Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Hoe voorkom je dieetleed?

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Wat is dieetleed?
Op dieet gaan of lijnen doen mensen meestal om iets te bereiken wat ze graag willen: een lager gewicht. Als je dat op de verkeerde manier aanpakt, kun je jezelf in de problemen brengen. Hier volgen een aantal voorbeelden van dieetleed.

Honger lijden
Wie op dieet is, denkt vaak dat het goed is om niet te eten als je honger hebt. Je gaat je slap voelen en licht in je hoofd, maar je voelt je sterk en trots! Nu is je lichaam namelijk gedwongen om vet af te gaan breken, toch?
Zo werkt het alleen niet. Door de ´hongersnood´ gaat je lichaam alles vasthouden wat het kan vasthouden. Nu heb je dus dubbele pech: je voelt je slap en je lichaam verandert in een spons die alles opzuigt en vasthoudt.

Afvallen… en weer aankomen
De meeste mensen die lijnen, hebben het al eens meegemaakt: als je stopt met je dieet (na een dag, een maand of een jaar), kom je gewoon weer aan. Door het sponseffect dat we net beschreven, maar ook omdat je weer hetzelfde gaat eten als vroeger. Toen werd je er te dik van, nu dus ook weer. Maar je wilt niet dik zijn. Dus ga je weer lijnen – met hetzelfde dieet of een nieuw dieet. En dan begin je weer van voren af aan.

Wegen, wegen en nog eens wegen
Lijnen doe je om af te vallen. Dus ga je waarschijnlijk op de weegschaal staan om te kijken ‘of het lukt’. Het gekke is, dat we nooit mensen tegenkomen die gelukkiger worden van wegen. Er kunnen namelijk een paar dingen gebeuren:
• Ofwel je voelt je goed en de weegschaal bevestigt dat het de goede kant op gaat. Dan voel je je nog steeds goed.
• Ofwel je voelt je goed, maar de weegschaal zegt dat je niet bent afgevallen. Dan ben je teleurgesteld.
• Ofwel je voelt je niet goed, en wat de weegschaal ook zegt, dat helpt toch niet om je goed te gaan voelen.
En dan te bedenken dat sommige mensen elke dag op de weegschaal gaan staan. Of zelfs meer dan een keer per dag.

Niet normaal kunnen doen
Bij elk dieet moet je instructies volgen. Daardoor let je op wat je eet. Dat is de reden waarom je bij vrijwel elk dieet afvalt: je denkt na voor je iets in je mond steekt! Om telkens nieuwe diëten te maken, moeten er veel verschillende instructies worden bedacht. Je mag bepaalde dingen niet eten, je moet een bepaald menu volgen, je moet heel veel van een bepaald product eten of je mag bepaalde dingen niet combineren.
Dit is leuk als lijnen en diëten je hobby zijn en je er graag de hele dag mee bezig bent. Maar niet als je een normaal leven wilt leiden zonder elke keer van alles te moeten regelen, uitleg te moeten geven of je te moeten verdedigen.

Valse hoop
Stel dat je niet tevreden bent over jezelf of je leven. Misschien denk je wel: ‘Pas als ik slank ben, krijg ik een goed leven.’ En dan komt er iemand die zegt: ‘Je hoeft alleen maar dit te doen, dan word je slank en dan krijg je een mooi leven!’ Dan hoop je toch dat het waar is. Vooral als er beloofd wordt dat het snel, goedkoop en makkelijk zal gaan. De vorige beloftes kwamen niet uit, want je bent nu te zwaar. Maar stel nou dat dit ene wel werkt? Dat zou toch geweldig zijn?
Het lijkt een beetje op een lot voor de loterij kopen. Je hoopt dat jij die ene bent die de hoofdprijs wint, al weet je ergens wel dat de kans één op een paar miljoen is. Alleen gaat het hier niet om de loterij, maar om je levensgeluk. Als je dat uitstelt tot je slank bent en je hoop blijft vestigen op snelle, makkelijke oplossingen, stel je het misschien voor eeuwig uit.

Jezelf op de kop zitten
Mocht je denken dat andere mensen slank zijn en jij niet, dan kun je ook gaan denken dat zij slim en leuk zijn en jij stom en ongedisciplineerd. Mensen denken nogal eens dat het goed is om jezelf dag in dag uit te vertellen dat je tekortschiet en niet goed genoeg bent. Zo stimuleer je jezelf toch om iets te veranderen?

