Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

R27 vraag

Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw   R27
Ik wil afvallen bij de weegclub

Reageer met quote
Hi hi,

echt suuuuuperbedankt voor je uitgebreide reactie! Inderdaad waar ik bang voor ben is het psychische effect, dat ik mezelf zal verliezen als het ware. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik wil mijn eigen identiteit niet kwijt.

Na zoveel van je te horen ben ik nu ook bang dat ik niet goed zal genezen en ook altijd vermoeid zal blijven... Doordat ik nu ook veel overgewicht heb ben ik altijd maar dan ook altijd moe. En daar baal ik heel erg van, want er zijn nog zoveel leuke dingen die ik zou willen doen pfff... Sip

Je geeft aan dat je zelf veel complicaties hebt gehad en nu nog steeds, toch geef je aan dat de operatie voor jou geslaagd was... in welk opzicht? Zou je dit eventueel kunnen toelichten?

Alvast bedankt! Lach
R.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 2:42    
Man Weeggegevens   Ron15tn
Ervaringsdeskundige

Dieet: Gastric Bypass - gezond eten

Reageer met quote
Hoi R.
Van harte welkom hier bij Weegclub.|
Misschien kun je jezelf even voorstellen zodat we wat meer info van je hebben

Het is heel logisch hoor dat je het spannend vind want de keuze voor een operatie is er nogal eentje.
Waar ben je eigenlijk bang voor?
Iedereen is namelijk anders dus ervaringen over de meest vervelende dingen is zo misleidend. De ene rolt zo overal doorheen en heeft nergens last van terwijl de ander juist heel veel complicaties kan krijgen.

In de eerste week valt het allemaal nog wel mee.
Hooguit wat pijn in de maagstreek aangezien daar nogal wat is gerommeld door de chirurg met het apparatuur Lach
Je zit veelal nog op vloeibaar/gepureerd eten en dat is voor veel mensen wennen maar is ook zo over.
Kan zijnd at er wat verkeerd valt maar dat ligt dan nog vaak aan net te veel, net te snel eten of drinken en eten tegelijkertijd (moet +/- een half uurtje tussen zitten).

De meest vervelende (kort durende) complicatie voor de meeste is een (echte) dumping. Deze komt meestal na het eten van iets wat te zoet of vet is. Het is te vergelijken met een hypo bij iemand met suikerziekte.

De meeste serieuze complicatie's beginnen pas een half jaar tot een jaar na de operatie.
Je kunt dan gaan denken aan te korten op het gebied van vitamines en mineralen omdat je nu eenmaal minder binnen krijgt en dat er minder door je lichaam opgenomen wordt. Je moet dan wel de rest van je leven multi-vitamines blijven slikken maar ook dat compenseert niet altijd alles.

Bij tekorten kun je weer gaan denken aan de volgende symptomen:
- droge huid
- brosse nagels
- Mindere weerstand
- Slap/loom gevoel (tekorten mbt B12- ijzer etc...)
- Haaruitval (komt vaak voor bij dames en kan tot een jaar/ anderhalf jaar na de operatie doorgaan.
Dit is een reactie van het lichaam op een stress situatie (en dat is wat de operatie is voor je lichaam). Er valt weinig tot niets aan te doen maar het goede nieuws is dat het wel weer over gaat. Sommige mensen gaan extra supplementen slikken, speciale shampoo kopen etc... maar die hebben in vergelijking tot de kosten die je maakt weinig resultaat.

Evt. tekorten worden ook in de gaten gehouden door het ziekenhuis dmv regelmatig testen van je bloedwaarden.

Bij met name de dames komt ook de gehele hormoonhuishouding op zijn kop te staan dus menstruatie raakt van slag.
Bij sommige vrouwen blijft deze langere tijd uit terwijl andere juist weer beginnen te menstrueren (en soms wel vaker dan eens per maand). Gelukkig komt dat wel weer goed maar het lichaam moet weer geressed worden zeg maar.
Houdt er ook rekening mee dat bijv. de pil niet meer zo goed kan functioneren aangezien niet alles meer goed opgenomen wordt.
Na de operatie zal het ziekenhuis deze anti-conceptie methode meestal niet meer kunnen garanderen.

Net als de pil geldt mbt opname door je lichaam ook dat sommige andere (oraal) ingenomen medicatie vaak minder goed of niet opgenomen wordt. Doseringen moeten dus vaak anders ingesteld worden (opgehoogd).
Sommige medicatie mag niet meer omdat ze schadelijk zijn voor je maag/darm wand en dan zal er een alternatief gevonden moeten worden.
Paracetamol mag bijv. wel als pijnstiller maar de meeste andere pijnstillers mogen niet meer omdat de kans op bijv. maagzweren/bloedingen verhoogd worden.

