Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Get in Shape
Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

3d- geprint voedsel in verzorgingshuizen.

Auteur Bericht
Man Weeggegevens   Ron15tn
Ervaringsdeskundige

Dieet: Gastric Bypass - gezond eten

Reageer met quote
De Toekomst van voedsel.
Kwam dit stuk tegen in Missets Catering.(bron)

3d-geprint voedsel straks in verzorgingshuizen
Onderzoeksinstituut TNO werkt aan een 3d-voedselprinter die voedselpuree kan uitprinten zodat het weer lijkt op 'echt' eten.

3d-geprint voedsel straks in verzorgingshuizen
Over vijf jaar wordt eten uit de printers geserveerd in verzorgingstehuizen, verwacht onderzoeker Kjeld van Bommel van TNO. ??We gaan 3d-brocolliroosjes printen uit gepureerde brocolli??, vertelt hij aan NUtech.nl.

Hij laat weten dat mensen met kauw- en slikproblemen thans drie keer per dag een soort milkshake met gepureerd voedsel voorgeschoteld krijgen. ??De lol van het eten gaat er een beetje af voor die mensen, en ze raken soms ondervoed in die verpleegtehuizen??, aldus Van Bommel. Gepureerde kip in de vorm van een kippenpootje zou daar verandering in kunnen brengen, zet hij.

??Die mensen krijgen echt weer dingen op hun bord die ze met een mes en vork moeten eten. Ze voelen zich minder gehandicapt, gaan beter eten, en krijgen een betere kwaliteit van leven.?? De printer moet maaltijden ook kunnen aanpassen aan de patiënt, zodat sommigen bijvoorbeeld extra calcium binnenkrijgen.

Het project van TNO om maaltijden te 3d-printen wordt gesteund met geld van de Europese Unie en loopt nog tot eind 2014. Dan moet een prototype elke minuut een maaltijd kunnen printen. Enkele jaren later verwacht Van Bommel productiemodellen die nog sneller kunnen printen en die daadwerkelijk zullen worden gebruikt in de zorg.

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013 14:51    
Vrouw Weeggegevens   Kaktus
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Ik schrok eerst toen ik de titel las, maar het lijkt mij een prachtige ontwikkeling!

Via mijn werk kwam ik ook wel eens in de situatie dat ik mensen moest helpen met eten die gemalen, of nog erger, gepureerd eten moesten eten.
En het ziet er echt niet aantrekkelijk uit. 3 uitgezakte bultjes eten, en op het begeleidende briefje moeten kijken wat het is. En elke dag ziet het er hetzelfde uit, tenzij de groete een keer een andere kleur is.

Ik denk echt dat veel mensen meer eetlust krijgen als het gemalen of gepureerde eten weer de vorm krijgt die het oorspronkelijk had.
En een goede voedingstoestand voorkomt allerlei complicaties!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2013 19:56    
Vrouw Weeggegevens   alexxx
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Sonja Bakker (gezond eten)

Reageer met quote
Lijkt mij helemaal geen gekke oplossing! Heb het ook met mijn moeder meegemaakt al die ellende met eten....tja...ik zie d'r wel wat in!

groet Alexxx

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2013 20:48    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1