Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Hoe kies ik een dieet?

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Dit onderwerp is vooral bedoeld voor mensen die nog geen dieet gekozen hebben. En misschien voor mensen die toch ontevreden zijn over het dieet dat ze nu (proberen te) volgen.
Er zijn legio diëten, maar het voert te ver om ze hier inhoudelijk allemaal te bespreken. De basisprincipes van veel ervan zijn op deze site te vinden en anders wel via internet.

Als je zeer dringend gewicht moet verliezen op aanraden van een arts, ga dan niet alleen op de onderstaande adviezen af, maar luister allereerst naar de adviezen van die arts en laat je evt. doorverwijzen naar een diëtiste.
Als de oorzaak van je overgewicht (deels) psychisch is, is het verstandig om daar eerst hulp bij te zoeken, voordat je je overgewicht aan gaat pakken. Schaam je daar niet voor, het is niet gek en je zult er zeker baat bij hebben!
Als je bijvoorbeeld last hebt van eetbuien of een andere eetstoornis, dan werken diëten meestal niet of slechts tijdelijk, omdat ze de oorzaak ervan niet wegnemen. Probeer bij jezelf te ontdekken wie of wat zo 'n eetbui oproept (boosheid, verveling, onrust, niet lekker in je vel zitten) en ga eerst daarmee aan de slag.

1. Waarom wil je op dieet?
Ga eerst eens voor jezelf na wat je precies wil bereiken met op dieet gaan. Wil je even snel een paar kilo afvallen vanwege die ene jurk die net iets te strak zit, om de vakantie-/kerstkilo's kwijt te raken, of wil je slanker worden en blijven, of gezonder? Allemaal prima redenen, die van invloed kunnen zijn op je uiteindelijke keus.

2. Niet elk dieet past bij iedereen.
Het kan zijn, dat het dieet waarvan je vriendin, buurvrouw of moeder heel goed afgevallen is, voor jou niet werkt. Bijvoorbeeld omdat jouw lichaam anders werkt, of omdat die persoon een ander karakter heeft dan jij. Kies dus niet een dieet alleen op basis van: "het werkte ook voor ...".
Vergeef het jezelf, als een dieet voor jou niet werkt. Als je echt je best hebt gedaan, dan is het misschien gewoon niet jouw 'ding'. Kies daarom een dieet of eetwijze die bij je past.

3. Leer van je eigen dieetervaringen.
Als je al eerder een dieet hebt gevolgd, kun je bij jezelf te rade gaan waarom je nu weer moet afvallen. Wat werkte er niet of onvoldoende voor jou of wat beviel je er niet aan? Daaruit kun je zelf ook afleiden, wat voor jou het beste/gemakkelijkste zal zijn.
De kans is groot dat een dieet dat je eerder een keer met succes gevolgd hebt, nu ook weer goed te doen zal zijn. Hoewel er soms ook dingen veranderd kunnen zijn in je leven, waardoor dat niet meer zo is (stel: je was toen vrijgezel met zeeën van tijd en je bent nu moeder van twee peuters...).

4. Weet wat je wil bereiken met een dieet.
Sommige diëten zijn alleen gericht op snel gewicht verliezen, andere op het veranderen van je eetgewoonte's en er zijn combinaties.
Soms moet je snel gewicht verliezen ter voorbereiding op een operatie bijvoorbeeld, of wil je een snelle start maken omdat dat zo motiverend is.
Er zijn diëten waarbij je begint met alleen shakes en als je die afbouwt leer je gezond(er) te eten. Of waarbij bepaalde voedingsmiddelen verboden zijn in de beginfase, die je na een bepaalde periode weer langzaam mag gaan toevoegen. Bij andere diëten mag je vanaf het begin 'alles' eten en ligt de nadruk op bewustwording van je eetgedrag.
In de meeste gevallen draait het om het veranderen van je eetpatroon en blijvend gewichtsverlies. Realiseer je dat je levenslang zult moeten blijven opletten wat en hoe je eet.

5. Wat verwacht je van je dieet?
Wil je een dieet dat je voor elke dag een menu geeft wat je moet volgen? Of heb je liever een dieet dat je bepaalde grenzen geeft, waarbinnen je zelf keuzes mag maken?
Een voorbeeld van het eerste is Sonja Bakker: zij vertelt je wat je op een dag mag eten en daar moet je je dan aan houden. Dat is vrij simpel en je weet altijd vrijwel zeker, dat je het goed doet.
Een voorbeeld van het tweede is een dieet waarbij je bijv. 1800 kcal. mag eten per dag. In dat geval moet je zelf overal van opzoeken hoeveel kcal. er in zitten, maar heb je wel heel veel keuzevrijheid om voor dingen te kiezen die jij lekker vindt.
Allebei de manieren zijn goed, mensen verschillen hier gewoon in.

