Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Tips voor moeilijke momenten

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Als je denkt dat je honger of trek hebt, ga dan eens bij jezelf na hoe lang het is geleden dat je een maaltijd hebt gehad. Je voedsel blijft tot 3 uur in je maag, dus als je anderhalf uur na je warme hap al honger hebt is het waarschijnlijk iets anders. Neem een groot glas water en stel je eetdrang 20 minuten uit.

Probeer te leren voelen wat honger is. Is het een trekkerig rommelend gevoel in je maag? Gaat het niet over na dat glas water? Misschien ben je eigenlijk moe of heb je slaap, klinkt gek maar het komt voor dat we dat verwarren met honger. Leer luisteren naar je lichaamssignalen. Dat kan zomaar een paar maanden duren, laat je niet uit het veld slaan, gewoon blijven oefenen.

Als je honger hebt moet je eten: het is namelijk een signaal van je lichaam dat het voeding nodig heeft. Kies dan iets waar je lijf iets aan heeft, dus waar voedingsstoffen in zitten. Geen chips, drop, snoep en patat, maar een bruine boterham met kaas en een tomaatje bijvoorbeeld.
Als je het ervoor over hebt tijd te besteden aan iets gezonds voor jezelf klaarmaken, is het meestal wel honger.

Ga je op zoek naar "iets" bedenk dan dat dat geen honger is, maar "hoofdhonger": onrust. Je weet wel, als je alle kastjes opentrekt naar iets waar je zin in zou kunnen hebben...
Probeer na te gaan wat dat gevoel veroorzaakt: verveling, boosheid (op jezelf of iemand anders) slaap, stress, dorst, verdriet. Ook dat vergt oefening, maar als je de oorzaak leert kennen, dan kun je er ook iets aan (proberen te) doen.

Ga als je een snaaibui voelt opkomen iets doen: e-mailen of een brief schrijven, strijken, de was vouwen, je vriend(in) bellen, een puzzel maken, een spelletje kaarten, of neem een douche, poets je tanden, loop een blokje om, maar ga NIET op de bank zitten met een boek of voor de buis hangen.
Tenzij je het aandurft om die snaaibui over je heen te laten komen in de zin van dat onrustige gevoel "uitzitten'.

Geloof me: het gaat over als je er niet aan toegeeft en je zult je daarna beter voelen. Omdat je er niet aan hebt toegegeven én omdat je je niet schuldig voelt omdat je toch die zak chips/drop weer niet hebt kunnen weerstaan. Want zo werkt het meestal wel, dan voelen we ons schuldig, vinden we onszelf een slappeling zonder discipline en doorzettingsvermogen en praten we onszelf de put in, wat weer een vreetbui veroorzaakt.

Gooi al het "verboden" voedsel weg of doe het bij elkaar in een kastje of trommel en berg het hoog of achterin op. Als je er maar niet makkelijk bij kunt.
Plak briefjes op die trommel of kast waar je liever niet aan wil komen met positieve teksten: IK KAN HET! of IK WORD SLANK! of IK HEB DIT NIET NODIG! Klinkt misschien een beetje kinderachtig, maar het werkt wel. Zo creëer je een extra drempel en herinner je jezelf aan je doel: afvallen en slanker en gezonder worden.

Bedenk van te voren wat je wil gaan doen als je een bezoek, verjaardag of uitstapje hebt. Wat gaat moeilijk worden en waarom en wat zou je er voor oplossingen voor kunnen bedenken. Schrijf ze op en neem desnoods dat briefje mee.

Vraag aan je familie, vriend(en) en collega 's je te steunen in je strijd tegen de kilo's. Door je geen dingen (die je nu liever niet wil eten) voor te zetten of zelfs aan te bieden als je moeilijk Nee kunt zeggen.

Ga na wat je valkuilen zijn en hoe je daarmee om kunt gaan. Is het moeilijk om Nee te zeggen als je (schoon)moeder zegt: "maar dat heb ik speciaal voor jou in huis gehaald" of als je vrienden zeggen: "doe niet zo ongezellig, neem nou ook iets!"
Als je van te voren kunt verzinnen wat je daarop zou kunnen zeggen, voel je je niet zo voor het blok gezet.
Dat is ook de reden om je omgeving in te lichten, dan kun je ze er op wijzen dat ze je niet steunen, terwijl ze dat wel beloofd hebben.

