Onderwerp menu

Forum: Info lowcarb en dagboeken
Subforum: Info: Atkins dieet
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Inductiefase Atkins

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Libby
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 11-2-2004
Berichten: 8514
Dieet: Alles met mate


  Reageer met quote
De verschillende fases van het Atkinsdieet
Het Atkins dieet bestaat uit 4 fases:

Fase 1, Inductie

In de eerste fase van het dieet, inductie genoemd, eet je maximaal 20 gr koolhydraten per dag en schakelt je lichaam over van een koolhydratenverbranding naar vetverbranding. Deze fase duurt minimaal 2 weken maar kan ook langer worden volgehouden.
In deze fase eet je veel groenten, vlees, vis, gevogelte, eieren, kaas, room, olijfolie en andere vetten.

Fase 2, Continu gewichtsverlies fase
Langzaam worden koolhydraten toegevoegd, maar niet te veel. Het doel in fase 2 is af te vallen tot het streefgewicht bijna bereikt is.
In deze fase voeg je aan de producten uit fase 1 nog meer groenten toe, rood fruit, noten, zaden, kwark e.d.

Fase 3, Pre Handhavingfase
In fase 3 leer je welke koolhydraatniveau bij je past om je gewicht te behouden. In deze fase zul je de laatste kilo's verliezen.
In deze fase kan je steeds meer producten toevoegen, ook granen, peulvruchten, ander fruit en groenten met veel koolhydraten.

Fase 4, Handhavingfase
Door je voortaan te houden aan de principes van Atkins en de voor jou geschikte hoeveelheid koolhydraten te gebruiken, kan je gemakkelijk op je ideale gewicht blijven.

Boeken
Klik hier voor alle Atkins boeken bij Bol


Fase 1 van Atkins: de inductie.

Tijdens de (minimaal) eerste 14 dagen van de methode Atkins volg je de inductiefase. Het doel van deze eerste fase van het dieet is je verbranding, die nu nog loopt op koolhydraten (kh), om te zetten naar het verbruiken van vetten voor energie, je lichaam helemaal schoon te maken van slechte koolhydraten en de lekkere en onbedwingbare trek te laten verdwijnen. Deze fase wordt in de boeken van dr. Atkins de zogenaamde " inductiefase" genoemd en het proces van overschakelen van het verbranden van koolhydraten naar vetten wordt "ketose" genoemd. Na een paar dagen is je lichaam dus overgeschakeld van de verbranding van koolhydraten naar vetten en dan ben je dus ⤽in ketose⤝. Om dit te bereiken is het noodzakelijk om in deze fase niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag te eten. Je lichaam zal dan na een paar dagen automatisch vetten gaan verbranden. De 20 gram koolhydraten die je in deze periode eet per dag haal je uit groenten en salades.

Verder moet je, om de afvalstoffen af te voeren, steeds meer water gaan drinken tot je op minstens 2 liter water per dag zit, liefst nog wat meer.

Tijdens deze eerste fase zijn noten en zaden, kwark, suikervrij snoepgoed, suikervrije dieetproducten en koolhydraatarme crackers niet toegestaan! Fruit, aardappels, rijst, brood, suiker, maïs en alles wat niet op onderstaande lijst staat, is ook verboden in deze fase.

Regels voor de inductiefase:

1) Niet meer dan 20 gram koolhydraten per dag, dit kan zijn 3 porties salade-groenten of 2 porties salade-groenten en 1 portie warme groente gekozen uit onderstaande lijst. Wanneer je onder de 20 gram blijft heb je de meeste kans om in "ketose" te komen en te blijven en dat is de staat waarin je het beste afvalt, deze fase kun je gerust 6 maanden volhouden. Maar dat staat verder uitgebreid in het boek.

2) Van de dingen die geen koolhydraten bevatten mag je zoveel eten als je wilt. Zorg dat je geen honger hebt maar ook dat je niet te vol zit. Let wel: hier staat dus uitdrukkelijk NIET dat je je vol moet proppen met alleen maar vette dingen!

