Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Workshop skinnyminds (Mieke Kosters)

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Summerproof
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Mieke Kosters lanceert 6 jaar na haar eerste boek Het geheim van slanke mensen een nieuw bedrijf: skinnyminds. Ze heeft een plan van 10 stappen ontwikkeld waarover ze in onderstaande workshop een tipje van de sluier oplicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2017 18:26    

Reageer met quote
1: Een slanke start!
De video begint met een paar vragen:
1) Welk cijfer geef jij jouw huidige gewicht en eetgedrag?
2) Hoe kun je nou één punt hoger scoren? Wat moet je anders doen om één punt hoger te scoren?
3) Wat houdt je tegen om dat daadwerkelijk te doen?

Ik viel pas af toen ik ging kijken naar mijn slanke vriendinnen. Want ik vroeg me af: waarom word ik altijd weer zwaarder en zij niet? Zij eten toch ook chocola en drinken toch ook wijn. Pas toen ik hun eetgedrag ging observeren en kopiëren viel ik af. Ik kwam erachter dat pech ("ik kom van de wind al aan") en geluk ("ik kan eten wat ik wil en word nooit zwaarder") er niet zoveel mee te maken hebben.

Nu is het tijd voor vernieuwing: Roadmap naar succes: In 10 stappen een skinnymind. Niet alleen afvallen maar ook slank blijven, voor ieder afslanktype. Slank zijn maakt op zich niet gelukkig, maar regie hebben op je eetgedrag wel. De 10 stappen om een skinny mind te krijgen: niet alleen je eetgedrag en je gewicht veranderen, jíj verandert. Je laat je niet langer leiden door alle stemmetjes in je hoofd (bijv. "eentje kan nog wel...") die je tegenhouden te doen wat nodig is. Je stopt met denken en doen zoals iemand die aan de lijn is of iemand die te zwaar is: "ik moet afvallen", "ik wil meer eten maar ik mag het niet", "wat kan mij het allemaal schelen", etc. Afvallen met het allerlekkerste eten. Dat betekent meer genieten en meer voor jezelf zorgen, zonder strijd of frustratie.

Hoe creëer jij het figuur (en eetgedrag) dat jij het allerliefste wilt? Het enige dat nodig is, is dat jíj die extra stap zet, dat jij in beweging komt. Dat jij die zak drop weglegt, of die deur van de koelkast dicht doet, of die kast met chocolaatjes dicht laat. Maar waarom is dat nou zo moeilijk? De handeling op zich kan natuurlijk iedereen verrichten. Dus waarom het zo moeilijk is: dat zit in je hoofd. Al die stemmetjes in je hoofd die maar tegen je blijven praten. De 10 stappen aanpak (waar in video 2 meer informatie over komt) helpt je met die stemmetjes om te gaan, zodat je er niet meer altijd naar luistert, maar zelf kiest. Zelf bepaalt wat je wel en niet eet. Dat kan ook prima wel chocola zijn, of een wijntje.

- Je eet alles wat je wilt, alleen niet alles nu. Dan heb je regie. -

Ben jij bereid de uitdaging aan te gaan? Ben jij er klaar voor? Ben jij er klaar voor om af te vallen zonder dieet? Dat heeft niks met wilskracht te maken. Iedereen wil wel slanker zijn. Het heeft te maken met de bereidheid om te doen wat nodig is. Bottom line: de meeste mensen vallen niet af omdat ze het niet moeilijk willen hebben ("ach het leven is al zwaar genoeg, dan ga ik niet ook nog op mijn eten letten"). Dat soort gedachtes komt dan vaak voor. Als jij gewend bent je te laten leiden door dit soort gedachten, dan heb je niet van de ene op de andere dag een slanke mindset. Maar die kun je wel leren, en de 10 stappen helpen daarbij. Maar dat kan alleen maar, als jíj inderdaad bereid bent om te doen wat nodig is.