Praat jezelf geen minderwaardigheidsgevoel aan als je 'de fout in gaat'. Denk niet: "nou heb ik het verpest, wat maakt het allemaal nog uit" want dan gaat de rem eraf en ben je weer terug bij af. Bedenk dat je je best doet, dat het nu even niet gelukt is, probeer ervan te leren (waarom lukte het niet?) en pak de draad meteen weer op.

Beloon jezelf als het goed gaat, dat kan met hele kleine dingen en hoeft geen geld te kosten. Bijv. als je een heel moeilijke snaaibui hebt weten te weerstaan kun je jezelf belonen met een lekker bad en genieten van de tijd die je voor jezelf vrijmaakt en het gevoel van luxe dat het je oplevert. Of voor elke ons die je bent afgevallen stop je een knikker of mooie steen in een glazen schaal, en dan kijken hoe snel die schaal vol raakt. Of elk pond levert je een massage op van je man of vriend...

Succes, Karin.

Laatst aangepast door Kaatje op do 25 sep 2014 21:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 28 aug 2010 10:30    
Vrouw Weeggegevens   Ineke72
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezonder leven

Reageer met quote
Bedankt voor deze tip! Ik vind het deze week lastig, vooral in de middag... Ik ga zeker proberen ze toe te passen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 01 sep 2010 12:18    
Vrouw Weeggegevens   Supermama
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: Sonja Bakker en Alli

Reageer met quote
Bedankt!!! Deze tips ga ik uitprinten en boven mijn werkplek hangen. Elke keer als ik een lastig moment heb, ga ik deze tekst goed lezen! Idee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010 20:51    
Moderator

Reageer met quote
Bedankt dames Lachen

Misschien heb je ook iets aan het boek "Beck's dieetoplossing" (uit de bieb misschien?) Daar staat legio tips en handvatten in om om te gaan met moeilijke momenten en hoe je je zelfvertrouwen / gevoel van eigenwaarde kunt vergroten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 02 sep 2010 21:14    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Dancingcowgirl227
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Wat een interessante tips Karin. Nu ik pas begonnen ben met mijn afvalproject merk ik dat ik 's avonds vanaf een uurtje of 19.00 uur best wel een rommelend maagje heb. Ik persoonlijk denk dat mijn menuutjes van gisteren en vandaag best redelijk goed zijn om de dag mee door te komen, dus dit knorrend maagje krijgt alleen water.....haha. Ik zou je willen vragen als je tijd hebt om eens te kijken naar mijn 2 menuutjes, misschien kan ik bepaalde dingen beter anders doen qua indeling om het knorrende maag effect wat de kop in te drukken?

liefs, Bren
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 21:39    
Moderator

Reageer met quote
Brenda, een rammelende maag is niet goed, gewoon iets voedzaams eten. Kijk nog eens in de pb's die ik je gestuurd heb meis...

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 22:19    
Vrouw Weeggegevens   Dancingcowgirl227
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Hoi Karin, Erg blij

ben nog laat wakker, dit is dan ook mijn laatste berichtje voordat ik ga slapen Yes! (nederlands= Morgen zal ik eens rustig mijn breintje laten stormen over hoe ik mijn menuutje kan aanpassen zodat ik die honger 's avonds kan voorkomen. Wordt vervolgd....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 23:38    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   She
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Low-carb

Reageer met quote
Hallo Karin,

Heb gelijk een paar papiertjes geschreven en op de snoepbak en blik met mueslirepen geplakt.

Liefs, she
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 16 sep 2010 16:51    
Vrouw Weeggegevens   precious222
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Sonja Bakker (gezond eten)

Reageer met quote
wat kan ik eten in de bioscoop, dat is ook weer zo'n verleiding...gr p
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2010 8:18    
Moderator

Reageer met quote
Waarom zou je moeten eten in de bioscoop? Een film duurt meestal maar 90 minuten ofzoiets, met pauze erbij 2 uur? Je kunt toch wel 2 uur zonder eten? Dat is een gewoonte, niks meer en niks minder.
Als je die film thuis bekijkt moet je dan ook eten? Lachen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 24 sep 2010 20:56    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Volgende
Pagina 1 van 17