Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Waarom krijg ik zin in zoet, kort na het avondeten?

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Meijke geeft het antwoord:

Deze vraag krijg ik heel vaak. Ik denk dat veel mensen het dus herkennen, dat je vrij kort na het avondeten zin krijgt in iets zoets. Die zin kan ook nog heel sterk zijn. En misschien vind je het helemaal geen goede zaak dat je gaat zitten snoepen kort na het eten.

Dus hoe komt het? In ieder geval heel goed als je jezelf die vraag stelt. Dat helpt beter dan tegen jezelf zeggen dat het stom is om te snoepen. Daardoor ga je namelijk vervelend voelen en dan zou het wel eens kunnen dat je behoefte krijgt aan nog meer zoetigheid als troost…

Er zijn verschillende oorzaken te bedenken van zin in zoet na het avondeten. Misschien geldt er eentje voor jou, of zelfs meer dan een. Ik geef drie belangrijke:

1. Als je te weinig hebt gegeten ‘s middags, ben je erg hongerig tegen de tijd dat je avondeten krijgt en dan is je bloedsuikerspiegel waarschijnlijk behoorlijk laag. Hopelijk eet je bij je avondeten gezonde, voedzame dingen. Het kost je lichaam even tijd om die te verwerken en de energie naar je bloed te sturen. Dus direct na je avondeten is je bloedsuikerspiegel nog steeds laag. En vraagt je lichaam of je alsjeblieft wat snelle energie kunt sturen!
Dat is natuurlijk niet de beste oplossing. Het werkt veel beter om in de middag tijdig iets voedzaams te eten, zodat je met normale trek en een stabiele bloedsuikerspiegel bij je avondmaaltijd aankomt.

2. Als je de hele dag druk bent geweest met je hoofd en nauwelijks op je lichaam gelet hebt, is je avondeten misschien het eerste moment dat je even ‘tot jezelf komt’. Of misschien gebeurt dat zelfs pas nadat je de afwas hebt weggewerkt en eindelijk op de bank kan gaan zitten. Dan kan er een sterk gevoel ontstaan als ‘en nu ik!’. En wie weet gun je jezelf dan wat lekkers. Iets zoets bijvoorbeeld, omdat je bij je avondeten die smaak nog niet hebt gehad.
De oplossing: overdag vaak genoeg aandacht besteden aan je eigen behoeftes, ook die van je lichaam.

3. Eet je vaak iets zoets na het avondeten (bijvoorbeeld door bovenstaande twee dingen), dan ontstaat er een gewoonte. Je hele systeem rekent op dat zoetmoment, want het komt toch elke dag? Doe je het dan een keer niet, dan zegt jouw systeem: “Hee, nu komt er toch altijd iets zoets? Waar blijft het?”.
Het enige wat werkt: de gewoonte doorbreken. Het helpt al een beetje als je op een andere plek gaat zitten of iets anders verandert, zodat je niet in je standaardpatroon schiet. Maar daarnaast kun je jezelf gewoon inprenten dat het een kwestie van volhouden is. Een paar keer iets anders doen dan snoepen en je nieuwe gewoonte is in de maak!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 14:27    
Vrouw Weeggegevens   El67
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
En dit had ik nou ook, gedurende lange tijd, enorme behoefte aan zoetigheid na het avondeten. Op een gegeven moment besloten er maar aan toe te geven en na het eten een toetje nemen, wat ik eigenlijk nooit deed. Magere yoghurt met een flinke scheut vanille vla voor de zoetbehoefte. En dat hielp. Inmiddels is het toetje halfvolle kwark met een eetlepel chocoladesaus geworden en het tijdstip is verschoven naar 20.00 uur. Geen behoefte meer aan zoet direct na het eten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 22:57    

Reageer met quote
Tadaaaa, de oplossing!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 28 apr 2012 8:58    
Vrouw Weeggegevens   Hajartje
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Odette schreef:
Tadaaaa, de oplossing!!

