Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Ik ga voor een maagverkleining!!

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   mvlens
Ik wil afvallen bij de weegclub

Dieet: maaltijdvervangers (gezond eten)

Reageer met quote
Hallo allemaal,

Ik ben al even hier op het forum te vinden. Vandaag maak ik echter een topic aan in het stukje maagverkleiningen.

Al een hele lange poos heb ik last van mijn galblaas en vandaag had ik een afspraak in het Radboud te Nijmegen voor een galblaasoperatie. Vandaag dus de intake.

Na een goed gesprek met de arts kwam hij er mee aan dat hij graag wilde dat ik na zou denken over een maagverkleining.

Ik ben 165 groot en weeg nu 129 kilo. Heel erg veel te veel. Ben altijd al zwaar en echt heel zwaar geweest. Al jaren probeer ik zowat alle dieeten die er maar zijn van de dieetmevrouw tot aan shakes en sonja bakker. Dan gaat er een kilo of 4 a 5 vanaf en dan blijft het mede door mijn PCOS hangen. Ik heb voornamelijk al het vet rond de onderbuik en de baarmoederstreek.

Vandaag dus de intake voor de galblaas en het kwam behoorlijk rauw op mijn dak dat de arts ineens begon over een maagoperatie. Dit had ik niet bedacht van tevoren. Natuurlijk kon ik het niet droog houden en ik werd echt even goed wakker geschud.

De arts gaf aan dat hij vond dat ik genoeg mijn best heb gedaan door alles te proberen en dat hij contact opneemt met mijn huisarts om het over een maagoperatie te hebben.

Ik ben als verdoofd de kamer uitgegaan en heb eerst flink een potje staan janken. Waar ik jaren en jaren bezig was met nadenken, wikken en wegen en noem maar op over of ik een maagoperatie wel zie zitten werd nu voor mij de keuze gemaakt.

Ik heb mijn man natuurlijk meteen gebeld en hij staat achter welke keuze ik ook maak. Maar wel vind hij dat een operatie het beste voor me is. Hij heeft me jaren zien lijnen en dieeten en al die ellende. Nu krijg ik eigenlijk een hand toegereikt en ik hoef het alleen maar aan te pakken.

Ik ben een jonge mama van een tweeling van net 2. Ik zie dit zeker als een kans en hoe meer ik erover na ga denken hoe meer ik in een soort jubelstemming kom. Ik hoef niet bang te zijn dat mijn kinderen zich voor me schamen omdat hun mama dik is. Ik hoef niet meer onzeker te zijn over wat anderen over me denken als ze me voor de eerste keer zien. Ik krijg meer energie en kan meer dingen met de kindjes doen. Allemaal voordelen. Maar natuurlijk zoals alles heeft dit ook zijn nadelen. Dat besef ik me al te goed.

22 mei heb ik weer een gesprek met de arts en dan wil hij weten hoe ik ertegenover sta.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013 18:19    
Man Weeggegevens   Ron15tn
Ervaringsdeskundige

Dieet: Gastric Bypass - gezond eten

Reageer met quote
Hoi,
Ik geloof goed dat je schrok van de mededeling van de arts maar het is inderdaad een aanbod om goed over na te denken.

Bedenk wel dat een maagverkleining een goed hulpmiddel is en niet de totaaloplossing.
Als je heel erg veel met eten bezig bent en de neiging hebt om op emotionele of eenzame momenten naar eten te grijpen zal de operatie dat niet oplossen. Dat komt in de screening dan wel naar voren (wees daar ook eerlijk in).
Kijk samen met de huisarts ook naar de mogelijke oorzaak van je overgewicht. Evt. als het aan emotie eten ligt eerst dat stuk op zien te lossen.

De operatie heeft veel voordelen en ik heb er geen spijt van. Toch betekend het wel dat je voor de rest van je leven aanpassingen moet maken en rekening moet houden met aardig wat dingen. Laat je daarover goed informeren of stel hier je vragen.
Denk aan wat je wel of niet kunt eten, gebruik van medicatie want niet alle medicijnen werken meer of worden even goed opgenomen, grote kans op vitamine tekorten met gevolgen, levenslang Multi-vitamine en calciumtabletten moeten slikken om tekorten te voorkomen, de kans op b12 injecties omdat dat tekort bij veel mensen na de operatie voorkomt, onderzoek naar invloed op lever en nieren lopen nog aangezien deze na de operatie ook extra belast worden.
Ook psychisch is het vaak een behoorlijk grote ingreep. Je hoofd houdt je lichaam simpelweg niet bij. De veranderingen aan je lichaam gaan namelijk heel erg snel. Ook denken mensen dat ze als ze eenmaal van het overgewicht af zijn ze per direct ook weer helemaal gelukkig zijn. Dat is meestal niet zo. In het begin wel maar na een tijdje komen de evt. aanwezige problemen waar de betreffende persoon mee zat toch weer terug.
In het begeleidingstraject (5-jaar op het moment) wordt daar overigens wel aandacht aan besteed)
Bovenstaand is niet om je te ontmoedigen maar wel om je te laten beseffen dat het grote invloed kan hebben. Ik heb gemerkt dat veel mensen vaak veel te gemakkelijk denken over de ingreep (zowel Sleeve als Gastric Bypass)

Wat wel een goed idee is, is om bijv. na te vragen of er een informatieavond gegeven wordt in het ziekenhuis. Daar wordt je echt heel erg veel wijzer van. Anders kun je altijd een oriënterend gesprek aanvragen op de bariatrische afdeling van het ziekenhuis.

Groetjes en als je vragen hebt gewoon stellen.
Heel veel succes en hou je ons op de hoogte?

Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013 19:37    

Reageer met quote
Hoi Ron,

Ik besef me inderdaad wel degelijk dat het ook psychisch helemaal anders gaat zijn.

Op het moment ben ik aan het werk en ik kan eigenlijk even nergens anders aan denken. Ik weet en ik voel dat dit een goede beslissing gaat zijn. En Nee het zal zeker niet makkelijk zijn. Ik zal er zelf nog steeds alles aan moeten doen net zoals de afgelopen jaren. Ik weet denk ik ook niet beter dus deze hobbel nemen we gewoon weer met opgeheven hoofd.

Ik moet zeggen dat ik me nu voor het eerst sinds tijden een beetje lichter voel in de zin van dat er nu een handreiking is geweest. Ik denk dat juist die handreiking voor mij erg belangrijk is.

Een familielid van ons heeft een verkleining laten doen en ik ben van plan een keer daar te gaan praten over hoe en wat allemaal en hoe het bij haar is gegaan.

Dat ik veel dingen wellicht niet meer kan eten of in mindere maten is heel goed te overzien. Ik krijg er weer een beetje leven voor terug samen met mijn gezin.

Ik heb genoeg verdriet en ellende gehad vanwege mijn gewicht. Het is tijd voor mezelf en dat klinkt misschien erg ego maar zo is het niet bedoeld.

Ik ben blij in ieder geval dat er een forum is waar we elkaar kunnen helpen en elkaar kunnen steunen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013 19:49    
Man Weeggegevens   Ron15tn
Ervaringsdeskundige

Dieet: Gastric Bypass - gezond eten

Reageer met quote
Hoi,
Ik vind het fijn om te lezen dat je er al een heel goed beeld van hebt en de mogelijkheid hebt om ook met iemand binnen de familie hebt om mee te gaan praten die de operatie gehad heeft.
Zoals ik al zei was mijn berichtje niet om je te ontmoedigen maar om te zien of je jezelf echt bewust was van de veranderingen die het teweeg kan en zal brengen.

De handreiking die je nu gehad hebt kan inderdaad een hele positieve wending aan je leven gaan geven. Veel dingen die nu niet of moeilijk gaan door het overgewicht gaan na de operatie weer stukken beter.
Het feit dat het je al een lichter gevoel geeft is al heel belangrijk.
Je krijgt er zeker weer een groot deel van je leven voor terug.

Ik wens je veel succes in de aanloop naar de operatie.
En mocht je vragen hebben.... stellen hč!

Groetjes,
Ron

Weegclub huisregels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: wo 10 apr 2013 20:57    
Dagdeal (728x90)

Reageer met quote
Na een nachtje geslapen te hebben (lees gejankt, achter internet gezeten en een klein beetje slaap) ben ik nog steeds van mening dat ik deze handreiking moet pakken.

Ik heb vannacht veel dingen gelezen en gezien. Ik vind inderdaad dat ik ook wel genoeg strijd heb gehad en aangezien ik een aangeboren dubbele hartafwijking heb is het nog steeds erg belangrijk om af te vallen.

Heb een hele opsomming van dieeten en alles gedaan en heb die voor mezelf op een rijtje gezet.

22 mei mag ik weer naar de arts en dan wil hij graag weten hoe ik ertegenover sta. En om heel eerlijk te zijn sta ik er steeds positiever tegenover.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 11 apr 2013 7:59    

Reageer met quote
Hier weer even een update.

Vanochtend bij de huisarts geweest en ik heb het er uitvoerig met hem over gehad.

Ik was blij te horen dat hij er ook positief tegenover stond. Hij heeft me echter natuurlijk wel verteld dat er ook mindere kanten zijn zoals na de operatie dat het zwaar kan worden de eerste weken en dat het in combi met de tweeling die ik heb wel verstandig is om hulp aan te nemen voor opvang of het huishouden.

Hij gaf aan door mijn aangeboren hartafwijking dat ik waarschijnlijk in het radboud geholpen ga worden of in het Rijnstate in Arnhem. Hier werkt mijn cardioloog mee samen en dat is dan toch net even handiger.

De arts zei ook dat ik nu natuurlijk nog jong ben dus dat dat misschien net wat makkelijker is. Laten we het hopen.

Ik ben nog steeds van mening dat ik een goede keuze heb gemaakt door met een maagoperatie in te gaan stemmen en ik kan haast niet wachten tot 22 mei want dan is er het vervolg gesprek in het Radboud....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 23 apr 2013 21:03    

Reageer met quote
Afgelopen dinsdag bij de cardioloog geweest voor mijn tweejaarlijkse check up. En die valt nu mooi nog net voor het bezoek aan de chirurg.

Alles is gelukkig goed en heb de cardioloog natuurlijk meteen verteld van de maagoperatie.

Tot mijn blijdschap geeft hij een positieve indicatie en hij gaat naar collega de chirurg een bericht versturen dat wat hem betreft de operatie zsm moet plaatsvinden. Dit omdat mijn overgewicht veel belastender is voor mijn lichaam dan de operatie en de periode erna.

Ik kon natuurlijk alleen maar janken en ik was zo opgelucht dat alles goed is en dat ik een positieve indicatie van hem krijg!

Wel krijg ik vanuit de cardioloog extra begeleiding na de operatie en wordt ik van alle kanten goed in de gaten gehouden. Dat is ook wel weer fijn om te weten.

Nog even en ik mag weer naar de chirurg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 8:23    
Vrouw Weeggegevens   slankie2012
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: 20 sept 2013 een sleeve

Reageer met quote
Wat fijn!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2013 14:07    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1