Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Back on track met Judith Beck, 2


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Lightfeather
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 4-3-2013
Berichten: 473
Dieet: Atkins


  Reageer met quote
Quote:
Zelf gebruik ik een boven en ondergrens.


Toen ik bemerkte dat slank blijven niet langer een vanzelfsprekendheid was en ik na mijn laatste zwangerschap mijn gewicht van daarvoor niet meer terug kon krijgen (ineens volledig rolstoelgebonden hielp niet mee) heb ik mijn nieuwe gewicht maar geaccepteerd, het viel nog altijd in een gezond bmi. Ik hield toen een bovengrens aan Elisabeth en zoals ik er nu tegenaan kijk had ik al verwacht dat er mogelijk ook een ondergrens moet komen want zo graatmager (toen dacht ik nog dat het mooi en gezond slank was haha) wil ik niet meer worden. Maar het is nu nog te vroeg om daar al te veel op vooruit te lopen.

Quote:
Oude eetgewoontes zijn zo ingesleten, duurt even voordat ze plaats maken voor nieuwe, gewichtondersteunende.


Er zal een moment komen dat het geautomatiseerd en geïnternaliseerd is. Dat sluipt erin en dan besef je op een dag dat het zover is en dat je het niet eens in de gaten had. Ik heb dat met Atkins ook dat ik veelal al automatisch de juiste keuzes weet te maken, zonder er verder over na te hoeven denken.

Quote:
Vandaag weer lekker groen.
Woog 82,3, doorgeefgewicht 82,4

Gefeliciteerd Pianojuffie, lekker!

Quote:
gisteren begonnen met het boek. Wow wat een herkenning in die ondermijnende gedachten.
vandaag wk 1 dag 1 lezen.


Je bent al vlot Iels

Quote:
Ik lees weer graag hoe jullie het allemaal (gaan) ervaren, wat je er leuk en goed aan vindt, maar ook wat je lastig vindt, of misschien wel onzin! Al zou een gedachte over 'onzin' best eens aan de ondermijnende gedachten-kant kunnen zitten


Ik had voor mezelf al besloten Dymphie, omdat ik het boek voor de eerste keer lees, dat ik zelfs als ik punten tegenkom waarvan ik denk dat klopt niet, die niet hier noteren ga, wellicht wel in mijn eetboekje. Alleen als het echt iets is waarvan de vraagtekens te groot zijn doe ik er hier iets mee of natuurlijk als ik iets niet begrijp.

Ik had toen ik voor therapeut studeerde een fantastische leraar voor regressie- en reïncarnatietherapie maar die stopte halverwege de opleiding.
We kregen toen een leraar die helemaal niet in regressie "geloofde", hij was jarenlang biologieleraar geweest en probeerde, hoewel dat niet gaat, alles wat tijdens de sessies gebeurde vanuit de biologie te verklaren. Wij vroegen ons allemaal af hoe de directie een dergelijke persoon had kunnen aannemen want hoe kun je regressietherapeut en -leraar zijn als je het hele onderwerp zo van de tafel veegt.

Hij vertelde ons toen dat hij zelf met groot succes velen regressietherapie had gegeven want zoals hij zei; het doet er niet toe of ik het geloof of niet en welke verklaring er is voor de werkzaamheid, het gaat erom dát het werkt. Het gaat erom dat degenen die deze therapie ontvangen ermee/erdoor geholpen zijn en geheeld worden. Hij gebruikte als metafoor het placebo-effect. Je kunt je afvragen of het ethisch is dat je iemand een niet-werkzaam middel "verkoopt" als zijnde het echte en wél werkzame middel. In veel gevallen werkt het placebo. Hij bleek een uitstekende leraar en regressietherapeut.

M.a.w. ik geniet van jullie enthousiasme vooraf en zie dat iedereen die over Beck spreekt van mening is dat alles juist is en werkt.
Dan is het niet meer van belang of er onjuistheden in haar therapie of boek staan, het enige wat van belang is, is dat het voor de mensen werkt, toch! Er is geen enkele goede reden om dat te ondermijnen.
Lachen Rollende ogen

Quote:
Ik heb het boek zonet besteld 2e hands
€ 11,50 incl verzendkosten


Ik heb mijne ook 2e hands en ben toch wel erg blij dat ik het heb. Lijkt me dat het veel makkelijker is om er voluit voor te gaan. Mogelijk heb je het morgen al binnen Pianojuffie.

