Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (open)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

cortvriendt

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   D01
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
zo ben er weer. Mijn vader is verhuist naar gesloten afdeling.Heb maar gekozen voor maak je niet dik. het eerste hoofdstuk van maak je niet dik gaat over hoe de gezondheidszorg in elkaar zit en dat we niet alle aspecten van onze gezondheid kunnen beïnvloeden maar wel een groot deel ervan om ipv te reageren op ziekte al vooraf preventief te werk te gaan en te proberen zo gezond mogelijk te leven. In alle volgende hoofdstukken komen dan verschillende thema;s aan de orde.

Mijn idee was om steeds een korte samenvatting te maken en dan met z;n allen daarover te praten.

Ik vind het intrigerend dat mensen te weinig kijken naar de factoren die zij wel kunnen beinvloeden om te voorkomen dta zij ziek worden., Als ik tegen mijn patienten zeg dat ze meer moeten bewegen, ,inder drinken en middelen gebruiken, goed eteen geldt dat ook voor mij.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2018 22:03    
Vrouw Weeggegevens   Mamdarijn
Ervaringsdeskundige

Dieet: E.G.A met minder koolhydraten

Reageer met quote
Heftig D01, de stap naar een verpleeghuis is al groot en dan gelijk naar een gesloten afdeling is dan dubbelgroot. Ik hoop dat hij er een beetje vrede mee heeft en snel mag wennen.

Toevallig heb ik vandaag ‘Maak je niet dik’ uit de biep meegenomen. Wat een heerlijk leesbaar boek zeg. Ik hou van columns, en ik vind zijn invalshoeken heel herkenbaar. Leuk om er gelijk over te kunnen nadenken met elkaar..

Wat mij opviel in het eerste hoofdstuk is dat William opmerkt dat artsen in feite worden opgeleid in ziekenzorg, er wordt voornamelijk gekeken/gezocht naar de oorzaak van de ziekte en hoe dat genezen of behandeld kan worden, in plaats van hoe mensen, gezonde en zieke mensen, gezond kunnen blijven. Hij vind gezondheidzorg daarom eigenlijk een verkeerde term voor wat nu gebeurd in de zorg.

Het trof me dat onze zorg eigenlijk pas in actie komt als iemand ziek wordt, terwijl het veel interessanter is om de juiste dingen te doen om gezond te blijven. Hij vergelijkt dit met een auto, niemand zal verkeerde brandstof in de tank gooien want dan gaat de auto stuk.. Terwijl we dat bij ons eigen lijf vaak niet doen, mensen eten zonder bezwaar teveel en/of verkeerde dingen, terwijl daar hun gezondheid mee in gevaar gebracht wordt. Waarom wel zuinig op een auto en niet op je lijf?

Natuurlijk is gezondheid in principe niet maakbaar, maar wel voor verbetering vatbaar.

Ik heb de afgelopen 12 weken meegedraaid met de trainingen voor in de Veluwe Fit Challenge. Volgende week lopen we de challenge week, en maken we elke dag 10.000 stappen.
Alle deelnemers die meedoen hebben overgewicht of een chronische ziekte en bewegen daardoor te weinig. Bij de trainingen hebben we gewerkt aan conditieverbetering en loopscholing. De deelnemers worden van tevoren gewogen en gemeten, en doen een fittest, waarin 2 kilometer gewandeld wordt met daatna een hartslagmeting. Afgelopen donderdag deden we de test weer en zijn de deelnemers wederom gewogen en gemeten. Iedereen was afgevallen en sommige deelnemers liepen nu 2,5 minuten sneller dan de vorige test. Echt bijzonder.

Het is voor mij de vierde keer dat ik meedoe en elke keer weer zie ik mensen enorm opknappen tijdens deze challengeweken. Medicatie wordt vaak minder en dat alleen door actiever te worden en een paar keer per week te gaan wandelen.

Ik ben zelf ook door de Challenge meer en regelmatiger gaan wandelen, de eerste keer dat ik meedeed kregen we een stappenteller en die draag ik nog bijna dagelijks. En door af te vallen en meer te bewegen gebruik ik ook de helft van de medicatie die ik eerder gebruikte, niet dat ik zal genezen van mijn chronische ziekte, maar de kwaliteit en fitheid is echt meer dan 100% vooruit gegaan..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 0:18    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
daar gaat het ook om. de controle die je zelf kan ehbben en de verbeteringen voor jezelf. iedere minuut meer dan eerder is er een. je bent ook verantwoordelijk voor wat je kan beinbloeden vind ik maar hier wachten we eerst tot je ziek bent om dan wat te doen. zo vreemd toch?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 13:36    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Niet vreemd, net als geluk vinden we gezondheid vanzelfsprekend. Tot je de andere kant van de medaille ziet.

