Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Wat zijn vetten?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Wat zijn vetten?

Vetten zijn over het algemeen ťťn van de drie voedingsstoffen die macrovoedingsstoffen worden genoemd (de andere twee zijn eiwitten en koolhydraten). Vetten worden onderverdeeld in goede vetten en slechte vetten.

Goede vetten zijn alle vetten die van nature in voedsel aanwezig zijn: ze hebben geen warmtebehandeling ondergaan en zijn daarom nog onbeschadigd. Van de goede vetten zijn vooral Omega-3-vetten belangrijk, maar alle vetten die van nature in voeding aanwezig zijn, zoals avocado's, eieren, lijnzaad, kokosnoot, olijven en noten kunnen goede vetten zijn als ze worden gecombineerd met een gezond dieet.

Alle voeding die vetten bevat - zelfs pure olie - bevat een mengsel van drie vetsoorten - verzadigd, meervoudig onverzadigd en enkelvoudig onverzadigd vet. (Voeding wordt vaak aan de hand van zijn dominante vetsoort geÔdentificeerd - olijfolie is bijvoorbeeld "enkelvoudig onverzadigd" en boter "verzadigd" Ė maar alle natuurlijke voeding bevat een combinatie van deze drie).

Slechte vetten zijn beschadigde vetten. Hieronder vallen onder andere oliŽn die (her)gebruikt zijn voor het bakken. Daarnaast zijn gehydrogeneerde oliŽn ook slechte vetten. Deze worden ook wel "trans-vetzuren" genoemd.

Waarom heb ik goede vetten nodig?
Goede vetten zijn absoluut onmisbaar voor een goede gezondheid. Ze leveren de bouwstenen voor veel van de belangrijke hormonen en structuren in het menselijk lichaam. Omega-3-vetzuren zijn bijvoorbeeld de bouwstenen van ontstekingsremmende hormonen.

Waarom moet ik slechte vetten vermijden?
Slechte vetten of trans-vetzuren worden vaak in verpakte levensmiddelen gebruikt zoals chips, krakelingen, koekjes, snacks, bakvet en sommige merken margarine. Men treft ze zelfs aan in sommige merken pindakaas. Omdat het lichaam ze niet kan afbreken, binden trans-vetzuren (of slechte vetten) zich aan de slagaders en kunnen neerslag vormen. Dit veroorzaakt mogelijk hartaandoeningen, diabetes, borstkanker en astma, maar ook andere aandoeningen.

Hoeveel goede vetten heb ik nodig?
Dat is een goede vraag. Jagers en verzamelaars hadden veel baat bij een dieet met veel soorten vetten. De meeste deskundigen raden aan ongeveer 30 procent van de dagelijkse calorie-inname aan te houden. Deze vetten dienen verkregen te worden uit een natuurlijk mengsel van verzadigde, meervoudig onverzadigde en enkelvoudigd onverzadigde vetten. Tijdens een dieet, wanneer de inname van koolhydraten lager is, is het raadzaam een grotere hoeveelheid goede vetten te eten. Deze grotere hoeveelheid goede vetten is een integraal onderdeel van het Dr. Frank of Atkins dieet omdat het helpt bij het afvallen en ervoor zorgt dat u zich energiek blijft voelen. Tijdens Handhaving wordt aanbevolen 30 tot 40 procent van uw calorieŽn uit vetten te halen Ė het uiteindelijke percentage hangt af van uw persoonlijke koolhydraatinname.

Hoe verrijk ik mijn dieet met goede vetten?
Vis, bijvoorbeeld zalm en sardientjes, is een rijke bron van omega-3-vetzuren, maar ook lijnzaad bevat veel goede vetten. Noten (walnoten, amandelen, pecannoten, macademia's) bevatten allemaal verschillende combinaties van goede vetten. Eierdooiers bevatten een geweldige mix van zowel verzadigde als onverzadigde vetten (net als rundvlees). Kokosnoten bevatten een bijzonder goede vetsoort genaamd MCT (middellange-keten triglyceriden). Extra olijfolie van eerste persing is een rijke bron van gezonde enkelvoudigd onverzadigd vetzuren.

Aan de andere kant zijn uit veel geraffineerd plantaardige oliŽn (maÔs, saffloer, sojabonen) de meeste voedingsstoffen verwijderd. Deze dienen slechts met mate gebruikt te worden, maar worden beter helemaal vermeden.

Bron: Atkins.

Waarom olijfolie gezond is:
Mensen aan de Middellandse zee genieten volop van de voordelen die hun voedingsgewoonten en levenswijze met zich meebrengt. Ziekten als hart- en vaatziekten, kanker, maar ook allergieŽn en een simpele verkoudheid komen daar veel minder voor. Olijfolie, en dan met name de extra vierge, is een van de belangrijke factoren die daaraan bijdraagt.

Gezonde olie:
De samenstelling van olijfolie varieert nogal. Het blijft een natuurproduct en het soort olijfplant en omgevingsfactoren als zon en voedingsbodem is natuurlijk overal verschillend. Ook de persing blijkt van grote invloed te zijn op de samenstelling. Extra vierge olijfolie bevat verreweg de meeste vitamine en bioactieve stoffen.

Olijfolie bestaat voor het overgrote deel uit enkelvoudig onverzadigd vet. Anders dan verzadigde vetten zorgen de vetzuren in onverzadigde vetten juist voor een verbetering van het cholesterolgehalte in het bloed. Olijfolie heeft ook de neiging om de slechte vetten in het lichaam als het ware op te lossen.

Vitamine E:
Er zijn verschillende soorten vitaminen E. Voor ons is α-tocoferol het meest bruikbaar en juist die vitamine E wordt in olijfolie gevonden. De hoeveelheid verschilt echter wel sterk per olijfolie.

Andere stoffen in olijfolie:
De olijfplant en de olijven zijn bestand tegen veel, ook voor mensen schadelijke, bacteriŽn, schimmels en insecten. Dit heeft waarschijnlijk onder andere te maken met de stoffen in de plant die voor de smaak zorgen. Er wordt daarom een geneeskrachtige werking vermoed van olijfolie.

Oleocanthal in olijfolie blijkt een pijnstillende en ontstekingsremmende werking te hebben, vergelijkbaar met die van Ibuprofen.

Olijfolie kan wel bij het bakken gebruikt worden, maar dan met een korte verhitting, zoals bij het wokken of op een niet te hoog vuur. Olijfolie is daarom niet geschikt als frituurvet, omdat dit meestal meerdere keren en op een hoge temperatuur wordt verhit.

Olijfolie moet ook altijd enigszins koel bewaard worden. Boven de 28įC verandert de samenstelling van de olie. Een fles olijfolie hoort daarom niet in een zonnige vensterbank thuis.

Bron: Infonu.nl

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016 14:55    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1