Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Info: Afvallen doe je zo, koolhydraatbeperkt en Mediterraan

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Astrid26
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 13406
Dieet: 'Koolhydraatbeperkt naar eigen inzicht'...


  Reageer met quote
Ik heb twee boeken van Harriet Verkoelen omarmt:
1) Echt afvallen doe je zo. Meer andere gezonde voeding met minder koolhydraten.
2) Andere gezonde voeding. Lage bloedglucosewaarden, hoge vetverbranding.
Beide boeken zijn incl. voorbeelden van dagmenu's koolhydraatbeperkt en heerlijke recepten.

EN op het vlak van diabetes en voeding is er in februari 2015 daadwerkelijk wat veranderd. In februari 2015 heeft Harriet Verkoelen de nieuwe voedingsrichtlijnen bij diabetes gepresenteerd. Koolhydraatbeperkt en Mediterraan wordt het nieuwe voedingsadvies.

Zie ook:
https://www.harrietverkoelen.nl/59/wetenschap/

Hier nog meer info over koolhydraatbeperkt. Er staan ook voorbeeld menu's in.
https://www.harrietverkoelen.nl/media/e-book/Koolhydraatbeperking%20E-boek%20en%20persoonlijke%20werkboek-print.pdf

_________________
Eetdagboekje van Astrid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2015 19:46    
Vrouw Weeggegevens   Astrid26
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 13406
Dieet: 'Koolhydraatbeperkt naar eigen inzicht'...


  Reageer met quote
Nog wat uitgebreidere info over koolhydraatarm. Doe er je voordeel mee!
Veel leesplezier en succes met afvallen Erg blij

Het menselijk lichaam kan werken op 3 verschillende brandstoffen. Deze verschillende soorten brandstoffen zijn hieronder weergegeven.

Koolhydraten
Koolhydraten zijn te vinden in brood, pasta, noedels, aardappelen, rijst, graanproducten, fruit, groente en alle suikerrijke producten zoals snoepgoed, gebak, koekjes en kant-en-klare sauzen.

Vetten
Onverzadigde vetten hebben een positief effect op je gezondheid en zijn te vinden in noten, zaden, vette vis, avocado en olijfolie.
Verzadigde vetten zoals snacks uit de frituurpan of bak- en braadvet hebben daarentegen een negatief effect op je gezondheid.

Eiwitten
Eiwitten (proteïnen) zijn essentiële bouwstenen van je lichaam en zijn te vinden in vlees, ei en vis en in mindere mate in noten, zaden en bonen. Eiwitten zijn onmisbaar voor het aanmaken van o.a. bot, kraakbeen, bloed, hormonen, weefsel, haar en nagels.

Al deze verschillende soorten brandstoffen hebben een andere route door je lichaam. Deze route is heel belangrijk als je wilt afvallen.

Je zou denken dat je door het eten van vetten lichaamsvet opslaat. Hoewel dat deels waar is, zijn juist koolhydraten de hoofdoorzaak van overtollig vet.

Gezonde vetten en eiwitten zorgen niet voor overgewicht. Teveel van de verkeerde koolhydraten wel.

In de afgelopen 10 jaar is er vanuit alle hoeken van de wereld wetenschappelijk bewijs geleverd dat te veel koolhydraten de hoofdoorzaak zijn van overtollig lichaamsvet.

Een koolhydraatarm dieet betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag consumeren, het is namelijk niet gezond om een hele voedingsgroep te schrappen. Om af te kunnen vallen, moet je de koolhydraten beperken en eiwitten en vetten gebruiken als primaire brandstof.

Van koolhydraten naar overtollig vet
Stel je eens voor: je bereidt je favoriete koolhydraatrijke maaltijd, zoals een bord pasta of een aardappelschotel, gevolgd door een heerlijk toetje. Zo, dat was lekker!

Terwijl jij achterover leunt in je stoel om lekker uit te buiken, is er voor je lichaam werk aan de winkel.

De snel opneembare koolhydraten die je net hebt gegeten, worden door je spijsvertering snel omgezet in energie. Deze energie heet glucose.

Teveel glucose in je bloed is gevaarlijk. Om glucose naar de juiste plek te brengen, maakt je lichaam direct na je maaltijd de eerste ladingen van het hormoon insuline aan.

Insuline gaat op zoek naar glucose en transporteert het om te beginnen naar je lever en spiercellen om deze te bevoorraden. Als die voorraad is aangevuld, krijgt de glucose een andere bestemming: je vetcellen.

En dat is (heel simpel gezegd) hoe je vet opslaat in je buik, armen, benen en alle andere plaatsen door teveel koolhydraten te eten.

Bepaalde koolhydraten (uit wittebrood, pasta, rijst, suikers, etc.) worden snel verteerd en zijn de oorzaak van een hoge insuline waarde. Ze verstoren je hormoonbalans en zorgen ervoor dat je vet opslaat in alle delen van je lichaam.

Ons lichaam is gebouwd om te overleven in een woeste omgeving waar de eerstvolgende maaltijd een onzekere factor is. Om je overlevingskans te vergroten, slaat je lichaam koolhydraten op zodra het de kans krijgt.

