Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: Dr. Frank dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Tekort koolhydraten – De gevolgen van een koolhydraattekort.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 10-4-2014
Berichten: 11936
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Tekort koolhydraten – Wat gebeurt er als je te weinig koolhydraten eet?

Koolhydraten:

• Enkelvoudige koolhydraten:

Deze koolhydraten worden razendsnel door het lichaam opgenomen, maar het effect is net zo snel weer uitgewerkt. Suiker is hier een voorbeeld van. Deze koolhydraten zorgen voor een pijlsnelle stijging van de insulineproductie. Het gevolg is dat de suikerspiegel enorm schommelt gedurende de dag, je voelt de energie door je lichaam stromen na het eten van enkelvoudige koolhydraten, maar na een tijdje (wanneer het effect van de koolhydraten is uitgewerkt) voel jij je slap en futloos. Wanneer het metabolisme verstoord geraakt, produceert het lichaam een teveel aan insuline, en het teveel wordt opgeslagen als lichaamsvet.

• Samengestelde koolhydraten:

Deze koolhydraten worden geleidelijk in het bloed opgenomen, en hebben dus weinig effect op de suikerspiegel. Het gevolg is dat er veel minder insuline aangemaakt moet worden. Het risico op een overschot aan insuline (dat opgeslagen wordt als lichaamsvet) is miniem. Bovendien barst je gedurende de volledige dag van energie en krijg je niet te maken met schommelingen in je suikerspiegel.

We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen dat de koolhydraten van de eerste categorie te mijden zijn, terwijl de koolhydraten van de 2e categorie een gunstiger effect op het lichaam hebben. Het is dus belangrijk om te weten hoe snel een bepaalde voedingsstof door het lichaam wordt opgenomen. Een goede waardemeter hiervoor is de glycemische index.

Koolhydraten dienen als energieleverancier.

Ze fungeren als brandstof voor het lichaam waardoor lichamelijke activiteit kan plaatsvinden en lichaamswarmte wordt gegenereerd.

Koolhydraten zorgen er dus voor dat je kunt bewegen, dat je warm blijft en dat passieve fysiologische processen kunnen plaatsvinden (o.a. metabolisme, immuunsysteem, hersenfunctionaliteit, interne thermostaat etc.).

Essentiële koolhydraten bestaan niet. Bij een gebrek aan koolhydraten nemen eiwitten en/of vetten de "brandstofrol" van koolhydraten over.

Je lichaam kan dus zelfs blijven functioneren bij een volledige afwezigheid van koolhydraten. Toch is het niet raadzaam om koolhydraten te schrappen uit je dieet…

Tekort koolhydraten – Tekort aan efficiënte brandstof.

Als je "te weinig" koolhydraten eet, wordt brandstof verkregen uit vetten en/of eiwitten.

Vetten en eiwitten zijn echter veel minder efficiënt als brandstof dan koolhydraten. Dit komt omdat ze niet zo makkelijk door het lichaam kunnen worden afgebroken, omgezet en aangesproken.

Koolhydraten zijn dus de meest efficiënte brandstof voor je lichaam.

Tekort koolhydraten – De gevolgen van een koolhydraattekort.

Een tekort aan koolhydraten is vooral merkbaar als je veel sport. Met name bij intensieve duursport (cardio) spreekt het lichaam koolhydraten aan.

Ongetrainde sporters (met een lage zuurstofopname en lage anaerobe drempel) halen extra veel energie uit koolhydraten (t.o.v. vetten).

Als er geen – of niet voldoende – koolhydraten voorradig zijn, gaat je lichaam eiwitten als brandstof gebruiken. De meest voorkomende gevolgen van een tekort aan koolhydraten zijn dan ook:

•Tekort aan spierglycogeen;
•Trage spieropbouw;
•Spierafname;
•Snel vermoeid en/of buitenadem;
•Veelvuldig koud hebben;
•Lage trainingsintensiteit aan kunnen.

Over het algemeen geldt dat je dagelijks 5 tot 7 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht dient te eten.

Tekort koolhydraten – Ketose en ketogene toestand.

Voor de opslag van lichaamsvet zijn koolhydraten nodig.
"Ketose" betekent dat je lichaam vet uit voeding niet (geheel) kan opnemen door de afwezigheid van koolhydraten in je lichaam.

Sommige mensen eten geen koolhydraten om in 'ketogene toestand" te geraken.

Zij hopen af te slanken doordat hun lichaam minder of geen vet uit voeding absorbeert.

Sommige ketose-aanhangers geloven zelfs dat ketose ervoor zorgt dat je lichaam – bij gebrek aan koolhydraten – puur lichaamsvet gaat verbruiken als brandstof.

Tegenstanders van ketose beweren echter dat het lichaam in dat geval eiwitten – en dus spieren – gaat afbreken en zich juist vastklampt aan de vetreserves.

Ter informatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 11 jun 2014 20:18    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1