De meeste mensen knappen na een tijd ook goed op maar er blijft een relatief grote groep over die toch minder conditie hebben/houden na de operatie. Klinkt wellicht vreemd omdat je juist zou verwachten dat je door een flink gewichtsverlies alles weer beter kunt gaan doen.
Aan de ene kant is dat ook zo maar aan de andere kant is het juist doordat je minder (brandstof) binnen krijgt je ook minder energie hebt. Vermoeidheid is dus een relatief vaak gehoorde opmerking.

Wat voor een veel groter gedeelte van belang is, en juist over dat gedeelte wordt vaak veel te gemakkelijk overheen gestapt, is het psychologische aspect van de operatie.
Het is namelijk niet zo dat als je geopereerd bent alles goed komt en gaat.
Mocht je nu bijv. een (lichte) eetstoornis hebben en constant aan eten denken dan is dat na de operatie zeker niet over.
Je maag is namelijk wel kleiner maar je hoofd blijft hetzelfde dus de behoefte aan eten blijft dan aanwezig. Het "probleem"wordt dan eigenlijk groter omdat je wel wil eten maar het niet meer kan.
Dat is de rede waarvoor er screenings plaats vinden in het ziekenhuis en sommige mensen in eerste instantie afgewezen worden. Zij moeten dan eerst een pre-traject gaan volgen. Dit klinkt erg vervelende en sommige willen dat niet en gaan dus shoppen bij andere ziekenhuizen waar ze wel gelijk terecht kunnen. Dit zijn mensen die later vaak "serieuze"psychische klachten kunnen krijgen.
Het evt. voortraject werkt prima en de mensen die dat gevolgd hebben weten om te gaan met hun eetgedrag en de operatie heeft dan zoveel meer kans op blijvend slagen.

Ook gaan de veranderingen in je lijf (zeker in het begin) zo snel dat je hoofd (brein) dat vaak niet bij kan houden. Omgaan met je eigen lichaam is dan weer iets geheel nieuws.

Mbt relaties kan het ook moeilijker zijn:
Veel mensen worden een stuk zekerder van zichzelf omdat ze er in hun ogen beter uitzien. Een stuk mondiger en ook dat is vaak ook een hele omslag in een relatie met partner.

Soms krijgen met name dames veel meer aandacht van mannen en dat zijn ze niet gewend. Resultaat is dan juist minder zelfverzekerd. (Of een partner die daar helemaal niet zo blij mee is Lach )

Juist door dat veranderende uiterlijk en soms ook karakter worden na verloop van tijd sommige relaties ook beëindigd.

Er zijn nog wel meer punten op te noemen hoor maar zoals ik al zei is het zo per persoon anders.

Zelf heb ik mbt complicaties redelijk wat mee gemaakt (en nu nog) maar heb geen moment spijt gehad van de operatie op zich.
Bovenstaande punten zijn dus niet om je schrik aan te jagen Erg blij
maar wel om je heel goed na te laten denken over je keuze voor lang termijn.
De operatie is een heel goed HULP middel maar niet de uiteindelijke oplossing.
Op TV wordt er heel gemakkelijk over gedaan.
Operatie --> 50 kilo lichter, buikwandcorrectie en klaar Lachen

Werkelijkheid:
in het begin val je voor 80% af door de operatie en 20% door je eigen inzet.
Daarna draaien deze getallen zich om en wordt het 80% eigen inzet. Ook na de operatie kun je weer bij komen want smokkelen met eten kun je altijd.
In de loop der jaren kom je sowieso weer ongeveer 10% van je verloren gewicht aan. Dit is wetrenschappelijk onderzocht en ook logisch en niets om je zorgen om te maken.
Je gaat namelijk weer anders eten, minder sporten en ook door je leeftijd zal je stofwisseling veranderen.

Nogmaals:
Je kunt heel veel plezier aan de operatie hebben en ook ik heb er geen spijt van.
Kijk hier op het forum eens goed rond, stel je vragen en als je wil mag je me ook een PB sturen.

Groetjes en heel veel succes!!!
Ron

echt suuuuuperbedankt voor je uitgebreide reactie! Inderdaad waar ik bang voor ben is het psychische effect, dat ik mezelf zal verliezen als het ware. Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik wil mijn eigen identiteit niet kwijt.

Na zoveel van je te horen ben ik nu ook bang dat ik niet goed zal genezen en ook altijd vermoeid zal blijven... Doordat ik nu ook veel overgewicht heb ben ik altijd maar dan ook altijd moe. En daar baal ik heel erg van, want er zijn nog zoveel leuke dingen die ik zou willen doen pfff... Sip

Je geeft aan dat je zelf veel complicaties hebt gehad en nu nog steeds, toch geef je aan dat de operatie voor jou geslaagd was... in welk opzicht? Zou je dit eventueel kunnen toelichten?

Alvast bedankt!
R.
Helemaal begrijpelijk wat je schrijft hoor.
Ik kom graag op je vragen terug maar vandaag heb ik het behoorlijk druk.
Zal dus ergens in het weekend worden.