Ik denk dat ik dat ook maar ga proberen!
Heb na het avond eten vaak zin in iets zoets!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2012 15:41    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Agness
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezonde leefstijl

Reageer met quote
Ik heb jarenlang chocolade gegeten vlak na mij avondeten. Nu eet ik bijna altijd een appel na het eten en hier verlang ik nu ook naar!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2012 18:45    

Reageer met quote
Uit de nieuwsbrief van 8 nov 2012

Veel mensen geven aan dat ze 's avonds na het eten de aandrang krijgen om te gaan snoepen. Dit zijn tips die deelnemers van het online programma geven:

Sietske17: "Ik at vaak niet echt wat tussen de lunch en het avondeten. Daardoor was ik zo gammel 's avonds, dat ik altijd liep te bunkeren."

Jubeltje: "Ik liep altijd de hele dag voor andere mensen te zorgen, dus als de kinderen naar bed waren, dacht ik: nou heb ik wel wat verdiend. Dat werd dan chocola of koekjes. Ik moest ook eens wat aandacht aan mezelf gaan geven overdag."

HarryD: "Ik hou erg van lekker eten. Overdag nam ik daar nooit zo de tijd voor, dus 's avonds moest het extra lekker zijn allemaal. Als het toetje op was, vond ik dat zo jammer dat ik meteen weer op zoek ging naar iets lekkers. Nu regel ik lekker en gezond eten voor mijn ontbijt en de lunch en ga ik daar echt even voor zitten. Drie feestjes per dag dus. Dan heb ik 's avonds niet meer iets extra's nodig."

Misschien heb je er wat aan!

Groetjes,
Meijke

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 14:27    
Vrouw Weeggegevens   Eva66
Ik blijf hier bij de weegclub
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: vet-arm, meer bewegen

Reageer met quote
Ik heb niet zozeer zin in iets zoets, maar krijg meer een ontzettend hongergevoel NA het eten. Voor mij een signaal dat ik dan overdag te weinig heb gegeten. Ik eet nu voor het eten een appel of sinaasappel, en om een uur of acht een bakje griekse yoghurt of twee volkoren biscuits. overdag probeer ik iedere 3 uur iets te eten.
Ik ben dik geworden door langdurig ernstige stress zonder dat ik veel ging snoepen. Het gezond en anders eten houdt dan ook in dat ik goed naar mijn lichaam luister en probeer beter met stress momenten om te gaan. Honger na het eten voelt bij mij als stress in mijn lijf. Alsof mijn bloed ineens ontregeld raakt. Niet alleen geestelijke maar ook lichamelijke stress vermijden dus.
Ik hoop dat iemand wat aan deze tip heeft.

groetjes eva
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 8:46    
 Exclusief blond Amsterdam

Reageer met quote
Eva, dank voor je bijdrage.
Je hebt gelukkig al een oplossing gevonden.
Wat je ook kunt proberen is voldoende te ontbijten. Dat geeft je een goede start van de dag en loop je niet constant achter de feiten aan.
Kop thee (of iets anders te drinken) na het avondeten helpt ook "de gaatjes op te vullen"
Veel succes en kom nog eens langs...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 11:58    
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: weg met de weegschaal

Reageer met quote
ja, sàvonds na een dag werken ishet lekker iets zoets te pakken bij een kopje koffie.
MMM.... die gewoonte herken ik ook bij mezelf.
Gelukkig is die niet meer standaard.
Als ik er echt zin in heb neem ik een blokje chocolade of 1 koekje.
Toch gezelllig iets bij de koffie en lekker!
Ik heb al een verbetering bereikt door op te letten of ik er echt zin in heb en in plaats van een halve reeep chocloade 3 blokjes en 2 koekjes(grote koek) naar 1 koekje.En verder niet standaard elke dag meer.

De oplossing van een appel is er een. gister had ik een banaan en toch nog een blokje chocolade.
Tjsa, gewoontes doorbreken?

Groetjes appelperzik

Groetjes appelperzik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 15 jan 2013 13:49    
Vrouw Weeggegevens   henrike
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub

Dieet: GOK

Reageer met quote
ik denk ook dat ik dat maar eens moet proberen....

ik denk wel dat dit de oplossing is Kok
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 04 apr 2013 21:52    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2