Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Weg met de Weegschaal
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Last van onrust?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Dit stukje vond ik bij SimplifyLife.

Inspiratie
Meijke van Herwijnen: ??Echte rust is het besef dat je goed genoeg bent??

Hoe komt het dat we de neiging hebben tot gedrag dat niet goed voor ons is? Dat we teveel eten, roken en drinken en te hard werken? Voedingsdeskundige Meijke van Herwijnen heeft een aansprekende visie op de manier waarop we onze ongezonde gewoontes te lijf kunnen gaan. Daarover schreef ze het boek ??Onrust en eten??. Een gesprek over normen, onrust uitzitten en roze koeken.

Meijke van Herwijnen schreef de afgelopen jaren een aantal boeken over gezonder met eten omgaan. Anders dan alle populaire dieetgoeroes, schrijft Meijke niet voor wat je wel en niet mag eten. Zij verdiepte zich in de vraag waaróm mensen teveel eten. Wat maakt dat ze het toch doen, terwijl ze best weten dat het niet goed voor ze is? Er ligt een gedragspatroon aan ten grondslag dat ook geldt voor onze andere ongezonde gewoontes, merkte Meijke. Roken bijvoorbeeld, of teveel geld uitgeven, te hard werken en te weinig slapen. ??Nadat ik een aantal trainingen had gemaakt voor mensen met gewichtsproblemen, merkte ik dat die net zo toepasbaar zijn bij mensen die te moe zijn of een ander probleem hebben. Van mensen met overgewicht wordt vaak gezegd dat ze ongedisciplineerd zijn, terwijl ik weet dat hun patronen precies hetzelfde zijn als bij degenen die teveel roken of werken. De één kiest eten als uitweg voor zijn onrust en wordt dik. Een ander kiest werken en wordt niet dikker, maar reageert eigenlijk op dezelfde manier.??

Meijke zoekt de verklaring voor dit gedrag in de biologie. Mensen hebben een systeem dat gemaakt is om in schaarste te overleven. Dat systeem houdt dus ook in dat je eet wat je tegenkomt, dat je je energie spaart - als je niet hoeft te bewegen doe je het niet - en dat je maar beter op alle prikkels kunt reageren, want dat kunnen gevaren zijn of kansen. Het houdt ook in dat je altijd net iets meer wilt hebben, kunnen en weten dan de anderen, want dat zorgt ervoor dat jij in geval van strijd kunt winnen. ??Al die dingen werkten toen er schaarste was. Maar met de overvloed en de welvaart die wij nu kennen, ontspoort ??t. We zijn pas 50 jaar in een echte welvaartssituatie. Het menselijk systeem kan in die korte tijd niet evolueren tot iets totaal anders De basis is dus: we hebben een moeilijk uitgangspunt.??

Dat geeft ook een verklaring voor het feit dat verbieden niet helpt. ??Je kunt wel tegen iemand zeggen: je mag maar 2000 calorieën per dag, maar dat is rechtstreeks tegengesteld aan het gevoel: ??Ik moet opeten wat ik tegenkom, want je weet maar nooit of er morgen nog wat is?! Je systeem zegt: dit moet ik opeten en de diëtist zegt: dat mag niet. Vervolgens heb je een levensgroot verbod voor je hoofd hangen. En in tijden van schaarste is een verbod het ergste wat je kan overkomen, want dat beperkt je mogelijkheden. Dus wil je, diep van binnen, tegen dat verbod ingaan. En dat wekt weer frustratie. Mijn benadering is daarom niet gebaseerd op vechten, maar op je gedrag verklaren en je beweegredenen begrijpen. Dan kun je eventueel de oorzaak van je onrust wegnemen of je gevoel van onrust verdragen en er niet op reageren.??

Wat is die onrust dan?
??Onrust is een signaal. Het is een gevoel dat er ??iets?? is, dat er iets niet goed is, iets aan je leven je niet bevalt. Vaak voel je vlak voordat je naar eten grijpt of een andere ongewenste keuze maakt, zo??n gevoel van onrust. Er is altijd een aanleiding voor, alleen merk je ??m vaak niet op: een vervelende opmerking, iets wat anders liep dan je wilde of een lastige e-mail. En onrust kan natuurlijk ook door veel grotere gebeurtenissen komen: een baan die je niet kreeg, een relatie die niet lekker loopt. Het gevoel dat er iets niet goed is, is niet prettig. We willen er zo snel mogelijk vanaf. Dus drukken we het weg door dingen te doen die ons op korte termijn een goed gevoel geven. Je gaat op zoek naar iets eetbaars, zet de tv aan, of werkt door als je eigenlijk te moe bent. Als we onrust voelen willen we dat dat ongemakkelijke gevoel zo snel mogelijk verdwijnt.??

