Onderwerp menu

Forum: Babbelbox
Subforum: Babbelbox
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Gedichten van Catrien

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 149, 150, 151  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Linda49
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
hey Mahilde xxx
ja ik ben een tijdje zoet geweest met je verhaal over India , maar elke seconde was de moeite waard hoor .

lieve groetjes
linda
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 10:03    
Vrouw Weeggegevens   Japiekrekel
Weegclubfan voor het leven

Dieet: weight watchers

Reageer met quote
Prachtige dag weer en zo bijzonder.
Liefs Ineke.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 11:47    
Vrouw   Kaatje

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Wat een prachtige verhalen Mathilde... je moet een boek uitgeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 14:55    
Vrouw Weeggegevens   Twompie

Dieet: Low-carb

Reageer met quote
Linda, Ineke en Kaatjekat: bedankt dat jullie geweest zijn!!!! En dat boek..... Ik hoop inderdaad dat dat nog eens komt!Erg blij

Vóór de ceremonie heb ik 's nachts nog een afscheidsbrief aan Catrien geschreven. En die komt nu eerst, want is een onderdeel van de ceremonie.

En het gedicht wat Mores in Varanasi voor haar schreef:

Varanasi 16 -11- 2000

Voor Catrien,

De Boeddha bij kaarslicht
een glimlach op jouw gezicht
de geur van wierook
het geluid van de muziek
de sfeer is uniek
een sfeer om vast te houden
om van elkaar te houden
genieten van dit moment
dit is zo bekend
dit hoort bij Catrien
wij roepen iets op
wat er altijd is geweest
het zit in onze geest
India is met jou verbonden
we laten veel achter
en vinden veel terug
voor jou India leren begrijpen
in jouw geest te kruipen
wist je dat we zouden gaan?
in jouw naam?
Aarde, water, vuur, lucht en verlichting
dat bedoelde je toch, toen je van ons wegging?
loslaten en rust geven
in jouw gedichten stond het beschreven
waar we komen, wat we zien
we houden van jou, Catrien!!!!

Veel liefs van Mores

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 22:44    

Reageer met quote
Vrijdag l6 11 2000

Mijn allerliefste dochter Catharina,

Vandaag is het dan zo ver. Bijna 10 jaar - op 1 maand en 1 dag na - breng ik je naar je zo geliefde India.
Ik heb er zo naar toe geleefd dat niets hier in India mij verbaast en/of ergert.
Het overspoelt mij.
Ik stort mij er volledig in.
Ik beleef het intens met al mijn zintuigen.
Ik probeer alles met jouw ogen te zien en met jouw gevoelens te ervaren.

Mijn Catharina, je hebt mij na je dood nog zoveel geleerd.
Mij ook zo veel gegeven. Ik heb spijt van een aantal dingen in ons leven.
Mag ik ze nog even opnoemen? In willekeurige volgorde.

Had ik maar wat meer aandacht voor je Boeddha interesse gehad; je India fascinatie, die ik niet begreep; de Indiase muziek -waar ik helemaal kriegel
van werd, je mooie Indiase sjaals die je met zoveel gratie droeg. Ik denk dat ik dit niet intens genoeg heb mee beleefd. Ik begreep het niet. Tien jaar heb ik er over gedaan om zover te komen en nu Catrien: ik ben je dankbaar.

Ik ben je ook dankbaar voor de new-age muziek die je mij hebt leren beluisteren. Wij hebben er nu vele, vele c.d.'s van. En ik luister met zoveel liefde en droefheid tegelijk naar Silverwings: ik kwam altijd op maandag en dinsdag een uurtje bij je bij slapen. Jij kwam uit het activiteitencentrum, ik uit mijn werk, ik bleef dan bij je eten en dan ging ik weer verder werken. Je vroeg dan wanneer ik gewekt wilde worden. Na ± 3 kwartier hoorde ik dan de ruisende golven van Silverwings en rook de verse koffie die je speciaal voor mij gezet had. Knierpknarsend kwam je in je elektrische rolstoel binnen, de mok verse koffie triomfantelijk in je hand. Ik reageer nog steeds van binnen met een schok als ik een knierpknarsend rolstoel geluid hoor.

