Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Weg met de Weegschaal : Vragen en opmerkingen

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Patatski
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond en minder eten, eetdagboek op caloriechecker van www.voedingscentrum.nl

Reageer met quote
Hee Odette,

Lief van je dat je die moeite wilt doen! Sorry voor de lastige vraag. Ben wel blij dat ik dus blijkbaar geen domme, voor-de-hand-liggende dingen vraag Lach

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 31 mei 2011 20:49    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Niet dom en niet lastig, zelf geen moeite. Nou ja, wel dus, want het goede antwoord kwam niet bovendrijven Geschokt

Heb Meijke daarom maar om advies gevraagd en dit is haar antwoord:

Hoi Odette,

Ik zou dat alleen onder smaakbehoefte rekenen als het maar eens in de zoveel tijd voorkomt. Als het regelmatig voorkomt (vaker dan eens per week), is het eerder een voorbeeld van ??extern eten??. Dat wil zeggen dat je door prikkels van buitenaf op het idee wordt gebracht dat je iets kunt gaan eten en dat dat dan heel verleidelijk is.

Als je alle andere tips volgt (bijvoorbeeld tijdig iets voedzaams eten als je honger hebt, goed met onrust leren omgaan en als je echt zin hebt in een bepaalde smaak, dan heel bewust ervan genieten), neemt de drang om op externe prikkels in te gaan vaak een heel eind af. Bovendien, als je dan iets gaat eten wat je aangeboden krijgt terwijl je geen honger hebt, dan zou je na een paar happen al genoeg hebben. Wil je het helemaal opeten, dan is er echt sprake van onrust en dan proef je niet goed!

Helpt dit je verder?

Groetjes,
Meijke

Ik begrijp het zo: je hebt geen trek of behoefte aan iets. Je krijgt wat aangeboden of je ziet of ruikt iets of er komt iets voorbij op een andere manier. Ineens wil je het!! Dat moet dus toch onrust zijn. (misschien herken je het nog niet zo goed, je bent niet de enige Schaam Schaam ) Je wil de ander een plezier doen, je wilt jezelf een kadootje geven, je wilt je niet onprettig voelen (door het niet te nemen), verzin maar een reden... Zorg dus voor een goede basisvoorziening!
Het is moeilijke materie meid, maar oefen en oefen nog meer. Elke stapje is er één.

Succes, enne, maak je een dagboekje aan en kom je mee schrijven??

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 12:57    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond en minder eten, eetdagboek op caloriechecker van www.voedingscentrum.nl

Reageer met quote
Ha die Odette,

Wauw, dank voor je snelle antwoord. Ik denk dat ik het wel begrijp. Zolang ik goed voor mijn lijf zorg, ben ik minder vatbaar voor externe prikkels. Daardoor zou ik er dus slechts sporadisch 'smaakbehoefte' hoeven krijgen als iemand me iets aanbiedt. En als ik dan die begeerde plak cake aanneem, zal ik dus na een paar happen waarschijnlijk al genoeg hebben: ik heb immers geen buikhonger en de smaak is inmiddels bekend.

Zoiets?

Het wordt wel hard werken. Er zitten zoveel patronen in gebakken die ik nog maar lastig doorkrijg. En zelfs als ik ze snap, is het lastig om mijn gedrag te veranderen. Zit al de hele dag loeihard aan school te werken dus wil mezelf belonen, en heb knallende hoofdpijn dus dan ben ik geneigd om vanalles te eten omdat dat misschien net het ingrediënt is dat helpt, haha...

Ik weet nog niet of ik een dagboekje aanmaak. Ik heb maandenland op de caloriechecker van het voedingscentrum alles ingevoerd wat ik at, en was net blij dat ik van die verplichte routine af was. Ik werd er heel onrustig van dat ik alles moest opschrijven en mijn vriend ook. Het basismenu heb ik ook redelijk onder controle met vrij weinig buikhongermomenten. Het komt elke dag hierop neer (grove indicatie):

07:00
Kiwi
Magere melk 220 ml
Brinta 35 gr
Eetlepel lijnzaad

10:00
Appel met schil
Volkorenboterham met halvarine en pindakaas (vervangen door roomboter is de volgende stap, ik maak kleine pasjes. Maar in de pindakaas zit geen suiker!)