Wat is daar mis mee, eigenlijk?
??Het is een normaal menselijke neiging om op zoek te gaan naar comfort. Maar in onze maatschappij zijn we daarin erg doorgeschoten: comfort is goed en een onprettig gevoel is slecht. Als iets je niet bevalt, moet je er iets aan doen. En wel onmiddellijk. Is je baan niet leuk, dan praat je direct met je baas, of je verandert van baan. Ruzie? Uitpraten of het contact verbreken. Bevalt je relatie niet meer, dan moet je er meteen iets aan doen of je zoekt een ander. Alles lijkt maakbaar en we zoeken onmiddellijk naar oplossingen om alle rimpels glad te strijken, letterlijk zelfs. Daardoor raak je steeds meer gewend aan een bepaalde mate van comfort en wil je uiteindelijk steeds méér. Dat kan uitmonden in een permanent gevoel van onrust. Zaak dus om uit te zoeken waar dat nu eigenlijk precies door veroorzaakt wordt. Niet door het te gevoel te dempen en uitvluchten te zoeken, maar door het te ondergaan.??

Jij legt in je boek de koppeling tussen je normen en het gevoel van onrust.
??Je onrustgevoel wordt vaak veroorzaakt doordat je niet aan je eigen strenge normen voldoet. Je normen brengen je veel goeds, want ze geven je een veilig gevoel, ze zorgen ervoor dat je je netjes gedraagt, dat je ??s morgens je bed uitkomt. Aan de andere kant kunnen je normen je behoorlijk dwars zitten. Ze zorgen voor heel veel dat je ??moet?? van jezelf en voor dingen die je niet ??mag??. Het bijbehorende gedrag is moeilijk los te laten omdat het onbewust zo werkt dat je alleen bent wie je ??hoort?? te zijn als je je normen hoog weet te houden. En ben je niet wie je ??moet?? zijn, dan ben je bang dat mensen je afwijzen. Je normen zijn dus je houvast: ze zorgen ervoor dat je bent zoals je denkt dat je moet zijn om geaccepteerd te worden. Problemen ontstaan wanneer jouw normen en strategieën botsen met andere normen en strategieën. Ofwel van jezelf, ofwel van anderen. Gevolg: je vindt van jezelf dat je tekort schiet en krijg je een vervelend gevoel. Dat je vervolgens probeert te verdrijven door het weg te eten.??

Het is toch ook gewoon fijn om lekkere dingen te eten en te genieten?
??Natuurlijk. Daarom is er ook een groot verschil tussen eten als vluchtweg om je onrust te dempen, en eten voor je plezier. Een belangrijk verschil is de aandacht waarmee je het doet. Als je met eten je gevoel wilt dempen, wil je eigenlijk in een toestand van onverschilligheid komen. Het kan je allemaal niks schelen. Dat zijn vaak ook gedachten die op zo??n moment in je opkomen: ach, wat maakt het ook uit, een keertje moet toch kunnen. Doe je iets voor je plezier, dan wil je er zoveel mogelijk van meemaken. Je wilt het volop ervaren, je aandacht is er helemaal bij. Dat is het gevoel van bewust genieten van een lekker stuk chocola, of het luisteren naar een muziekstuk. Het verschilt hemelsbreed van gedachteloos een rol koekjes naar binnen werken, of langs allerlei programma zappen en uiteindelijk bij iets blijven hangen dat je eigenlijk stom vindt.??

Hoe zorg je dat je niet vervalt in je vluchtwegen?
??Er zijn twee manieren om je onrust te lijf te gaan. De eerste is de rationele weg. Je kunt onnodige onrust leren inperken door je normen te zien en je er bewust van te worden. Schrijf maar eens op wat je van jezelf allemaal niet mag of moet. En kijk wat je ermee kunt en wilt. Loop je altijd te stressen omdat je vindt dat je nooit te laat mag komen, dan kun je besluiten wat eerder op te staan. Je hoeft dan je norm niet te veranderen, maar past je gedrag aan. Of je realiseert je dat je niet altijd aan je eigen normen voldoet of kunt voldoen, maar dat dat niets zegt over de vraag of jij als mens goed genoeg bent. Je komt dus te laat, maar bent nog steeds goed genoeg. Daarnaast zullen er altijd momenten zijn dat je ergens van ??baalt??. Dat vervelende, ongemakkelijke gevoel. Op die momenten gaat je systeem uitvluchten verzinnen. Maar wat als je dat allemaal nou eens niet deed? Als je nou ??ns gewoon op de bank ging zitten? Niet naar de koelkast? Dan misschien een kop thee zetten. Niet? Dan de afstandsbediening van de tv pakken. Ook niet? Dan de krant pakken, muziek op zetten of een boodschappenlijstje maken. Ook niet? Als je al je vluchtwegen hebt gelaten voor wat ze zijn, dan zit je op een gegeven moment midden in je onrust. Probeer nieuwsgierig te zijn naar wat er dan gaat komen. Uiteindelijk blijft er dan een gevoel over: je bent gewoon boos, gewoon verdrietig, bang of teleurgesteld. En het mooie is: het is maar een gevoel. Je hoeft er niets mee te doen. En na een tijdje trekt het weg. Je hebt het overleefd, zonder hulpmiddelen. Helemaal zelf. Dat geeft zelfvertrouwen.??

