Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Waar moet je beginnen met gezond eten?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
10 Stappen naar meer grip op je gezondheid
Hoe kan men het beste beginnen wanneer de knop om is en er gekozen wordt om gezond(er) te gaan eten. Dat kan heel erg lastig zijn om goed helder te krijgen en er is zoveel informatie beschikbaar dat ik me kan voorstellen dat men door de bomen het bos niet meer ziet! Daarom leek het me goed om een lijst op te stellen met stappen die je kan doorlopen wanneer je wil beginnen met gezond eten.


1. Kleine Stapjes
Begin niet met rennen als je nog niet kan lopen. Een Engelse uitdrukking naar ik meen, maar heel erg waar. Niet iedereen kan direct het roer 180 graden omgooien. Begin met het weglaten van 1 ongezond iets, suiker bijvoorbeeld, en breid dat langzaamaan uit. De volgende stap zou geraffineerde koolhydraten kunnen zijn, gevolgd door pakjes en zakjes en vervolgens de goedkope plantaardige olie. Zo werk je naar een punt toe waarop je steeds maar 1 ding hoeft te wennen, niet direct 16 verschillende nieuwe dingen.

2. Pas 1 ding aan
Pas elke dag 1 ding aan ten gunste van je gezondheid. Wil je graag elke dag dessert na het eten, vervang de suikerrijke toetjes dan door rood fruit. Of zorg dat tenminste 1 maaltijd per dag 100% gezond is, van begin tot eind (dus ook geen suiker in de koffie na de maaltijd!).

3. Vergelijken of niet?
We zijn geneigd om onze vooruitgang maar heel kort waar te nemen en snel te wennen aan een nieuwe situatie. Dat kan er toe leiden dat we de ochtendmaaltijd met de avondmaaltijd vergelijken en tot de conclusie komen dat we het weer helemaal verprutst hebben. Niet handig. Zoom uit! Vergelijk deze maand met de vorige, dit jaar met het vorige jaar, deze verjaardag met de vorige en ga zo maar door. Bekijk het grote plaatje en benoem de verschillen.

4. Hard werken totdat...
Het is hard werken tot het gewoonte is. In het begin zul je je aandacht moeten richten op het aanleren van nieuwe gewoontes en nieuwe handigheidjes. Misschien is het iets simpels als je snijtechnieken verbeteren of een weekmenu maken. Richt je vooral niet op lichamelijke veranderingen. Begin niet direct met de intentie om af te vallen of van die hoofdpijn af te komen. Leer jezelf eerst een nieuwe gewoonte aan en maak het jezelf makkelijker voordat je de grote dingen aanpakt zoals gezondheid.

5. Eén en één is twee
Maar vergeet niet dat als je besluit voortaan suiker te vermijden en volgens een weekmenu boodschappen te doen, je eigenlijk al met je gezondheid bezig bent ;-)

6. Het is geen dieet
Dieet is een stom woord. Het wordt geassocieerd met afvallen, idiote verwachtingen, saai eten en honger lijden. Gezond leven is iets anders. Dat is een leefwijze, een voedingspatroon, niet een dieet. Dieet is maar tijdelijk. Verander je visie op wat gezondheid en goed eten is, dan heb je de beste kans om het 'voor altijd' vol te houden.

7. Slaap is heel belangrijk
Hoe aantrekkelijk het ook is om je puur en alleen op de voeding te richten, toch mogen we het belang van slaap niet onderschatten. En toch doen veel mensen dat. Maar keer op keer blijkt dat een gebrek aan goede slaap onze gezondheid enorm ondermijnt. Dit hangt nauw samen met stress beheersing, ook zoiets noodzakelijks voor de mens. Dus ga bewuster om met je slaap-waakritme, kijk kritisch naar patronen die goede slaap kunnen ondermijnen en werk daar aan. Het is heel moeilijk om iets nieuws goed vol te houden als je niet uitgerust bent, investeer dus in slaap!