12:30
Beker karnemelk 250 gr
Twee volkorenboterhammen met halvarine en 30+ kaas

15:30
Volkorenboterham met halvarine en pindakaas
Cherrytomaatjes / snoepwortels / paprikareepjes

18:00
Avondeten (altijd groente, vlees/vis en aardappels/rijst/volkorenpasta/couscous), ik probeer pakjes te mijden en zoveel mogelijk pure ingrediënten te gebruiken.

21:00
Schaaltje magere yoghurt

22:00
Soms nog beker warme magere melk om beter te slapen

... dit schema heb ik van iemand die bij de Nederlandse Obesitas Kliniek liep. De tijden komen redelijk overeen met mijn buikhonger, zo verdeel ik het eten gelijkmatig over de dag en kan ik voorlopig makkelijker controleren waarom ik wil eten. Volgens mij kom ik zo ook altijd aan voldoende schijf-van-vijf-spullen.

Tussendoor drink ik alleen maar koffie (zonder suiker/melk), water of thee. Heel af en toe een cola light. In het weekend ontbijt ik soms met witte bollen, ei en versgeperste jus (samen met vriendje) en met vlagen halen we samen een pizza als ik geen zin heb om te koken.

Soms vervang ik de avondyoghurt door 250 gram diepvriesfruit van de AH, dit is puur ingevroren fruit zonder toevoegingen (favorieten: frambozen en stukjes mango).

Tot slot zijn er de incidentele snoepmomenten. Soms (maar dan ook echt soms) ga ik me waanzinnig te buiten aan alles wat ik in mijn handen kan krijgen (precies, onrusteten). Voorheen haalde ik nog wel eens snoepspul vooraf in huis (chocola) maar vaak kreeg ik er dan alleen maar zin in omdat ik wist dat het er lag. Dat probeer ik dus niet meer te doen.

Verder is mijn eetpatroon niet zo spannend Uitlachen Dus om het elke dag op te schrijven zie ik niet zo zitten. Uiteraard ben ik wel benieuwd of het een beetje goed is, zo.

Ik zie in de methode van Meijke eindelijk iets permanents in mijn leven. Ik wil namelijk na een poosje niet meer nadenken over eten, want ik ben veel te jong om nu al te gaan jojoën. Niet meer moeilijk doen over 'wanneer mag het weer', 'nu mag ik wel een extra bitterbal, maar niet meer dan dat' of whatever. Ik wil dat het gewoon een automatisme wordt, en in Meijkes methode zie ik daar wel handvatten voor. Dus, bedankt dat het er is!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 15:49    
Vrouw Weeggegevens   Veva
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: koolhydraatarm

Reageer met quote
@Patatski...

Ik sta compleet versteld van wat jij allemaal eet op een dag!
Van zo'n dagmenu zou ik minstens 2 kg per week aankomen!
Echt waar!!

Is dit een dieet?????

Groetjes
Veva

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 16:11    
Dagdeal (728x90)

Reageer met quote
Nee!! Het is geen dieet, het is een eetmethode en Patatski doet het helemaal goed!!! Ze is jong en heeft voedingstoffen nodig om te studeren en te doen wat jonge mensen doen. Het is helemaal niet te veel.

Je bent aan het nadenken en het antwoord zal komen. Na dit antwoord van Meijke heb ik nog even op een persoonlijke noot met haar doorgemaild. Ze zei: Doe aan zelfonderzoek en vraag het niet aan de deskundige...Als het antwoord uit jezelf komt beklijft het beter.

Natuurlijk hoef je niet hier te schrijven wat je eet als je niet wilt. Maar als je van gedachte veranderd, je blijft welkom. Lees met ons mee en laat af en toe van je horen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 20:53    
Vrouw Weeggegevens   Fropsel
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Hehe, dat vond ik nu eens een super goede vraag, Patatski... Ik heb dat namelijk ook. Mijne valt meestal onder extern eten want als ik even dieper nadenk dan he neen eigenlijk had ik daar voordien geen zin in tot je het me aanbood dus... negeren die handel (maar hooo zo moeilijk want toch wel beetje goesting Nee niet, ja wel, Nee niet...hihi)...

Maar ik heb hierbij aansluitend nog een vraag:
Je moet eten als je buikhonger hebt en/of als je een smaakbehoefte hebt (eens om de zoveel weken)... Maar was als je buikhonger een hele dag de kop niet opsteekt. Moet je dan eten omdat je toch moet eten op een dag of moet je gewoon niet eten dan die dag? Bij mij kan het best voorkomen dat ik gewoon geen honger heb op een dag.
Andere dagen net omgekeerd...

