Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Een manier om meer grip op je eetgedrag te krijgen

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 3152
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Een hulpmiddel om meer grip op je gedrag te krijgen is het zogeheten 'G-schema': dit draait om een aantal zaken die met de letter 'G' beginnen. Je schrijft deze uit in 8 stappen:

1. Gebeurtenis (wat was de situatie / wat gebeurde er?).
2. Gedachte (wat dacht je in die situatie en hoe sterk geloofde je in die gedachte?).
3. Gevoelens (wat voelde je en hoe sterk was dat gevoel op een schaal van 1-100?).
4. Gedrag (wat deed je?).
5. Gevolgen (wat waren de gevolgen van het gedrag? B.v. aankomen, bepaalde gevoelens bepaalde gebeurtenissen, reacties van anderen, enz.. Waren dat positieve of negatieve gevolgen? Denk b.v. aan: overeten heeft ook positieve gevolgen b.v. je geniet van de chocola, of je hebt even afleiding van je nare gevoelens).
6. Wat was het gewenste gedrag geweest in die situatie?
7. Wat zouden de gevolgen van het gewenste gedrag zijn geweest? (benoem ook weer negatieve en positieve gevolgen van het gewenste gedrag; zo kan een negatief gevolg zijn van de keuze om Nee te zeggen tegen eetdrang, dat je nu de eetdrang moet verdragen).
8. Wat zou je een volgende keer anders / beter doen?

Het G-schema is afkomstig uit de cognitieve gedrags therapie en wordt o.a. gebruikt bij behandeling van eetbuiproblematiek. Als je vaker zo'n G-schema invult, dan wordt het makkelijker om je gedachten en gedrag te wijzigen.

Je kunt hieronder in dit draadje eventueel een G-schema uitschrijven en het zo met anderen delen en/of bespreken.

_________________
~ Eetdrang en sterke emoties gaan voorbij - (het enige dat blijft zijn de kilo's.)

~ The only thing that works is to turn within.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 13:56    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 3152
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Moet er nog aan toevoegen bij punt 5 en bij punt 7: Zet er 'LT' bij als het lange termijn-gevolgen zijn en 'KT' als het korte termijn gevolgens zijn.

EN, heel belangrijk: er moet een punt 7A aan toegevoegd worden: Wat zijn behulpzame gedachten die je tegenover de 'saboterende gedachten' kunt zetten?
Je kunt dan b.v. een 'weerwoord' schrijven in antwoord op de gedachten die je bij punt 2 neerschreef. Of andere gedachten bedenken die je een volgende keer kunnen helpen om de juiste keuze te maken.

_________________
~ Eetdrang en sterke emoties gaan voorbij - (het enige dat blijft zijn de kilo's.)

~ The only thing that works is to turn within.


Laatst aangepast door Nicky303 op wo 24 okt 2018 19:49, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2018 19:37    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 3152
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
1. Gebeurtenis (wat was de situatie / wat gebeurde er?).
Een vreselijk spannende dag gehad. met zeer veel stress en ik had al een paar dagen (wat) teveel suikers gegeten, en ik ergerde me aan de lage bloedsuikerspiegels en het bibberige gevoel dat mij dat gaf.

2. Gedachte (wat dacht je in die situatie en hoe sterk geloofde je in die gedachte?).
a. Het is nu te moeilijk om te koken, ik heb geen puf, het loopt me over'.
b. 'We hebben het verdiend om nu uit eten te gaan en dan neem ik ijs toe.'
c. 'Ik heb nu toch al een paar dagen teveel suikers gegeten dus ik ga nog even door, MORGEN of zodra ik meer puf heb, probeer ik het opnieuw'.