Ik heb géén spijt dat ik je nog 9 maanden heb tegen gehouden om uit dit leven te stappen. De manier waarop was misschien niet helemaal eerlijk, maar ik denk dat je dat wel begrijpt.
Ik kon je niet missen. Ik wilde je niet missen. Tot ik in zag dat ik egoïstisch bezig was om je hier te houden en toen Catrien, toen heb ik je de ruimte gegeven om te gaan...

Maar: mijn lieve dochter, mijn lieve, lieve Catharina. waar ik het meeste, allermeeste spijt van heb - wat ik de allergrootste fout, de allergrootste stommiteit van mijn hele leven vind, is dat ik je in de nacht van maandag 11 - 12 - 1990 alleen gelaten heb.

Henneke heb ik naar huis gestuurd. Zelf ben ik weggegaan, o god Catrien!! Wat zal je eenzaam geweest zijn. 10 jaar lang drukt dit als een loden last op mijn schouders. Toen kon ik niet anders.

Ik wilde je niet beïnvloedden om toch te gaan dialyseren. Ik wilde niet dat je dood ging, daarom kon ik ook niet voor jou naar het Dijkzigt Ziekenhuis bellen met de mededeling. "Catrien komt niet meer".
Ik kón het niet! Ik kón het niet! Het moest je eigen beslissing zijn....
Maar wat zal jij eenzaam geweest zijn.....
Van niets, in mijn heel leven heb ik zo'n spijt als van deze ene nacht.

Vergeef mij Catrien, vergeef mij, vergeef mij.....

Nu, vandaag, moet het een dag van vreugde zijn.
Ik ga je los laten.
Ik breng je naar het heilige water van Mama Ganga zoals ze hier zeggen.

Maar je zult altijd een onvervangbaar deel van mij zijn, Catrien.
Altijd in mijn hart.

Ik hou van je,

Mama

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 22:46    
Vrouw Weeggegevens   Japiekrekel

Dieet: weight watchers

Reageer met quote
Ben er stil van Mathilde, zo gevoelig, zo'n pijn bij jou en zo'n intens verdiet.
Na zovele jaren.
Maar ze zal altijd bij je zijn.

En zo'n mooi gedicht van Mores.

Blijf het nog steeds op een film lijken, maar voor jou en Mores waarschijnlijk weer als de dag van gisteren.

Liefs Ineke. Kussen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 18 nov 2010 23:13    
Vrouw Weeggegevens   Linda49
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
heftig , heeeeeel heftig , maar oh zo eerlijk en puur Huil huil Huil huil pffffffff
de stilte is hier ook te voelen , hier heb ik niks meer aan toe te voegen .

lieve Mathilde , ik leef met je mee xxx

groetjes linda
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 8:18    
Vrouw Weeggegevens   Dipinipi
Moderator

Dieet: Weight Watchers en suikervrij

Reageer met quote
gisteravond al gelezen maar was zo ontroerd dat ik geen berichtje neer kon zetten,nu heb ik nog steeds geen woorden,alleen.....

dank je Kussen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 8:26    

Reageer met quote
Dank lieve Ineke, Linda en Dini!!!!

Dini heb jij mijn pb gehad?

Hierna komt nog één verslag. En de bijbehorende diashow. Weet niet of ik dat vanavond nog haal. Erg blij

Laatst aangepast door Twompie op vr 19 nov 2010 23:14, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 23:03    

Reageer met quote
Nog steeds 16 - 11 - 2000

Hallo mijn kind,

Wat een dag. Wat ben ik blij!!! Alles is gegaan zoals ik gehoopt had. Eerst om 6 uur met de groep een boottochtje over de Ganges. Zonsopgang gezien en vele, vele gelovigen die hun rituele wassingen in de Ganges deden. Elke Hindoe streeft ernaar om dat minstens één keer in zijn leven te doen. Heel indrukwekkend.

