Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Sprintjes (gesloten)
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Back on track met Judith Beck, 2


Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 47, 48, 49  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31374
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Gisteren goed gebalanst
Vanochtend 79,9, is dus 8 ons eraf.
De Chinees zal er niet 1,2,3 weer af zijn.

Vandaag weer verder.
Fijne dag allemaal

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 77 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 7:04    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8987
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Ha Juffie, 'Chinezen' zijn 'plakkers'..... Rollende ogen Rollende ogen

NIeuwe dag, nieuwe kansen!

Dag 26 - Leer denkfouten herkennen

Het is goed om je te bedenken dat gedachten ideeën zijn en dat ze soms wel, soms voor een deel en soms ook niet kloppen. Als je bv. lang niets gegeten hebt en ergens langs loopt waar mensen pizza of iets anders zitten te eten, kun je bv. denken: mmm, dat ruikt lekker! Het ziet er heerlijk uit! Ik heb zo'n trek! Dat kan kloppen en de gedachte is op zich geen probleem. De problematische gedachte komt pas daarna als je denkt: Ik moet ook een stuk pizza! Die klopt niet. Maar als je bent als de meeste mensen is de kans groot dat je, op dat moment, zonder erbij na te denken aanneemt dat deze gedachte klopt.

Er zijn wel veelvoorkomende denkfouten op het gebied van 'diëten':

Denkfout 1: Alles of niets-denken: Ik moet het altijd helemaal goed doen! Ik zie alleen twee uitersten, terwijl daar in werkelijkheid ook van alles tussen zit.
Voorbeelden:
Óf ik volg mijn dieet perfect, óf ik laat mijn dieet helemaal vallen
Óf ik heb honderd procent succes, óf ik ben een mislukkeling en kan net zo goed stoppen met mijn dieet

Denkfout 2: Negatieve waarzeggerij: Het lukt me ooit om op gewicht te blijven. Ik zie de toekomst negatief en vergeet dus dat het ook anders kan lopen.
Voorbeelden:
Ik ben deze week niet afgevallen, dus het zal me wel nooit gaan lukken om af te vallen
Ik heb toegegeven aan mijn eetdrang, dus het zal me wel nooit lukken om die drang in toom te houden.

Denkfout 3: Te positieve waarzeggerij: Ik kan er best wat van nemen, want ik stop echt wel op tijd. Ik zie de toekomst te rooskleurig en ik houd er geen rekening mee dat het ook anders kan lopen.
Voorbeelden:
Ik kan best een klein beetje nemen van datgene waar ik nu zo'n zin in heb. Daarna voel ik me voldaan en houd ik vanzelf op met eten.
Het kan geen kwaad mijn toegestane porties in te schatten in plaats van ze af te wegen. Ik val toch wel af.

Denkfout 4: Emotioneel redeneren: Ik voel me een mislukkeling; ik moet nu iets zoets eten! Ik ben er van overtuigd dat mijn ideeën kloppen, al blijkt uit objectieve gegevens van niet.
Voorbeelden:
Ik voel me een mislukkeling, omdat ik me niet aan mijn dieet heb gehouden, dus dat ben ik ook.
Ik heb het gevoel dat ik nu meteen iets móet eten.

Denkfout 5: Gedachten lezen: Anderen zullen me wel raar vinden als ik niet 'gewoon' mee eet. Ik weet zeker te weten wat anderen denken, al heb ik daar geen overtuigend bewijs voor.
Voorbeelden:
Anderen vinden me raar als ik geen gebak neem, of geen alcohol drink op een feestje.
Ze vindt me onbeleefd als ik geen zelfgebakken traktatie wil eten.

Denkfout 6: Mezelf voor de gek houden: Niemand ziet het; ik kan nu wel toegeven. Ik bedenk argumenten waar ik op andere momenten niet in geloof.
Voorbeelden:
Als niemand ziet dat ik eet, is het niet erg en telt het niet. (Duh, de calorieën tellen wel…!)
Het is niet erg als ik toegeef aan mijn eetdrang.

Denkfout 7: Onredelijke regels (unhelpful rules): Ik mag geen eten weggooien; ik moet echt ook snel eten! Ik houd vast aan regels die geen rekening houden met de omstandigheden.
Voorbeelden:
Ik mag geen eten weggooien of verspillen.
Ik mag anderen niet tot 'last' zijn door gezonder te gaan koken en te willen eten, of de snacks uit huis te doen.

Denkfout 8: Goedpraten: Ik heb het verdiend, want ik voel me gestrest; ik moet het wel nemen, het is gratis! Ik leg onjuiste verbanden om mijn eetgedrag goed te praten.
Voorbeelden:
Ik heb dit eten verdiend, want ik ben zo gespannen.
Ik kan dit niet laten staan, want het is gratis.