3) De dingen die je niet mag hebben, mag je ook absoluut niet eten, ook niet een klein beetje ⤽om te proeven⤝. Anders kom je niet van je "verslaving" van suiker en ongezonde koolhydraten af. Als je in het begin gewoon niet zondigt, is het makkelijker vol te houden op de lange termijn.

4) Wat je mag eten is voornamelijk: pure proteïnen, pure vetten (boter, (olijf)olie en mayonaise mogen dus) en combinaties van proteïnen en vetten. Die laatste is de meest voorkomende. Dus geen geraffineerde koolhydraten, maar groenten en sla tot een maximaal aantal kh van 20 gram per dag, daarnaast een grote keuze uit vlees, vis, gevogelte, schaaldieren, kaas en eieren.

5) Je kunt het beste een boekje gebruiken om de koolhydraten van ingrediënten te calculeren. Die zijn te koop bij de betere boekhandel. Het boekje van Nicoline Duikers Jouwstra is hiervoor erg geschikt, hierin staat alles wat je moet weten: Joules, calorieën, eiwit, vet, en koolhydraten per portie, het kost 8,95 euro.

Dan kun je ook nog bij de drogist of apotheek Ketostix kopen, daarmee kun je meten of je in ketose bent of niet. Ze zijn ook te bestellen bij de lowcarbwebshop: www.lowcarbwebshop.nl


Toegestane etenswaren:

Hiervan mag je in inductie zoveel als je lust.

- Alle vlees. Let wel op bij worst e.d. daar kan nog wel eens suiker/nitraten/zetmeel in verwerkt zijn.

- Alle vissoorten, behalve vis die geconserveerd is met nitraat, nitriet of suiker en visproducten die niet uitsluitend uit vis bestaan zoals surimi (imitatiekrab).

- Alle soorten schelpdieren, hoewel je van mosselen en oesters niet meer dan 110 gr per dag mag nemen.

- Alle gevogelte.

- Eieren, zoveel je wilt op wat voor manier dan ook klaargemaakt, maar eieren bevatten kh, te weten 0,9 per ei en die tellen wel mee voor het totaal van 20 gram per dag.

- Vetten. Boter, Zaanse mayonaise en de 0 khmayonaise van Remia, room (slagroom, crème fraîche) maar niet meer dan 3 el. per dag. Het vet van vlees, vis en gevogelte hoef je er niet af te halen.

- Alle gerijpte kazen van koe- en geitenmelk, roomkaas, Gruyère, Goudse kaas, mozzarella en kaas op basis van soja. LET OP: alle kazen bevatten een bepaalde hoeveelheid kh en deze hoeveelheid kh bepaalt hoeveel je ervan kunt nemen. Mensen met een gistallergie moeten geen kaas eten. Verse kazen als ricotta, Hüttenkäse, dieetkaas, smeerkazen (op Slankie smeerkaas na), weikaas en imitatiekaasproducten zijn niet toegestaan. NB: het is gebleken dat mensen beter afvallen als ze kaas beperken tot 100 gram per dag.

- Alle specerijen, let op dat er geen suiker in verwerkt zit.

- Alle plantaardige olieën, koudgeperst bevat de meeste voedingsstoffen, waaronder: olijfolie, druivenpitolie, raapolie, walnootolie, sesamolie, zonnebloemolie, saffloerolie en lijnzaadolie, verhit deze laatste echter niet!

Dranken:
- Water
- Mineraalwater, eventueel met een schijfje citroen, lekker fris!
- Water met een smaakje, let er op dat er ⤽0 kcal⤝ op de verpakking staat.
- Koffie of thee zonder cafeïne
- Kruidenthee
- Heldere bouillon/soep, let wel op de koolhydraten
- Room, let wel op de koolhydraten! En geen afgeroomde melk of yoghurt.


Van de volgende salade-ingrediënten mag je maximaal 3 porties per dag:

Alfalfakiemen (40 g per portie = p.p.)
Andijvie (50 gr p.p.)
Bleekselderij (125 gr p.p.)
Champignons
Komkommer (125 gr p.p.)
Olijven (125 gr p.p.)
Paprika (groen, 125 gr p.p.)
Radijs (100 gr p.p.)
Sla ( 50 gr p.p.)
Tomaat (150 gr p.p.)
Venkel (90 gr p.p.)
Witlof (75 gr p.p.)
Zuring (125 gr p.p.)