Daarna ontbeten met de groep op een dakterras - wat een klim - met uitzicht over de Ganges en in de rook van de burning-place.

Toen was het onze tijd. Onze tijd voor jou.
Gisteren hadden we al een arrangement gemaakt met een bootsman. Hij zou met een Brahmaan overleggen hoe we een ritueel voor jou, op een verantwoorde Hindoestaanse manier het beste kunnen uitvoeren. Toen we aan kwamen lopen, stond de bootsman al te wachten en had hij een Brahmaan bij zich. Die zou persoonlijk met ons mee gaan.

Wij hebben zelf de bloemen gekocht. 28 Lotusbloemen van Els. Op een bankje de bladeren van de Lotusbloemen open zitten vouwen. 't Lukte niet zo erg. Iedere keer als er eentje klaar was en ik hem opzij legde voor de volgende, sloot hij zich weer. Nou ja, je hebt niet geschreven dat je "temidden van duizenden open Lotusbloemen wilde liggen?? dus laat ik het maar gaan.

Bakjes, gemaakt van bladeren met bloemen, wierook en een kaarsje erin van Mores.
Bloemenslingers van tante Nel met een foto van jou eraan. Een hele mooie slinger met een kaartje eraan van Hennie, nog meer slingers met heilige rode bloemen.
Bakjes met lieve wensen en groeten van álle kinderen en kleinkinderen en kaarsjes erin. Nog meer bakjes met kaarsjes, wierook, bloemen, rijst en wat witte snoepjes die een speciale betekenis hebben. (Welke weet ik niet meer).

Eerst hebben we gedaan wat we in ons hoofd hadden: ik heb mijn gisteren geschreven brief aan jou voorgelezen. Ik wilde het eerst niet, ik kon het niet. maar Mores vond het beter als ik alle geschreven woorden hardop zou uitspreken. Zij had gelijk.

Mores heeft gisterenavond een gedicht voor je gemaakt en dat voorgelezen.
Daarna heeft Mores jouw eigen gedicht ??Lotusbloemen voor mijzelf??
- wat ook op je "herinneringskaartje" staat - voorgelezen en je "Een zeemeeuw in vrijheid" en "In eeuwige vrijheid". We moesten er allebei om huilen. Zo toepasselijk. Ruim 10 jaar geleden door jou geschreven en nog krijgen we er tranen van in de ogen.
Terwijl wij voorlazen legde de bootsman keurig zijn riemen stil en gaven zij ons de ruimte om onze eigen rituelen uit te voeren.
De zon scheen. De Ganges was stil. Het water rustig.

Wij legden onze mandjes met bloemen, kaarsjes, wierook en onze brieven in het water en hebben het nagekeken.
Uit mijn mooie mandje met foto en brief maakte zich eerst de foto los en begon aan een zelfstandig leven. Daarna wilde ook mijn brief een eigen leven lijden, en dreef de andere kant op. Ik heb alles zo lang mogelijk met mijn ogen gevolgd.
Bij Mores ging het net zo.
Sommige Lotusbloemen ontvouwden zich, anderen vlijden zich op hun zij.

De grote bossen wierook sisten. Jouw foto aan Nellies slinger bleef drijven. We bleven maar bloemen overboord zetten.

De mannen bleven stil op de achtergrond. De mannen? O, shit! Ik was de Brahmaan vergeten. Gelukkig was er nog genoeg in het bootje over aan foto's, bloemen en wierook.

De brahmaan sprak enige mantra's. Ik moest met vuur in mijn hand 5 keer rond je gezicht op de foto. (Ik deed het een beetje snel, want ik verbrandde mijn hand bijna! Oef! Gelukkig net op tijd klaar, gauw het vuur in het water gesmeten en weer vol aandacht voor de Brahmaan). Met rood "heilig poeder" moesten Moor en ik allebei een "tika" op je voorhoofd maken en de rest van het rode poeder overal op strooien, bloemen en resterende mandjes. We zeiden weer enige mantra??s en gebeden cq. wensen. En hielden 1 minuut stilte.

