Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

WmdW nieuwsbrief 25 sept 2011

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38347
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Hoe krijg je minder onrust?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal
25 september 2011


In september en oktober hebben veel mensen het gevoel dat er een nieuw seizoen begint. Logisch, want iedereen is terug van vakantie, het weer verandert en bovendien is het altijd de periode geweest dat we de oogst moesten opslaan en voorraden moesten aanleggen voor de winter. Het zit dus in ons systeem om van alles op te starten. En anders doen andere mensen dat wel voor je!

Het kan door dit alles gebeuren dat je steeds vermoeider of onrustiger wordt. Het artikeltje in deze nieuwsbrief gaat over het ontstaan en verminderen van onrust. Wil je goed op een rijtje zetten waar bij jou knelpunten zitten, dan kun je ook de persoonlijke analyse overwegen.

Hartelijke groet,
Meijke van Herwijnen
Visiom

Minder onrust, meer rust

Om rust vanbinnen te voelen is het nodig dat je jezelf en je leven goed genoeg vindt. Wat je van jezelf verwacht en hoe je over jezelf denkt bij de dingen die je doet, is dus bepalend bij het ontstaan van onrust. Ga maar na: als iemand na zijn werk boodschappen doet voor het eten, maakt het heel veel uit of hij denkt "Nou moet ik ook nog boodschappen doen en ik ben al zo moe! Waarom overkomt dit mij toch steeds?" of "Na zo'n dag hard werken heb ik een goede maaltijd nodig dus die ga ik nu voor mezelf regelen."

Wie veel onrust opbouwt, heeft waarschijnlijk allerlei verwachtingen van zichzelf. Je maakt nooit al die verwachtingen waar op een dag, dus voel je regelmatig een speldenprikje: ik schiet tekort. Al die speldenprikjes samen kunnen ervoor zorgen dat je onrust gaat voelen.

Nu is onrust geen prettig gevoel. De kans is groot dat je hem wilt wegdrukken en jezelf gaat afleiden. Met tv kijken bijvoorbeeld, eten, lezen, werken of ruziemaken. Zo kun je hardnekkige gewoontes ontwikkelen, waar je moeilijk mee kunt stoppen. En het vervelendste is nog: het werkt averechts! Onrust betekende namelijk dat je niet tevreden was over jezelf en na een hele avond eten of suf computerspelletjes spelen is dat waarschijnlijk alleen maar erger geworden.

Wat veel beter werkt:

De speldenprikjes leren herkennen, zodat je ze deels kunt voorkomen en in ieder geval niet meer verrast bent als je onrust hebt opgebouwd.
Leren luisteren naar de boodschap achter je onrust: wat is er niet goed? En wat zou je nu graag willen?
Terwijl je luistert, laat je je oude afleidingsmethodes links liggen. Je hebt ze niet meer nodig. Dus je gaat je niet alleen rustiger en beter voelen, maar raakt ook nog eventuele slechte gewoontes kwijt die een 'duistere kracht' leken waar je maar niet van af kwam.

Boek kiezen

In september is het boek 'Meer rust' verschenen. Het heeft een grote overlap met het eerdere boek 'Onrust en eten'. Wil je graag meer voorbeelden over de link met eten, kies dan voor dat boek (nog bij ons verkrijgbaar tot de voorraad op is). Wil je juist meer algemene voorbeelden, kies dan het nieuwe boek. Beide bestellen is voor de meeste mensen niet zinvol.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011 15:48    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1