Dus nu volgt daarvoor een test.
1) Ben jij bereid om niet meer al het lekkers maar wel het allerlekkerst te eten?
2) Ben jij bereid honger te hebben? Zeker in de eerste week hoort dat er toch een beetje bij
3) Ben jij bereid het moeilijk te hebben? Als afvallen makkelijk was, dan was iedereen slank, dus het is niet altijd makkelijk. Ben jij bereid daar doorheen te gaan?
4) Ben jij bereid op te staan na een tegenslag? Ook al baal je enorm van jezelf en heb je het idee dat het weer mislukt is (dat je denkt: "wat kan mij het allemaal schelen"). Ben je bereid om dan toch weer op te staan en door te gaan?
5) Ben jij bereid mild te zijn voor jezelf? Jezelf af en toe een schouderklopje te geven als dat nodig is.
6) Ben jij bereid daadkrachtig te zijn? Vaker Nee te zeggen als dat is wat je nodig hebt.
7) Sta je open voor een nieuwe omgang met moeilijke situaties zoals etentjes, borrels, stress, emoties, feestjes, noem maar op? Sa jij ervoor open dat soort situaties op een andere manier aan te gaan?

Is jouw antwoord meestal ja op deze vragen? Dan ben jij er klaar voor. Dan kun je afvallen zonder dieet. Dan ben je al op weg naar die skinny mind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2017 18:27    

Reageer met quote
2: Beter een kroket voor lunch dan een broodje gezond!

"Ik kom van de wind nog aan" Herkenbaar? Zo dacht ik vroeger in ieder geval wel. Ik dacht echt dat ik van de wind al aankwam, en ik had heel vaak last van "arme ik" gedachten: "ik moet weer streng zijn", "anderen kunnen alles eten", "ik houd gewoon teveel van feestjes", "het lukt niet meer, het afvallen", "ik ben nu eenmaal een emo-eter". Het voelt fantastisch dat "arme ik" niet langer mijn eetgedrag bepaalt! Hoe fijn zou het zijn als jij ook van je dieet gedachten af komt en zelf kiest? De beste dieetgoeroe ben jij.

Wetenschappelijke onderbouwing én humor
Ik geloof in een mix van humor en wetenschappelijke onderbouwing. Af en toe om jezelf kunnen lachen werkt bevrijdend en relativerend. Je bent echt niet de enige die gekke dingen doet: die stiekem een plak cake in zijn mond propt voordat ze naar de visite loopt, of eet als ze alleen is, of die tegen de kinderen zegt "nu is het genoeg" en dan zelf een handje dropjes neemt. Dát hebben we allemaal weleens en daar kom je van af met dit programma.

In 10 stappen slank: stap 1
Heb je de eerste video bekeken en heb je besloten dat je ervoor wilt gaan? Dat is stap 1.

In 10 stappen slank: stap 2
Eigenlijk is afvallen heel eenvoudig. Je hebt maar 3 knoppen waar je aan kunt draaien:
1) je eetpatroon (hoeveel energie je binnenkrijgt)
2) je beweegniveau (hoeveel je sport/beweegt, dat beïnvloedt je verbrandingsniveau)
3) je afslanksnelheid (hoe snel wil jij die kilo's kwijt)
Het gaat erom dat je deze 3 factoren met elkaar in balans brengt. Dus doe dat, ga ermee aan de slag. Dat kan hier. Het gaat erom dat je een balans vindt waarmee jij tevreden bent. Dat is geen dieet, dat is de realiteit accepteren. Niemand kan dat veranderen: als je ouder wordt, daalt je verbranding, daar heb je het mee te doen. Dus accepteer de realiteit, en maak er het beste van. Niet tijdelijk, maar voor altijd.

De 10 stappen zijn onderverdeeld in 3 niveaus
1) basiskennis (zonder die kennis weet je überhaupt niet genoeg om te kunnen afvallen zonder dieet)
2) creëer je de slanke mindset (hoe kies je nou vaker voor je langetermijndoel en niet altijd voor die korte termijn? hoe doe je dat zonder strijd en frustratie?)
3) ga je dieper in op onderliggende patronen (wat voor type ben jij? hoe ga je normaal gesproken om met moeilijke situaties? hoe handel je in wat voor situaties uit reflex? je leert om boven je reflexen te gaan staan, je impulsen beter beheersen. je luistert eigenlijk beter naar jezelf en naar je lichaam, en dan hoef je niets meer weg te eten, je lost het op)

Basiskennis
In deze workshop kunnen we nooit alle stappen helemaal behandelen. Daarom gaan we eerst even checken hoe het staat met jouw basiskennis over eten en afvallen.