6. Hoe streng mag jouw dieet zijn?
Wil je heel snel resultaten zien en denk je dat je daarvoor grote opofferingen kunt doen? Bedenk dat heel strenge diëten gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Crashdieten bevatten over het algemeen1000 kcal. of minder en je komt dan echt voedingsstoffen tekort. Kijk daar dus mee uit, vul je vitamines aan met een multivitamine en doe dit niet te lang. Het is een snelle manier om bijvoorbeeld je extra vakantiekilo's kwijt te raken.
Een minder streng dieet betekent over het algemeen langzamer afvallen, maar is ook langer vol te houden. Bovendien is het beter om minder snel af te vallen, hierdoor houd je na de dieetperiode gemakkelijker je nieuwe gewicht vast.

7. Hoeveel wil je afvallen?
Dit heeft erg met het vorige punt te maken. Als je heel veel af moet vallen, kan het zijn dat je een erg streng dieet niet volhoudt. Gewoon omdat je het ondanks het snellere afvallen heel erg lang moet blijven doen.
Ook kunnen de gevolgen van een zo’n dieet negatief uitpakken omdat je op den duur voedinggstoffen tekort kunt komen waardoor je organen beschadigd kunnen raken.
Lees bij zulke methodes voor snel gewichtsverlies de bijsluiter en raadpleeg bij twijfel altijd je huisarts.

8. Hoeveel tijd wil je er in investeren?
Voor sommige diëten moet je dagelijks dingen bijhouden in eetdagboekjes en zit je misschien elke dag een half uurtje te rekenen. Of de maaltijden die voorgeschreven worden zijn erg bewerkelijk en kosten je veel tijd om te maken.
Andere diëten kosten minder tijd, bijvoorbeeld omdat het een dieet is dat met vervangende maaltijden (poeders/shakes/repen) werkt of omdat er een menu is en het eten bereiden dan geen extra tijd kost.

9. Is het dieet praktisch in je leven in te passen?
Dit lijkt ook een beetje op het vorige. Stel dat je voor je dieet telkens apart moet koken terwijl je ook een druk gezin hebt... Of dat iedereen lekker zit te eten en jij alleen maar een shake mag... Of dat je een onregelmatig levensritme hebt waardoor de 'vaste' eetmomenten die het dieet voorschrijft, erg in de knel komen.
Kijk of het dieet praktisch gezien in jouw leven in te passen is... of bedenk je of je je leven (tijdelijk) om wil gooien voor dit dieet...

10. Hoeveel geld wil je er in investeren?
Sommige diëten zijn duurder dan andere. Bijvoorbeeld de kosten voor een begeleider, voor advies, voor de sportschool, voor speciale producten die je nodig hebt (shakes, of voeding die je normaal niet zou kopen). Wel moet je er dan weer kosten vanaf trekken die je niet (meer) maakt. Als de shakes komen in plaats van normaal eten, dan hoef je dat normale eten niet meer te kopen, dat scheelt weer.

11. Wil/kun je bewegen?
Sommige diëten schrijven verplicht beweging voor als onderdeel van het dieet. Sommige mensen kunnen niet bewegen of hebben geen tijd om nog meer te bewegen, of hebben daar gewoon echt geen zin in. Houd hier dus rekening mee.
Bewegen hoeft ovrigens niet direct te betekenen dat je 3x per week naar de sportschool moet. Je kunt in je dagelijks leven heel simpel extra bewegen inpassen.
Bijv. buikoefeningen op een stoel, wandelen (vraag een vriendin mee) zeker leuk als je een hond hebt, in de tuin werken, geen spullen op de trap verzamelen die naar boven moeten maar voor elk ding apart lopen, neem vaker de fiets, moet je met de auto parkeer hem dan verderop, moet je met de bus, stap een halte eerder uit. Alle beetjes helpen!

12. Zoek naar informatie.
Als je een dieet wil volgen, ga dan eerst eens opzoeken wat je erover kunt vinden. Niet alleen de positieve, maar ook de minder enthousiaste verhalen kunnen je daarbij helpen. Dus niet alleen de informatie over het dieet, maar ook ervaringen van anderen; via internet bijvoorbeeld. Probeer op die manier een eigen mening te vormen, zet voor jezelf de voors en tegens op een rijtje en besluit aan de hand daarvan wat je doet.

13. Wees realistisch.
Maak het jezelf niet moeilijk door onrealistische doelen of hoge verwachtingen. Een kilo afvallen per week lijkt leuk, maar is in de praktijk meestal niet haalbaar. Als je slechts een paar kilo met een crashdieet wil verliezen zal het wel lukken, maar wil je blijvend (veel) gewicht verliezen, wees dan tevreden met gemiddeld een ½ tot 1 pond per week.
Bedenk hierbij dat je overgewicht ook niet van de ene op de andere dag is ontstaan, dus gun jezelf en je lichaam de tijd om het verantwoord kwijt te raken.