Quote:
O Juffie! Fijn! Niet duur hoor! Ik heb het boek in 2013 (all!!!) gekocht voor dik dertig euro.


Het kost nu nieuw in de winkel € 20,--, da's best een verschil met toen dan Dymphie.

Quote:
Ik hoop dat dat okay is..

Voor mij is dat natuurlijk ook oké, fijn je erbij te hebben Nicky! Yes! (nederlands= En veel succes met je uitdagingen.

Quote:
we zijn er met elkaar 22 kilo lichter geworden


Dat is een erg mooi resultaat Dymphie, gefeliciteerd allemaal. Kampioen Wat een kanjers! Ik ben nieuwsgierig naar hoe het ons hier zal vergaan. Lachen

Ik heb toch goed begrepen dat we bij hoofdstuk 1 alles alleen grondig moeten lezen/bestuderen maar nog geen opdrachten hoeven uitvoeren he?

_________________
De Sleutel tot Inzicht bevindt zich in Onszelf!

http://www.weegclub.nl/forum/eetboekje-lightfeather-t41465.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 18:16    
Vrouw Weeggegevens   L1970
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 19-5-2011
Berichten: 2271
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Alphen NB


  Reageer met quote
Ik ben er ook weer, had het eind van de vorige sprint even gemist, bedankt Pianojuffie voor het attenderen.

Ik wil gelijk blijven, eigenlijk onder de 68 kilo, maar wel boven de 67 kilo. Ik was zondag 68,2 kilo, ben ongesteld geworden en hou nog vocht vast. Dus ik wacht nog even met gewicht doorgeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 18:54    
Vrouw Weeggegevens   Lightfeather
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 4-3-2013
Berichten: 473
Dieet: Atkins


  Reageer met quote
Welkom L, ik ben nieuw bij Beck en zo te horen bij jij van de oude garde. Leuk!

_________________
De Sleutel tot Inzicht bevindt zich in Onszelf!

http://www.weegclub.nl/forum/eetboekje-lightfeather-t41465.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 20:57    
Vrouw Weeggegevens   Yeps
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-11-2016
Berichten: 524
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Mijn boek heb ik begin dit jaar aangeschaft. Het vorige sprintje was voor mij hét moment om het ook daadwerkelijk te gaan gebruiken.
Fijn om op deze manier steeds weer actief hier mee bezig te zijn.
Vandaag dus weer de start met de voorbereidingen.

Welkom terug L!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 21:10    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 30077
Dieet: EKPW / Dr. Frank
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Ik heb het engelse boek, maar dat geeft niets, maakt niet veel verschil gelukkig. Lach

Lightfeather, hoe bedoel je als iets niet klopt? Ik zou er iets onbevangener ingaan denk ik. Je leert altijd wel iets, omdat het uiteindelijk over jezelf gaat toch? Lach En dus om inzicht in je eigen gedrag en gedachtes mbt eetpatronen en keuzes.

Ik heb geleerd dat er altijd een gedachte bij komt. Vaak vooraf al, bijvoorbeeld, ik ben zielig of het is niet eerlijk dat......... en soms achteraf, het maakt niet uit dat ik dat gegeten heb want........ vul maar in. En nu ben ik dus meer gespitst op mijn gedachtes over eten. Ik eet extra's alleen als het past binnen mijn eetpatroon en/of planning tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders hoor. Lachen

Zal zo de inleiding nog eens doornemen. Gewoon om er weer in te komen. Lach

Nicky leuk dat je meedoet hoor. Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 0:04    
Vrouw Weeggegevens   Elisabeth01
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 2-1-2015
Berichten: 2777
Dieet: Gezonder leven minder snoepen


  Reageer met quote
Ik zag gelijk de eerste ondermijnende gedachten in "als het niet klopt". Lachen
ja, in mijn denkpatroon is de cognitieve gedragstherapie goed geland.
Heb ook cgt voor dummies doorgenomen, ook in dit boek erg waardevolle tips.
Er is veel te leren door uit te pluizen of je gedachten wel reeel zijn en ze om te buigen tot doel ondersteunende..