1 portie salade-ingrediënten mag je vervangen door 1 portie:

Artisjokharten (125 gr)
Asperges (125 gr)
Aubergine (75 gr)
Bloemkool (100 gr)
Boerenkool (75 gr)
Broccoli (75 gr)
Courgette (100 gr)
Knolraap (125 gr)
Knolselderij (150 gr)
Kool (75 gr)
Koolrabi (125 gr)
Peultjes (60 gr)
Pompoen (125 gr)
Prei (90 gr)
Rabarber (125 gr)
Snijbiet (40 gr)
Sperziebonen (100 gr)
Spinazie (30 gr)
Spruitjes (90 gr)
Ui (150 gr)
Waterkastanje (125 gr)


Garnering voor de salade:

- verkruimelde gebakken bacon
- geraspte kaas
- geprakt ei
- zure room
- gebakken champignons
- kruiden
- Zaanse mayonaise of die van Remia met 0 kh.
- anjovis

Kruiden:
- Alle verse en gedroogde kruiden en mengsels, zolang er geen suiker en zetmeel in zit.


Je mag daarnaast ook elke dag 10 ⤓ 20 olijven, een halve avocado, 30 ml zure room of 90 ml ongezoete room en daarnaast ook nog 2 ⤓ 3 el vers citroen- of limoensap. Als je langzaam afvalt, stop dan eerst met deze producten.


Zoetstoffen die mogen:
E954 Sacharine, sucralose (merknaam Splenda), E952 cyclamaat, E950 asesulfame-K.

Zoetstoffen die NIET mogen:
Sorbitol, manitol en ander hexitols en niks dat eindigt op -ose (bv: fructose, maltose etc). Aspartaam liever niet, helaas zit dat in bijna alle light frisdranken.

Deze 1e fase van Atkins, de inductiefase, bevat dus GEEN brood, fruit, granen, zetmeelhoudende groenten en zuivelprodukten, maar WEL met mate kaas, met mate room, boter en veel groenten, vlees, gevogelte, vis, schelp/schaaldieren, eieren enz.

Eet verder geen zogenaamde "dieet/light"produkten, tenzij er op het etiket staat dat ze geen kh bevatten. Light betekent in de meeste gevallen meer koolhydraten.

Bron: ⤽het groot Atkinskookboek⤝

Atkins adviseert verder een groot aantal voedingssuplementen omdat je, alleen tijdens deze 1e fase, een tekort ZOU KUNNEN KRIJGEN van bepaalde voedingsstoffen. Dat geldt alleen voor degenen die echt drastisch onder de 20 gram kh per dag gaan zitten. Voor de rest zou je gewoon van alle vitaminen en mineralen, ook tijdens de inductie, genoeg binnen moeten kunnen krijgen.

Sommige dingen zorgen er echter voor dat je minder last heb van bepaalde klachten: chroom zorgt er bijvoorbeeld voor dat je trek in zoet drastisch vermindert en helpt dus mee om je door de inductiefase heen te helpen. Raadpleeg de boeken voor meer informatie hierover.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2006 19:16    
Vrouw Weeggegevens   Piranhaaitje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-4-2008
Berichten: 368
Dieet: Gezond eten
Woonplaats: Ergenshierdichtbij


  Reageer met quote
Dankjewel! smullen
Heel helder...

_________________

Hapdagboekje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 30 apr 2008 15:58    
Vrouw   Binc
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 16-1-2009
Berichten: 5



  Reageer met quote
Hoi,

Ik heb mezelf zojuist voorgesteld elders op dit forum.
Ben nog een beetje aan het uit vinden hoe het allemaal werkt.
Wel heb ik een vraag en dacht dat dat hier geplaatst zou moeten worden.

Sinds gisteren doe ik aan atkins dieet.
Heb al heel veel gelezen en lekkere recepten gevonden.
Alleen die fases vind ik erg lastig.
Wat mag je nu wel en niet in fase 1.
Bij de 1 lees ik dat je in de 1e fase de crackers van Atkins niet mag eten terwijl op de verpakking staat dat het voor alle fases is.