14. Houd rekening met je valkuilen.
Ga voor jezelf na wat je moeilijke momenten zijn, waar je gevoelig voor bent en waar je tegenaan loopt. Schrijf ze op en bedenk er een oplossing voor. Als je voorbereid bent kun je die problemen beter de baas. Houd dat briefje in je zak, zeker in het begin, het kan uitkomst bieden als je de fout in dreigt te gaan.
Bijv. je slaat een koekje af en je schoonmoeder zegt: o gut, doen we weer aan de lijn? Als je al een antwoord klaarhebt, kun je rustiger reageren EN dat koekje weerstaan.

15. Heb je speciale beperkingen?
Als je een bepaalde ziekte of beperking hebt, kan het onverstandig zijn om bepaalde diëten te volgen. Wij zijn geen artsen of diëtisten, dus vraag na of je een bepaald dieet mag volgen.

Tot slot: kies een dieet waarvan jij denkt dat je het goed kunt doen, waar je je lekker bij voelt en wat je lang kunt volhouden, desnoods je hele leven. Succes!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 16:10    
Vrouw Weeggegevens   Jessika
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 22-7-2010
Berichten: 5575
Dieet: gezond eten
Woonplaats: delfzijl


  Reageer met quote
Heel duidelijk omschreven, je gaat echt nadenken wat je nu precies wilt en hoe je het wilt gaan doen.
xxx jessika

_________________
ik ga mijn kilo's niet verliezen.
ik ga ze voor eens en altijd kwijtraken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 23 sep 2010 18:49    
Vrouw Weeggegevens   Clea
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 26-7-2009
Berichten: 180
Dieet: Dr Cohen
Woonplaats: belgië


  Reageer met quote
tja, inderdaad. heel goed nadenken. ik kamp al met gezondheidsproblemen en wil mijn fysiek welzijn niet verder ondermijnen. zit me momenteel te verdiepen in het mediterrane dieet.
cohen was me te streng en te eentonig. weight watchers is te soepel. daarmee val ik niet af. Yvonne Lemmens lijkt me ook niet echt ideaal (je één keer per dag volproppen met koolhydraten ...... Rollende ogen ). het bio hcg dieet heb ik ook al geprobeerd; was ook niet je dat; de eerste keer is het tl goed gelukt en was ik een zestal kilo's kwijt..... die er even snel terug aan waren. de tweede keer was een totale mislukking.
het enige dieet dat ik tot nu toe gevolgd heb en dat voor mij succesvol was, was het proteinedieet (dus leven op zakjes, met lekker veel verschillende smaken (o.a. chocolade, mokka, poire belle hélène e.d smullen) en repen die je aan snoep doen denken. hiermee ben ik er ooit in geslaagd om meer dan 10 kg af te vallen. heb dit gewicht ook vrij lang kunnen houden, maar de laatste twee jaar loopt het eigenlijk mis. probleem is dat ik - omwille van gezondheidsproblemen, niet aan sport kan/mag doen en dus niet veel beweging heb. ben ook ganse dagen thuis, dus veel tijd om te piekeren en aan eten te denken Schaam Schaam
oh ja, het vetvrije dieet heb ik ook ooit geprobeerd. toen ik nog jonger was kon ik zo'n streng dieet vrij goed volhouden (heb als tiener weken op yoghurt en appels geleefd), maar nu met het ouder worden wil het niet meer lukken. mijn lichaam heeft voedsel nodig Gemeen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 0:28    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Als ik even mag reageren... Grip op koolhydraten is echt niet je 1x per dag "volproppen met koolhydraten"! Het is een koolhydraatbeperkte eetwijze met wel degelijk een balans voor dat kh uur.

_________________


Laatst aangepast door Kaatje op di 24 mei 2011 9:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 10:55    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Lissabon
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 11-1-2010
Berichten: 6332
Dieet: Cohen


  Reageer met quote
en cohen is niet eenzijdig je mag genoeg eten je moet t zelf wel aantrekkelijk maken
je legt je zelf een bepaalde beperking op door bepaalde dingen niet te eten
dat ligt dan aan je zelf niet aan een dieet

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 11:49    
Vrouw Weeggegevens   eva88
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 27-8-2010
Berichten: 272
Dieet: 'calorieën tellen'


  Reageer met quote
Hee Kaatje!

super artikel wat je geschreven hebt! Ik ben zelf erg blij dat ik nu een dieet heb gevonden wat echt bij mij past, en wat dus (hopelijk ohhh) ook op lange termijn gaat werken! Als anderen zitten te dubben op het forum geef ik dan ook al gauw het advies om dus een dieet te zoeken wat echt bij je past, en daar past dit artikel helemaal prima bij!