Vraag 1: Stel je gaat ergens lunchen. Wat neem jij?
1) croissant
2) boterham met kaas
3) kroket
4) huzarensalade

Vraag 2: Wat neem je bij de koffie?
1) Engelse drop
2) bonbon
3) eierkoek
4) punt boterkoek

Vraag 3: Je bent op een feestje, wat kies je dan?
1) handje noten
2) handje chips
3) bitterbal
4) stukje brie (20 g)

Antwoorden vraag 1: kroket 150 kcal, croissant 170 kcal, boterham met kaas 198 kcal (~50 kcal minder bij 20+ of 30+ kaas), huzarensalade 231 kcal.
Boodschap: je kunt prima een keer een kroket nemen als je die heel lekker vindt. Ook als je afvalt.

Antwoorden vraag 2: Engelse drop 20 kcal per dropje, bonbon 70 kcal, eierkoek 90 kcal, punt boterkoek 520 kcal
Boodschap: van Engelse drop neem je al snel een handje en dan gaat het snel met de kcal, 5 Engelse dropjes bevatten al 100 kcal.
Als je wilt afvallen en je neemt een lekkere bonbon bij de koffie, is dat geen enkel probleem, de beroemde eierkoek bevat zelfs meer kcal. Boterkoek alleen nemen als je die héél lekker vindt.

Antwoorden vraag 3: handje noten 157 kcal, handje chips 125 kcal, bitterbal 35 kcal, stukje brie 73 kcal (maar moet eigenlijk nog een toastje bij).
Boodschap: dus ben je op een borrel, kun je gerust een keer een bitterbal nemen. Daar is helemaal niks mis mee, ook niet als je wilt afvallen.

Ben je verrast? Dan raad ik je aan de komende 3 dagen een eetdagboek bij te houden en alles te noteren wat jij in je mond stopt. Bijvoorbeeld via een app zoals fatsecret of de eetmeter van het voedingscentrum. Als je bijhoudt wat je eet, word je heel bewust van je keuzes. En bewust worden van je eetgedrag, en je gedachtes, is essentieel om te veranderen.

Afvallen met regie is gewoon leuk!
Als je bereid bent te doen wat nodig is, en je hebt de basiskennis om überhaupt af te vallen zonder dieet, dan ben je klaar voor de volgende stappen. In de volgende video gaan we daar mee verder. Volg je alle 10 stappen, dan garandeer ik dat je niet alleen afvalt, maar ook slank blijft. Zonder strijd. En dat is absoluut geen "arme ik", dat is "ik kies zelf".

- Regie op je eetgedrag is echt het allerlekkerst. -

Dit is het einde van de 2e video. Ik ben heel erg benieuwd wat jouw belangrijkste "arme ik" gedachten zijn en hoe deze video je helpt die om te buigen naar "ik kies zelf". In de volgende video gaan we verder op onze roadmap richting een slanke mindset en dat bikinilijf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2017 18:30    

Reageer met quote
3: De 10 stappen van Skinnyminds onthuld!
Terugblik
* Eerste workshop: ben je bereid om te doen wat nodig is om af te vallen zonder dieet?
* Tweede workshop: heb je basiskennis gekregen om überhaupt te kunnen starten en heb je inzicht gekregen in een aantal "arme ik" gedachten.

Bottom line: als je afvallen blijft zien als dieet, streng zijn, moeten, dan is je resultaat per definitie tijdelijk. Niemand kan een leven lang afzien. Je hebt pas een skinny mind als je dit omdraait: als je beseft/voelt dat afvallen en slank blijven leuker is dan machteloos overeten! Daar hoort af en toe Nee zeggen gewoon bij. Pas als je regie op je eetgedrag hebt, kun je kiezen voor het allerlekkerste zonder schuldgevoel. Dan ben je niet alleen blij met je eetpatroon, maar ook blij met je keuzes, blij met jezelf.

