Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Nieuwsbrief WmdW 8 juli 2012

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Hoofdartikel: Werken die eiwitdiëten?

Bijna elk dieetboek en elk dieet dat op dit moment populair is, draait erom: minder koolhydraten eten en meer eiwitten (proteïnen) eten. Hiervoor hadden we een vetarme hype, bijvoorbeeld met de boeken van Sonja Bakker. Nu hebben we net als in de Atkinstijd een koolhydraatarme hype. Zit er iets nuttigs in de adviezen?

Zeker, je kunt er je voordeel mee doen. Daarvoor is het allereerst handig als je weet op welk idee de koolhydraatarme diëten gebaseerd zijn. Wij eten met zijn allen veel koolhydraten en vooral teveel bewerkte koolhydraten die snel in je bloed worden opgenomen. Suiker bijvoorbeeld en producten die van wit meel gemaakt zijn. Daar raakt je lichaam door van slag: je gaat meer insuline aanmaken en meer vet opslaan. Bovendien krijg je sneller en vaker honger.

Diëten die je een menu voorschrijven zonder koolhydraten, zijn bedoeld om de overspannen productie van insuline te stoppen. Daardoor stopt ook de vetopslag. Bovendien krijg je geen ??normale?? energie binnen, is het idee, dus moet je lichaam ergens anders energie vandaan halen. Uit je vetreserves bijvoorbeeld.

Als je alleen maar de koolhydraten weglaat en niets anders aan je voeding verandert, eet je heel weinig en krijg je honger. Dat hou je niet vol en bovendien gaat je lichaam op de spaarstand, zoals bij elk dieet met te weinig brandstof erin. Dat wordt opgelost door je in je dieet meer eiwitten te laten eten. Eiwitten bevatten bouwstoffen voor je lichaam in de vorm van aminozuren. Ze leveren ook energie, alleen kost het omzetten van eiwitten in energie je lichaam de nodige moeite. Daarom krijg je niet zulke hoge energiepieken als bij bewerkte koolhydraten.

Ideaal dus, zo??n eiwitdieet als je wilt afvallen? ja en Nee. Als je gevoelig bent voor koolhydraten en vaak dingen eet met suiker en/of wit meel erin, zal je lichaam tot rust komen als je daarmee stopt. Als je intussen ook genoeg blijft eten om geen honger te krijgen, is de kans een stuk kleiner dat je het jojo-effect weer tegenkomt. Kleiner, maar niet afwezig! Als je je eiwitdieet ziet als een tijdelijk programma, waar je na een tijdje mee stopt, komen je verloren kilo??s gewoon weer terug.

En sommige eiwitdiëten zijn behoorlijk eenzijdig: alleen maar vlees en vis, eieren, soms met zuivel erbij, soms met groente erbij. Granen of fruit zijn meestal niet ??toegestaan??. Dat geeft twee risico??s: je kunt voedingsstoffen gaan missen, waardoor je minder fit wordt en juist minder goed vet kunt afbreken. Je lichaam vindt het mogelijk zwaar om almaar eiwitten te verteren en geen ??normale?? energie te krijgen. Je hersenen werken op koolhydraten, dus die moeten ergens gemaakt worden of geregeld? En het is saai, dus de kans dat je na een tijdje wilt stoppen is best groot.

Wil je de nadelen vermijden en de voordelen wel krijgen? De clou van eiwitdiëten bestaat uit drie delen: 1. Vermijd suikers en snelle koolhydraten (wit meel, witte rijst, witte pasta?). 2. Zorg dat je goed verzadigd bent na je maaltijd. Dat kan bijvoorbeeld door meer groente erbij te eten en ook eens iets anders te eten dan brood. Misschien kun je bijvoorbeeld een lunch maken van groente gecombineerd met eieren, bonen, ??puur?? vlees, vis, soep en/of yoghurt. 3. Denk van tevoren na over wat je wilt eten en regel dat voor jezelf. Dan eet je met meer aandacht en je eet op tijd en iets gezonds.

Met deze drie aandachtspunten kun je ook zonder dieet meer rust krijgen in je lichaam en in je hoofd. Daar val je van af. Maar nu blijvend!

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89


Laatst aangepast door Odette op zo 29 jul 2012 21:06, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2012 12:15    
Vrouw Weeggegevens   jsteen
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-12-2010
Berichten: 1861
Dieet: Grip op koolhydraten
Woonplaats: Zwartewaal


  Reageer met quote
Hoi Odette

ja idd.De 3 belangrijkste regels !!
Ik ga ze onthouden of een spiekbriefje maken.

Ik neem mee op vakantie ........ De 3 vuistregels !!
Maar ook genieten van dat ene wijntje en alles puur proeven.! Als je echt,echt proeft... is 1aarbei lekkerder dan 1 hele bak !!(bijv.)

Nu ga ik pas over 4 weken op valkantie,dus tijd genoeg om het mezelf (nog meer )aan te leren. En proberem niet aantekomen en stabiel te blijven.dat zo een mooi streven zijn.

_________________
Groetjes van Jo ---mijn motto = je heb maar 1 lijf ,wees erzuinig op!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 14:35    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1