Het enige wat ik mis, wat het misschien mooi zou aanvullen, is een lijstje van dieeten (dat zou nog wel eens een wat langer lijstje kunnen worden... zeg maar: de populaire dieeten), met een paar regels uitleg wat het ongeveer inhoud en bij wat voor een type mens het het beste past. Bijvoorbeeld: Sonja Bakker - werkt met weekmenu's, handig als je van structuur houd, Weight Watchers - werkt met punten tellen, eet wat je wil zolang je je punten niet overschrijd, handig als je van vrijheid houd. 't is misschien wat lastig omdat iedereen z'n dieet misschien anders ervaart, maar denk je dat 't een poging waard is?
Helaas kan ik zelf alleen écht iets zeggen over sonja bakker en weight watchers omdat ik dat geprobeerd heb, dus ik zou het niet helemaal zelf kunnen schrijven...
Ben benieuwd wat je er over denkt!

Groetjes! Eva

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 11:52    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Dankjewel voor je compliment maar het is oorspronkelijk een stuk van Fabiooltje wat ik heb herschreven, dus eigenlijk verdient zij het. Lachen
Ik vind jouw idee op zich wel een aanvulling, maar er staat hier op de weegclub over alle vormen die hier 'beoefend' worden al info genoeg. Ik heb liever dat mensen dat voor zichzelf uitmaken, anders wordt het misschien al gauw als waardeoordeel uitgelegd.
Bedankt voor het meedenken!

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 14:53    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   eva88
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan


Geregistreerd op: 27-8-2010
Berichten: 272
Dieet: 'calorieën tellen'


  Reageer met quote
ja daar heb je inderdaad gelijk in, het moet niet overkomen als een waardeoordeel. En alle informatie is inderdaad te vinden, ik mis alleen een handig overzichtje van alles op een rij, nu staat het zo op losse plekken.
Maargoed, een béétje moeite doen om dat te vinden mag ook wel als je echt wil afvallen Erg blij

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: ma 03 jan 2011 16:06    
Vrouw Weeggegevens   Sam2603
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub
Ik wil blijven afvallen bij de weegclub


Geregistreerd op: 16-1-2011
Berichten: 16
Dieet: gezond eten
Woonplaats: lanaken


  Reageer met quote
Hoi Allemaal,

Ik ben als een tijdje op dit forum aan het rond kijken en me aan het inlezen over de verschillende manieren van afvallen met maaltijdvervangers. Ik wil op deze manier ook gaan afvallen, maar zit met een paar vragen, namelijk:

Wat is het verschil in maaltijd+ en maaltijdshakes van Weightcare?
Wat is het verschil tussen Weight care en Modifast? en welke raden jullie aan?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011 1:27    
Vrouw Weeggegevens   Saraa
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan


Geregistreerd op: 19-2-2011
Berichten: 796
Dieet: GOK
Woonplaats: Belgie


  Reageer met quote
Je hebt helemaal gelijk!

Ik was 'ooit' begonnen aan Sonja Bakker. Was wel afgevallen, maar vond het zelf saai worden.. Ik was na 10 weken gestopt. Daarna dacht: Agh ja, wat maakt het uit? Ik geniet gewoon van het leven! Zoo dik ben ik ook alweer niet.

Na een jaar kreeg ik te horen dat ik een grote hernia heb. Sip Ik heb het nu nog steeds. En mijn arts zei dat het erger zou kunnen worden, als ik niet zou beginnen met afvallen.

Ik begon dus te zoeken op internet. Ik las op verschillende websites ervaringen van andere mensen. Want ik moest op dat moment veel afvallen in een korte periode. Ik was namelijk geschrokken! Een hernia?! Wanneer je zoiets hoort, dan wil je daarvan afkomen, zo snel mogelijk!

Ik heb echt VAN ALLES geprobeerd! Jullie ook, denk ik Lach Ik 'ontdekte' veel koolhydraatarme dieten. Ik kreeg daar interesse in, maar twijfelde. Al die dieten waren zoo duur! Verrast

Een paar maanden terug, kwam ik plat op bed te liggen. Ik kreeg ineens hele hevige krampen in mijn onderrug en kon, letterlijk, niets doen. De pijn was niet de verdragen! En toen besefte ik: Ik MOET afvallen! Niet voor een ander, maar voor mezelf!

Ik ben nu 3 weken bezig met een eiwit-dieet. Geen koolhydraten! Geschokt Was in het begin heeel erg moeilijk! Maar.. Ben nu wel bijna 10 kg lichter! Erg blij Ik voel me nu veel beter en heb ook geen last gehad van mijn rug! Lach

De bovenstaande vragen helpen echt! En ik zeg nogmaals: afvallen doe je voor jezelf! Dat doe ik ook. En dat maakt het volhouden makkelijker en afvallen leuker!

Heel veel succes iedereen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 20 mrt 2011 21:18    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6