Ik mag alles, ik wil het niet
Zelf regie hebben betekent dat je gaat van moeten afvallen naar slanker willen zijn. Van "ik mag geen wijn en chocola" naar "ik mag alles, ik wil het niet altijd". Niet één of andere goeroe bepaalt wat jij eet, jíj bepaalt. Slanke mensen eten ook niet de hele dag worteltjes. Dat doen alleen mensen die "aan de lijn" zijn. Slanke mensen eten alles, alleen niet alles nu, en dat doen ze zonder frustratie. Zo'n relaxte relatie met eten kun jij prima aanleren.

Ik wil het toch: surfen op eetdrang
Maar wat nu als je nog zo hard tegen jezelf zegt "ik mag alles, ik wil het niet", maar je wilt het toch? Omdat die chocola maar blijft roepen "eet me! eet me nu!". Blijf jij eetdrang houden, dan zit daar altijd iets achter: een onvervulde behoefte.
* Weet je welke behoefte dat is, dan kun je een echte oplossing kiezen. Ben je moe, ga naar bed. Heb je behoefte aan erkenning, vraag erom bij een vriendin/partner.
* Weet je wat er niet achter je eetdrang zit? Dan heb je er simpelweg mee te dealen. Je kunt eetdrang best verdragen. Een hele nuttige techniek daarvoor is surfen op je eetdrang. Je stopt met vechten tegen je drang naar eten, je wilt nu eenmaal meer eten, je hebt nu eenmaal behoefte om te snaaien. Wat je gaat doen: je geeft er niet aan toe, maar gaat je eigen drang naar eten observeren. Eetdrang komt altijd in een soort golfbeweging: zwelt aan, wordt sterker en sterker, breekt, en ebt weer weg. Er tegenin zwemmen lukt je niet, althans niet altijd: je raakt uitgeput. Maar als je je mee laat sleuren ga je zeker weten kopje onder. Dus surf. Bekijk wat er gebeurt, zonder oordeel. Observeer hoe sterk de neiging is om naar de kast te lopen om iets lekkers te pakken, en kijk eens hoe dat nou voor je voelt. Geef de kracht ervan bijvoorbeeld een cijfer. En blijf doorademen. Dan zie je die eetdrang vanzelf weer wegebben. In het skinnyminds programma zitten nog meer oefeningen om met moeilijke momenten om te gaan.

Je doet het zelf, maar niet alleen!
Tot nu toe: een paar elementen van de 10 stappen behandeld. Deze workshop volg je waarschijnlijk in je eentje, dat is best lastig. Ik raad je aan om samen met anderen te gaan afvallen. Stiekem in je eentje aanmodderen heeft vaak geen enkele zin. Het aan niemand vertellen dat je bezig bent doe je meestal om jezelf in te dekken, omdat je niet wilt dat mensen zien dat je faalt of geen zin hebt in opmerkingen. Het punt is: daarmee saboteer je jezelf alleen maar. Op deze manier geef je jezelf al een way out, een excuus. Dus doe dat niet. Sta voor je afslankpoging, kom ervoor uit en zoek mede afvallers. Dat maakt je kans op succes direct vele malen groter.

Belangrijke tip: je doel/poging top of mind houden. De vraag is: hoe ga jij voor jezelf een stok achter de deur creëren? Dit is al voor je uitgedacht in het 10 stappen coachplan, maar begin zelf.

De 10 stappen naar een skinnymind én het lichaam dat jij wilt!
Het 10 stappen skinnyminds plan betekent meer dan alleen afvallen. Je leert beter jezelf te managen, goed voor jezelf te zorgen, regie te pakken op je gedrag, en te kiezen voor wie je wilt zijn.

1) Ben jij bereid om te doen wat nodig is om af te vallen zonder dieet? Slanke start
Bereidheid versus wilskracht
Is in video 1 behandeld.

2) Kies bewust je Eetpatroon
Jij valt af met achten, negens & tienen
Bewust kiezen voor het allerlekkerst, en niet meer voor al het lekkers: van "en en" naar "of of" gaan. Je mag alles, maar je kiest er niet altijd voor.

Hoe bouw je een basis eetpatroon op waarmee jij tevreden bent en waarmee je afvalt? Belangrijk om zelf al over na te denken: hoe ziet een ideale, normale dag er voor mij uit? Wat eet ik dan en waarmee ben ik tevreden?