De Brahmaan zei dat ik nu niet meer mocht huilen.
Jij bent nu in het Nirwana.
Of Paradise.
Of je hebt Moksa gekregen. (Wat dat dan ook mag betekenen) Misschien wel alle drie. In ieder geval staat je nu een beter leven te wachten en daar past alleen nog maar vreugde bij. Aldus de Brahmaan.

We gingen weer aan land.
Ik had erge behoefte aan rust. Even alles nog de revue laten passeren. Maar
India gunt je geen seconde rust. Altijd vragende, pratende, bedelende mensen om je heen. Iederéén met wie je denkt een normaal praatje te kunnen maken is ergens op uit. Of je moet betalen voor "informatie", of voor als je een foto van ze wil maken of je moet perse mee naar de shop van hun ouders, ooms (nooit tantes), neef of baas.
"Please, come with me, otherwise my . . . .. will be angry at me". Nu wisten wij een smal, wiebelig bankje waar we even een colaatje konden drinken, maar daar bivakkeerde een jongetje (21) op die ons de oren van het hoofd kletste. Wij hebben hem tactvol beloofd dat als hij 10 minuten zijn kop kon houden en even alle bedelaars bij ons vandaan - because, we are very sad - kon houden, dan zouden wij mee gaan naar de shop van zijn ouders. Na hem nog 3 keer gemaand te hebben - Nee, we wíllen niet praten - begreep hij dat het menens was en was niet alleen 10 minuten - maar dan ook precies 10 minuten - uit beeld, maar hield inderdaad ook anderen weg.

Hè heerlijk. Even samen. Even in alle rust praten. Vragen hoe de ander het
beleefd heeft. Nagenieten. Koud colaatje drinken, Mores een sigaartje. We komen weer bij.

Belofte maakt schuld. Wij met het jongetje dus weer tig treden opgelopen, we werden naar een stoffenwinkeltje geloodst. Schoenen uit, want de winkel was bedekt met een wit laken en we gingen op de grond zitten. Prachtige spreien en sjaals gingen aan onze ogen voorbij. We kochten een sjaal die jij mooi gevonden zou hebben, Catrien. Met veel plichtplegingen afscheid genomen.

Laatste dag in Varanassi, we zijn nog niet bij de grote burning gat geweest.
12 lichamen tegelijk werden op dat moment verbrand. Elke verbranding duurt ongeveer 4 uur. De mannelijke familie is daar bij. Vrouwen mogen thuis de schok van het verscheiden verwerken. Wij vinden het helemaal niet eng en zien er zeker ook nog iets zinvols in. Het verbranden is met vele rituelen omgeven - dat wist jij natuurlijk wel Catrien - maar wij verbazen ons er over dat we het niet eng vinden. Eigenlijk wel mooi om op een gegeven moment met een bamboestok op de borst te slaan, om er zeker van te zijn dat er niet een restje karma in het lichaam mee verbrandt. Daar heeft de overledene in een volgend leven dan weer last van. Een tijdje rustig zitten kijken.

Vervolgens teruggelopen naar de Marine gat waar 4 plastic stoelen stonden in de schaduw alwaar wij heerlijk nog een koel colaatje namen en ik een stukje chocola en dan maar kijken, kijken, kijken. Voor jou, Catrien. Het ligt opgeslagen in mijn geest.. Kom het maar in mijn dromen halen.

Om 4 uur terug in het hotel met een motorriksja die we al eerder gehad hadden.
Deze keer hebben we hem de pin op de neus gezet en gezegd dat wij 20 roepies minder zouden betalen als hij weer zo krankzinnig zou rijden... ..

Lieve dochter,

Dit was een zeer emotievolle dag. Ik ben he-le-maal op en het is pas 20 over zes.
Ik heb tegen Mores gezegd dat ik niet meer uit eten wilde en Moor, de lieverd,
was het helemaal met mij eens.

Catrien, ik heb het als een fijne, goede dag ervaren. Ik hoop dat jij er ook blij
mee was.

Gekust door je moeder

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 19 nov 2010 23:12    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 149, 150, 151  Volgende
Pagina 118 van 151