Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

WmdW nieuwsbrief 050611

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38347
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Wat doet stress met je lichaam?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal Hilversum
5 juni 2011

Als het over gezondheid gaat, concentreren mensen zich vaak op gezond eten en voldoende bewegen. Dat is jammer, want er zijn andere dingen die minstens zoveel invloed hebben. Stress is er een van. In het artikeltje hieronder lees je er meer over.

De effecten van stress

Stress heeft grote effecten op je conditie. Wanneer je onder druk komt te staan, gaat je lichaam bepaalde hormonen aanmaken om te zorgen dat je kunt overleven. Oorspronkelijk betekende 'onder druk staan' meestal dat je moest vluchten of vechten omdat er gevaar dreigde - of dat er tekorten waren (bijvoorbeeld aan voeding, water of warmte). Stresshormonen zorgen dan ook dat je lichaam zich tegen dat soort dingen wapent.

Acute stress
Bij acute stress (een deadline, haasten door het verkeer, iemand is heel boos op je, etc.) zorgen de stresshormonen dat je hyperactief en alert wordt en vooral op je omgeving let. Voor jezelf zorgen komt het tweede plan. Zo kun je flink uit conditie raken, want je rent maar door terwijl je niet krijgt wat je nodig hebt. Zelfs slapen gaat niet meer goed omdat je slecht kunt ontspannen.

Chronische stress
Bij chronische stress (te weinig slaap, te weinig voeding, steeds het gevoel hebben dat je zoveel moet, een gebrek aan stimulans, etc.) zal je lichaam juist erg zuinig worden met energie. Je hebt geen zin meer in bewegen en krijgt extra zin in dingen als suiker, vet en alcohol. Ook hierdoor raak je natuurlijk steeds verder uit conditie. Dat geeft nieuwe stress voor je lichaam, dus krijg je een vicieuze cirkel.

Met een gezonde hoeveelheid uitdaging en stimulans is niets mis. Ze zorgen ervoor dat je leven dynamisch blijft en dat je leert om problemen op te lossen en verder te komen. Maar jezelf steeds onder druk (laten) zetten brengt je in de problemen! Alles altijd goed willen doen, bijvoorbeeld gezond eten en bewegen, kan er dus voor zorgen dat je veel stress opbouwt en je juist minder goed gaat voelen.

Regelmatig ontspannen is een voorwaarde om lekker in je vel te zitten. Dus zet dat ook op je takenlijstje. ;-)

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89


Laatst aangepast door Odette op vr 15 jul 2011 14:19, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011 9:07    
Vrouw Weeggegevens   Fropsel
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 2-5-2011
Berichten: 762
Dieet: Weg m/d Weegschaal


  Reageer met quote
Odette, gisteren heb ik een boek gelezen over Mindfullness... Past perfect bij de manier van eten/leven die WMDW aanbeveelt... zelfde tekst over stress staat erin..
heel erg aanvullend op WMDW om ook bewuster met wat je doet en hoe je bent om te gaan, niet alleen met wat je eet...

_________________
Je moet het gewoon doen!
05.02.2013: baai baai 55
12.05.2014: Oeps 60 terug - Wil ik niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011 11:02    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1