Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

nieuwsbrief WMDW 3 okt

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 31-5-2012
Berichten: 780
Dieet: weg met de weegschaal
Woonplaats: Tilburg


  Reageer met quote
Wel of geen volkorenbrood
3 oktober 2012 in Eten kiezen

Ik krijg van alle kanten berichten omdat een bakker in de Volkskrant heeft gezegd dat je van volkorenbrood dik wordt. Mensen willen graag weten of zijn beweringen kloppen.
Nu zie ik het niet als mijn taak om te vertellen wat je wel of niet moet eten. Ook niet om de feiten over brood op een rij te zetten. Er zijn anderen die dat beter kunnen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het stuk van Liesbeth Oerlemans.
Wat ik liever doe, is zo??n ??extreem?? geschreven stuk vertalen in dingen waar je wat aan hebt. Hier volgen er een paar:

1. Wij eten met zijn alleen heel veel tarwe. Tarwe is geen ??volwaardig?? product waar je alles uit kunt halen wat je nodig hebt. Als je er heel veel van eet (bijvoorbeeld: overdag alleen maar tarweboterhammen, een beetje mager beleg, een glas melk), loop je de kans dat je te eenzijdig gaat eten. Je hebt ook andere producten nodig, bijvoorbeeld groente, fruit, (goed) vlees, vis, noten, eieren, peulvruchten?
Tips:
? Kijk of je elke maaltijd ??kleurig?? kunt maken met wat groente erbij en af en toe fruit.
? Als je graag brood eet, varieer dan ook eens met andere graansoorten (rogge, spelt).
? Als je het de investering waard vindt, koop dan goed brood. Liesbeth geeft in de blog die ik net noemde een aantal tips die je misschien verder helpen.

2. Als je van iets heel veel eet als bevolking, is de kans groter dat er een mensen blijken te zijn die er niet goed op reageren. Als wij met zijn allen twee of drie keer per dag paprika aten, zou er ook een grote groep mensen zijn die daar last van bleek te hebben. Er is ook een grote groep mensen die het wel goed kan hebben. Ik eet bijvoorbeeld dagelijks volkorenbrood en ik word daar niet dik van en niet moe en niet ziek.
Tip:
? Als je het idee hebt dat je niet goed tegen een bepaald product kunt, vervang het dan eens twee weken door iets anders en kijk of je je anders voelt. Vervang bijvoorbeeld je gistbrood door zuurdesembrood of je melk door rijstmelk, sojamelk, amandelmelk o.i.d.. Gewoon als test. Voel je je veel beter, dan is het misschien de moeite waard om dat te blijven doen. Of het ??irriterende?? product in ieder geval iets minder vaak te eten.

3. Als je brood als ??slecht?? betitelt terwijl wij Nederlanders dat als basis van onze maaltijd zien, raken mensen van slag. Ze weten vaak niet wat ze dan moeten eten. Gevolg: ze regelen hun maaltijd niet meer goed en gaan lopen snaaien tussen de maaltijd door. Koek of chips bijvoorbeeld. Daar word je echt niet slanker van?
Tip:
? Wil je minder brood eten, zoek dan eerst andere dingen die je kunt eten en die bij je passen. Doe het brood niet zomaar de deur uit.

N.B. Een aantal van deze dingen vind je ook terug in de reactie van Andrea Werkman van het Voedingscentrum. Die overigens maar 250 woorden de ruimte kreeg van de Volkskrant. Een stuk dat zegt dat we het helemaal verkeerd doen met zijn allen, van iemand die niet de taak heeft om ons een realistische aanpak te bieden en die ook nog aansluit bij een lopende hype (namelijk de angst voor koolhydraten), is voor een krant natuurlijk interessanter om te plaatsen dan een genuanceerde reactie van een gevestigde instelling.

Nieuwsbrief is geschreven door Meijke van Herwijnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 14:19    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1