Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Nieuwsbrieven Weg met de Weegschaal 2008

Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Tips tegen onrust
Nieuwsbrief Weg met de Weegschaal - 15 oktober 2008

Tip 1: Het heeft een oorzaak

Voor veel mensen lijkt het, alsof onrust uit de lucht komt vallen. Ineens is het er en juist jij hebt de pech dat je je zo moet voelen... Maar stel dat onrust geen magische kracht is, maar een logisch gevolg ergens van? Hij wordt veroorzaakt door de normen die jij voor jezelf hebt en waaraan je niet altijd kunt voldoen. Als je onnodige onrust wilt voorkomen, helpt het om je eigen normen te leren kennen en te zien hoe die je beinvloeden.

Tip 2: Je kunt het overleven

Omdat onrust geen prettig gevoel is, proberen mensen het vaak zo snel mogelijk kwijt te raken. Bijvoorbeeld door elk probleem direct te analyseren of op te lossen, of door afleiding te zoeken in iets als tv kijken, eten, nuttig bezig zijn... Als je dit doet, komt de onrust steeds weer terug. Hij wil je iets vertellen! Je komt pas verder als je leert om je onrust te overleven, zonder hem te 'dempen' met allerlei trucs. Moet je dan gewoon onrustig gaan zitten zijn? Waarschijnlijk wel. Dat zal de nodige oefening vergen, maar het resultaat is de moeite waard: echte rust.

Noot: de oorzaken van je onrust leren kennen en je onrust leren hanteren, zijn twee kernonderwerpen van 'Je onrust de baas'. Vanaf 31 oktober inclusief het nieuwe boek!

Tip 3: Lezing 'Onrust & eten - Overwin je ongezonde gewoontes'

Het boek 'Onrust & eten' wordt op 31 oktober 's avonds gelanceerd tijdens een lezing van Meijke van Herwijnen in Amsterdam. Wil je erbij zijn in de Vondelkerk in Amsterdam? Meld je aan via de website! De entree is hetzelfde als de aanschaf van een boek inclusief verzending... en je krijgt het boek die avond cadeau.

Tip 4: Lekker uitrusten tijdens de Nationale Uitrustweek

Het tegenovergestelde van onrust is... rust! Kun je wel wat rust gebruiken? Schrijf je dan snel in voor de Nationale Uitrustweek van 3 t/m 9 november: www.nationaleuitrustweek.nl. Het is gratis en je hoeft geen vakantie te nemen of ingewikkelde dingen te doen.

Tip 5: Vrolijkheid

Onrust voelen betekent: iets aan mijzelf of mijn leven vind ik op dit moment niet goed genoeg. Er is dus iets uit balans. Heb je een leven met veel taken en verantwoordelijkheden? Zoek dan regelmatig de leuke dingen van het leven op! Zorg dat je elke dag wat te (glim)lachen hebt. Hier volgen twee filmpjes die dat effect kunnen hebben:
http://nl.youtube.com/watch?v=Zm-MIdFXV_4
http://nl.youtube.com/watch?v=zlfKdbWwruY

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 19:24    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Moed en vertrouwen
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal - 31 oktober 2008

Er is op dit moment grote onrust in de wereld. Het lijkt in de media alsof het draait om het verliezen van ons geld en onze economische stabiliteit. Maar als je goed kijkt, heeft het te maken met het verlies van vertrouwen. Banken verliezen het vertrouwen in hypotheekbetalingen en durven elkaar geen geld meer te lenen. Klanten verliezen het vertrouwen in hun bank en halen hun geld daar weg. Beleggers verliezen het vertrouwen in de geldstroom van en naar bedrijven en verkopen hun aandelen. De consumenten verliezen het vertrouwen in de economie en geven geen geld meer uit, ook al hebben ze gewoon hun baan nog.

'Het gaat mis'

Dit alles kan een heel machteloos gevoel opleveren. 'Het gaat mis en ik kan er niets tegen doen,´ zo voelt het. In zo´n situatie worden mensen onrustig of zelfs bang. Maar waar zijn we dan precies bang voor? Als je goed kijkt, kun je ontdekken dat mensen niet bang zijn voor de dingen die er kunnen gebeuren. Althans, niet voor de gebeurtenis zelf, bijvoorbeeld dat ze geld kwijtraken, of hun baan. Ze zijn bang dat ze de gebeurtenis niet aankunnen. Ga maar na: stel dat iemand zeker weet dat hij het aankan als hij zijn baan in de toekomst kwijtraakt - dan is hij niet meer bang. Hij vertrouwt erop dat hij zich zal redden. En heeft daarmee de moed om de juiste dingen te doen, wat er ook gebeurt.

Dit principe kan ook belangrijk zijn als het gaat om fit, aantrekkelijk en ontspannen zijn (waar Visiom en het programma Weg met de Weegschaal zich op richten). Angst kan je namelijk ook beinvloeden bij het maken van gezonde keuzes. Veel mensen gaan bijvoorbeeld keer op keer een streng dieet volgen omdat ze bang zijn om te dik te worden. Zelfs als ze weten dat ze hun lichaam daarmee van slag brengen en er geen blijvend resultaat mee zullen halen. Ze zijn bang want 'het gaat mis' met hun gewicht. Dus doen ze een noodgreep!

Kun je het aan?