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 6:21    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31045
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Lightfeather
Alsjeblieft, wat mij betreft al je gedachten ook als je vindt dat het niet klopt zeggen.!!!!!!
Niets is zaligmakend, je moet altijd kritisch blijven en je af blijven vragen.
Daar help je ons dan weer mee.
Ik vind van gedachten wisselen heerlijk.
Ik heb het boek in het verleden uit de bieb gehaald en ben zo afgeknapt op de Amerikaanse toon dat ik de boodschap eigenlijk miste.
Is vooroordeel.

Vanochtend 82,4
Prima
Gisteren niet gek gedaan, ‘s avonds 2e helft Indonesisch eten op en nog een hand cashewnoten.

Fijne dag iedereen

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,3 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 7:04    
Vrouw Weeggegevens   Iels999
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 7-5-2012
Berichten: 1455
Dieet: Gezond eten en sporten


  Reageer met quote
het boek kan idd wat amerikaanse toon hebben soms. ik erger me beetje aan de zin "slanke mensen denken .......". duh...sommige slanke mensen denken helemaal niet zo. die hebben gewoon aanleg. zoals mij man. En de constante herhaling van bepaalde zaken. na 2 keer weet ik het ook wel. Erg blij
maar de herkenning is wel fijn. ik ben dus niet de enige die zichzelf een loser vindt omdat het weer niet lukt. omdat die weer toegeeft aan ondermijnende gedachten.
op naar dag 2!

_________________


Omdat het moet...en omdat het kan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 7:25    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8831
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
De 'Amerikaanse' toon in haar boek herken ik ook wel,maar ik haal uit haar boek wat voor míj relevant is en waar ik wat aan ken hebben De herhaling van alles is misschien voor mensen met een goed geheugen irritant, maar voor mij werkt het wel goed. Misschien denken jullie: jaha, dat weet ik nu wel, want dat heb je al eerder gezegd... Ik denk vaak: o ja, dat heb je al eerder geschreven, maar dat was ik al weer even vergeten... Fijn om het nog een keer te lezen. Overigens is het wennen aan een andere manier van denken over eten en het omgaan met die andere manier voor mij ook echt steeds oefenen, herhalen en weer opnieuw beginnen!

Goed, de eerste 'opdrachten' in hoofdstuk 1 komen stuk voor stuk later ook weer terug. Ik zet ze hier nog even neer:
Kies een gezond dieet
Maak tijd en energie vrij om af te vallen, of om op gewicht te blijven
Plan wat je wanneer gaat eten
Zoek steun
Leer omgaan met teleurstellingen (rode vakjes bv.)
Zie te veel eten als een tijdelijk probleem dat je kunt oplossen
Leer omgaan met honger intense hunkering naar eten
Stop met emotioneel eten
Geef jezelf complimenten.

Na verloop van tijd reageer je anders wanneer je eten ziet waarvan je weet dat je het niet moet opeten.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 8:18    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8831
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Hoofdstuk 2 - Waarom je eigenlijk eet

Dagelijks tijd vrij maken om:
• maaltijden te plannen
• boodschappen te doen
• maaltijden klaar te maken
• zittend en langzaam te eten
• gepland en ongepland te bewegen
• dagelijkse actiepunten doen en afvinken

Eerst is er de gedachte
Misschien een uitdaging om eens op te letten wat je denkt voordat je iets eet. Eten is niet als ademhalen: er is altijd eerst een gedachte. Als je ergens (supermarkt, snoeppot op het werk, traktatie van een ander) iets te eten ziet liggen, heb je dan ook de neiging om er bijna automatisch iets van te pakken?

