Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Info: Afvallen doe je zo, koolhydraatbeperkt en Mediterraan

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Je ontbijt bevat ook relatief veel suikers he, niet zo gek dan toch dat je na anderhalf uur zo hoog zit? Probeer het eens uit nadat je gebakken eieren met spek hebt gegeten... Niet EGA proof waarschijnlijk Erg blij maar wel erg lowcarb. Als je geen suikers binnenkrijgt hoeft je pancreas ook niet zo hard aan het werk.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015 18:00    
Vrouw Weeggegevens   Klompje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-5-2015
Berichten: 88
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Kaatje schreef:
Je ontbijt bevat ook relatief veel suikers he, niet zo gek dan toch dat je na anderhalf uur zo hoog zit? Probeer het eens uit nadat je gebakken eieren met spek hebt gegeten... Niet EGA proof waarschijnlijk Erg blij maar wel erg lowcarb. Als je geen suikers binnenkrijgt hoeft je pancreas ook niet zo hard aan het werk.


Dank je wel voor deze tip.
Ik heb voor morgenochtend al eerder op de avond 2 eitjes gekookt Kaatje.
Deze wil ik morgen als ontbijt op eten in plaats van de (bij EGA) gebruikelijke ontbijtgranen of pap met melk/yoghurt en fruit.
Het zal wel even wennen zijn want ik ben best wel een zoetekauw, (fruit!) maar voor een betere waarde van mijn bloedsuiker doe ik alles. Maar mag ik dan helemaal geen fruit meer eten?
Ik weet nog niet veel van lowecarb af, maar ik wil het voorzichtig gaan uitproberen.
Moet ik bang zijn voor een hypo als ik geen koolhydraten bij het ontbijt gebruik?

Ik gebruik namelijk wel metformine 500 na ontbijt en avond eten?

_________________
DAGBOEKJE

WAT GOED VOELT MOET JE NIET MEER LOS LATEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015 21:02    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Je kunt het best even contact opnemen met je huisarts of je diabetesverpleegkundige, zij kennen je en weten je beter te adviseren. Wij zijn niet medisch geschoold dus mogen ons daar niet aan wagen en het is verstandig niet op eigen houtje te gaan experimenteren. Je zou er wat fruit bij kunnen eten zoals roodfruit of een appeltje; de combinatie met eiwit maakt het al minder heftig.

_________________


Laatst aangepast door Kaatje op wo 10 jun 2015 11:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 09 jun 2015 23:08    
Vrouw Weeggegevens   Klompje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-5-2015
Berichten: 88
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Bedankt voor het advies Kaatje.
Ik heb mijn diabetesverpleegkundige gemaild met de vraag of het eten van minder koolhydraten invloed heeft in combinatie met mijn medicijnen, en ik heb al een reactie terug ontvangen.
"Metformine kan op zich geen kwaad omdat je daar normaal gesproken al geen hypo's bij krijgt".
Wanneer ik mijn eetpatroon wil omzetten naar andere voeding met definitief minder koolhydraten dan adviseert zij mij om naar de diëtist van de ketenzorg te gaan. Zij werkt ook met koolhydraat beperkte voeding en in samenwerking met de diabetesverpleegkundige.
De Diabetes Vereniging Nederland heeft sinds begin dit jaar haar voedingsadvies ook aangepast. Ik ga het steeds interessanter vinden!

In vogelvlucht: NDF Voedingsrichtlijn 2015
Heb je diabetes, dan weet je dat voeding een belangrijke rol speelt om zo gezond mogelijk te blijven. Niemand hoeft je dat nog te vertellen. Maar wat dan precies gezonde voeding is, en of er vanwege je diabetes nog speciale dingen zijn om rekening mee te houden, dat zou toch wel handig zijn om goed op een rij te hebben. Dat is wat de nieuwe Voedingsrichtlijn van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) beoogt. Zorgverleners gebruiken de Voedingsrichtlijn als basis voor hun adviezen. Diabetesvereniging Nederland nam deel aan de werkgroep, die de vorige voedingsrichtlijn tegen het licht heeft gehouden van nieuwe wetenschappelijke inzichten en ontwikkelingen.

Veranderingen
Heel ingrijpende veranderingen zijn er niet. Maar op sommige punten is er meer duidelijkheid gekomen, of blijkt uit onderzoek dat het wel wat minder streng kan. We zetten de belangrijkste veranderingen op een rijtje.

