Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Wat is gezond eten

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 49088
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Wat is gezond eten:

Naast gezonde voedingsmiddelen hoort ook een gezond voedingspatroon bij gezond eten en een gezonde leefstijl. Maar wat houdt een gezond voedingspatroon nou precies is? Lees hier het artikel met de nodige informatie om erachter te komen of je een gezond voedingspatroon hebt of niet en hoe je een gezond voedingspatroon kan creëren.

Regelmaat
Het toverwoord in een gezond voedingspatroon is ‘regelmaat’. Dit geldt eigenlijk voor je hele dagelijkse leven en voeding is daar een groot onderdeel van.

Een gezond voedingspatroon bestaat uit:
- 3 hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en diner
- 3 à 4 tussendoortjes

Verdeel dit zo goed mogelijk over de dag en probeer elke dag hetzelfde ritme aan te houden. Werk, slaap en vrijetijdsinvulling zijn hier ook van grote invloed, maar als het goed is wordt het dagritme grotendeels ingevuld door de eetmomenten en bijbehorende pauzes.

Belangrijk dus hierbij is dat je je dag inpland aan de hand van de hoofdmaaltijden en niet dat je eet wanneer het tussen, of nog erger tijdens, je activiteiten snel even kan. In een gezond voedingspatroon neem je de tijd voor je maaltijden!

Voordelen gezond voedingspatroon
Een gezond voedingspatroon en bijbehorende regelmaat is natuurlijk niet voor niets zo belangrijk. Hieronder een aantal voordelen van een gezond voedingspatroon:

- Zorgt voor stabiele stofwisseling
Als je een gezond voedingspatroon hebt, dan weet je lichaam waar het aan toe is. Je eet op vaste tijden en beperkt snaaien tussendoor. Zo ontstaat er een stabiele stofwisseling met een natuurlijk en gezond verloop. Het grootste voordeel hiervan is dat je bloedsuikerspiegel geleidelijk aan stijgt en daarna ook weer rustig daalt.
Dit is van groot belang voor mensen met diabetes, maar ook om geen diabetes te ontwikkelen. Daarnaast heb je bij een stabiele stofwisseling minder snel trek en dat is gunstig in verband met gewichtsbeheersing en afvallen.

- Voorkomt vervelende trekmomenten
Wanneer je op vaste tijden eet, zal je minder last hebben van vervelende trekmomenten. Dit is bijvoorbeeld de 4-uurdip aan het eind van de middag of aan het eind van de ochtend als je niet (goed) ontbeten hebt. Het risico van deze momenten is dat je snel naar ongezonde tussendoortjes en snacks grijpt, omdat je op zo’n moment minder weerstand kan bieden aan lekkernijen. Dit heeft ook te maken met je stofwisseling dat bij het vorige punt beschreven staat. Deze trekmomenten zorgen vaak voor een grote inname van calorieën zonder dat het veel gezonde voedingsstoffen levert.

Met een gezond voedingspatroon zorg je voor een continue verzadigd gevoel en eet je op de juiste tijden. Hierdoor voorkom je dus deze vervelende momenten en ook dit is gunstig in verband met gewichtsbeheersing en afvallen.

- Voorkomt ‘grazing’

Grazing is een begrip dat de laatste jaren ontstaan is door de kant-en-klaar, snoepgoed en fastfood industrie. Steeds meer worden er kant-en-klare maaltijden, lunches en tussendoortjes gegeten. Deze bevatten veelal veel snelle koolhydraten. Het gevolg hiervan is dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt, maar daarna ook snel weer daalt, waardoor je snel weer trek krijgt en weer wat gaat eten. Het is dus eigenlijk het welbekende snaaien. Met een gezond voedingspatroon, dus met 3 voedzame hoofdmaaltijden en gezonde tussendoortjes voorkom je dit snaaigedrag oftewel grazing.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft een gezond voedingspatroon een gunstig effect op gewichtsbeheersing en kan je helpen bij afvallen. Daarnaast heeft het ook een gunstig effect op aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten.

Gezond voedingspatroon; de tips

Wanneer alles in je leven op rolletjes verloopt en elke dag hetzelfde verloopt, is het vaak niet zo moeilijk om regelmaat in je voedingspatroon te krijgen. Maar wanneer je een druk, afwisselend (gezins)leven leeft en er stress bij komt kijken door onverwachte en/of onplezierige gebeurtenissen kan het lastig zijn om een gezond voedingspatroon te handhaven. Hieronder enkele tips om het toch zo goed mogelijk te doen.

- Werk samen met je partner, kinderen, familie, vrienden of buren. Verdeel de taken, maak afspraken over het huishouden of verdeel kookbeurten.

- Plan!
Deel de week in, plan de dag en plan ook duidelijk de hoofdmaaltijden in. Dit kost misschien even wat tijd, maar ga er dan ook even rustig voor zitten. Je zal zien dat een planning voor rust en ruimte (in je hoofd) zorgt. Zo is er ook ruimte en tijd om goed en gezond te eten.

- Kook extra porties
.
Deze kan je invriezen en weer gebruiken als je een keer wat minder tijd hebt om te koken.

- Kook makkelijke eenpansgerechten of maak een goed gevulde soep.

- Voldoende gezonde producten. Zorg ervoor dat je voldoende gezonde producten in huis hebt of bij de hand hebt. Je grijpt sneller naar ongezonde alternatieven als je geen gezonde producten om je heen hebt. Zijn er gezonde producten beschikbaar, neem die dan.

Bron: www.overgezondeten.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 9:48    
Vrouw Weeggegevens   marina132
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 5-2-2011
Berichten: 4139
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
@Ellen

Bedankt voor jouw super uitleg.

Voor mensen die een druk leven leiden kan het handig zijn om voor een hele week boodschappen in huis te halen.
Ik doe dat altijd al, ik heb een week kalender en plan voor iedere dag eten, en daar zit ook wel eens een pot groente bij, maar het liefst vers, maar dat plan ik in het begin van de week.
Soms ga ik alleen voor groente naar de super, maar het liefst doe ik dat niet.
Wij koken altijd groter dan ons gezin, de extra porties vriezen wij dan in, is super als je even geen zin of geen tijd heb om te koken.
Alles gaat in van die seal zakjes, kost veel minder ruimte in de vriezer Idee

_________________


April challenge: stand op 13 april 35 vlaggetjes - maart n.v.t. Stom lachje - febr. 40 vlaggetjes 🚩
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2016 15:24    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1