Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Nieuwsbrief juni 2010

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Weg m/d Weegschaal

Reageer met quote
Is het een kwestie van geluk?
Tips en informatie van Weg met de Weegschaal Hilversum
30 mei 2010

Beste Odette,

Als iets jou niet lukt en anderen wel, kun je het gevoel krijgen dat zij geluk hebben en jij pech. Bij het volhouden van gezonde gewoontes kan dat ook gelden: waarom lukt het anderen wel om gezond te eten, genoeg te ontspannen of dagelijks te bewegen en jou niet? Waarom heb jij die eigenschappen niet meegekregen?

Misschien leuk om te weten: zelfs ik, initiatiefneemster van Weg met de Weegschaal en iemand die er al jaren slank bijloopt, heb die ongezonde neigingen. Lees snel verder.

Hartelijke groet,
Meijke van Herwijnen

Een kwestie van geluk - of hard werken?

Afgelopen week had ik een gesprek met iemand die verbaasd was, dat elke dag bewegen en goed eten bij mij ook niet vanzelf gaat. En dat ik er regelmatig discipline voor moet opbrengen. Ze had gedacht dat ik iemand was ´die van nature alle goede gewoontes heeft´ en dat zij iemand was ´die van nature alle verkeerde gewoontes heeft´.

Zo is het dus niet. Ik heb heel veel slechte gewoontes gehad en bij
vlagen heb ik ze nog steeds. (Wil je ze weten?) Maar er is een reden dat ik mezelf altijd weer tot de orde roep. De reden is dat mijn lichaam heel veel voor mij doet.

Mijn lichaam zorgt elke dag:
Dat ik kan komen op de plaatsen waar ik wil zijn
Dat ik prettige sensaties kan voelen, bijvoorbeeld iets lekkers voelen of ruiken of iets leuks horen of zien
Dat het zichzelf repareert op de plaatsen waar het slijt of kapotgaat
Dat ik een signaal krijg als iets schadelijk is voor mij (pijn, een knoop in mijn buik, etc.)
Dat ik contact kan maken met andere mensen(lichamen)
Dat alles wat ik wil uiten een zichtbare, hoorbare of tastbare vorm krijgt
Dat ik zichtbaar en benaderbaar ben voor andere mensen
Dat ik dingen die ik nodig heb kan pakken en gebruiken

Ik vergeet vast nog een hoop dingen. Maar hoe dan ook ben ik erg, erg blij dat mijn lichaam dit allemaal voor me doet. En daarom doe ik vrijwel elke dag een aantal dingen voor mijn lichaam:
Als ik honger heb, eet ik dingen met een goede voedingswaarde en ik stop pas als ik genoeg heb
Ik drink genoeg water
Ik neem pauze als ik moe word
Ik beweeg minimaal een half uur per dag en streef ernaar niet langer dan een paar uur stil te zitten
Ik slaap 8 uur per nacht
Ik gebruik mijn capaciteiten, zowel mijn hersencellen als mijn lichamelijke functies
Ik ga naar buiten, al is het maar een paar minuten
Dingen zonder voedingswaarde eet of drink ik alleen als ik er heel erg zin in heb
Ik luister naar de signalen die mijn lichaam geeft
Deze dingen vind ik niet altijd makkelijk vol te houden. Maar ik pas ze toch zoveel mogelijk in. Ik werk andersom dan de meeste mensen doen: ik bedenk eerst hoe ik deze dingen in kan plannen in mijn dag en daarna plan ik de rest van mijn activiteiten er omheen.

Uitzonderlijk? Onmogelijk? Alleen weggelegd voor een paar mensen in een luxe positie? Het heeft volgens mij eerder te maken met hoe je je leven voor je ziet. Je kunt niet een goed leven leiden als je allerlei prestaties moet leveren, maar jezelf niet de zorg geeft die je nodig hebt om die prestaties te kunnen leveren. Ik verwacht nogal wat van mezelf, dus dat vraagt een hele goede zelfzorg.

Vergelijk het maar met een topsporter; die kan geen records verbeteren als hij geen slaap, voeding, training en verzorging krijgt. Ik ook niet. Jij wel?

Vind je het lastig om gezonde gewoontes vol te houden, dan is dat geen kwestie van zwakte. Er is een oorzaak. Wil je de jouwe weten, overweeg dan eens onze analyse.

Wat krijg je hierna?

Rond 27 juni ontvang je weer een e-mail met tips en informatie. Wil je de e-mails niet meer ontvangen? Dan kun je je gemakkelijk afmelden met de link onderaan deze nieuwsbrief. Wanneer je maar wilt.

Visiom

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 11:19    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1