Voordat ik met Atkins begon at ik op een dag zo een 8 botehammen met hartig beleg.
Daarnaast uiteraard nog avondeten groente vlees en aardappels.
Over het algemeen ben ik een grote eter.
Hopelijk gat ik het volhouden. Had vanmorgen wel erg veel trek en mijn ontbijt bestond uit het volgende

1 atkins cracker met mon chou en 2 plakken kipfilet. Daarnaast nog een beetje kwark met slagroom.
Heb nu geen honger maar hoop dat ik het trek tot aan de lunch.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 10:10    
Vrouw Weeggegevens   emmy70
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 13-1-2009
Berichten: 4
Dieet: gezond eten
Woonplaats: cairo


  Reageer met quote
miss een rare vraag , maar mag je een hamburger zonder brood etc eten ?
verder vind ik het een makkelijk dieet voor mij dan , want kan heel wat lekkers bedenken wat je kan eten met dit dieet .
groetjes emmy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 17:47    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Krisje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 11-12-2007
Berichten: 462
Dieet: Low-carb
Woonplaats: Houten


  Reageer met quote
je mag zeker een hamburger zonder brood, ook met mayo, maar GEEN tomatenketchup (dat bevat suiker). Maar wel met sla, tomaat, zure augurken, uien (1 el) etc.

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 20:28    
Vrouw Weeggegevens   emmy70
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 13-1-2009
Berichten: 4
Dieet: gezond eten
Woonplaats: cairo


  Reageer met quote
thx dat is heerlijk en dan lekker met groenten er op
het feit dat je may mag is nog steeds van mij een groot verbaasde vraagteken maar wel lekker op ze tijd .
groetjes emmy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 18 jan 2009 21:27    
Vrouw Weeggegevens   Piranhaaitje
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 30-4-2008
Berichten: 368
Dieet: Gezond eten
Woonplaats: Ergenshierdichtbij


  Reageer met quote
Krisje schreef:
je mag zeker een hamburger zonder brood, ook met mayo, maar GEEN tomatenketchup (dat bevat suiker). Maar wel met sla, tomaat, zure augurken, uien (1 el) etc.


Mogen zure auguren? Dat wist ik niet. Hoeveel koolhydraten zitten daar dan in? Rollende ogen

_________________

Hapdagboekje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 19 jan 2009 13:21    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   bbianca
Ik blijf hier bij de weegclub
Ik blijf hier bij de weegclub


Geregistreerd op: 11-6-2008
Berichten: 49
Dieet: Sonja Bakker
Woonplaats: Nieuwkoop


  Reageer met quote
Kunnen jullie een atkins deelnemer adviseren waar ik wat dagmenu's vandaan kan halen?

Ik wil wat inspiratie opdoen bij anderen voor dagmenu's

gr Bianca

_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 12:35    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 49088
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
Cytherea schreef:
Krisje schreef:
je mag zeker een hamburger zonder brood, ook met mayo, maar GEEN tomatenketchup (dat bevat suiker). Maar wel met sla, tomaat, zure augurken, uien (1 el) etc.


Mogen zure auguren? Dat wist ik niet. Hoeveel koolhydraten zitten daar dan in? Rollende ogen

In zuren augurken zonder suiker zitten geen kh, ik zou je het boekje van Kijk op joules en calorieen willen aanraden van Nicoline Duikers Jouwstra.
Daar vind je alle waarden in van kj, kcal, eiw. vet, kh, opm
erg handig als je er nog niet veel vanaf weet
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2009 16:19    
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder


Geregistreerd op: 30-1-2004
Berichten: 49088
Dieet: Gezond eten met minder KH
Woonplaats: Amersfoort


  Reageer met quote
bbianca schreef:
Kunnen jullie een atkins deelnemer adviseren waar ik wat dagmenu's vandaan kan halen?

Ik wil wat inspiratie opdoen bij anderen voor dagmenu's

gr Bianca

Kijk eens bij de low-carb recepten daar haal je vast wel ideetjes vandaan.
Als je ook de lijst die hier boven staat goed doorneemt moet het zeker lukken om een dagmenu te maken.

Succes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 19 mrt 2009 16:21    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4