Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Nieuwsbrief WmdW 29 juli 2012

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Hoofdartikel: Naar bed, naar bed, zei Duimelot
Door Meijke van Herwijnen

Een stukje over slapen?! Denk je nu: ik weet wel dat ik moe ben, maar het gaat me nu even om het afvallen, waarom gaat het daar niet over? Te weinig slaap is een oorzaak van aankomen en te zwaar blijven. Je hormoonhuishouding raakt erdoor ontregeld, waardoor je meer vet opslaat en meer zin krijgt in zoetigheid en ander ongezond voedsel (en dranken). Daarnaast heb je minder energie om eten klaar te maken en te bewegen en minder wilskracht om stil te staan bij de keuzes die je maakt.

Op tijd naar bed gaan heeft zo zijn voordelen. Je hebt meer energie, bent vrolijker, maakt betere keuzes, bent productiever, je lichaam is fitter en draait lekker? en toch gaat een groot deel van de Nederlanders te laat naar bed. Niet voor een keertje, omdat het zo gezellig is die ene avond, maar structureel.

Mocht je daar graag wat aan willen doen, dan zul je het slim moeten aanpakken. Gewoontes veranderen is immers lastig en dat geldt al helemaal als je moe bent. Misschien helpt een van de volgende tips je:

* Bedenk ??s ochtends als je opstaat hoe je de volgende ochtend graag zou voelen. Stel je dat zo levendig mogelijk voor. Haal het ook ??s avonds weer terug in je gedachten.

* Besluit voordat het avond is al wat je die avond graag wilt doen en bereid dat voor. Anders beland je geheid weer voor de tv, achter de computer of in een andere gewoonte ?? en bij die gewoonte hoort ook je late bedtijd.

* ??Verstoor?? je avondpatroon een beetje. Leg dingen op een andere plek, kies een andere volgorde? daardoor beland je niet in automatismen en kun je ook je bedtijd kiezen.

* Bepaal niet alleen je bedtijd, maar ook het tijdstip dat je wilt gaan afbouwen en voorbereiden op het slapen. Daar hebben de meeste mensen minimaal een half uur voor nodig. Zowel praktisch (opruimen, dingen klaarleggen voor ??s ochtends) als lichamelijk. Zet eventueel een alarm om jezelf erop te wijzen dat het ??al zo laat is??.

* Haal afleiding weg uit je slaapkamer. Nee, niet je partner. ;-) Wel dingen als stapels wasgoed, je mobiele telefoon, een tv? die zorgen ervoor dat je hoofd actief wordt in plaats van rustig.

* Bedenk welke dingen belangrijker voor je zijn dan slapen. Andere dingen horen je slaaptijd niet op te slokken.

* Als die dingen echt belangrijk zijn, probeer ze dan ook overdag al meer aandacht te leren geven. Dat haalt de druk van de avond af.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 21:06    
Vrouw Weeggegevens   Geke
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 27-1-2012
Berichten: 4310
Dieet: Gezonder leven
Woonplaats: In Friesland


  Reageer met quote
Wat een goed artikel!
Ik heb zelf ook vaak het idee, dat ik meer of beter afval als ik goed en diep slaap.
Dus ik ga hier eens wat mee doen!

_________________
Januarichallenge: 150 punten is het doel!
Graag suikervrij, vegan en veel bewegen. En nog wat punten van aandacht. Elke dag een nieuwe kans! Tussenstand op 15 januari: 73 punten.
i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 12:06    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1