Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Eten na het sporten

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Annelis123
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 22-3-2009
Berichten: 2
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Hoi allemaal!

Ik ben sinds kort gezond aan het eten en aan het sporten geslagen. Aangezien ik altijd enorme trek heb na het sporten, doe ik dit voornamelijk 's avonds. Is het dan verstandig om dan na het sporten nog iets te eten en wat kan ik dan het beste eten?

Dankjewel!

Groetjes,

Annelise
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 13:22    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 50534
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
De meningen zijn verschillend hier over, dit heb ik op internet voor je gevonden.

Wat eten na het sporten

Het zal je bekend voorkomen dat je na het sporten geen eetlust (meer) hebt. Omdat je bloedstroom zich bezighoudt met je hardwerkende spieren, worden de hongersignalen van de buiksensoren zwakker. Dus de gedachte om direct na het sporten te eten, kan je wellicht tegenstaan. Als dat het geval is, lukt het vaak wel om vloeibare maaltijden naar binnen te krijgen. De beste snack voor na het sporten moet koolhydraten en een klein beetje eiwit bevatten. Het beste is een verhouding van 3:1.

Snacks die de brandstof weer aanvullen:

- een drinkmaaltijd
Een drinkmaaltijd bereid met melk of water is een gemakkelijke en geschikte mini-maaltijd in een glas. Poeders en producten 'klaar-om-te-drinken' bevatten over het algemeen een uitgebalanceerde mix van koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen.

- Een paar stuks fruit met een glas melk
Fruit is een geweldige natuurlijke bron van antioxidanten en gemakkelijk te eten terwijl je bezig bent.

- 1 of 2 bekertjes yoghurt
Fruityoghurt bevat bijna de ideale verhouding van koolhydraten en eiwitten voor het aanvullen van de brandstof na het sporten

- Fruitmix (uit de blender)
Verzin eigen smaakcombinaties, maar over algemeen geven bananen, aardbeien, peren, mango's en ananas het beste resultaat.

- Yoghurtdrank
Eerlijke yoghurtdranken zijn de beste keuze, want ze bevorderen het immuunsysteem en leveren eiwitten, calcium en koolhydraten.

- Sportreep
Repen bevatten een combinatie van koolhydraten en eiwitten en zijn heel handig voor na het sporten.

- Een boterham
Alle soorten voedel met weinig vet samen met (bij voorkeur) volkorenbrood is een goede snack voor het leveren van brandstof.

- Een handvol gedroogd fruit en noten
Gedroogd fruit levert niet alleen koolhydraten, maar ook vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels. Hoewel noten vet bevatten, is het de gezonde overzadigde soort vet.

- Een bord volle granen met melk
Granen, dus muesli, cruesli, havermout, brinta met melk (of yoghurt) is een gemakkelijk ontbijt na een ochtendtraining


Kan ik 's avonds na het sporten nog wat eten?
Wanneer je aan het einde van de middag gaat sporten en pas laat thuis komt blijft het raadzaam om te eten. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, eiwitten en andere voedingstoffen om te kunnen herstellen. Wanneer je een maaltijd na het sporten overslaat, zul je langzamer herstellen. Vooropgesteld dat je je niet overeet, zullen de calorieën niet in vet worden omgezet. Streef ernaar om de meeste calorieën en voedingstoffen eerder op de dag in te nemen. Eet dus een goed ontbijt, een goede middagmaaltijd en 2 of 3 snacks tussen de maaltijden in, om je ervan te verzekeren dat je voldoende brandstof hebt voordat je gaat sporten. Drink direct na het sporten en eet daarna een lichte maaltijd of snack.

Bron: www.healthylives.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 14:15    
Vrouw Weeggegevens   Ennas
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 20-3-2009
Berichten: 270
Dieet: Opletten en gezonder eten


  Reageer met quote
Vanwege mijn (te) snel stijgende en dalende bloedsuikerspiegel moet ik van mijn sportinstructeur maximaal 3 kwartier voor en na het sporten iets eten. Hij raadde me aan wat Ellen al neerzette, fruit of iets van liga met granen.
Ik zorg dat ik altijd een banaan en/of een liga evergreen bij me heb.

