Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Info over Gezond eten

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Coby
Ervaringsdeskundige

Dieet: kcal tellen en eigen inzicht

Reageer met quote
Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken.

1.Eet gevarieerd.
2.Eet niet te veel en beweeg.
3.Gebruik minder verzadigd vet.
4.Eet volop groente, fruit en brood
5.Ga veilig met voedsel om

Elk voedingsmiddel bevat verschillende voedingsstoffen in wisselende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten, is de kans het grootst dat het lichaam voldoende van alle voedingsstoffen krijgt. Eten uit alle vakken van de Schijf van Vijf, zorgt voor een gezonde basis. Dat betekent: een ruime hoeveelheid brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groente en fruit en twee keer per week vis. Dit wordt aangevuld met zuivel en vlees, eieren of vleesvervangers en margarine of bak- en braadproducten. Verder is voldoende vocht belangrijk.
Gezond eten levert de voedingsstoffen die nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Het vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht. Dat zorgt weer voor een kleinere kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker.

Extra's
Voedingsmiddelen zoals sauzen, snacks, koek, snoep en gebak zijn niet opgenomen in de Schijf van Vijf. Dit is omdat deze producten al snel voor te veel calorieën zorgen. Bovendien zijn ze minder belangrijk voor het leveren van voedingsstoffen. We noemen deze producten dan ook 'extra's'. Gezond eten betekent dan ook: niet te veel van alles buiten de Schijf van Vijf.

Regels Schijf van Vijf
De 5 regels geven aan waar gezonde voeding om draait. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten.

1. Eet gevarieerd
Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate heeft. Wie gevarieerd eet, krijgt alle stoffen binnen die nodig zijn. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen gespreid.

2. Niet te veel en beweeg
Om op een gezond gewicht te blijven, is het belangrijk gevarieerd en gezond te eten met niet te veel calorieën en veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op chronische ziekten. Iemand met een te hoog gewicht heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Niet te veel eten betekent ook zuinig zijn met zout en matig met alcohol.

3. Minder verzadigd vet
Door het gebruik van verzadigd vet te beperken wordt de kans op hart- en vaatziekten kleiner. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Kies daarom voor grotendeels onverzadigde vetten, zoals halvarine, plantaardige oliën en vloeibaar bak- en braadvet. Het eten van twee keer vis per week (waarvan ten minste één keer per week vette vis) is van belang vanwege de gezonde visvetzuren.

4. Veel groente, fruit en brood
Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Er wordt dus niet snel te veel van gegeten. Dit is belangrijk voor mensen die letten op hun gewicht. Bovendien verlaagt een ruime consumptie van groente en fruit het risico op chronische ziekten.

5Veilig
In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet. Thuis zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen kan besmetting en ziekte, bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of -vergiftiging, worden verkleind of voorkomen.

Hoeveel Kcal heb je nodig om op gewicht te blijven
Gemiddeld verbruik:
Vrouwen hebben gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag nodig, mannen 2500 Kcal

leeftijd
19-30 jaar 2100

31-50 jaar 2000

51-70 jaar 1900

70 jaar en ouder 1600

Vrouwen met een actievere leefstijl
Leeftijd
19-30 jaar 2400

31-50 jaar 2300

51-70 jaar 2100

70 jaar 1900

Mannen met een weinig actieve leefstijl
Leeftijd

19-30 jaar 2700

31-50 jaar 2500

51-70 jaar 2300

70 jaar 1900

Mannen met een actievere leefstijl
leeftijd

19-30 jaar 3100

31-50 jaar 2900

51-70 jaar 2600

70 jaar 2200

Gemiddeld gelden de genoemde waarden voor energieverbruik voor mensen met een weinig actieve leefstijl danwel een actievere leefstijl. Onder een weinig actieve leefstijl wordt verstaan: zittend werk en weinig beweging in de vrije tijd. De meeste Nederlanders hebben tegenwoordig een weinig actieve leefstijl.

Bron Voedingscentrum

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 19:52    
Vrouw Weeggegevens   memdokkum
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub

Dieet: Gezond eten?

Reageer met quote
mooi zulke tips leer er van en kan het mooi meenemen in me nieuwe eetgewoontes!
veel liefs chantal en naomi

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 03 aug 2010 12:10    
Vrouw Weeggegevens   Dancingcowgirl227
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Dank u wel voor de tips, ik denk hier zeker iets aan te hebben

lieve groetjes, Brenda

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 10 sep 2010 22:54    
Vrouw Weeggegevens   xxmargriet
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Sonja Bakker

Reageer met quote
dit zijn de leuke berichten want dieten is natuurlijk niet alleen tijdens het afvallen, het moet een manier van leven zijn zodat je op gewicht kan blijven!!

thanks Lach

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 13 sep 2010 15:58    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   diewertje
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
klinkt allemaal heel logisch Erg blij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 11 jan 2011 22:54    
Vrouw Weeggegevens   cine

Dieet: Herbalife

Reageer met quote
dank je wel ik haal er zeker wat uit. Erg blij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 18 jan 2011 22:44    
Vrouw Weeggegevens   Midde
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: COHEN

Reageer met quote
Bedankt Coby voor je goede tips.
Een goede leidraad om je aan vast te houden die ik zeker ga toepassen.
Groetjes, Midde

Only God can judge me - Tupac Shakur
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 27 jan 2011 15:17    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Emha
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: preventief 'anti-kanker'

Reageer met quote
Nog een tip: eet niet dagelijks dezelfde hoeveelheid calorieen. Je lichaam stelt zich daar dan op in en gaat 'op de spaarstand'.

Om af te vallen: trek 500 kcal af van de hoeveelheid die je dagelijks gebruikt (bijvoorbeeld 1900 kcal min 500 is 1400 kcal)
Vermenigvuldig de uitkomst met 7, dat is wat je per week moet eten (in dit voorbeeld is dat 9800 kcal)
Verdeel je calorieen dan over 2 dagen met een hoge calorie-inname die gelijk is aan je dagelijks gebruik (in dit voorbeeld dus 1900 kcal), daarna 2 dagen met een laag gebruik (1125 kcal), daarna 1 dag met een medium gebruik (1500 kcal) en daarna weer 2 dagen met een laag gebruik (1125 kcal). Zo kom je toch op die 9800 kcal per week maar je lichaam wordt steeds weer verrast door een andere waarde en kan zich daar dus niet op instellen.

Dit helpt om sneller af te vallen en voorkomt dat je op een plateau komt

http://www.weegclub.nl/forum/emha-s-eetdagboek-p-10-t20084.html
"Als je regelmatig geluk hebt is dat geen toeval!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 16:40    
Onbekend Weeggegevens   Rosa- lian

Reageer met quote
Bedankt voor de tips Coby.
Emha, dat is een hele goede tip van je, die ga ik zeker onthouden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 19 mrt 2011 17:14    
Vrouw Weeggegevens   Petratim
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Reageer met quote
hoi hoi,

ik heb tijdens alle dieten die ik heb geprobeerd altijd last van zoet behoeftes
dit is niet de hele dag door maar bv altijd voor het slapen.
ook de middag is meestal moeilijk.
de ochtend gaat goed, heb je hier tips voor?

groetjes Petratim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 27 mrt 2011 20:09    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11