Wat is voor jou rust?
??Echte rust is het besef dat jijzelf en je leven goed zijn zoals ze zijn, niet perfect of foutloos, maar wel goed genoeg. Als je goed bent zoals je bent, kun je eerlijke keuzes maken over wat je wilt. Want welke keuze je ook maakt, je bent nog steeds goed genoeg. Je hoeft je niet bezig te houden met het gladstrijken of verbergen van je eigen tekortkomingen. Dat maakt je kwetsbaarder, maar ook sterker. Als jij geen oordeel meer hebt over je gewicht, wordt het gemakkelijker om je gewicht op peil te houden. Je streeft er dan naar je goed te voelen, hoeft je niet meer te verdedigen ten opzichte van anderen, je niet meer vervelend te voelen en dus ook niet meer uit onrust te gaan eten.??

Wat als ik nu straks aan het schrijven van dit artikel wil beginnen, maar eigenlijk toch liever eerst nog een roze koek neem?
??Stel dat je zou besluiten om vijf seconden te wachten met die roze koek nemen, wat gebeurt er dan? Overleef je dat? Jazeker, dat kun je. En nog eens vijf seconden ook. Je kunt ervoor kiezen om die vluchtweg niet te nemen. Elk moment van onrust is een kans om niet te doen wat je altijd doet. Werk eerst een half uur aan je artikel en ga dan bewust genieten van een roze koek. Of misschien hoef je hem dan helemaal niet meer. Neem zo??n stap met nieuwsgierigheid, niet met dwang of verbetenheid. Als je snapt hoe je in elkaar zit en je gevoel kunt laten voor wat het is, heb je keuzevrijheid..??

CV Meijke van Herwijnen
Meijke van Herwijnen (1974) studeerde voedingskunde in Wageningen. Na haar studie deed ze een opleiding tot trainer persoonlijke ontwikkeling. In 2004 startte ze met haar bedrijf Visiom dat trainingen geeft aan mensen die beter in hun vel willen zitten. Meijke van Herwijnen publiceerde verschillende boeken bij Unieboek/ Het Spectrum.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2013 8:32    
Vrouw Weeggegevens   marlinda
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 22-5-2012
Berichten: 280
Dieet: GOK
Woonplaats: groningen


  Reageer met quote
Wat herkenbaar, en het biedt steun om hierover te lezen.
het geeft duidelijkheid in iets ongrijpbaars

_________________


------------------sugar is the key !-------------------
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 10:21    
Vrouw Weeggegevens   appelperzik
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 31-5-2012
Berichten: 780
Dieet: weg met de weegschaal
Woonplaats: Tilburg


  Reageer met quote
ja, die onrust ligt bij mij bij moeheid en pijn. Hierdoor voel ik me leeg van binnen . Dit gevoel lijkt op een hongergevoel voor mij.

Om hier beterder mee leren omgaan heb ik gister(25-3-2013)de opdracht van Meijke lief zijn voor mezelf gekregen.
Dus niet koste wat kost doorgaan.
Ben benieuwd wat het gaat doen om 30 min even een middagdutje te doen als ik niet hoef te werken.

Groetjes appelperzik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 13:27    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38353
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
appelperzik schreef:
ja, die onrust ligt bij mij bij moeheid en pijn. Hierdoor voel ik me leeg van binnen . Dit gevoel lijkt op een hongergevoel voor mij.

Om hier beterder mee leren omgaan heb ik gister(25-3-2013)de opdracht van Meijke lief zijn voor mezelf gekregen.
Dus niet koste wat kost doorgaan.
Ben benieuwd wat het gaat doen om 30 min even een middagdutje te doen als ik niet hoef te werken.

Groetjes appelperzik

Meijke is een wijs mens. Doe je voordeel met haar persoonlijk advies Appelperzik.

_________________
Januari challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten totaal: 89
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 13:44    
Berichten van afgelopen:   
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1