Ook als ik 's avonds gesport heb neem ik meestal een banaan.

_________________

Mijn eetdagboekje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 18:51    
Vrouw Weeggegevens   Daph
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 16-5-2008
Berichten: 831
Dieet: sporten, gezond eten
Woonplaats: Amsterdam


  Reageer met quote
Ik probeer voor het sporten een banaan of een plak ontbijtkoek te eten. Doe ik dit niet, dan eet ik na afloop van het sporten een van de twee om weer een beetje op kracht te komen Lach

Liefs Daph

_________________

Poging twee!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 21:30    
Vrouw Weeggegevens   Annelis123
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 22-3-2009
Berichten: 2
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Dankjewel voor alle tips!!! Hier kan ik echt wat mee!! Ik denk dat als ik dan echt honger heb, maar voor het fruit ga. Een banaan vult dan nog het beste Erg blij ...

Groetjes....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 22 mrt 2009 23:16    
Vrouw Weeggegevens   Framboos
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 25-3-2009
Berichten: 366
Dieet: EGA op eigen manier
Woonplaats: Doornenburg


  Reageer met quote
Ik plaats mijn vraag hier even bij, want het sluit hier wel een beetje op aan..

's Avonds niet eten, na 8 uur, na 9 uur. Dingen die ik vaak hoor. Je lichaam zou t dan niet meer zoveel verbranden. Zelfs mijn wii-fit geeft mij als fitness tip dat je lichaam 's ochtends en 's middags meer calorieën verbrand dan 's avonds.
Nu sport ik ook meestal later, en eet ik rond half 9 nog een bak magere yoghurt met peer erdoor.
Is het waar, of een fabeltje?

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 12:56    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 50534
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Dit is dus een fabel.
Wat telt is wat, en voornamelijk hoeveel je eet op een dag, en niet het tijdstip ...


Eet niks meer na acht uur 's avonds, want dan wordt het voedsel omgezet in vet...Onzin! Het is een fabel die regelmatig als feit in het nieuws komt. Het is misschien daarom een van de meest gestelde vragen aan het Voedingscentrum. Dus eet gerust 's avonds, maar overbrug de tijd tussen lunch en avondeten niet met calorierijke snacks. Daar kun je wél dik van worden!

Het gerucht dat je niet te laat moet eten, wordt onder meer onderbouwd met het argument dat je stofwisseling 's avonds laat in de spaarstand staat. Extra calorieën zouden daarom omgezet worden in vet.

Tijdstip is onbelangrijk

Het Voedingscentrum is van mening dat je alleen dikker wordt als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft. Dat gebeurt bijvoorbeeld door veel snoepen, maar ook als je elke dag kopjes thee en koffie met suiker en melk drinkt. Het tijdstip van de dag maakt daarbij niet uit. Heb je een keer ??een snoepdag'? Wees dan de volgende dag extra matig.

Ongemakkelijke verleidingen

Er is wel een bezwaar te noemen tegen een laat diner. Je kunt namelijk last krijgen van een zwaar gevoel op de maag. Het is ook verleidelijk om het trekgevoel in de lange tijd tussen lunch en avondeten te stillen met wat chips of een handje pinda's en een biertje. Het zijn de extra's met veel calorieën die aanzetten, maar ze vullen nauwelijks. Je eet er waarschijnlijk 's avonds niet veel minder om.

Op gewicht blijven

Wil je liever niet aankomen, dan is het belangrijk gezond te eten met niet te veel calorieën. Eet vooral producten met een relatief laag vetgehalte en weinig toegevoegde suikers en drink weinig alcohol. Het beste is om drie hoofdmaaltijden op een dag te eten met maximaal vier keer iets tussendoor. En: beweeg zeker 30 minuten per dag! Je hoeft daarvoor niet naar de sportschool. Traplopen, stofzuigen, wandelen of fietsen is voldoende.

Bron: www.voedingscentrum.nl

Zó dat weten we dus voorgoed: gewoon 's avonds later eten kan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 26 mrt 2009 19:25    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1