* Voeding van goede kwaliteit
De verhouding tussen de hoeveelheid vet en koolhydraten in je eten is niet het belangrijkste. Het gaat er vooral om dat je goede voedingsmiddelen en dranken kiest. Hierbij kun je denken aan groente, fruit, noten, peulvruchten, volkoren producten zoals volkorenbrood en volkorendeegwaren, olijfolie.

* Suikers: beperken! (behalve bij hypo’s)
Wat je beter flink kunt beperken zijn producten van of gemaakt met sterk geraffineerde granen en vrije suikers. Niet alleen omdat ze je bloedglucose gevaarlijk snel verhogen, maar omdat het lege calorieën zijn. Je neemt er makkelijk veel van, waardoor je gewicht toeneemt. Eet je veel van dit soort voedsel, dan krijg je minder van de goede, beschermende stoffen binnen.

Het begrip ‘vrije suikers’ is misschien nieuw voor je. Het staat voor alle suiker die aan eten of drinken wordt toegevoegd. Zoals in gebak, koekjes, frisdrank, maar ook in sauzen of bijvoorbeeld cornflakes. Ook honing en de suikers in vruchtensappen worden tot de vrije suikers gerekend.

En hoe zit dat dan bij een hypo? Natuurlijk moet je dan wel snel suiker nemen. Nieuw in deze Voedingsrichtlijn is het advies om echt glucose te nemen, tenzij je dat niet in de buurt hebt. Glucose komt snel in je bloed. Voorheen werd ook limonadesiroop genoemd als oplossing bij een hypo. Maar in steeds meer limonadesiropen wordt suiker (deels) vervangen door zoetstoffen of fructose. Fructose wordt traag omgezet in glucose, zodat je langer last hebt van je hypo.

* Eiwit matigen? Alleen bij nierproblemen
Het algemene advies om wat voorzichtig te zijn met eiwit, en er niet te veel van te nemen, blijkt wetenschappelijk niet hard te maken. Zelfs niet als er sprake is van micro-albuminurie (een klein beetje eiwitverlies in urine, dat een teken kan zijn van beschadiging van de nieren en/of bloedvaten). Alleen bij ernstige nierproblemen heeft minder eiwit gebruiken zin.

* Vet: kies enkelvoudig onverzadigd
Op het gebied van vet schrijft de Voedingsrichtlijn dat je je wat minder druk hoeft te maken over het verzadigde vet in zuivelproducten, zoals in yoghurt of kwark. Het verzadigde vet in vlees, vleeswaren, koekjes, snacks, sauzen en kant-en-klaarmaaltijden, is een ander verhaal. Dit vet, ook al is het plantaardig zoals palmvet en palmpitvet, vergroot de kans op diabetes. En ook al heb je dat al, het geeft wel aan dat dit vet niet gezond is. Het heeft negatieve invloed op de bloedvetten, zoals cholesterol, waardoor de kans op hart-en-vaatziekten toeneemt. Enkelvoudig onverzadigd vet, zoals in olijfolie, raapzaadolie, rijstolie en noten, helpen om de insulinegevoeligheid te verbeteren, en verminderen de kans op hart- en vaatziekten. Deze vetten zijn dus aan te raden.

* Afvallen: koolhydraten matigen
Is je gewicht hoger dan gezond voor je is, dan blijft het advies om zo’n 5 tot 10% af te vallen. Is je BMI boven de 30, dan mag het ook wel 15% zijn. Een nieuw standpunt in de Voedingsrichtlijn is de samenstelling van de voeding waarmee je kan afvallen. Het blijkt te helpen om de hoeveelheid koolhydraten omlaag te brengen. Strenge koolhydraatbeperking wordt niet voor langere tijd aanbevolen, maar een gematigde beperking geeft vaak goede resultaten, voor gewicht, bloedglucosewaarden en bloedvaten. Voor de duur van 1 jaar is dat in veel onderzoeken aangetoond. De onderzoeken zijn minder duidelijk over de effecten over langere perioden.

Heb je diabetes type 1 en last van behoorlijke glucosepieken na de maaltijden? Dan kan ook bij jou het beperken van de hoeveelheid koolhydraten gunstig zijn. Het zijn immers de koolhydraten die de meeste invloed op je glucosestijging na de maaltijd hebben. Bespreek dit met je behandelaar en bespreek de insulineaanpassingen die dan nodig zijn.