Meestal werkt het niet zo. Als je vindt dat je tekortschiet, ga je namelijk ook denken dat je niet in staat bent om te veranderen, laat staan om dat vol te houden. En intussen groeit het idee dat je niet goed genoeg bent. Zo wordt je zelfvertrouwen steeds kleiner.

Niks mogen
Lijnen en op dieet zijn is voor veel mensen hetzelfde als ´niet mogen´. Niet mogen snoepen, geen taart mogen als iemand trakteert, geen saucijzenbroodjes mogen, geen saus over je eten mogen, geen tweede glas wijn mogen, zulke dingen.
Het lastige van dingen die verboden zijn, is dat mensen ze meestal nog liever willen dan dingen die niet verboden zijn. Als iets verboden is, kun je opstandig worden of medelijden met jezelf krijgen. Vooral als er iets verboden is wat je altijd graag doet. Al die andere mensen mogen het wel en jij mag het niet?!

Dit is een van de redenen waarom vrijwel niemand een dieet volhoudt: mensen houden niet van verboden. En toch blijven veel mensen denken dat het de enige manier is: jezelf dingen verbieden. Controle! Discipline! Afzien! Met zoveel offers heb je toch verdiend dat je je streefgewicht bereikt?

Jazeker, je hebt het verdiend dat je lekker in je vel zit en dat je blij bent met jezelf en je leven. De eerste stap om daar te komen, is dat je al het dieetleed afschaft. Het is daar echt de hoogste tijd voor! Alleen heb je er wel moed voor nodig – en je moet weten wat je ervoor in de plaats kunt zetten.

Waarom houden mensen al dat dieetleed in stand?
Inmiddels weten zoveel mensen het: van lijnen word je dik. En vaak ook minder gelukkig. Toch gaan miljoenen mensen elk jaar weer lijnen. De reden is vaak, dat ze niet weten wat ze anders moeten doen. En ze willen zo graag afvallen.

Als dit voor jou ook geldt, zal het moed vergen om het lijnen los te laten. Het mag dan niet werken, het is wel iets wat je kent! Je kent bijvoorbeeld de energie die het geeft als je besluit dat je morgen gaat beginnen, of maandag, of volgende maand, of in het nieuwe jaar. De hoop die je voelt als je je methode kiest. Dezelfde als vorige keer, omdat je er toen ook mee afviel. Of een andere, omdat je daar zulke enthousiaste verhalen over hebt gehoord. En dan de vastberadenheid als je start. De voldoening als de weegschaal zegt dat je eerste kilo eraf is. De trots als er iemand tegen je zegt dat hij kan zien dat je bent afgevallen.

Zou je bereid zijn om al die dingen in te leveren? De volgende dingen kun je daarbij overwegen.

“Maandag begin ik.”
Er is iets geks met dit voornemen aan de hand. Het is namelijk zo: ofwel je gaat beginnen met een goede, prettige aanpak waar je de rest van je leven mee verder kunt. Dan kun je net zo goed meteen beginnen. Waarom wachten met iets dat je zoveel goeds gaat brengen?
Ofwel je gaat beginnen met een regime waarbij je van alles niet mag wat je eigenlijk wel zou willen of dingen moet doen die je niet fijn vindt. Dat ga je niet je hele leven volhouden. En als je stopt, zul je weer aankomen. Moet je er dan überhaupt wel mee beginnen? Is er niet iets beters te verzinnen?

“Vorige keer werkte het ook, dus ik ga het weer doen.”
Eh… waarom moet je dan nu weer opnieuw beginnen? Als het gewerkt had, zou je probleem nu toch weg moeten zijn?

“Ik probeer deze keer iets anders.”
Dit wil nog wel eens betekenen: ik ga iets vergelijkbaars doen, maar neem een variant met een andere naam of een andere uitleg. Bijvoorbeeld: vorige keer moest ik koolhydraten en eiwitten scheiden, maar nu neem ik een methode waarbij je koolhydraten en vetten moet scheiden. Of: vorige keer moest ik calorieën tellen, maar deze keer ga ik punten tellen. Of: vorige keer moest ik punten tellen, maar nu ga ik caloriearme weekmenu’s nemen.
Als je nieuwe methode erg lijkt op dingen die je al gedaan hebt, is de kans groot dat het weer geen blijvend resultaat heeft. Tenzij jij zelf in de tussentijd erg veranderd bent natuurlijk.

“Deze keer gaat het echt lukken.”
Dit sluit aan bij het vorige punt. ‘Het gaat lukken’ zou moeten betekenen, dat je hierna je probleem voorgoed kwijt bent. De vorige keer heb je ook gedacht dat het deze keer ging lukken.
Wat is er nu anders? Als je gaat doen wat je de vorige keer deed, krijg je wat je de vorige keer kreeg.