3. Gevoelens (wat voelde je en hoe sterk was dat gevoel op een schaal van 1-100?).
Gestresst 85
Moe 85
Balen / gefrustreerd 70

4. Gedrag (wat deed je?).
Uit eten gegaan en ijs toe genomen.

5. Gevolgen (wat waren de gevolgen van het gedrag? B.v. aankomen, bepaalde gevoelens bepaalde gebeurtenissen, reacties van anderen, enz.. Waren dat positieve of negatieve gevolgen?
Zet er 'LT' bij als het lange termijn-gevolgen zijn en 'KT' als het korte termijn gevolgens zijn.

- Ik train mijn 'toegeven'-spier. LT
- Ik doe iets waar ik het eigenlijk niet mee eens ben en dat voelt niet goed. KT en LT
- Ik kom aan / val niet af. LT
+ Ik kan even de makkelijkste weg kiezen. KT
+ Ik geniet van de smaak van het ijs KT
+ Het uit eten gaan leidt me af van de problemen KT
+ De afleiding voorkomt mogelijk dat ik nog verder van streek raak. LT
- Ik vergroot de kans op meer verkoudheidsverschijnselen LT
- Ik krijg nu morgen nóg meer eetdrang en lage bloedsuikerspiegels. LT

6. Wat was het gewenste gedrag geweest in die situatie?
Het eten dat ik in de koelkast had staan om morgen te eten vanavond even opwarmen. Of toch zelf iets koken.

7. Wat zouden de gevolgen van het gewenste gedrag zijn geweest? (benoem ook weer negatieve en positieve gevolgen van het gewenste gedrag; zo kan een negatief gevolg zijn van de keuze om Nee te zeggen tegen eetdrang, dat je nu de eetdrang moet verdragen).
+ Kans dat ik afval /niet aankom. LT
+ Tevreden over mezelf. KT (en LT?)
- Nog veel vermoeider raken en nog meer stress. KT en LT

7A: Wat zijn behulpzame gedachten?

a. Saboterende gedachte: Het is nu te moeilijk om te koken, ik heb geen puf, het loopt me over'.
Behulpzame gedachte: Het koken is in 15 minuten gedaan. Als ik dit doe zal ik me tevreden kunnen voelen over mezelf. Het spaart ook veel geld uit als we thuis eten.

b.Saboterende gedachte: 'We hebben het verdiend om nu uit eten te gaan en dan neem ik ijs toe.'
Behulpzame gedachte: We hebben het wel verdiend om uit eten te gaan maar dit is ook een smoes om weer suikers te eten. Ik kan ook uit eten gaan zonder ijs te nemen.

c.Saboterende gedachte: 'Ik heb nu toch al een paar dagen teveel suikers gegeten dus ik ga nog even door, MORGEN of zodra ik meer puf heb, probeer ik het opnieuw'.
Behulpzame gedachte: Ik kan het ook VANDAAG opnieuw proberen.

8. Wat zou je een volgende keer anders / beter doen?
Ik wil over de hele linie zorgen dat ik meer rust en slaap krijg ook door te mediteren, aan reiki te doen en dutjes te doen en te zorgen dat mijn agenda niet te vol staat zodat ik regelmatig een dagdeel heb om bij te komen en om het huishouden te doen en dergelijke. Als ik meer uitgerust was had ik denk ik ook vandaag het gedoe en alle stress beter aangekund.
Ik wil ook mezelf meer herinneren en motiveren dat ik GEEN SUIKERS wil eten omdat het elke keer uitloopt op narigheid en trillerigheid en snakken naar meer en meer en meer, en het mijn humeur héél slecht beinvloedt, enzovoorts.

_________________
~ Eetdrang en sterke emoties gaan voorbij - (het enige dat blijft zijn de kilo's.)

~ The only thing that works is to turn within.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2018 19:41    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 3152
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Mocht iemand nog vragen hebben over dit G-schema, laat het me dan gerust weten, hier of via privébericht.

_________________
~ Eetdrang en sterke emoties gaan voorbij - (het enige dat blijft zijn de kilo's.)

~ The only thing that works is to turn within.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 08 jan 2019 14:20    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1