Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Nieuwsbrief van Mieke Kosters

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 31-5-2012
Berichten: 776
Dieet: weg met de weegschaal
Woonplaats: Tilburg


  Reageer met quote
Vandaag 15-9-2016 ontvangen nieuwsbrief van Mieke Kosters.

In 5 stappen omgaan met verleiding
De eerste pepernoten liggen al weer in de supermarkt. Ik heb ze al in huis. Dat doe ik elk jaar. Zodra ze er zijn koop ik een zak. Of twee. Daarna ben ik dan van plan ze, tot sinterklaas, niet meer in huis te halen. Dat lukt niet altijd. Ik vind ze ook zo lekker. Toen ik ze gistermiddag in een bak wilde doen had ik, voordat ik het door had, er minimaal vijf in m’n mond. Lekker was het wel, maar niet gepland, bedoeld of gewenst.

Dat zette me aan het denken. Ik ben ervan overtuigd dat er bijna altijd wat ‘achter’ eetdrang zit. Maar gisteren in de keuken, was ik niet verveeld, bang, moe of iets dergelijks. Ik stopte gewoon die pepernoten in m’n mond omdat het zo lekker rook.

Verleiding & vermijding
Volgens mij zijn er dan ook twee belangrijke oorzaken van te veel eten:
1.Je geeft toe aan incidentele verleiding: je neemt een handje pepernoten
2.Je doet aan (structurele) vermijding: je loopt steeds weer naar de kast voor een handje pepernoten

Het punt is: van incidentele verleiding word je niet te zwaar. Van een keer zo’n handje pepernoten wordt niemand slechter of dikker.

Blijvend afvallen = patronen doorbreken
Ben je te zwaar en wil je afvallen dan draait het altijd om het doorbreken van patronen. Op mijn event vertel ik hoe je het beste omgaat met deze drie veelvoorkomende patronen:
1.Altijd toegeven aan verleiding,
2.Het toegeven aan incidentele verleiding (dat handje pepernoten) veel te groot maken in je hoofd: ‘FALEN’, waardoor je moedeloos of rebels opnieuw te veel eet.
3.Vermijden en dempen van ongewenste gevoelens en angsten met eten.

In deze eyeopener ga ik echter alleen in op omgaan met verleidingen. Dus juist op de momenten dat er niet zoveel speelt achter je lekkere trek. In onze overvloedige maatschappij heeft iedereen te maken met te veel verleidingen. Je lichaam heeft simpelweg niet zoveel energie nodig. En dus zul je, als je niet dikker wilt worden, jezelf af en toe moeten beheersen niet dat handje in je mond te stoppen.

Stappenplan om verleiding te weerstaan

De volgende keer in een verleidelijke situatie, doe je het volgende:
1.Adem diep in en uit
2.Sta rechtop, doe je schouders naar achteren, hoofd omhoog
3.Focus alléén op de handeling die nodig is: de koelkast dicht doen, de fles wijn wegzetten, de zak drop in de kast doen, Nee dank je zeggen (negeer al je gedachten en gevoelens die door je hoofd schieten)
4.Dwing jezelf de handeling te verrichten: DOE het. Iedereen kan dat stapje extra zetten
5.Realiseer je (meestal een paar minuten later) eens hoe goed het voelt dat je bent gestopt met overeten.

Als je dit regelmatig doet, leer je steeds beter omgaan met verleidingen. En dan maakt het ook niets uit als je incidenteel wel iets eet. Dat blijven incidenten en van incidenten word je niet dik!

Werkt het stappenplan niet?

Als het je niet lukt om vaker Nee te zeggen, zit er simpelweg meer achter je eetdrang dan incidentele verleiding! De oplossing vind je dan in het onderzoeken en doorbreken van je patronen. Wees nieuwsgierig en duik erin.
Alleen als je je bewust wordt van wat er bij jouw speelt achter je eetdrang kun je veranderen én voorgoed slanker worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016 8:16    
Vrouw Weeggegevens   jasmijn86
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 4-2-2011
Berichten: 826
Dieet: gezond eten


  Reageer met quote
Thanks voor het posten!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 20:44    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1