Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Uit het nieuwe boek van Meijke: Afvallen met meer succes

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Als ik niet (meer) afval, geef ik op.

Met ‘geen resultaat zien’ bedoelen mensen vaak dat ze op de weegschaal niet zien dat ze zijn afgevallen. Of misschien ben je zelfs een paar ons aangekomen. Het lastige is, dat dit altijd een keer zal gebeuren. Niemand ziet zijn gewicht in een rechte lijn naar beneden gaan. Onder andere omdat je lichaam altijd naar balans zoekt: als het zou toestaan dat je aan een stuk door blijft afvallen, zou je het niet overleven.

Maar er zijn ook andere redenen dat je gewicht soms niet daalt of zelfs stijgt. Er zit bijvoorbeeld variatie in je gewicht. De ene dag houd je meer vocht vast dan de andere (bijvoorbeeld omdat je weinig gedronken hebt en je lichaam als noodmaatregel extra vocht vasthoudt) of er zit meer of minder voedsel in je darmen. Zo kan iemand na een weekend met een uitgebreid diner twee kilo zwaarder zijn – niet omdat hij er twee kilo vet bij heeft, maar omdat hij meer vocht en voedsel in zijn lichaam heeft. Bij vrouwen is er meestal extra variatie op basis van de hormooncyclus.

Door de maand heen kun je één tot drie kilo variëren in gewicht. Als je elke dag weegt, zul je dus ook de stijgingen zien. Ben je daar gevoelig voor, dan kan dat je flink ontmoedigen. Heb je gisteren zo je best gedaan, ben je twee ons aangekomen! Dat is niet eerlijk! Maar feitelijk is er maar één oplossing om zulke teleurstellingen te voorkomen: weeg minder vaak. Bijvoorbeeld maximaal eens per week op een vast moment. En kijk dan vooral naar de grote lijnen van wat er met je gewicht gebeurt, niet naar onsjes meer of minder.

Nog een goede reden daarvoor: veel personenweegschalen geven een cijfer achter de komma. Maar over het algemeen zijn ze niet nauwkeurig genoeg om betrouwbare cijfers achter de komma te geven. Als je je druk maakt omdat je een ons meer weegt dan gisteren, weeg je in werkelijkheid misschien wel een ons minder en dan maak je je dus druk om niets!

Deze tekst komt uit het boek Afvallen met meer succes. Daarin vind je nog 106 andere tips en oplossingen.

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 20 jan 2014 17:19    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Ik krijg altijd zo'n honger bij het lijnen.

‘Honger’ betekent dat je lichaam om voeding vraagt. Eet je op zo´n moment dingen waar geen voeding in zit, dan blijft je lichaam vragen om meer. Eten zonder voeding erin kan een light product zijn, bijvoorbeeld drinkyoghurt met 0% suiker en 0% vet. Je lichaam heeft daar niets aan. Het kan ook iets zijn waar veel brandstof in zit, maar verder geen nuttige stoffen voor je lichaam. Bijvoorbeeld een witte boterham met hagelslag, een croissant, een saucijzenbroodje.

Wil je geen honger lijden (en dus geen eetbuien of gesnaai krijgen, of je poging voortijdig opgeven)? Dan kun je het beste zorgen dat je bij elke maaltijd hoofdzakelijk ‘echt’ eten neemt: dingen die je herkent als iets wat geleefd en gegroeid heeft. Groente, vis, noten, fruit, kip, eieren, volkoren granen en zaden bijvoorbeeld. Dingen die niet door machines gehaald zijn om ze in iets anders te veranderen. Als deze dingen de basis vormen van je eten, krijgt je lichaam veel voedingsstoffen binnen, zonder veel extra brandstof waar je dik van wordt. Met andere woorden: je honger is voor een paar uur gestild, je lichaam krijgt wat het nodig heeft en jij wordt niet te dik.

Meer tips/oplossingen hiervoor nodig? Kijk eens naar het boek Afvallen met meer succes, waar deze tekst ook uit komt.

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2014 20:17    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Eten bij vermoeidheid

Als je moe bent, ben je vaak niet op je best. Je vindt jezelf misschien dus niet zo leuk. Als je dan ook nog gaat zitten eten terwijl je weet dat je dat beter niet kunt doen, zou het kunnen dat je dit soort dingen zegt: “Waarom doe ik dit nou!” “Ik heb ook geen ruggengraat.” “Ik weet toch dat ik dit niet moet doen.” “Sukkel.” “Doe nou niet!” “ja hoor, daar ga ik weer.” “Het is ook hopeloos.”

Met zulke gedachten maak je jezelf almaar kleiner en minderwaardiger. En iemand die moe én een mislukkeling is, zal niet snel een gezonde keuze maken. Bovendien is je oordeel over jezelf niet geheel terecht. Het is niet handig om te gaan eten of snoepen als je moe bent, dat is waar. Maar het is wel logisch gedrag. Bij vermoeidheid krijg je meer stresshormonen in je lichaam en je cellen nemen minder goed energie op. Beide dingen zorgen voor een drang om extra te eten – het liefst calorierijke dingen.

Je eerste stap is dus om jezelf niet met verwijten te overladen. De tweede stap kan zijn om even een nieuwsgierige vraag aan jezelf te stellen: “Ik ben moe. Wat heb ik nu het meeste nodig?” Waarschijnlijk komt er dan vanzelf een antwoord in je op. Hopelijk zie je kans om datgene wat je nodig hebt vervolgens te regelen voor jezelf. Maar als dat niet zo is, scheelt het al een hoop dat je even serieus naar jezelf hebt geluisterd. En je beseft ook dat eten je vermoeidheid alleen maar zal verergeren.

