Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Tips voor het makkelijker afkicken van suiker

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Last van afkickverschijnselen bij het stoppen of minderen met suiker? Misschien helpen deze tips je.

* Eet regelmatig: zo’n zes tot zeven kleinere maaltijden per dag, waardoor je niet urenlang met honger hoef te zitten. Dat scheelt weer een paar uurtjes neigingen om een Mars o.i.d. te verorberen.

* Luister naar je lichaam: als bij jou de geestelijke verslaving ook met name het probleem is, leer dan luisteren naar wat je lichaam je probeert te vertellen. Wanneer dat geen behoefte meer heeft aan suiker, kan het helpen om te herkennen dat je verlangen puur een gedachte is, die waarschijnlijk voortkomt uit gewoonte of een behoefte aan troost of beloning.

* Zorg voor steun in je omgeving: je hoeft je huisgenoten niet te dwingen om met je mee te doen, die keus maakt ieder voor zichzelf. Maar je kunt ze wel verzoeken om je te steunen in jouw keuze en verleidingen uit jouw buurt te houden waar mogelijk.

* Vind lekkere alternatieven zonder suiker: je ontzegt jezelf iets, dus zet daar iets tegenover, zodat je niet het gevoel krijgt steeds te moeten lijden. Dit kan heel belangrijk zijn. Je eet dan wel geen geraffineerde suiker meer, maar kunt prima genieten van heerlijke suikervrije appeltaart, chocoladetaart met noten en koekjes. Op internet zijn genoeg recepten te vinden.
Het is handig als je jezelf op z’n tijd ook kunt verwennen met lekker eten zonder suiker.

* Mijd andere stimulerende zoetigheid: dat zijn dingen die je hersenen aan suiker ‘doen denken’, waardoor het afkicken moeilijker zou kunnen zijn. Natuurlijke fruitsuikers in vruchten hebben dit probleem niet voor zover bekend.

* Stop helemaal met suiker als minderen te lastig is: minder suiker eten is een prachtig streven, maar voor sommige mensen is dit niet haalbaar. Als je het in kleine hoeveelheden blijft eten, blijf je er misschien naar verlangen. Geldt dit voor jou, bedenk dan hoe graag je van de suiker af wilt en kies er eventueel ook voor om helemaal geen suiker meer te eten.

* Gun het jezelf om te falen: als je tijdens het afkicken de fout ingaat en per ongeluk danwel stiekem toch suiker eet, grijp dit dan niet aan als excuus om dan maar weer aan de suiker te gaan. Je verliest door zo’n slippertje helemaal niets. Fouten zijn er om van te leren, neem het dus mee als les en zet je poging met deze extra wijsheid voort.

* Weet wat je reden is: als je om de verkeerde redenen stopt of mindert met suiker of als je niet duidelijk weet wat je motivatie precies is, maakt dat de neiging groter om bij afkickverschijnselen maar af te haken. Als je volledig overtuigd bent dat je om de goede redenen stopt (bijv. omdat je graag gezonder wil worden door suiker te schrappen), kan dat een sterke drijfveer zijn.

Iedereen die probeert iets aan zijn suikerinname te doen: veel succes en hopelijk ook plezier daarvan!

Bron: http://suikerwijzer.nl/

Laatst aangepast door Kaatje op do 25 sep 2014 21:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 11:48    
Vrouw Weeggegevens   wijsamen
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: EGA

Reageer met quote
Erg blij Erg blij bedankt weer Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010 12:27    
Vrouw Weeggegevens   Carla-Maria
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Atkins

Reageer met quote
ik weet mijn suikerdrang altijd aan gebrek aan wilskracht, ik had eetbuien.. ik noemde ze vreetbuien, na het eten gelijk zoetigheid, of savonds beschuiten met hagelslag, had zelfs boeken gekocht om van eetstoornis af te komen...

tot ik atkins ben gaan doen, nu heb ik dat al eerder gedaan en toen was het ook zo.. weg eetbuien, weg suikerdrang.. blijkt dus toch een verslaving te zijn.. t heb helemaal niks met mijn wilskracht te maken, ik vechtte me juist kapot.