* Glucosepieken? Let op glykemische index
Heb je moeite je glucosewaarden na de maaltijd onder de duim te houden? Maar zie je het niet zo zitten minder koolhydraten te eten? Dan zou je op de glykemische index van je voeding kunnen letten. Voedingsmiddelen met een hoge glykemsiche index, die snel je glucosewaarde verhogen, inruilen voor voedingsmiddelen met een lage glykemische index kan bij sommigen de pieken aanzienlijk verlagen. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan het vervangen van gekookte aardappelen door peulvruchten, zoals bruine en witte bonen.

* Mediterraan eten is gezond
De authentieke keukens uit de landen rond de Middellandse Zee hebben een gezond eetpatroon. Veel groenten, fruit, kruiden, olijfolie, volkorenproducten, peulvruchten, noten, vis en wat gevogelte. Met stoere en wat sobere gerechten. Niet zozeer een dieet, meer een eetstijl met karakter. Volgens de Voedingsrichtlijn een optimale manier om gezond en lekker samen te laten gaan.

Over het project
Onder de vlag van de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) heeft een werkgroep geschreven aan de nieuwe NDF Voedingsrichtlijn. De werkgroep bestond uit afgevaardigden van Diabetesvereniging Nederland, huisartsen, diabetesverpleegkundigen, diëtisten, en wetenschappers. Het Diabetesfonds financierde dit project, waarbij een wetenschapper in de gelegenheid werd gesteld bestaande en nieuwe wetenschappelijke artikelen te beoordelen en met de projectgroep te bespreken.

_________________
DAGBOEKJE

WAT GOED VOELT MOET JE NIET MEER LOS LATEN


Laatst aangepast door Klompje op wo 10 jun 2015 11:26, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 11:20    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Top! Ik heb gelukkig geen diabetes maar wel hyperinsulinemie en ik ben van het overgrote deel van mijn klachten af gekomen door lowcarb eten. Bovendien mag je zoveel lekkers! Erg blij
Ik hoop dat het jou ook zoveel gaat opleveren.

_________________


Laatst aangepast door Kaatje op wo 10 jun 2015 11:37, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 11:25    
Vrouw Weeggegevens   Klompje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-5-2015
Berichten: 88
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Wat is hyperinsulisme Kaatje?
Het is erg boeiend de invloed van koolhydraten op je lichaam. Dit heb ik nooit zo begrepen, maar ik begin de link te leggen ohhh

_________________
DAGBOEKJE

WAT GOED VOELT MOET JE NIET MEER LOS LATEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 11:29    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Hyperinsulinemie is een stofwisselingsziekte waarbij de insulinespiegels in het bloed chronisch verhoogd zijn.

Meestal is de hoofdoorzaak insuline-resistentie; door de ‘doofheid’ van lichaamscellen voor insuline wordt de beschikbare suiker in het bloed niet opgemerkt en daardoor ook niet verbrand. Dan krijg je een chronisch verhoogde insulinespiegel en wordt de ‘overtollige’ suiker als vet opgeslagen.

Het is onderdeel van het zg. "metabool syndroom" en een soort voorstadium van diabetes 2.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 11:48    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Klompje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-5-2015
Berichten: 88
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Kaatje schreef:
Je zou er wat fruit bij kunnen eten zoals roodfruit of een appeltje; de combinatie met eiwit maakt het al minder heftig.


Kaatje mag yoghurt met rood fruit (aardbeien, bessen?) wel in combinatie met magere yoghurt

Dankjewel voor de uitleg over hyperinsulinisme (wat een woord?)
Ik ben even gaan googelen, en ik denk dat de diabetes daar bij mij ook mee begonnen is.
Metaboolsyndroom, ik had er nog nooit van gehoord, maar overgewicht, hogebloeddruk, hoge suikerspiegel en hoog cholestrol, ik had ze allemaal Geschokt
Nu alleen nog diabetes en een beetje overgewicht, ik ben bijna op mijn BMI van 25
Jij ziet er zo fit en vooral erg slank uit op je foto. Gaat het nu goed met je?

_________________
DAGBOEKJE

WAT GOED VOELT MOET JE NIET MEER LOS LATEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 11:50    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38150
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Klompje schreef:
maar vandaag schrok ik ervan dat ik voor mijn ontbijt nuchter op 5,4 zat (netjes), maar ruim 1,5 uur later 9,3?
Ik heb gegeten 1 kiwi, wat magere yoghurt met blauwe bessen, 2 eetle. muesli (ongezoet), en 1 eetlepel lijnzaad???