Mocht je echt hele specifieke vragen hebben waarvan je twijfelt of je deze op het forum wil plaatsen kun je me ook een Pb sturen.

Als je in mijn dagboek gaat lezen kom je al aardig wat info tegen hoe het bij mij gegaan is.
De laatste periode is een stuk zwaarder maar dat is gekoppeld aan een zeldzame ziekte die pas geleden geconstateerd is maar die ook invloed heeft gehad en heeft op mijn gewicht.
Dat laatste stuk en bijkomende complicaties is dus echt persoonsgebonden (zoals Bla in haar antwoord ook aangegeven heeft).

Zelf ben ik heel erg benieuwd naar evt. nog wat meer info over je en waar je tegen aan denkt te gaan lopen.
Wellicht kan ik of anderen hier die een operatie hebben gehad je op veel punten helpen. Zowel mbt kennis over operatie, voeding, maar ook de psychische kanten.
Wat we kunnen doen om te helpen zullen we zeker doen o.k.!

Ik ben er zeker van dat het ook veel moois in je leven (terug) kan brengen.

Groetjes en alvast een hele fijne dag.

Ron

Hoi R,

Helemaal begrijpelijk wat je schrijft hoor.
Ik kom graag op je vragen terug maar vandaag heb ik het behoorlijk druk.
Zal dus ergens in het weekend worden.

Mocht je echt hele specifieke vragen hebben waarvan je twijfelt of je deze op het forum wil plaatsen kun je me ook een Pb sturen.

Als je in mijn dagboek gaat lezen kom je al aardig wat info tegen hoe het bij mij gegaan is.
De laatste periode is een stuk zwaarder maar dat is gekoppeld aan een zeldzame ziekte die pas geleden geconstateerd is maar die ook invloed heeft gehad en heeft op mijn gewicht.
Dat laatste stuk en bijkomende complicaties is dus echt persoonsgebonden (zoals Bla in haar antwoord ook aangegeven heeft).

Zelf ben ik heel erg benieuwd naar evt. nog wat meer info over je en waar je tegen aan denkt te gaan lopen.
Wellicht kan ik of anderen hier die een operatie hebben gehad je op veel punten helpen. Zowel mbt kennis over operatie, voeding, maar ook de psychische kanten.
Wat we kunnen doen om te helpen zullen we zeker doen o.k.!

Ik ben er zeker van dat het ook veel moois in je leven (terug) kan brengen.

Groetjes en alvast een hele fijne dag.

Ron

(ps: Bla heeft het ook heel mooi omschreven.)

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 10:34    
Vrouw   daa-a

Dieet: gezond eten (sleeve)

Reageer met quote
Hallo,

Dit dagboek is aangemaakt onder mijn account? :s
Ik snap hier helemaal niks van????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 15:45    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Weegclubfan voor het leven

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Er is iets misgegaan met splitsen, dus Nee geen dagboekje gewoon een vraag van R27. Erg blij

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 16:02    
Dagdeal (728x90)
Vrouw   daa-a

Reageer met quote
Maar als auteur staat mijn naam ? daa-a en Ik had hier ook een onderwerp geopend en dat is weg nu Verward
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 16:07    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Ik zie alleen een voorstelbericht staan, anders maar even opnieuw doen, sorry meis.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 16:37    
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Hoi,

Da's spannend wat hier gebeurd is?????
Ben vandaag bijna de gehele dag weg geweest en zie nu dit bericht.
Is een hele hoop knip en plakwerk maar kloppen doet het niet.
Zit gedeeltelijk mijn antwoord bij naar R. maar ook een stuk profiel en onbekende tekst?

Het Forumspookje is terug ???

Groetjes,
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 19:44    
 Exclusief blond Amsterdam
Ervaringsdeskundige

Reageer met quote
Kaatje schreef:
Ik zie alleen een voorstelbericht staan, anders maar even opnieuw doen, sorry meis.

Hoi Karin,

Oorspronkelijke bericht is inderdaad van R27. Dat klopt dus.
Zoals daa-a aangeeft staat daarnaast inderdaad haar forumnaam als auteur aangegeven. Gisteren en vanochtend was dat nog niet?
Wordt er iets geshuffeld Geschokt

Zag vanochtend wel dat haar oorspronkelijke bericht verplaatst was (2x)
R27 ben ik wel kwijt (of kan ik nu niet vinden)

Groetjes,
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 19:49    
Vrouw   daa-a

Reageer met quote
Hoi Ron,

Ik begrijp er helemaal niks van haha. Ik had mezelf ook voorgesteld en daar had je op gereageerd maar mijn forum is nu helemaal weg..

Groetjes,
Daniëlle
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 19:53    
Vrouw Weeggegevens   bla
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gastric bypass (gezond eten)

Reageer met quote
inderdaad spooky!

ron zegt in een bericht dat ik het mooi omschreven heb, alleen staat nergens meer wat ik heb geschreven. Net zo min als R27's eerste post. jammer.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2014 21:11    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2