ik denk.. vanuit mijn eigen ervaring dat als je heel erg met die suiker worstelt t beste is om t gewoon echt te laten staan..

hoewel ik nu pas op tv iets raars hoorde dat je lichaam denkt bij inname zoetstof ook denkt dat t suiker is en daarom dus ook insuline gaat aanmaken... pfff...tja dan weet ik t ook niet meer, maar bij atkins eet ik veel meer dingen die niet zoet smaken.. tja en ook ik heb een koffieverslaving.. maar bij die uitzending van die openhart operatie op tv zeiden ze dat dit geen kwaad kan, t kan hooguit invloed hebben op je bloeddruk, die is bij mij goed en niet op je hart.

Groetjes Carla

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 10:27    
Moderator

Reageer met quote
Dat van die suiker is helemaal waar, over het zoetstofverhaal zijn de meningen verdeeld en zolang het niet bewezen is... Rollende ogen gebruik het met mate zou ik zeggen, het is tenslotte chemische rommel waarmee je je lever en nieren extra belast.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 11:04    
Dagdeal (728x90)
Vrouw   Brutusje
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Reageer met quote
Hallo,

heel onbeleefd gelijk een vraag zonder me eerst voor te stellen:

ik GOK sinds een paar dagen. Nu stond ik vanochtend op met een hele snelle hartslag die niet echt minder wordt. Kan dit bij het Gokken horen?
Ik maak me een beetje ongerust vandaar dat ik hier maar gelijk een vraag drop Rollende ogen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 9:04    
Vrouw Weeggegevens   Carla-Maria
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Atkins

Reageer met quote
Hi Brutusje,

Ik ben geen expert, maar met GOK bedoel je gripop kh toch? Ook beperking daarvan etc? Mijn ervaring is.. bij mijn eerste keer atkins, dat is toch zo,n 5 jaar terug, dat het die eerste week ontiegelijk snel ging..te snel.. en ik had heel de dag door hartkloppingen en ook krampen in mijn benen.. vandaar dat ik toen ook geschrokken was en ben gestopt.. terwijl ik eigenlijk gewoon ietsjes meer kh had moeten eten om t wat te vertragen.

Dat is dan "mijn"ervaring he, wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo moet zijn, maar bij mij lag het aan het te snel verbranden..van vet

Groetjes Carla

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 9:18    
Moderator

Reageer met quote
Brutusje ik ben geen medicus, als je je zorgen maakt ga even langs je huisarts. Ik heb deze klacht nog nooit gehoord van iemand die gokt. In de eerste periode verlies je wel veel vocht omdat je minder kh neemt en die binden water aan zich, dus misschien dat je daarop reageert. Inderdaad Carla-Maria is dat Grip op Koolhydraten. Lachen Maar dat is heel anders dan Atkins, want dat is kharm met zoetstoffen en gok is khbeperkt zonder zoetstoffen en smaakversterkers, hooguit een beetje stevia.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 28 nov 2010 14:36    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Lissabon
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Cohen

Reageer met quote
ik heb net gelezen dat als je gaat lijnen een ophoping van afval stoffen kan leiden tot hartkloppingen
of t wetenschappelijk bewezen is ???
maar ik heb t vaker gelezen dat mensen hartkloppingen hebben als ze beginnen met een dieet
dus t zou zo maar kunnen
maar ik denk dat de huisarts de aangewzen persoon is om dit te onderzoeken

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2011 10:40    
Vrouw Weeggegevens   Want2bethin
Ik blijf hier bij de weegclub
Ik blijf hier bij de weegclub

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
wat zijn deze afkickverschijnselen precies?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 12:05    
Moderator

Reageer met quote
Dat is bij iedereen verschillend, uiteraard. De een heeft constant drang om te snoepen, de ander heeft fysiek last, bijv.zweten, hoofdpijn, misselijkheid, zelfs stemmingswisselingen. Suiker werkt verslavend, dus alle ontwenningsverschijnselen kunnen voorbij komen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 24 mrt 2011 15:52    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende
Pagina 1 van 12