Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Verslag van de webworkshop van Meijke

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Vanavond is er een gratis webworkshop van Meijke om 20.00 uur.

https://connectpro63572358.adobeconnect.com/_a873691729/koolhydraatarm/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013 15:30    

Reageer met quote
Ik ben bezig met een verslagje te maken...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013 12:03    

Reageer met quote
Afgelopen woensdag was er een webworkshop van Meijke met als titel: De clou van koolhydraatarm eten.

Nu hebben wij WmdWers niet perse iets met koolhydraatarm eten, maar sommigen van ons hebben er wel eens aan gesnuffeld en sommigen zijn hier ook vrij ver in gegaan.

De workshop duurde ruim een half uur en Meijke gaf zelf de volgende samenvatting die ik hier heb aangevuld met aantekeningen van mijzelf.

1. Toets (als je overweegt om koolhydraatarm te gaan eten) eerst of het relevant is: heb je een hang naar suiker of koolhydraten?
Ben je gevoelig voor koolhydraten? Krijg je er meer zin in als je ervan eet? Dan zou het de moeite waard zijn om naar een koolhydraatarme eetwijze te kijken. Heb je geen "last" van koolhydraten, dan zul je weinig voordeel hebben van deze dieetvorm.

2. Er zijn snelle en langzame koolhydraten. Het vermijden van snelle suikers (suiker, stropen, koekjes, taart, snoep) zorgt voor minder schommelingen in je bloedsuikerwaarden en de hoeveelheid circulerende insuline. Dit geeft rust in je lichaam.
Snelle suikers weglaten is de meest effectieve manier om dit voor elkaar te krijgen.
Stop dus met het eten van suiker, het kan wel twee weken duren voordat je het ontwent bent, maar het verlangen naar zoet gaat over.
Over zoetstoffen zei Meijke nog dat het hierbij vooral gaat om het afwennen van de zoete smaak.

3. Eet bij elke maaltijd iets van eiwitten en iets van groente, omdat eiwitten beter verzadigen en ook groente zorgt voor een vol gevoel. Vooral groente vindt Meijke een goed idee, omdat groente een lage energiedichtheid heeft. Je kunt er dus veel van eten terwijl je weinig calorieën (en koolhydraten) binnen krijgt. Bovendien bevat het veel voedingstoffen en vezels.
Misschien wil je geen groente eten bij het ontbijt, neem dan fruit (geen sap) maar probeer bij alle andere maaltijden wel groente te nemen. Zo is het geen probleem om (ruim) je aanbevolen portie groente te halen.
Als je fruit eet, waar best wel koolhydraten inzitten, neem het dan heel, want ook dan krijg je vezels binnen die ervoor zorgen dat de aanwezige koolhydraten toch langzaam opgenomen worden.
Als je noten neemt, kies dan ongebrande en ongezouten noten. Meijke zei dat gezouten noten altijd in olie gebakken zijn omdat "anders het zout niet plakt" Idee Lachen

4. Kies bewust wat je wilt eten, regel het voor jezelf en varieer.
In principe werkt elk dieet omdat je ineens gaat opletten wat je eet. Zo ook bij koolhydraatarm. Je leest erover, je kijkt wat "mag" en je kiest bewust, doet er moeite voor. Variatie is altijd heel belangrijk.

5. Leer omgaan met 'zin in iets lekkers'.
Zeker als het "lekkers" koolhydraten bevat, maar ook andere etenswaar. Zin in iets lekkers komt vaak voort uit onrust. Ga om met de onrust en ga niet eten om het te dempen. "Er is geen wet die zegt dat je moet eten als je onrust voelt."

Op de vraag hoeveel calorieën het lichaam nodig heeft om af te vallen zei Meijke dat het lichaam het niet merkt als je 20% minder energie binnenkrijgt. Je gaat daarvan niet in spaarstand. Ga je minder eten dan past het lichaam zich aan. Eet dus zeker niet te weinig.

Meer info vindt je hier: www.wegmetdeweegschaal.nl/etenkiezen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013 13:52    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Dankjewel Odette! Ben nu wel benieuwd welke uitspraken specifiek van Meijke zijn en welke jouw aanvulling. Lachen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013 14:16    
Dagdeal (728x90)

Reageer met quote
De eerste regel van elk punt is van Meijke zelf. Mijn aanvullingen zijn voortgekomen uit haar verhaal, mijn aantekeningen dus.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013 15:14    
Vrouw Weeggegevens   Flying Missy

Dieet: EKPW / Dr. Frank

Reageer met quote
Dank je wel Odette, heb het met belangstelling gelezen. Ik eet wel khd-arm, maar niet meer zo streng als tijdens mijn afval periode. Vooral het stukje over omgaan met onrust is voor mij nog wel actueel. Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 13 sep 2013 16:08    
Vrouw Weeggegevens   Hinke

Dieet: Gezond eten

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 14 sep 2013 11:09    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Dat is het fijne van de uitspraken van Meijke vind ik. Ze is heel basic, down to earth en praktijkgericht. Ze zegt simpele maar heel zinnige dingen die voor iedereen gelden, ongeacht welk dieet of leefwijze je aanhangt. Ik heb hier veel meer aan dan aan bijvoorbeeld Becks.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 15 sep 2013 9:51    
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: weg met de weegschaal

Reageer met quote
Fijn gedaan ,die samenvatting van jouw.
Ben benieuwd hoe mijn lichaam verder gaat reageren door minder brood te eten.
Ik heb jouw samenvatting even uitgeprint dan kan ik het op mijn gemak nalezen en in mijn hoofd prenten.

Dat van die groenten bij de lunch en avond eten lukt al goed.
Fruit neem ik wat later dan mijn ontbijt , beter voor mijn maag.
Dus ik ben al aardig op de goede weg.

Groetjes appelperzik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013 12:51    

Reageer met quote
Goed op weg Appelperzik...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 24 sep 2013 15:52    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2