Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Back on track met Judith Beck, 2


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 29, 30, 31  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8830
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Ha Missy, ben het met Lightfeather eens hoor, want jouw gewicht betreft! Misschien moet je eerst hoofdstuk 11 en 12 toch nog eens lezen, al is het alleen al om voor jezelf de bevestiging te krijgen dat je zo goed bezig bent geweest. En misschien kom je erachter dat je even op dit gewicht blijft 'hangen', Maar Judith heeft in die hoofdstukken ook handvatten gegeven om erachter te komen hoe het komt dat er nu niets af wil, bv. door het weer even precies noteren wat je eet en drinkt, waardoor je ziet hoeveel kcal je op een dag binnen krijgt. Of je gaat even 'terug' naar een vorige fase van kh beperkt.
Voor mezelf heb ik de vorige sprint die hoofdstukken voor het eerst eens echt goed gelezen. Het lijken een soort 'bijlagen' omdat de dagen met de opdrachten erop zitten, maar ze zijn toch wel erg belangrijk,
Laat je niet ontmoedigen!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 4:10    
Vrouw Weeggegevens   Elisabeth01
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 2-1-2015
Berichten: 2777
Dieet: Gezonder leven minder snoepen


  Reageer met quote
Zelf gebruik ik een boven en ondergrens.
Bovengrens is 62, dan begint de alarmfase, er moet echt kritisch naar de inname worden gekeken en een plan gemaakt.
Streef is 58, ach een mens moet toch iets te wensen hebben Lachen
Maar gewoon zo schommelen rond de 60, is ok.

Valt me gewoon tegen dat het niet vanzelf gaat :evil:zelfs na 2 jaar stabiel niet.
Oude eetgewoontes zijn zo ingesleten, duurt even voordat ze plaats maken voor nieuwe, gewichtondersteunende.
Maar uiteindelijk gaat het me lukken, zonder er diep over te hoeven nadenken Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 6:12    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31040
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Vandaag weer lekker groen.
Woog 82,3, doorgeefgewicht 82,4

Fijne dag allemaal.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,3 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 7:25    
Vrouw Weeggegevens   Iels999
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 7-5-2012
Berichten: 1450
Dieet: Gezond eten en sporten


  Reageer met quote
gisteren begonnen met het boek. Wow wat een herkenning in die ondermijnende gedachten.
vandaag wk 1 dag 1 lezen.

_________________


Omdat het moet...en omdat het kan!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 9:15    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8830
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
@Lells999: Ik wil toch eerst graag met elkaar de voorbereiding doen: hoofdstuk 1 t/m 4. Als we die overslaan, gaat het straks voor enkelen vast veel te snel. Vorige keer hebben we er ook een week extra tussen geplakt. De opdrachten nemen soms best veel tijd in beslag om ons 'eigen' te maken.
Voel je overigens vrij om met week 1 te beginnen als je al zover bent!

Ik had de hele samenvatting al in een andere sprint gezet, maar hij hoort natuurlijk hier:
als je in Judith leest, kom je ook tegen dat zij ook maar één keer iets schrijft over 'in de fout gaan'. Ik citeer het even hier.

Judith schrijft dat het een negatieve lading heeft. Ze praat liever over 'ongepland eten' en 'teveel eten'. Zo kun je je milder opstellen tegenover jezelf en zeggen: Goed, ik heb iets gegeten wat ik niet gepland had, of ik heb iets meer gegeten dan de bedoeling was. Je kunt er meteen aan toevoegen: Het was een vergissing, geeft niet. Ik pak voor de rest van de dag de draad weer op.

Omdat niet iedereen in deze sprint het boek heeft, heb ik mijn eigen 'uittreksel' maar even hier neergezet

Mensen die ze begeleid heeft hebben na afloop de volgende dingen opgeschreven die ze dankzij het werken met en door Judith geleerd en ervaren hadden:
• dat ik mijn eetgedrag in de hand kan houden als ik van tevoren een plan maak en steeds weer oefen wat ik tegen mezelf kan zeggen
• dat ik iedere keer als ik in de verleiding kom iets onverstandigs te eten, mijn lijst met redenen waarom ik op gewicht wil blijven tevoorschijn haal
• dat honger hebben niet altijd betekent dat ik moet eten
• dat mijn trek naar eten altijd weer overgaat en dat ik bepaalde dingen kan doen om ervoor te zorgen dat het sneller overgaat. Ik hoef er niet aan toe te geven. (Zegt ook Mieke Kosters)
• dat het belangrijk is om normaal te ontbijten en te lunchen, omdat ik anders 's avonds te veel eet
• dat de kans dat ik me niet aan mijn eet-plan houd groter is als ik niet gezond eet
• dat ik tijd moet vrijmaken voor mijn eet-plan en voor lichaamsbeweging
• dat ik voorbereid moet zijn op ondermijnende gedachten
• dat ik altijd zittend ga eten en iedere hap langzaam en aandachtig moet kauwen
• dat het alleen maar een vergissing is als ik iets eet wat ik niet gepland had: ik ben daardoor niet waardeloos. En ik hoef de vergissing niet groter te maken door me de rest van de dag niet aan mijn eetplan te houden.
• dat ik mijn behoeften soms op plaats 1 moet zetten.
• dat het niet erg is om aangeboden eten af te slaan.
• dat ik mezelf niet voor de gek moet houden: elke hap de ik eet, telt mee.
• dat ik mezelf elke keer mag belonen als ik doe wat ik moet doen.
• dat ik gebruik kan maken van de vaardigheden die ik heb geleerd om af te vallen, elke keer als ik weer aangekomen ben.
• dat ik het kan. Ik weet nu wat ik moet doen. Die vaardigheden die ik geleerd heb, raak ik nooit meer kwijt.