“Ik ben al twee kilo kwijt!”
Als je gaat lijnen, val je de eerste weken vaak vrij snel af. Je verliest dan vocht, spieren, darminhoud en een klein beetje vet. Er zijn twee dingen die je over vet moet weten. Ten eerste is het voor je lichaam lastig om vet af te breken. Het is een ingewikkeld proces waar je lichaam liever niet aan begint, zeker niet als er weinig energie beschikbaar is (bijvoorbeeld als je moe bent, stress hebt of te weinig eet). Spieren afbreken is veel makkelijker.

Ten tweede is de energiewaarde van een kilo vet 7.777 kcal. Dat betekent, dat je 7.777 kcal extra moet verbranden om een kilo vet kwijt te raken. Dat lukt alleen binnen een dag bij mensen die zeer intensief sporten. Als je een paar kilo kwijtraakt in één week, is de kans dus erg klein dat dat vet was. Ben je nog steeds blij met het resultaat als het geen vet was, maar spieren, vocht en/of darminhoud?

Zijn er nog andere redenen die het voor jou aantrekkelijk maken om te gaan lijnen? De kans is groot dat je ergens al weet dat er iets niet klopt. Als dat zo is, zou het goed kunnen dat je die ‘redelijke gedachten’ het liefst wegdrukt. Want als je niet meer kunt gaan lijnen, wat moet je dan doen?

Kan het?
Er zijn drie dingen die nodig zijn voor een succesvolle verandering:
* Je moet willen veranderen.
* Je moet het gevoel hebben dat je in staat bent om iets te veranderen.
* Je moet het onderwerp prioriteit geven.

Wie van het lijnen af wil stappen, krijgt vaak te horen: “Je moet gewoon gezond eten en genoeg bewegen.” Maar als het zo simpel was, dan deed iedereen het wel! En de helft van de Nederlanders is te zwaar. Zo ‘gewoon’ is het dus niet meer om gezond te eten en genoeg te bewegen. Het past niet bij onze manier van leven. Je wordt op allerlei manieren uitgenodigd om verkeerd te eten, teveel te eten en nauwelijks te bewegen. En bovendien zijn er zoveel prikkels en verwachtingen, dat mensen vaak gestrest raken. Daarvan ga je ook meer eten.

Het probleem zit hem dan ook vaak in het tweede punt: het gevoel hebben dat je kunt veranderen. Geloof je het nog? Ook na al die eerdere pogingen die gestrand zijn? Het zou begrijpelijk zijn als je het vertrouwen een beetje kwijt was.

Een nieuwe weg
Het programma van Weg met de Weegschaal is ontwikkeld om je nieuwe mogelijkheden te geven om iets te veranderen. De kern: je leert hoe je van ‘jezelf onder controle houden, afzien en daarna weer doorslaan’ kunt overstappen naar ‘goed voor jezelf zorgen’. Dit besef kan de kern vormen van de oplossing:
Je lichaam en geest willen gewoon overleven. Als jij jezelf precies geeft wat je nodig hebt, niet meer en niet minder, verdwijnt je drang om te overeten. Je lichaam hoeft geen vetreserves meer aan te leggen omdat er geen hongersnood is. En je zoekt niet meer naar troost en beloning omdat je niet meer elke dag moet afzien.

Welke inzichten en vaardigheden heb je nodig om alles weer
logisch te laten verlopen?

1. Je moet tijd en energie vrij kunnen maken om goed voor jezelf te zorgen.
2. Je moet eten kunnen kiezen dat je lichaam voedt.
3. Je moet weten wanneer je honger hebt, zodat je dan kunt eten.
4. Je moet honger, zin in een bepaalde smaak en onrust uit elkaar kunnen houden, zodat je de juiste behoefte kunt vervullen.
5. Je moet kunnen voelen wanneer je genoeg hebt gegeten of gedronken.
6. Je moet een balans kunnen bewaren tussen inspanning en ontspanning.
7. Je moet onnodige onrust kunnen voorkomen.
8. Je moet met onrust kunnen omgaan, zonder dat je eten nodig hebt als hulpmiddel.

Het slechte nieuws: dat is nogal wat!
Het goede nieuws: elk van deze punten zorgt ervoor dat je meer kunt genieten, lekkerder in je vel zit en meer vertrouwen krijgt in jezelf.
Nog meer goed nieuws: al deze dingen kun je leren. Het is geen magie, het zijn vaardigheden en inzichten. En: alle beetjes helpen. Een kleine stap vooruit geeft ook verbetering.