Hallo El, als ik even in mag breken bij de discussie met Kaatje, geen paniek meis. Je ontbijt was ongeveer 36 gram kh (moet natuurlijk hier en daar gokken naar hoeveelheden) en 9,3 als waarde na het eten is helemaal niet zo slecht. Het moet officieel na 2 uur onder de 7,8 zijn. Van één keer meten kan je geen conclusies trekken. Het gaat zo vaak op en neer bij sommige diabetici (mijn man heeft al 20 jaar dm2, dus ik zit er met mijn neus bovenop hier) Meet nog eens wat vaker voor en na het ontbijt en kijk hoe je gemiddeld uit komt.
Mocht je kh beperkt willen gaat eten, is natuurlijk prima, maar bedenk dat het alleen symptoombestrijding is. Je diabetes gaat er niet van over.

_________________
December challenge: punten voor oefeningen, Italiaans, wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, klusjes en volgens plan eten. Punten sinds 11 december: 34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 12:41    
Vrouw Weeggegevens   Klompje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 8-5-2015
Berichten: 88
Dieet: Gezond leven


  Reageer met quote
Odette schreef:
Klompje schreef:
maar vandaag schrok ik ervan dat ik voor mijn ontbijt nuchter op 5,4 zat (netjes), maar ruim 1,5 uur later 9,3?
Ik heb gegeten 1 kiwi, wat magere yoghurt met blauwe bessen, 2 eetle. muesli (ongezoet), en 1 eetlepel lijnzaad???

Hallo El, als ik even in mag breken bij de discussie met Kaatje, geen paniek meis. Je ontbijt was ongeveer 36 gram kh (moet natuurlijk hier en daar gokken naar hoeveelheden) en 9,3 als waarde na het eten is helemaal niet zo slecht. Het moet officieel na 2 uur onder de 7,8 zijn. Van één keer meten kan je geen conclusies trekken. Het gaat zo vaak op en neer bij sommige diabetici (mijn man heeft al 20 jaar dm2, dus ik zit er met mijn neus bovenop hier) Meet nog eens wat vaker voor en na het ontbijt en kijk hoe je gemiddeld uit komt.
Mocht je kh beperkt willen gaat eten, is natuurlijk prima, maar bedenk dat het alleen symptoombestrijding is. Je diabetes gaat er niet van over.


Bedankt voor het meelezen en jou reactie Odette.
Ik merk dat ik nu best wel een beetje in de war ben omdat ik de koolhydraat beperkte manier erg interessant vindt, maar aan de andere kant ook zo tevreden ben over de EGA methode omdat het zo 'normaal' eten is.
Om de boel nu weer om te gaan gooien vindt ik best 'eng', en ik wil eigenlijk niet weer gaan tellen, geen calorieën en ook geen koolhydraten.
Frappant is wel dat ik vanmorgen ook gemeten heb na mijn ontbijt van 2 knäckebroodjes met een gekookt ei en 2 plakjes rookvlees, en ik zowel vóór als ná het eten 5,6 had?
(Ik meet normaal rond de 7 á 8 ná ontbijt zie ik terug in mijn diab.dagboek. De rest van de dag zit ik vrijwel ook nooit hoger dan 8, soms een zeldzame keer rond de 9 ná de avondmaaltijd)
In principe hoef ik maar eens per maand een dagcurve te doen, vaker is niet nodig omdat ik tabletten gebruik. ( bovendien zijn de stripjes erg duur, die worden niet vergoed bij type 2)
Misschien moet ik doen wat onder mijn onderschrift staat
vast houden wat goed voelt.
Dankjewel. Lief, El

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat je van diabetes af kon komen, maar zoals jij ook al aangeeft is voeding symptoombestrijding.
Ik heb alle snoep, koek, chips entc. al sinds begin dit jaar uit mijn voeding geschrapt en ik mis het ook niet. Wél geniet ik zo van mijn fruit en 2 boterhammetjes per dag smullen .
( kwam dit ook nog tegen:
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/veelgestelde-vragen/als-je-geen-medicijnen-meer-nodig-hebt-ben-je-dan-van-diabetes-af )

_________________
DAGBOEKJE

WAT GOED VOELT MOET JE NIET MEER LOS LATEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2015 12:54    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Pagina 9 van 11