Denkfout 9: Overdrijven: Ik kan deze trek echt niet meer verdragen; ik ben een slappeling. ik maak de situatie erger dan hij werkelijk is.
Voorbeelden:
Ik kan deze honger niet verdragen.
Ik heb helemaal geen wilskracht
Ik heb geen zelfdiscipline

...

Ondermijnende gedachte
Wat ben ik toch een sukkel dat ik deze denkfouten maak.
Ondersteunende gedachte
Er mankeert niets aan mij. Iedereen heeft soms vertekende gedachten. Dat heeft niets met intelligentie te maken. Het betekent gewoon dat ik menselijk ben. Waar het om gaat, is dat ik leer wat ik aan mijn denkfouten kan doen. Ik neem nu de eerste stap om ze op te sporen.

Afspraken met mezelf
Wanneer ik merk dat ik ondermijnende gedachten heb, ga ik uitzoeken welke denkfouten daarin zitten.
Als ik mijn denkfouten leer herkennen, wordt afvallen of op gewicht blijven gemakkelijker!

Actiepunten voor het eind van de dag
Ik heb mijn motivatie-teksten en de theorie van vandaag bestudeerd en een uittreksel gemaakt
Ik heb geregeld contact op de Weegclub (en ik zie dus dat anderen soms net zo worstelen als ik!)
Ik heb langzaam en zittend gegeten en genoten van mijn eten
Ik heb mezelf weer een paar complimenten gegeven voor het gedrag dat mijn dieet ondersteunt
Ik heb geplande en spontane lichaamsbeweging gedaan
Ik houd voortdurend bij wat ik eet
Ik heb mijn best gedaan te accepteren dat het nu eenmaal zo is (wél eerlijk!)
Ik heb mijn best gedaan om te accepteren wat ik allemaal moet doen om op gewicht te blijven (nou ja!)
Ik heb me gerealiseerd dat het niet altijd gemakkelijk gaat, maar dat ik daarvoor op zoek kan gaan naar ondermijnende gedachten en die dan op kan schrijven in mijn laptop
Ik heb uitgezocht welke denkfouten er zitten in de ondermijnende gedachten die ik vaak heb.
Ik heb een voorlopig eet-plan voor morgen gemaakt

Zo. Dat was het 'werk' voor vandaag! Veel succes!
Hoe is het met jullie?

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 8:13    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31374
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
ja, ik las het in het andere sprintje

Grap

Ik heb goede kwaliteit losweekmiddel.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 77 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 8:50    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8987
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
HIhi....
Leuk, die omvallende stoel!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 15:23    
Vrouw Weeggegevens   L1970
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 19-5-2011
Berichten: 2313
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Alphen NB


  Reageer met quote
Pianojuffie schreef:
ja, ik las het in het andere sprintje

Grap

Ik heb goede kwaliteit losweekmiddel.


Lachen Lachen Lachen

ja bij mij plakt zo'n vettige loempia veel langer op mijn heupen, dat middel bij mij lijkt wel pattex. Ik neem heeeel af en toe een vietnamese loempia als ik een groentelunch had of zo. Vandaag 2 verstandskiezen eruit, meteen balansdag. Jammeren Jammeren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 15:51    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8987
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Ow L, ik hoop dat je er niet al te lang last van zult hebben!
Tempo doeloe dus maar!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 okt 2018 18:25    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 31374
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
L, hoe gaat het met je, nog veel last?



Vandaag 79,4
Weer een pond Chinees er af.
Nog 4 ons te gaan

Fijne dag allemaal.

_________________
20-9-2018 op streef Van 131 naar 79,9 kg Nu 77 kg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 7:03    
Vrouw Weeggegevens   Yeps
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 9-11-2016
Berichten: 533
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Ik heb nog even teruggebladerd om terug te lezen.

Wat een super foto's PJ! Mag je trots op zijn!
Goede kwaliteit losweekmiddel is ook wel heel erg fijn. Lach

Hier was de + van de vakantie er gelukkig snel af. En nu doooor. Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 8:36    
Vrouw Weeggegevens   Dymphie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-1-2011
Berichten: 8987
Dieet: Lekker, puur en bewust eten
Woonplaats: Liemers


  Reageer met quote
Fijn, jullie inbreng!
Yeps, leuk dat je weer aanhaakt. Ga je naar je zin?