Dat artsen zich richten op het beter maken van niet gezonde mensen is eigenlijk ook hun vak. Wat ik vermoed is dat we door de welvaart teveel dingen als gewoon zijn gaan ervaren. Er is zoveel keus aan ongezonde maar lekkere producten dat men de luxe heeft verkeerde keuzes te maken Niet alleen drank en rookwaar brengen de gezondheid hierdoor in gevaar, maar ook gewoon teveel eten en voedsel zonder voedingswaarde en gemak (waardoor we minder intensief hoeven te bewegen) maakt dat de gezondheid in gevaar komt.
Neem iets als de was doen. We gebruiken nu een wasmachine die wast, spoelt en centrifugeert. 60 jaar geleden deden de mensen dat allemaal handmatig. Eten haal je voorverpakt in de winkel, 100 jaar geleden haalden de meeste mensen de groente uit de eigen moestuin, wat moet je daar veel energie in stoppen voor het worteltje, de aardappel of de boontjes gezaaid, verzorgd en geoogst worden. Al die extra inspanning doen we niet, als we bewegen doen we dat vooral recreatief, sportief. En heb je daar geen zin in dan doe je het niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 17:15    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
ja en verkeerde voeding is ook nog een goedkoper. das ook kwalijk

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 17:40    
Vrouw Weeggegevens   JPee
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Val ook niet mee om alle verleidingen te weerstaan.
Kwamen we vanmiddag langs de ijssalon en iedereen staat ijs te eten. Dus toen mijn man zei "Wil jij ook een ijsje?"
Ben ik toch weer de fout in gegaan.
Een meevaller hij was erg lekker smullen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 21:27    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
ik ook hoor. hadden gefietst. heet en moe. ach je mag wel eens wat.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 30 jun 2018 21:43    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Hoofdstuk 2

Hierbij gaat het over onderzoek, mn bij mensen. Als meensen onderzocht worden op een kenmerk zoasl bijv lichaamsbeweging is het belangrijk alle andere factoren die datgene wat jij onderzoekt, nml de invloed van beweging op gezondheid, uit te schakelen bij het berekenen anders kunnen de verschillende onderzoeksgroepen niet vergeleken worden.te kijken naar de zi van een onderzoek. Als je wilt zien of verkoudheid geneest met bijv een lepeltje suiker en de conclusie is dat het na twee weken over is is dat dat een onzin bewering want verkoudheid geneest uit zichzelf na twee weken. Ook is belangrijk om de werkzaamheid van een geneesmiddel te testen met een testgroep die een placebo, een zelfde pil waar niks in zit.
Ook is het belangrijk om te kijken hoe de getallen van uitslagen zijn weergegeven. Deze worden vaak op een manier weergegeven waardoor de uitkomsten positiever uitkomen.
Ook instaan er misverstanden als resultaten van dierproeven worden doorvertaald naar mensen en buiten het laboratorium omdat daar andere criteria en hoeveelheden voor gelden.
Dus kijk kristisch naar resultaten, de onderzoekers en het onderzoek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2018 19:50    
Vrouw Weeggegevens   D01

Reageer met quote
Op vak. Al het brood bij maaltijden laten liggen.alcohol 0. En 19.000 stappen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2018 8:39    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Ik vond dit een interessant stuk omdat er veel gezegd is wat ik eigenlijk al vermoedde. Onderzoeken zijn er om inzicht te geven, maar ze hebben hun beperkingen. Omdat er belangenverstrengeling kan zijn, maar ook omdat het moeilijk is om de juiste conclusies te trekken.

Altijd je gezonde verstand gebruiken dus..

Een mooi voorbeeld is het groene vinkje op verpakkingen, om aan te geven of iets gezond is. Hoe vaak klopt dat echt niet!

Een ander voorbeeld is dat elk jaar rond deze tijd (komkommertijd) opeens bijna het medicijn of de methode is ontdekt dat ons misschien dichter brengt bij de genezing van diabetes. Vaak maakt de media al geen onderscheid tussen type 1 en 2, maar ook lijkt het elk jaar ongeveer hetzelfde bericht. En door het woordje misschien kan de nieuwsbrenger zich geen buil vallen..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2018 11:37    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6