Bedankt
F.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 21:22    
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
Odette schreef:
Nee!! Het is geen dieet, het is een eetmethode en Patatski doet het helemaal goed!!! Ze is jong en heeft voedingstoffen nodig om te studeren en te doen wat jonge mensen doen. Het is helemaal niet te veel.

Je bent aan het nadenken en het antwoord zal komen. Na dit antwoord van Meijke heb ik nog even op een persoonlijke noot met haar doorgemaild. Ze zei: Doe aan zelfonderzoek en vraag het niet aan de deskundige...Als het antwoord uit jezelf komt beklijft het beter.

Natuurlijk hoef je niet hier te schrijven wat je eet als je niet wilt. Maar als je van gedachte veranderd, je blijft welkom. Lees met ons mee en laat af en toe van je horen.

Hee Odette,

Goed om te horen, dankje! Overigens val ik wel degelijk af met dit menu. Ik fiets om de dag 1,5 uur van- en naar school en de kilo's vliegen eraf als ik er niet bij snoep. Ik heb in feite het menu van de NOK overgenomen, alleen heb ik de sultana van 10:00 vervangen door een boterham, het fruit van 's avonds verplaatst naar 's ochtends en een extra boterham toegevoegd bij de snoepgroente, zodat ik het volhoud tot het avondeten. Regelmatig heb ik nog een knorrende maag voor het slapengaan, vandaar de melk. Lach

Ik blijf zeker meelezen! En misschien wordt het op den duur wel handig om een eetdagboekje te maken, want soms vraag ik me toch wel af of ik de goed keuzes maak, bijvoorbeeld als ik iets nieuws uitprobeer.

Vandaag heb ik een halve bak elitehaver gesnoept en een stuk chocola. Uit pure hoofdpijn Schaam Schaam nu, na een schoudermassage van vriendlief, is de hoofdpijn verdwenen, maar dat eten zit nog in mijn buik...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 01 jun 2011 22:28    
 Exclusief blond Amsterdam

Reageer met quote
@Fropsel. Als je geen buikhonger voelt klopt dat ergens niet. Je lichaam heeft de hele dag door voedingstoffen nodig. Je bent waarschijnlijk zo druk met iets bezig dat je het niet opmerkt. En dan gaat het moment voorbij. Maar tegelijkertijd zorgt het toch voor een vorm van onrust. Merk je niet dat je dan later in de dag of de volgende dag "compenseert"?

Ik zal een eigen ervaring met jullie delen. Het gebeurt nog al eens dat ik bezig ben en dan opeens op de klok kijk. Hee, etenstijd. Maar ik heb nog geen honger, dus ik kan even wachten...Prompt, binnen een paar minuten voel ik dat bekende knijpende gevoel in mijn maag. Toch honger!! Hoogstwaarschijnlijk had ik al honger, maar had ik het gewoon niet opgemerkt. Op het moment dat je erbij stilstaat komt het bovendrijven. Vandaag dat we zo hameren op het luisteren naar je lichaam.

@ Patatski, gaat goed zo, niet teveel meer afvallen hoor, je bent best goed zo. Belangrijk voor jou is om de goede gewoonte vast te houden.

Laatst aangepast door Odette op do 02 jun 2011 15:01, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011 9:58    
Vrouw Weeggegevens   Fropsel
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Odette, dat kan het zijn. Soms gebeurt dat, maar vaak ook niet. 't Is wel zo dat ik soms ook totaal geen zin heb om te eten...ook al zou ik mijn maag voelen trekken...
Neen, ik compenseer niet 's avonds. Ik eet ongecontroleerd als ik ergens mee zit, als er een probleem is waar ik een oplossing voor wil vinden maar waar dat niet onmiddellijk voor kan, dan probeer ik het weg te eten... Dom maar het is zo. toch al blij dat ik dat kunnen identificeren heb... nu nog de juiste methode vinden om er mee om te gaan...

Bedankt voor je antwoord...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011 12:57    

Reageer met quote
Het is niet dom om je onrust weg te eten. Het is een overlevingsmechanisme dat jij voor jezelf hebt ontwikkeld. Wil je niet te zwaar worden van dat weg-eten, moet je een andere oplossing vinden om met je onrust om te gaan, óf de onrust wegnemen. Dat lukt natuurlijk niet bij alles, maar je komt een heel eind als je de methode volgt.

Als je normaal gesproken regelmatig eet, krijg je vanzelf honger rond die tijd.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 02 jun 2011 15:04    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 4 van 10