Ondermijnende gedachten
• geven 'toestemming' om de adviezen van deze methode in de wind te slaan, bv. ik kan wel staand eten
• knagen aan het zelfvertrouwen: Ik kan het toch niet
• ik houd het toch niet vol
• veroorzaken spanning: Ik ben ook maar een mens
• ik moet het iedereen naar de zin maken.
• zetten aan tot eten: Anders wordt het maar weggegooid. (Als je het wel opeet, 'gooi' je het weg in je eigen lichaam (als je het niet gepland hebt...)
• excuus zoeken, vergoelijken

Hulp bij ondermijnende gedachten
• aanpassen eetomgeving
• anders denken over eten
• eetdrang en 'trek' uitstellen en verdragen
• een constructieve manier aanleren om met emoties om te gaan
• voorrang geven aan gezonde voeding

Weerstandsspier tegenover toegeefspier (dit kun je ook lezen in de boeken van Mieke Kosters):
Als je weerstand biedt aan iets wat je niet zou moeten eten, train je de neiging om die weerstand te bieden.
Denk eens na welke spier je wilt trainen: als ik niet wil aankomen, wil ik mijn weerstandsspier trainen.
Als ik teveel eet, kan ik dit ook als een tijdelijk probleem zien dat ik kan oplossen
Ik mag mezelf wel complimenten geven: ik ben al zoveel afgevallen!

Wat is honger?
Dorst: ik heb een droog gevoel in mijn mond; behoefte aan iets vloeibaars
Eetdrang: sterke hunkering naar bepaald eten; gespannen en onprettig gevoel in in mond, keel en lichaam
Honger: leeg gevoel in maag, ook gepaard met gerommel in de maag
Trek: wil graag eten door een andere prikkel uit bv. omgeving, al heb ik net gegeten

Ondersteunende gedachten
Niet alleen het besluit om te eten kan spanningen verminderen; het besluit om niet te eten kan dat ook.
Hoe kun je leren om een verleiding om te buigen en een bewuste keuze te maken om 'even' Nee te zeggen en dus ook niet toe te geven aan deze verleiding?
Stel: je bent met een taak bezig en je haalt iets (gezonds) te drinken en onderweg zie je een traktatie liggen.
Je hebt erge honger, maar je weet dat je er meer van wilt eten als je er eenmaal aan begonnen bent. In de uren daarna gaan de volgende gedachten door je hoofd: Ik heb honger. Het ziet er zo lekker uit. Ik heb er echt zin in.

Gelukkig zijn er goede weerwoorden op deze gedachten, want:
• Ik hoef er niet van te eten, want over twee uur ga ik lunchen. Ik ga hier weg.
• Ik hoef er niet van te eten, want ik heb nog maar net geluncht.
• Als ik hier niet langs was gekomen, had ik er niet eens aan gedacht. Ik ga hier weg.
• Ik hoef het niet te eten; ik zie alleen tegen de taak op die ik moet gaan doen. Ik ga iets anders doen. De taak komt later.
• Of: ik ga hier weg en ga die taak nu doen. Dan ben ik in ieder geval uit de gevarenzone.
• Nee, ik hoef nu echt geen traktatie, al heb ik trek. Die is zo over als ik me op mijn taak concentreer. Trouwens, het is bijna etenstijd.

Oplossing in een paar punten
• Een weerwoord vinden op de ondermijnende gedachten is een vaardigheid die je in je hele leven kunt blijven gebruiken om voorgoed op gewicht te blijven.
• Eten gaat niet automatisch. Je kunt leren hoe je de baas blijft over wat je eet.
• Veel situaties brengen gedachten over eten op gang, maar je kunt technieken aanleren om dergelijke prikkels te vermijden of de inhoud ervan te beperken.
• Als er een prikkel binnenkomt, bepalen je gedachten of je op een constructieve manier reageert en of je je weerstandsspier traint, óf op onproductieve manier reageert en je toegeefspier traint.
• Je hoeft niet perfect te zijn en je hoeft het anderen niet altijd naar de zin te maken. Dat zijn onhaalbare doelen. Je mag best 'fouten' maken, als je daarna de regie maar weer in handen neemt. Je kunt het!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 28 aug 2018 9:14    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 30, 31, 32  Volgende
Pagina 9 van 32