Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Tips bij etentjes en afvallen, zondigen en verjaardagen.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 10-4-2014
Berichten: 11936
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
In een periode van afvallen of diëten zijn etentjes een doorn in het oog. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Je kan namelijk zelf van de menukaart kiezen en dus zelf bepalen wat je eet. Zo kan je toch gezellig mee doen, zonder dat je in één keer je resultaat verpest. Bedenk daarbij dat af en toe genieten het ook leuk houdt en je het zo makkelijker volhoudt. En daarnaast past af en toe een etentje prima in een gezonde leefstijl.

Tips bij etentjes of uit eten gaan en afvallen.

Hieronder vind je enkele tips om de balans in je gezonde eetpatroon te houden:

Kies voor gegrilde vis- of vleesgerechten;
Kies gestoomde gerechten;
Vraag de saus er apart bij en neem daar 1 juslepel van of vraag er helemaal geen saus bij;
Kies ketchup bij de frietjes in plaats van mayonaise;
Vegetarische gerechten bevatten vaak veel kaas, leg dat wat aan de kant;
Vraag naar een klein stukje vlees of vis of naar een halve portie;
Sla het dessert over;
Deel een dessert of voorgerecht met iemand;
Kies voor rode (pasta)sauzen en niet voor de witte, die laatste zijn op basis van room;
Spreek van te voren met je zelf af hoeveel je neemt van alles, inclusief de alcoholische dranken;
Neem een kopje thee of koffie na in plaats van een dessert;
Eet je later op de avond? Neem dan thuis een bouillon, wat groenten o.i.d. om de ergste trek weg te nemen;
Let op gegratineerde gerechten, deze bevatten vaak veel kaas en room;
Wees beperkt met alcohol, bestel water om de dorst mee te lessen;
Neem als voorgerecht een salade (let wel op de dressing!) of een heldere soep.

Zoals je ziet, moet je misschien toch wat concessies doen, maar dat hoort ook bij het afvallen. Probeer hier toch positief tegen aan te kijken, dat houdt het leuk voor jezelf. Het glas is halfvol in plaats van half leeg!
Heb je toch wat gezondigd en er niet zo'n goed gevoel aan over gehouden?

Heb jij je een keer niet kunnen beheersen op een feestje of een etentje? Was de verleiding naar al dat lekkers toch te groot? Dat kan gebeuren. Een keertje flink zondigen kan af en toe ook nodig zijn om daarna weer vol goede moed verder te kunnen.

Tips om het zondigen weer goed te maken.

Hieronder vind je enkele tips om het zondigen weer goed te maken en weer door te zetten met afvallen of je gezonde leefstijl:

Weet je vooruit al dat er een bijzondere gelegenheid gaat komen, waar je niets anders kan dan zondigen? Doe de hele week er voor dan extra goed je best;
Sport op de dag zelf;
Sport de week ervoor of erna een keer extra;
Is het toch niet zo erg als je dacht? Las dan een balans dag in de dag erna;
Flink gezondigd? Las een hele balans week in, waarin je extra goed je best doet;
Plan de week ervoor en erna geen andere gelegenheden waarbij je in de verleiding kan komen;
Pak de volgende dag meteen de draad weer op! Denk niet dat je het nu toch al helemaal verpest hebt, maar ga vol goede moed weer verder;
Bedenk dat een keer zondigen juist een goede reden is om daarna weer door te zetten en niet de juiste reden is om het op te geven!

Blijf dus positief, bedenk welk resultaat je al behaald hebt en wees daar trots op! En zorg ervoor dat het niet voor niets is geweest!

Verjaardagen en afvallen kunnen niet zo’n handige combinatie zijn. Liever vermijd je ze in verband met al het lekkere- en ongezonde eten wat je aangeboden krijgt. Maar je wilt ook graag "gezellig meedoen" en de verleiding kan dan soms wel erg groot zijn. Wat doe je met dit dilemma? Vind hierin een balans! Doe een beetje mee en neem de minst "ongezonde" keuzes.

Als je zelf iets te vieren hebt, kan je toch behoorlijk wat gezonde keuzes maken, zonder dat je gasten het door hebben. Natuurlijk kan je ook ongezonde hapjes serveren, maar zorg ervoor dat er voor jezelf ook genoeg te kiezen is. Wil je weten hoe je dit kan doen? Lees hieronder dan de tips!


Zelf iets te vieren?

Hieronder vind je enkele tips om je eigen feestje goed te kunnen doorstaan:

Maak kleine porties, zoals dunne stukjes worst en kleine blokjes kaas;
Combineer fruit en groenten met hartige ingrediënten, zoals worst en kaas;
Haal bronwater met smaakjes;
Serveer rauwkost met een dipsausje op basis van yoghurt en kruiden;
Serveer een heldere krachtige bouillon in plaats van romige soepen;
Kies voor volkoren of donkere toastjes en stokbrood;
Laat je stokbrood in de supermarkt snijden, dan krijg je dunnere sneetjes dan als je ze zelf snijdt;
Maak sausjes op basis van yoghurt of doe half-om-half met fritessaus (en geen mayonaise);
Serveer geen grote punten taart, maar verschillende, kleinere taartjes;
Maak amuses op basis van groeten en kruiden;
Kies voor magere vleessoorten, zoals kipfilet, fricandeau, rookvlees, achterham en filet américain, voor de hapjes;
Vermijd volvette kaassoorten voor de hapjes, maar neem bijvoorbeeld hüttenkäse of light roomkaas.

Als je dan toch een keer gezondigd hebt, doe het dan met een goede reden: je eigen feestje! Maar raak daarna niet meteen in paniek!

Bron: http://www.overgezondeten.nl/

Reacties, ideetjes zijn van harte welkom.



    Laatst aangepast door love- to-cook op vr 18 sep 2015 15:14, in totaal 6 keer bewerkt
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 15 feb 2015 18:11    
    Vrouw Weeggegevens   AnnikaACB
    Vaste Weegclubfan
    Vaste Weegclubfan


    Geregistreerd op: 12-11-2012
    Berichten: 225
    Dieet: gezond eten
    Woonplaats: Breda


      Reageer met quote
    Hier was ik nou precies naar op zoek! Heb in mijn telefoon wat aantekeningen gemaakt als reminder voor mijn sushi etentje morgenavond. Zo kan ik toch een compromis met mezelf sluiten en genieten met mate. Heel erg bedankt!

    _________________
    Naar boven
    Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2016 20:33    
    Berichten van afgelopen:   
    Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
    Pagina 1 van 1