Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Speculaas knappertjes.

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   love- to-cook
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 10-4-2014
Berichten: 11686
Dieet: Gezond eten


  Reageer met quote
Speculaas knappertjes.

Ingrediënten:

30 gram roomboter smelten;
30 gram eiwit(ten) van een M ei;
snuf zout;
10 gram lijnzaad, fijn gemalen tot meel;
50 gram amandelmeel;
10 gram kokosmeel;
1 à 1½ eetlepels speculaaskruiden of koekkruiden of maak eigen mengsel;
zoetstof naar keuze en smaak;
1 tl sinaasappelschil heel fijn gesneden of geraspt.

Bereiding:

Smelt de roomboter op laag vuur voor de helft en roer dan de rest er even door, zodat het ook smelt. Verwarm de oven voor op 165°C en leg twee bakmatten klaar.
Splits het ei en vang het eiwit op in een ruim schaaltje. Klop het eiwit even los met wat zout.
Maal het lijnzaad fijn in een koffiemolentje of blender. Boen een sinaasappel schoon en rasp wat van de schil. Meng de drie soorten meel en de speculaaskruiden goed door het eiwit. Voeg de sinaasappelschil en zoetstof toe die geschikt is voor bakken. Ik gebruikte de vloeibare van het Kruidvat of Sukrin.
Je hebt nu een kruimelige substantie, doe daar de gesmolten boter bij en kneed even goed door. Proef het deeg en voeg nog wat zoetstof toe indien gewenst. Het baksel verliest tijdens het bakken wat zoetigheid, dus breng het nu goed op smaak. Vorm een bal van het deeg.
Leg de deegbal tussen twee (siliconen) bakvellen of gebruik bakpapier. Rol uit tot een dunne platte koek, ik maak hem heel dun en bak hem dan echt maar 8 minuutjes. Als je geen deegroller hebt kan dit ook prima met een wijnfles o.i.d. Trek het bovenste vel er voorzichtig af, repareer zo nodig de randjes en breng er met een vork diagonale strepen in aan, zodat je ze straks makkelijk in stukjes kan breken.
Bak 7 à 10 minuten of totdat de koek droog is en begint te breken. Laat het niet verbranden, omdat de koek zo dun is, gebeurt dat snel. Ik blijf de laatste minuten in de buurt en kijk regelmatig. Laat afkoelen en breek in stukjes, als het goed is heb je nu 1 ons heerlijke speculaas knappertjes. Lekker verkruimelen over de yoghurt of als koekje tussendoor. Geniet ervan!

Koolhydraten: 7,5 gram koolhydraten voor het hele recept (75 stuks gemaakt).

Eiwit scheiden van eidooier.


Bron: http://www.koolhydraatarmrecept.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2015 21:17    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1