Vandaag dag 27 - Oefenen met de zeven vragen techniek

Zelf vind ik de opdracht voor deze dag een hele klus; als ik dat echt doe, kost het me veel energie en tijd! En de ondermijnende gedachten vliegen dus door mijn hoofd. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Daar daar ie dus, de theorie in ieder geval! Lach

De zeven vragen-techniek
1. Welke denkfout maak ik?
2. Is er iets wat erop wijst dat deze gedachte niet, of niet helemaal klopt?
3. Kan ik een andere verklaring bedenken, of kan ik er op een andere manier tegenaan kijken?
4. Welke meest logische conclusie kan ik hieruit trekken?
5. Welke gevolgen heeft het dat ik deze gedachte geloof en wat zou er gebeuren als ik mijn manier van denken verander?
6. Wat zou ik tegen jullie hier op de Weegclub zeggen als een van jullie zich in zo'n situatie bevond en deze gedachte had?
7. Wat moet ik nu doen?

Als ik steeds met deze ideeën oefen, heb ik na verloop van tijd zelfs zonder motivatiekaarten automatisch weerwoord op mijn ondermijnende gedachten.

Voorbeeld: Ik heb het 's avonds niet in de hand wat ik als tussendoortje eet; dan wil ik er van blijven eten...

Ik overdrijf
1. Ik heb het overdag meestal heel goed in de hand. Ik doe van alles waar ik geen zin in heb en laat allerlei dingen waar ik wel zin in heb. Ik heb mezelf meestal juist wel goed in de hand.
2. Dat ik mezelf 's avonds ook beter in de hand kan houden, maar dat ik dat op dit moment niet wil.
3. Ik heb geen last meer van eetdrang als ik tegen mezelf zeg: Denk aan de de cijfers morgen op de weegschaal, of aan de pinda-allergie of aan die 20 calorieën extra. Je hebt geen keus. Ga iets anders doen. Neem een glas water bijvoorbeeld. Ga even over de Weegclub surfen.
4. Als ik in deze denkfout geloof, is het gevolg dat ik toch teveel eet en eraan toegeef. Dan voel ik me daarna op zijn zachtst gezegd niet trots op mezelf en voel ik me rot. Dan blijf ik niet op gewicht en is er een grotere kans dat ik de volgende avond weer toegeef. Als ik er anders tegenaan ga kijken en er anders over ga denken, geef ik niet toe, en blijf ik gemakkelijker op gewicht.
5. Ik zou tegen één van mijn vriendinnen zeggen: Je kunt ervoor kiezen om jezelf in de hand te houden als je dat wilt. Ik vind het fijn als je je daarna heel goed voelt, zodat trots op jezelf kunt zijn.
6. Ik moet tegen mezelf zeggen: ik heb geen keus. Denk aan de de cijfers op de weegschaal, aan de pinda-allergie of aan de 20 calorieën. Ik moet mijn aandacht bij dit ongepland eten afleiden. Ik kan even naar het toilet gaan, wat water drinken of even over het internet surfen. (Ga op zoek naar een goedkopere auto!)

Motivatiekaart
Het is niet waar dat ik mezelf niet in de hand kan houden. Het is eerder zo dat ik me 's avonds niet in de hand wil houden. De trek is erg, maar ik kan er wel wat tegen doen. En ik weet ook dat die 'trek' na een tijdje weer over gaat. Achteraf ben ik daar blij om en trots op mezelf.

Ik blijf liever op gewicht
Ik kan water opzetten voor een pot thee en eerst een glas water drinken
Ga met een glas thee bij de kaas vandaan.
Denk aan de weegschaal, de pinda-allergie en aan de sluipende 20 calorieën per dag.
Dit is gewoon eetdrang van ongepland eten! Het gaat wel over. Eet er niet van!

Lees graag hoe jullie met dit 'dilemma' om gaan en wat jullie bedenken.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 8:59    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 4-1-2013
Berichten: 30419
Dieet: EKPW / Dr. Frank
Woonplaats: Almere


  Reageer met quote
Ondermijnende gedachte: Ik weet niet of ik erachter kan komen wat ik denk
Ondersteunende gedachte: Dat hoeft ook niet meteen. Het is een vaardigheid waar ik vast steeds beter in word. Ook kan ik, wanneer dat nodig is, delen van dit boek lezen en herlezen om mijn geheugen op te frissen.

Ondermijnende gedachte: Ik denk helemaal niets wanneer ik van mijn eetplan afwijk.
Ondersteunende gedachte: Eten gaat niet automatisch. Ik negeer mijn gedachten alleen om te kunnen eten. De volgende keer dat ik in de verleiding kom, ga ik op zoek naar een ondermijnende gedachte die me toestemming heeft om eraan toe te geven. Het kan geen kwaad om dit te eten, want…


Die hakten er wel even in hier. Ik heb vaak dat ik denk niets te denken...…………. ohhh Auwww.

De 7 vragen moet ik nog even verwerken, bovenstaande eerst denk ik. Verward
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 10:15    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 47, 48, 49  Volgende
Pagina 35 van 49