Een stabiel gewicht is niet vanzelfsprekend
Veel mensen komen ieder jaar een kilo aan, of meer, doordat je stofwisseling door de jaren heen trager wordt. Het kost maar ongeveer 20!!! calorieën per dag extra om in een jaar een kilo aan te komen. Als je nu vijf kilo te zwaar bent en je doet er niets aan, dan ben je over een jaar misschien wel zes kilo te zwaar.
Di boek is geen dieet. Het vertelt je niet wat je moet eten. Je kunt elk gezond dieet kiezen, omdat elk verantwoord dieet werkt als je de juiste manier van denken hebt. Met deze methode leer je je manier van denken over eten veranderen.

Aanleren van vaardigheden
Je leer vanaf nu elke dag een nieuwe vaardigheid, en op een gegeven moment ga je anders op 'eten' reageren waarvan je weet dat je het beter niet moet nemen. In plaats van te denken: Kon ik dat maar eten en me daardoor verdrietig voelen, of Het is niet eerlijk dat ik dat niet kan eten en daardoor me ongelukkig voel, kun je leren automatisch te denken: Het geeft me een goed gevoel dat ik dat nu niet eet. En niet: Ik baal dat ik mezelf te kort moet doen, maar wel: Ik ben blij dat ik niet teveel gegeten heb.

Door met deze stappen te werken kweek je langzamerhand zelfvertrouwen. Je gaat af te vallen of blijft op gewicht, waardoor je beter in je vel komt te zitten en je leven een stuk prettiger wordt. Het lukte niet omdat mensen die weten hoe ze het moesten aanpakken om zichzelf te blijven motiveren Ze wisten niet wat ze moesten doen als ze in de verleiding kwamen om van hun dieet af te wijken. Ze wisten niet dat het het helemaal niet op hoefden te geven als ze een keer iets onverstandigs aten, maar dat ze het als ene tijdelijke vergissing mochten zien. Ze beseften niet dat je succesvol afvallen, net zoals je leert autorijden of met de computer werken. Afvallen en op gewicht blijven gaat gepaard met ups en downs en je gaat leren om rekening te houden met moeilijke momenten. Eerst beginnen we met het werken aan allerlei opdrachten en vaardigheden. Door deze voorbereiding kun je leren wat je precies moet doen als het moeilijk wordt. Je leert problemen met vertrouwen tegemoet te treden, want je weet hoe je ze moet overwinnen. Elke keer dat je een probleem overwint, wordt afvallen en op gewicht blijven gemakkelijker. Na verloop van tijd loop je steeds minder vaak tegen problemen aan en worden ze steeds minder groot, totdat anders eten en manier van leven is geworden.

De oplossing in vier punten
• Cognitieve therapie is een psychologische methode die me helpt met succes op gewicht te blijven.
• Hoe ik over eten en afvallen denk heeft invloed op mijn gedrag en hoe ik me in emotioneel opzicht voel.
• Ondermijnende gedachten maken het moeilijk om me aan een dieet te houden en niet weer aan te komen.
• De oplossing hiervoor kan me in zes (of meer) weken leren om ondermijnende gedachten (waardoor ik van mijn plan afwijk) om te zetten in steunende gedachten, die me helpen mijn doel te bereiken.

Veel succes allemaal vandaag (met het lezen van) hoofdstuk 1.
Ik lees weer graag hoe jullie het allemaal (gaan) ervaren, wat je er leuk en goed aan vindt, maar ook wat je lastig vindt, of misschien wel onzin! Al zou een gedachte over 'onzin' best eens aan de ondermijnende gedachten-kant kunnen zitten.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 9:37    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31040
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Ik heb het boek zonet besteld 2e hands
€ 11,50 incl verzendkosten
Kan ik nog beter meedoen.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,3 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 10:11    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8830
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
O Juffie! Fijn! Niet duur hoor! Ik heb het boek in 2013 (all!!!) gekocht voor dik dertig euro. Ik ben er toen - los van alles - doorheen geracet en pas in 2016 serieuzer mee aan de gang gegaan in een sprint hier.
Daarna in 2017 nog twee keer. Daarna een ander boek van Judith in het Engels behandeld: dat was hard werken (vertalen voor degenen die het Engels niet zo beheersen), maar ik vond dat boek te Amerikaans en nu ga ik met de Dieetoplossing weer fijn op herhaling! Lach
Je hebt het waarschijnlijk morgen al in huis en kunt dan gewoon fijn meedoen! Ik ben benieuwd hoe je het zult vinden!

_________________


Laatst aangepast door Dymphie op ma 27 aug 2018 12:55, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 10:47    
Vrouw Weeggegevens   Nicky303
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 18-9-2016
Berichten: 2051
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Ik heb me opgegeven al kan ik misschien niet steeds even veel meedoen en mee-lezen in verband met mijn omstandigheden nu.
Ik hoop dat dat okay is...

_________________
"And if every way is closed before you, the secret one will show a secret path no other eyes have seen." (Rumi).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 11:16    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31040
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Wat mij betreft prima.
Jij kondig het nog aan.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 78,3 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 12:30    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8830
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Nicky, voel je welkom! Al lees je alleen mee: op de achtergrond en onbewust ben en blijf je vast ook met Judith bezig!
Sterkte met alles!

Sprint 1 heb ik afgesloten nu: we zijn er met elkaar 22 kilo lichter geworden. Benieuwd hoe het met sprintje 2 zal gaan!
Lieve groet allemaal!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2018 12:57    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 29, 30, 31  Volgende
Pagina 8 van 31