De thema’s staan in een logische volgorde. Als je bovenaan begint, krijg je de beste resultaten. Bij deze ben je uitgenodigd om ze na te lopen en te kijken welke dingen je nog niet goed genoeg kunt. Pak die punten aan van boven naar beneden en je zult zien dat je leven er heel anders uit gaat zien.

Dit eBook is geschreven door Meijke van Herwijnen, de initiatiefneemster van Weg met de Weegschaal. Ze is voedingswetenschapper en trainer/coach. Bij uitgeverij Het Spectrum verschenen haar boeken ‘Weg met de Weegschaal’, ‘Het Weg met de Weegschaal Superdieet’ en ‘Onrust en eten’.

_________________


Laatst aangepast door Kaatje op do 10 dec 2015 15:41, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 27 dec 2009 22:33    
Vrouw Weeggegevens   Odette
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 24-9-2007
Berichten: 38123
Dieet: Weg m/d Weegschaal
Woonplaats: Gooise Meren


  Reageer met quote
Dank voor het hier neerzetten van het e-book, Karin. Ik zat nog uit te vogelen hoe ik dat voor elkaar moest krijgen.

Mensen, leeees dit, en geef de info door aan mensen waarvan je denkt dat ze er wat mee kunnen. Het mag van Meijke!!

_________________
November challenge: wandelen, fietsen, yoga, tuinieren, Italiaans, planken/oefeningen, klus: ieder 1 punt, eetplan: 2 punten, géén pepernoten deze maand: 10 pepernootbonuspunten
Doel 200 punten. Stand 12 nov: 71 punten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 11:54    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Lachen We doen het toch saampjes?

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 28 dec 2009 12:31    
Vrouw Weeggegevens   Marianne1982
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 24-12-2009
Berichten: 421
Dieet: Low-Carb (gezond eten)


  Reageer met quote
Goed stuk.Zal het in gedachten houden!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 10:47    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   sannie1971
Ik blijf hier bij de weegclub
Ik blijf hier bij de weegclub


Geregistreerd op: 22-9-2009
Berichten: 37
Dieet: Dr Cohen
Woonplaats: Opmeer


  Reageer met quote
Kijk daar kunnen we wat mee! Eigenlijk wist ik het ook wel, maar de verleiding om snel kilo's te verliezen is altijd aanwezig! En ik vind het supermoeilijk als het nog gestimuleerd word door "deskundigen". Ik zit op dit moment slecht in mn vel, ook door bovenstaande. Ik kom net uit, een voor mijn gevoel, crash-dieet. Wat ik dus na 2 maanden niet meer vol kon houden. Met als gevolg een slecht gevoel over mezelf, enorme behoefte om te overeten, en de kilo's die er weer aan vliegen. Maar ja mijn gewicht is echt ongezond....... en dat is weer slecht voor mn gezondheid. Ik weet het dus echt even niet meer! Bedankt voor dit goed onderbouwde stuk!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: za 02 jan 2010 11:05    
Vrouw Weeggegevens   Femsiejj
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 10-1-2010
Berichten: 12
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Maassluis


  Reageer met quote
ik heb mezelf aangemeld voor de gratis probeer versie. Eens kijken wat het voor mij kan bieden. Het klinkt wel veelbelovend maar wil er toch eerst nog meer over weten of het echt goed bij mij past. maar wel fijn dat het hierboven ook al zo uitgebreid beschreven staat!

_________________

Het gaat de goede kant op!
1e doel: 90 kilo
2e doel: ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 20:20    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Kijk ook eens bij de andere info over Weg met de Weegschaal of stuur Odette een berichtje, ze is moderator van dat draadje en weet er heel veel vanaf. Succes!!!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 22:04    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Sunshine73
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 5-1-2010
Berichten: 2004
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Verweggistan


  Reageer met quote
Nou, toeval bestaat niet denk ik dan. Gisteren kreeg ik dit boek van mijn zus. Ik ga het nu zeker lezen en ik hoop dat ik er wat mee kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 19:39    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Lachen Goeie zus!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 21:57    
Vrouw Weeggegevens   Sunshine73
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 5-1-2010
Berichten: 2004
Dieet: gezond eten
Woonplaats: Verweggistan


  Reageer met quote
Haha, ja dat weet ik al 43 jaar Lach
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 22:08    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3