3) Kom in Beweging
Je voelt je beter over jezelf, krijgt energie & spieren
Je raakt niet kilo's kwijt met sporten, maar het is ook zo dat bijna alle slanke mensen vaak behoorlijk actief zijn. De vraag is: hoe kun je je activiteitenniveau een beetje verhogen? Gewoon in het dagelijks leven, maar als je dat leuk vindt ook met sporten.

4) Neem je eigen verantwoordelijkheid. Doen!
Je kunt altijd wat doen, stop met smoesjes
Deze stap is speciaal bedoeld voor mensen die zeggen "ja, ik weet het allemaal wel, ik moet het alleen even doen". Hoe kun je jezelf nou managen dat je het inderdaad gaat doen?

5) Van DIP-pen naar DIM-men. Pak regie
Stap uit DIP-pen (Denken In Problemen), er zijn altijd mogelijkheden
Het gaat heus niet allemaal vanzelf. Je krijgt ongetwijfeld te maken met tegenslag, dan kom je in een dip. Dan denk je in problemen. Dat helpt niet en houd je alleen maar machteloos. Je voelt eigenlijk geen eigen invloed. Het idee is dat je gaat DIM-men (Denken In Mogelijkheden). Dan zie je ook weer dat je altijd iets kunt doen.

6) Ken je succesfactoren. Blijf gemotiveerd
Samen afvallen werkt beter dan alleen!
Er zijn in de psychologie heel veel onderzoeken gedaan naar hoe je jezelf kunt blijven motiveren, hoe je goed gedrag kunt blijven stimuleren. Bijvoorbeeld door jezelf te belonen of succes te vieren. Programma bevat oefeningen zodat je leert doorzetten.

7) Jij verandert Patronen
Niet alleen wat je eet is anders, JIJ verandert
Je gaat kijken naar jezelf. Wat voor type ben ik? Hoe ga ik normaal gesproken om met moeilijkheden/lastige situaties? Hoe beheers ik mijn impulsen beter? Je leert: wat er ook gebeurt in je leven, wat je ook overkomt, jij kiest je eigen eetgedrag.

Cool Stoppen met Emo-eten
Niet je beter voelen, maar: beter leren voelen!
Aparte stap omdat heel veel mensen hier mee te maken hebben en dit herkennen. Bij deze stap hoort onder meer de oefening surfen op je eetdrang. Maar er zijn nog meer technieken om beter om te gaan met emoties en ze niet meer weg te eten.

9) Verander je Eetgedrag: verminder eetdrang
Als honger niet je probleem is, is eten nooit de oplossing
Als je eetdrang blijft houden, zit er altijd iets achter, vaak een onvervulde behoefte. Hoe kun je je eigen behoeftes beter achterhalen? Hoe kun je ervoor zorgen dat je beter luistert naar wat je echt zelf wilt? En daar niet alleen naar luistert, maar ook wat mee doet. Als je dat doet, zul je zien dat je eetdrang minder wordt. Je hebt het niet meer nodig, want je vervult je behoeftes zelf, op een betere manier.

10) Accepteer je nieuwe realtiteit. Blijf slank!
Neem een besluit en wees realistisch
Het is mijn ervaring, en mensen die zijn afgevallen weten dat denk ik ook wel, dat je nog heel lang moet wennen aan je nieuwe ik. Het gaat echt om je nieuwe realiteit accepteren: mensen die zichzelf in een winkelruit zien en denken "ben ik dat, die slanke den?" of naar rekken met te grote maten lopen in kledingzaken. In deze stap ga je hier op in: wat is dat dan? hoe kan dat dan? en hoe accepteer je je eigen nieuwe realiteit? en neem je het besluit om zo te blijven?

Als je de 10 stappen doorloopt, dan val je niet alleen af, dan blijf je slank. Dan creëer jij zelf de eetrelatie die je wilt en het lichaam dat je wilt. Dat is zo relaxed, dat geeft zoveel vrijheid, dat gun ik jou ook. Met deze workshop wilde ik je een beetje op weg helpen, op weg naar die slanke mindset. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vond.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 apr 2017 18:34    
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: weg met de weegschaal

Reageer met quote
Andere gedachten, andere gewoontes. Op papier lijkt het allemaal zo gemakkelijk.
Rollende ogen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2017 10:10    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1