Niet helemaal meer van deze tijd, hoor ik je denken… Dat klopt.

Koolhydraatarm dieet: de basis
Een koolhydraatarm dieet betekent geen boycot op alle koolhydraten. Haal je koolhydraten uit de juiste bron en je voelt je energiek terwijl je die overtollige kilo’s kwijtraakt.

Eet: rund, lam, kip, gevogelte, vette vis, zeevruchten, eieren, groente (spinazie, boerenkool, ui, tomaat, wortel, courgette, etc.), avocado, volle yoghurt, griekse yoghurt, noten, zaden, olijf- en kokosolie.

Eet beperkt: fruit, havermout, gedroogd fruit, quinoa, bruine rijst, zoete aardappelen, bonen (zwarte, garbanzo, kidney, ogen en navy bonen) en donkere chocolade (75%+ cacao).

Vermijd: suiker, siropen, brood, pasta, rijst, graanproducten, ontbijtgranen, bloem, snoepgoed, koekjes, gebak, ijs, frisdranken, vruchtensappen uit pak, kant-en-klaar producten en kunstmatige zoetstoffen.

Voorbeeld koolhydraatarm ontbijt: een halve avocado, banaan, spinazie smoothie en groente omelet op een rijstwafel.

Het is belangrijk dat je tijdens een koolhydraatarm dieet goed de ingrediëntenlijsten doorleest en op zoek gaat naar verborgen suikers. Suiker is een slechte koolhydraat en schuilt onder namen zoals glucose-fructosestroop, dextrose, fructose, sucrose, siroop of glucose. Eigenlijk alles dat eindigt op ‘ose’, of de woorden stroop of siroop bevat is suiker.

Een woord over fruit… Hoewel fruit van nature fructose bevat, is het niet te vergelijken met fructose uit pak vruchtensap. Fruit bevat essentiële vitamines en mineralen en is een uitstekende bron van vezels. Eet fruit zo vroeg mogelijk op de dag en beperk het aantal stuks tot maximaal 2 per dag om snel af te vallen.

Geloof vanaf nu nooit meer onoplettend de ‘gezonde’ verpakkingen. Lees de ingrediëntenlijst door en ga op zoek naar verborgen suikers.

Koolhydraatarm dieet weekmenu
Als koolhydraatarm eten een grote ingreep is op jouw voedingspatroon, dan zul je door dit toe te passen het meeste gewicht gaan verliezen.

Om het makkelijk te maken voor je, vind je hieronder suggesties voor ontbijt, lunch en diner, die zijn gebaseerd op koolhydraatarm.

Ontbijt: Omelet met een flinke dosis groente op laag vuur gebakken in olijf- of kokosolie.
Ontbijt: Twee gekookte eieren met avocado
Ontbijt: Volle yoghurt met een handje noten
Ontbijt: Biologische bacon met ei.
Ontbijt: Smoothie met boerenkool, ananas en yoghurt.

Lunch: Avocadosalade met pijnboompitten, olijfolie en eventueel wat zeezout.
Lunch: Smoothie met banaan, blauwe bessen, kokosmelk en een schepje lijnzaad.
Lunch: Salade met noten, appel, pijnboompitten, limoensap en rucola.
Lunch: Quinoa rijstwafels met stukjes avocado en walnoot.
Lunch: Bonensalade met ei, spekjes, sla en rucola.

Diner: Gegrilde kip met gestoomde groenten.
Diner: Gegrilde gamba’s met groente.
Diner: Wok met groente en vis of kip.
Diner: Kalkoenrollade met groente.
Diner: Gegrilde kipvleugels met groente.

Kies voor deze heerlijke koolhydraatarme gerechten en je vetverbranding draait op volle toeren.

Ben jij een intensieve sporter of heb je simpelweg behoefte aan meer koolhydraten? Eet dan iets meer. Mix bijvoorbeeld wat extra quinoa door je salade of eet een portie gedroogd fruit wanneer je er behoefte aan hebt.

Haal de juiste boodschappen in huis: als je geen koolhydraatrijke producten in de supermarkt koopt, dan kun je het thuis ook niet opeten. Ondanks de simpliciteit van deze tip, is het een essentiële als je snel en gezond wilt afvallen.

Gezonde snacks binnen handbereik:  als je een koolhydraatarm dieet volgt, zorg dan dat je gezonde snacks binnen handbereik hebt en leg ze eventueel van tevoren klaar. Denk aan wortels, dadels, komkommer, snoeptomaatjes, olijven of een handje noten. Zo grijp je minder snel naar ongezonde snacks.

Begin ijzersterk: als je iets doet, doe het dan goed. Er is niets vervelender dan een poging tot afvallen zonder resultaat te boeken. Bespaar jezelf de frustratie en kies voor een gouden start. Zodra je in de successpiraal omhoog komt en de eerste kilo’s eraf vliegen, krijg jij al het vertrouwen dat het je dit keer wel gaat lukken.