8. Bewuste boodschappen
Wees je ook bewust van wat je in je boodschappenkar neerlegt. Lees etiketten, vermijd producten waarvan je gewoon weet dat die niet gezond zijn, doe eventueel een tijdje alleen boodschappen of juist mét je partner als je daar meer steun aan hebt en wees kritisch. Neem er de tijd voor, gebruik je gezonde verstand tijdens het kiezen, stel een weekmenu met een boodschappenlijst op en hou je daaraan. Maar vooral: Ga nooit, nooit, nooit boodschappen doen met een lege maag!

9. Verzamel recepten
Leg een voorraad recepten aan waarvan je weet dat jij (en je gezin) die lekker vindt. Herhaal deze recepten desnoods een aantal weken om jezelf de tijd te geven te wennen aan het nieuwe voedingspatroon (zie punt 4). Door niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden als het gaat om maaltijden plannen, scheelt dat een hoop hoofdbrekens en frustraties. Kijk op het internet, lees bladen en koop een goed kookboek en breid zo langzaam je repertoire uit.

10. De befaamde 80-20% regel
Verwacht geen perfectionisme, dat maakt alleen maar meer ruimte voor falen. Wees eerlijk en geef toe dat je van tijd tot tijd iets ongezonds zal eten. Pas daarom de 80-20% regel toe waarbij je het overgrote merendeel van de tijd 100% gezond eet, maar ook ruimte laat voor traktaties, slechte dagen en uitjes. Hoe meer je gewend raakt, des te meer je ook hiermee kan spelen.

De praktische toepassing van deze punten en de prioriteit hiervan is voor elk mens weer verschillend. Dus deel jouw tips en trucs hieronder en help zo andere lezers die even niet weten waar ze moeten beginnen!

Bron: www.eetgoedvoeljegoed.com

_________________


Laatst aangepast door Kaatje op do 10 dec 2015 15:39, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 11:08    
Man Weeggegevens   Ron15tn
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 8-3-2009
Berichten: 6407
Dieet: Gastric Bypass - gezond eten
Woonplaats: NB


  Reageer met quote
Hoi Karin,
Goed stuk!

_________________

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 11:18    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Dank je Ron, niet door mij geschreven maar ik had het wel kunnen doen, ik sta er voor 100% achter!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 09 mrt 2013 11:33    
Vrouw Weeggegevens   Miriam B
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 22-3-2011
Berichten: 3539
Dieet: Bioresonantie


  Reageer met quote
leuke site!!!!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 11:57    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Nijne
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 19-8-2008
Berichten: 7686
Dieet: Gezond eten, veel bewegen en veel waterdrinken
Woonplaats: Bommelerwaard


  Reageer met quote
Ron15tn schreef:
Hoi Karin,
Goed stuk!


eens Ron!

Bedankt Karin!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 10 nov 2013 16:56    
Vrouw Weeggegevens   Coby
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 33921
Dieet: kcal tellen en eigen inzicht
Woonplaats: Burgum


  Reageer met quote
Wat hebben we toch al veel leerzaams geschreven Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2015 19:52    
Vrouw Weeggegevens   Rijkie
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 16-5-2011
Berichten: 2352
Dieet: E.G.A


  Reageer met quote
fijn om op deze manier weer even op de juiste plaats terecht te komen.
het zet me weer even met beide benen op de grond.

Top!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 02 jun 2015 15:08    
Vrouw Weeggegevens   marina132
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 5-2-2011
Berichten: 4139
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Een weekend maken is ook erg handig, alle boodschappen in een keer in huis halen scheelt veel ritjes naar de supermarkt.
En dan heb ik het nog niet eens over allerlei verleidingen.
Ik koop nu ook van verschillende fruitsoorten een of twee stuks, zodat ik de hele week kan kiezen uit de fruitschaal.
En vul het dan weer lekker vers aan, want ik ga wel terug voor verse groente.

_________________


April challenge: stand op 13 april 35 vlaggetjes - maart n.v.t. Stom lachje - febr. 40 vlaggetjes 🚩
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 16:29    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1