(Tenzij je erachter komt dat je honger hebt natuurlijk! Dan is het tijd om iets gezonds te eten. Dat zal je vermoeidheid dan voor een deel wegnemen, of wellicht zelfs helemaal.)

Meer tips en oplossingen vind je in het boek Afvallen met meer succes, waar deze tekst ook uit komt.

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 24 jan 2014 17:40    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote

Link

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 31 jan 2014 9:19    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote

Link

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: za 01 feb 2014 17:14    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Briljant hoe Meijke het Cups Liedje gebruikt om uit te leggen wat de relatie is tussen het leren van dit riedeltje aan bewegingen en het aanleren van een gezond eetpatroon.

KIJK en luister...


Link

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 11:27    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Niet uit het nieuwe boek, wel uit een eerder boek en vooral erg toepasselijk:

Hoe herken je stress en wat doe je eraan?

Een beetje stress op zijn tijd is goed. Het zorgt ervoor dat je je grenzen opzoekt (dus: verder komt) en dat je prestaties kan leveren. Maar teveel stress is schadelijk. En het zorgt ervoor dat je niet goed kunt afvallen of op gewicht kunt blijven.

Hoe weet je of je teveel stress hebt? Een aantal praktische signalen:

Je kunt niks hebben, bent snel geïrriteerd.
Je hebt steeds minder plezier in de dingen die je doet.
Je voelt weinig voldoening van klussen die je afmaakt.
Het lukt niet meer om echt tot rust te komen. Je hoofd blijft druk of je kunt niet stilzitten.

Als je deze situatie te lang laat voortbestaan, is je leven een stuk minder leuk. Bovendien loop je het risico dat je echt afbrandt. Bovenstaande stress-signalen geven namelijk al aan dat je hormoonsysteem overbelast is. Raken je hormoonklieren echt uitgeput, dan krijg je een burnout en moet je langdurig herstellen. Kun je niets meer aan en ben je steeds (bijna) in tranen? Dat zijn signalen van een burnout, waarmee je je het beste bij je huisarts of bedrijfsarts kunt melden.

Een aantal tips als je merkt dat je teveel stress hebt en daar iets aan wilt doen:

Besef dat stressen niet productief is. Het werkt averechts. Je hoopt namelijk dat het stressen ervoor zorgt dat je straks rust hebt. Daar doe je het voor: je wilt rust! Maar stressen is juist onrust en er zit geen einde aan. Je krijgt niet het leven dat je wilt.

Werk één voor één toe naar gezonde gewoontes. Je hoofd is vol, dus meer dan één ding tegelijk doen is niet verstandig. Daar wordt je actielijst alleen maar voller van (en wedden dat die gezonde gewoontes dan onderaan komen te staan?). Kies iets simpels dat jou helpt om steeds een beetje te herstellen en in balans te raken. Geef het een vaste plek in je dag of week, zodat je het niet kunt vergeten. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een vaste tijd voor je avondeten, een geschikte ontspanningsactiviteit voor de dinsdagavond, een vaste taakverdeling tussen jou en je partner of collega, een vaste pauze in je werkdag dat je tien minuten buiten loopt… kies iets wat goed is voor je en wat je haalbaar vindt. Desnoods is het iets van 1 minuut (rustig op de wc zitten bijvoorbeeld?).

Doordring jezelf ervan dat stress niet ontstaat door wat je doet of hoeveel je doet. Het ontstaat door wat je erbij denkt. Een klus afmaken voor de deadline met de gedachte: ‘ha, zie mij eens lekker doorwerken!’ zal nauwelijks stress geven, maar de gedachte ‘het moet af, het moet af, want anders…’ geeft wél stress. Je eigen normen en eisen bezorgen jou stress. En misschien kun je je taak niet afschuiven of laten liggen, maar andere gedachtes trainen kan wel! Dat betekent dat je keuzevrijheid hebt, ook als je een volle agenda hebt.

Meer uitleg en adviezen hierover vind je in de boeken Meer rust en Meer energie.

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 25 feb 2014 16:11    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 31-5-2012
Berichten: 776
Dieet: weg met de weegschaal
Woonplaats: Tilburg


  Reageer met quote
Boek Afvallen met meer succes is binnen.

Bij de inleiding kwam ik de zin tegen dat het boek ook goed is voor mensen die advies geven aan anderen.
Heel tof, want dat is wat ik supergraag doe!

Verder vind ik de Lay-out van het boek heel gezellig. Vrolijke kleuren en plaatjes.

Groetjes appelperzik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 8:33    
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 31-5-2012
Berichten: 776
Dieet: weg met de weegschaal
Woonplaats: Tilburg


  Reageer met quote
Even z o het boek doorlezen is voor mij niet verstandig. Ik vind het een echt doeboek.

pen en papier erbij en dingen opschrijven.
Welke mensen en situaties je vaak van je plannen afbrengen.
Die zin vind ik belangrijk voor mij. Lach
Ik zie nog geen meerdere reacties over het boek.

jammer, want dingen bespreken samen is wel bevordelijk voor het inzicht.

Groetjes appelperzik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 8:24    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Ik heb het boek zelf (nog) niet Appelperzik, dus ik weet niet meer dat wat hierboven staat, wat ik van internet heb geplukt.

Misschien zijn er mensen die op de vraag die jij hier post willen reageren?

Voor mij is het vooral eind van de avond en vermoeid, waardoor ik schijnbaar trek krijg ook al heb ik 's avonds goed gegeten. Dan ga ik makkelijk overstag. Heb nog geen goede oplossing hiervoor, want ik kan moeilijk om 9 uur al naar bed gaan. Volgens mij heb ik best voldoende nachtrust. Misschien in de avond actiever zijn. Nu zitten we voor de tv en begint het gapen. Als je bezig bent, zoals bij het koor, dan ben ik niet moe...

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 28 mrt 2014 12:05    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3