??s, rijst e.d. Vooral geraffineerde of snelle koolhydraten zijn de boosdoeners. Deze zitten voornamelijk in bewerkte producten zoals snoep en koek.

Bij iemand die aan insulineresistentie lijdt, is het hormoon insuline minder goed in staat om koolhydraten op de juiste manier als brandstof te verwerken. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd komt er plotseling een grote hoeveelheid insuline vrij; deze vervoert de koolhydraten in de vorm van glucose naar de cellen. Is de glucose eenmaal door de cellen opgenomen, dan daalt de bloedsuikerspiegel ineens weer heel snel. Zó snel dat het lichaam aangeeft behoefte te hebben aan een volgende dosis koolhydraten. Als je hieraan toegeeft en dus nog meer koolhydraten gebruikt, krijgt je lichaam meer glucose toegediend dan het nodig heeft als brandstof. Het teveel aan koolhydraten wordt dan opgeslagen als vet.
Wanneer de inname van ??slechte?? (snel opneembare) koolhydraten sterk wordt verminderd, verdwijnt de insulineresistentie. De insuline kan dan weer gewoon zijn werk doen en de cellen gelijkmatig voorzien van brandstof. Bij een koolhydraatarme voedingswijze worden de vetreserves van het lichaam dus aangesproken en als alternatieve energiebron gebruikt. Het lichaam verbrandt het lichaamseigen vet en raakt in een toestand van ketose-lipolyse: vetverbranding ten behoeve van energie. Merkbare resultaten zijn gewichtsverlies en minder trek in zoetigheid. Deze ketose kan gemeten worden door middel van ketostix. Het is vaak een eerste teken dat de vetverbranding en het afvallen is begonnen.

Welke Low Carb diëten zijn er?

De bekendste Low Carb diëten van dit moment zijn het Atkins dieet en het South Beach dieet. Maar ook ??Slank met het Low Carb Dieet?? van Dr. Charles Clark, ??Verstandig afvallen met minder koolhydraten?? van Amanda Cross en het nieuwere ??Greek Doctors Diet?? zijn een vermelding waard. Ook is er door Low Carb Dieet NL een afvalprogramma ontwikkeld onder de naam Low Carb Life, waarmee, eventueel onder begeleiding van een diëtiste, Low Carb afgevallen kan worden. Welk dieet het meest geschikt is hangt voornamelijk af van persoonlijke voorkeur.
De belangrijkste verschillen tussen genoemde voedingsmethodes moet voornamelijk gezocht worden in de voorschriften rondom het eten van vetten en het aantal toegestane koolhydraten per dag. Mag er bij de Atkins voedingsmethode alle soorten vet gegeten worden, met uitzondering van transvetten, het SouthBeach dieet, Slank met het Low Carb dieet en Verstandig afvallen met minder koolhydraten stimuleren het eten van de ??goede vetten??. Bij Slank met het Low Carb dieet ligt de grens op 40 gram koolhydraten per dag, terwijl bij de andere drie diëten het maximale aantal in de eerste fase van het dieet op 20 gram ligt.
Alle Low Carb diëten zijn er over eens dat ??goede koolhydraten?? zoals volkoren producten en fruit langzamerhand weer toegevoegd mogen worden en belangrijk voor een gezonde voeding zijn.

Wat staat er zoal op het menu van een Low Carb Dieet?

In de eerste fase van een Low Carb dieet staat er vooral veel vlees, vis, eieren, kaas, groenten, noten en bij sommige diëten, beperkt zuivel op het menu.

Naar mate het dieet vordert worden langzaam voedingsmiddelen toegevoegd die meer koolhydraten bevatten. Denk aan rood fruit of volkoren producten.

In de laatste fasen van de Low Carb voedingsmethode wordt er toegewerkt naar een goede balans tussen het eten van koolhydraten en het op gewicht blijven.

De voordelen van een Low Carb voedingswijze nog even op een rij:
Aanzienlijk gewichtsverlies door eigen vetverbranding.
Geen hongergevoel.
Verminderde kans op aandoeningen als diabetes 2, hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, hoge bloeddruk en migraine.
Geen gevoel van vermoeidheid.
Veel meer energie en een fitter gevoel.
Geen eetbuien meer.
Heerlijk gevarieerd eten.
Een lekker leven!


low-carb boeken

_________________
Greetjes Website:
http://greetslcc.cmshost.nl/index.html

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 01 jun 2010 0:03    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1