Ook in zo'n geval kan het helpen als je je realiseert, dat je niet zozeer bang bent om te dik te worden. Je bent bang dat je het niet aankunt als je dik wordt. Maar is dat echt waar, dat je het niet aankunt? Wie weet kom je erachter dat je het wel aankunt als je dik wordt, dat je sterk genoeg bent om dat te overleven. Je zou het niet leuk vinden, maar je kunt het wel aan! Het komt hoe dan ook goed met je. Dat besef kan je de rust teruggeven en de moed om te bedenken wat goed is voor je. En dat is waarschijnlijk niet een streng dieet.

Nog even terug naar de financiele crisis: ben je er bezorgd over, dan weet je nu ook dat je elke dag jouw eigen bijdrage aan de oplossing kunt leveren. Hoe meer mensen beseffen dat we het in Nederland en in de wereld aankunnen, wat er ook gebeurt, hoe meer rust er komt en hoe meer gezonde beslissingen er genomen worden. We hebben de onrust samen opgebouwd en kunnen hem ook weer samen afbouwen.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 19:25    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Jij of zij?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal - 27 november 2008

Vaak lijkt het alsof je moet kiezen: het belang van anderen, of jouw eigen belang. Iemand moet voorrang krijgen, maar wie? Mag je met je eigen hobby bezig zijn, of moet je klaarstaan voor je kinderen? Moet je doen wat jij gepland had, of gaat de dringende vraag van je baas of je collega voor? Kun je eindelijk de vieze badkamer onder handen nemen, of moet je naar een ziek of eenzaam familielid? Lekker een boek lezen op de bank, of de afspraak met die vriendin nakomen?

Als je moet kiezen tussen je eigen belang en dat van een ander, is de verleiding groot om voor het belang van de ander te kiezen. Dan is er tenminste iemand blij! Kies je voor je eigen belang, dan is de ander boos, verdrietig of teleurgesteld dus dan heb je toch geen plezier van de tijd voor jezelf. Toch?

We moeten veel. Een deel leggen we onszelf op en een deel wordt opgelegd door anderen, of door de maatschappij. Misschien is er niet veel verschil, want alle mensen samen vormen de maatschappij, dus uiteindelijk hebben we met zijn allen de wereld zo ingericht. Veel mensen richten zich eerst op de dingen die ze moeten doen en als er daarna nog tijd over is, is dat tijd voor jezelf.

Meestal is dat te weinig tijd. Want hoewel we minder dan ooit hoeven te werken om in onze eerste levensbehoeftes te voorzien (vaak maar dertig tot veertig uur per week), hebben we het drukker dan ooit! Het gekke is, dat veel basisbehoeftes daardoor juist weer in de knel komen. Daardoor zijn veel mensen moe, prikkelbaar, te zwaar, in slechte conditie...

Stel nu eens dat je ongestraft veel meer tijd en energie aan jezelf zou kunnen besteden! Hier volgen een aantal redenen:

Als je in betere conditie bent en lekker in je vel zit, ben je productiever. De tijd die je aan jezelf besteed hebt, betaalt zich dus dubbel en dwars terug.
Niemand wil dat jij jezelf forceert en onderuit gaat. Dan hebben ze immers niets meer aan je. Je doet anderen dus een plezier als je goed voor jezelf zorgt. (Ken jij mensen die wel willen dat jij jezelf forceert? Dan zijn dat hopelijk niet de mensen voor wie jij het vuur uit de sloffen wilt lopen...)
Voor andere mensen is het heel prettig als jij goed voor jezelf zorgt. Dan hoeven zij niet meer zo hard op te letten hoe het met jou gaat - en krijgen zij ook de ruimte om voor zichzelf te zorgen.
Er zijn er nog meer te verzinnen. En allemaal komen ze hierop neer: verbeter jouw wereld en dan verbeter je de hele wereld! Dat is nog eens een mooi streven.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 19:26    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Welk scenario geldt voor jou?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal
15 december 2008

Scenario 1. Dit jaar heb je je streefgewicht niet bereikt, of in ieder geval niet vastgehouden. De feestdagen naderen. Dit is dus niet zo'n goed moment om daar nog iets aan te doen. Je besluit dat je in januari gewoon opnieuw begint. Je hebt al een dieet in je hoofd waar je snel resultaat mee kunt halen. Dat moet hem worden. En dat betekent natuurlijk dat je de komende weken flink over de schreef zult gaan. Nu mag het nog!

Scenario 2. Je bent redelijk op gewicht, maar het is een wankel evenwicht. Je houdt je hart vast voor de feestdagen. Al die heerlijke gerechten, uitgebreide diners, de chocola die overal ligt te lonken... dat moet wel misgaan. Je probeert het ergste leed te voorkomen door recepten voor slanke kerstdiners te verzamelen en jezelf te vertellen dat je maximaal een keer per dag iets lekkers mag. Hopelijk blijft het dan bij een of twee kilo aankomen en die moeten er dan in januari weer af.

Scenario 3. Je zit over het algemeen prima in je vel. De feestdagen komen eraan en je geniet van de leuke kanten daarvan. De lichtjes, de gezelligheid, de vrije dagen, de bezinning, de aandacht die er wordt besteed aan eten en drinken... Je gaat met eten hetzelfde om als altijd: je neemt de dingen die je echt lekker vindt, proeft uitgebreid en stopt als je genoeg hebt. Daarom kom je nooit aan met de feestdagen en hoef je ook nooit te lijnen.

Wij wensen je scenario 3 toe. Liefst al voor dit jaar, maar als je nog niet zover bent, wensen we het je van harte toe voor 2009. Hele fijne feestdagen!

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 05 jun 2013 19:29    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2