_________________
Eetdagboekje van Astrid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2015 21:10    
Vrouw Weeggegevens   Coby
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 34077
Dieet: kcal tellen en eigen inzicht
Woonplaats: Burgum


  Reageer met quote
ja, mooi en leerzame informatie.
Je vraagt je haast af, waarom niet iedereen dit gaat doen of zou kunnen/willen doen, want het staat zo dicht bij je (Maar ja dat brein van ons die steeds weer terug wil vallen op de automatische gedachten gang volgens Dr Frank: lol:) .
Het is voornamelijk voor de liefhebbers en de doorzetters weggelegd, die zich zelf willen verdiepen in gezonde voeding, om met ingesleten ,slechte gewoonten af te rekenen en die een nieuwe draai aan hun leefstijl willen geven met : de nieuwste informaties, je motivatie , een helder doel en een stappenplan en last bat not least :je koopgedrag, wat doe je, als je in de winkel staat met al z'n verleidingen.
Het beste is om thuis in alle rust een boodschappenlijstje te maken om gericht boodschappen te kunnen doen.
Doegiessss

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2015 19:39    
Vrouw Weeggegevens   Astrid26
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 13406
Dieet: 'Koolhydraatbeperkt naar eigen inzicht'...


  Reageer met quote
Dat is ook de ultieme tip, Coby: maak thuis een boodschappenlijst én houd je er ook aan...

Nog een aantal boodschappen tips:
Haal 1 x per week alle boodschappen in huis.
Veel dingen kan je best langer dan 5 - 7 dagen bewaren, ook groente en fruit.

Bijv. bewaar komkommer en bloemkool (snijd de bladeren eraf) in alufolie in de groentelade van je koelkast.

Leg niet al het fruit bij elkaar op 1 schaal. Leg elk soort fruit apart in een schaal / op een bord of op een rekje in je keuken. Je fruit blijft veel langer goed.

Als je meerdere keer naar de supermarkt gaat voor een klein boodschapje kom je eerder in de verleiding om meer dingen te kopen, die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

Mocht je toch onverhoopt een klein boodschapje moeten doen bij de supermarkt; neem een mandje OF nog beter: houd het vast in je hand en loop rechtstreeks door naar de kassa.

Ga boodschappen doen met een volle maag!!

_________________
Eetdagboekje van Astrid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2015 21:04    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Astrid26
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 13406
Dieet: 'Koolhydraatbeperkt naar eigen inzicht'...


  Reageer met quote
ja dat klopt Sylvana. Ik had de tekst een keer voor mezelf gekopieerd, maar kon de bron niet meer vinden. Goed dat jij het erbij hebt gezet. Zo geeft het voor iedereen nog meer duidelijkheid! Dank je wel.

_________________
Eetdagboekje van Astrid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2015 21:35    
Vrouw Weeggegevens   Coby
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 31-10-2007
Berichten: 34077
Dieet: kcal tellen en eigen inzicht
Woonplaats: Burgum


  Reageer met quote
Degene die deze informatie leest, zou ik willen vragen om een berichtje achter te laten, dat is altijd leuk voor degene die het post.
Doegiesss

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2015 9:11    
Vrouw Weeggegevens   Pianojuffie
Ervaringsdeskundige


Geregistreerd op: 30-7-2011
Berichten: 26829
Dieet: Gezond eten met WW


  Reageer met quote
Bij deze een berichtje. Ik heb het nog niet gelezen maar dat komt wel.

Hartelijk bedankt voor het opstarten van dit onderwerp!

_________________
“Iets lijkt altijd onmogelijk totdat het gedaan is” (Nelson Mandela)
1e streef 100, 2e: 95, 3e: 90, 4e 85, eindstreef 80--- weegdag=VRIJDAG
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2015 19:58    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Ingrid2509
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 14-10-2008
Berichten: 6445
Dieet: Gezond eten met WW
Woonplaats: bollenstreek


  Reageer met quote
Fijn dat je dit hebt neergezet Astrid.

_________________
liefs ingrid
mijn dagboekje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2015 19:59    
Vrouw Weeggegevens   suppressa
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 29-5-2014
Berichten: 2922
Dieet: Mieke Kosters met ontbijt shake


  Reageer met quote
Ik lees ook een beetje mee en pik hier en daar weer iets op.
Ik lees hier vaak 'avocado'. Ben ik eigenlijk niet zo'n fan van.

Naar mijn gevoel is KH arm zeker een effectieve manier om af te vallen, maar het lijkt mij zo moeilijk te combineren met andere gezinsleden die bijv iedere week wel eens spaghetti of friet lusten. Ik vind KH ook veel te lekker om te mijden. Ik eet dus 3 boterhammen op een dag, wat aardappelen of een mini-frietje en daar is niks mis mee. Ik blijf op gewicht en eet wat ik graag lust. Draai
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2015 21:16    
Vrouw Weeggegevens   Astrid26
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 6-10-2012
Berichten: 13406
Dieet: 'Koolhydraatbeperkt naar eigen inzicht'...


  Reageer met quote
Dat is toch hartstikke goed Suppressa dat je op je eigen manier afvalt. Niemand zegt dat je op deze manier 'moet' eten en al zeker geen avocado als je dat niet lust Erg blij

Fijne avond Zwaaien

_________________
Eetdagboekje van Astrid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2015 21:48    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11