Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Het nut van water drinken

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Fabiooltje
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Bij diëtiste (vegetarisch)

Reageer met quote
Hoi allemaal,

In de Viva van deze week (20 t/m 26 februari) staat allerlei interessants over het nut en de zinloosheid van water drinken. Erg verhelderend, vind ik... Ik geef hier een samenvatting. Komt-ie:

Feiten:
- te veel water kan je "vergiftigen". Een overdosis water kan je fataal worden. Gevaarlijk is meer dan drie liter per uur drinken of meer dan vier liter water per dag. In het artikel staat ook uitleg waarom dat gevaarlijk is.
- Een navulbaar plastic waterflesje is een bron van bacteriën.
- Na een heftige work-out heb je speciaal mineraalrijk water nodig. Omdat je ook meer verliest door te zweten. Maar vooral is dit zo als je langer dan een uur intensief sport, dan kun je baat hebben bij een sportdrank, maar een sapje doet ook wonderen.
- Water is een medicijn tegen een kater. Jawel, en het beste medicijn. Liefst al tijdens het nuttigen van alcohol (om en om bier/wijn en een watertje); maar in ieder geval een groot glas voordat je slapen gaat.
- Van te weinig water drinken krijg je hoofdpijn. Moslims hebben hier bijv. last van tijdens de Ramadan, als ze overdag niets mogen drinken. Ook anderen merken dat ze vooral 's zomers hoofdpijn krijgen als ze overdag niet genoeg drinken. Mogelijk helpt water drinken zelfs tegen migraine, de tip van de deskundige: probeer één liter water extra te drinken per dag en kijk of dat helpt tegen je migraine.

Fabels:
- Water zuivert je lichaam. Nee, dat doen je nieren. Die filteren de gif- en afvalstoffen er sowieso wel uit, of ze daarbij nu veel of minder water mee uitscheiden.
- Van veel water drinken val je af. Nee, helaas verlaat water al vijf minuten nadat het gedronken is de maag en is dus niet hongerstillend. Teveel water drinken is ook slecht voor je, zie feit 1.
- Je moet minimaal 2 liter per dag drinken. Nee, dit hoeft niet. Per dag verlies je ca. 2,5 liter water. Dit wordt deels weer aangevuld via het voedsel (brood bestaat bijv. ook voor 1/3e uit vocht). De deskundige raadt per dag het drinken van 1 tot 1,5 liter vocht (let op, alle vocht!) aan, dit is niet te veel en ook niet te weinig.
- Bronwater is beter dan water uit de kraan. Dit klopt niet, in Nederland!
- Koffie droogt uit. Ook dit klopt niet. Cafeïne geeft een lichte toenaming van de uitscheiding van zout en water, maar omdat je tegelijkertijd water binnen krijgt (namelijk het water uit de koffie), wordt deze vochtafgifte ruimschoots gecompenseerd.

Met dit laatste feit zal bijv. Eisbeertje, die koffie-verslaafd is, erg blij zijn Lachen

Groetjes,
Fabiooltje.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 17:21    
Vrouw Weeggegevens   Hinke

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Weer wijzer geworden.................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 24 feb 2009 17:41    
Vrouw Weeggegevens   Anitab2705
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Fabiooltje schreef:

Fabels:
- Van veel water drinken val je af. Nee, helaas verlaat water al vijf minuten nadat het gedronken is de maag en is dus niet hongerstillend.

Daar ga ik dan, ben ik net gewend aan iets meer water drinken en nu blijkt het een fabeltje te zijn.
Mijn gewichtsverlies gaat wel beter, dus ik denk dat ik toch maar water blijf drinken.
Ik drink ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag, dus baat het niet, dan schaat het mij ook niet.

groetjes anita

Ook tegenwind gaat liggen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 17:02    
Vrouw Weeggegevens   mindermama
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Low-carb

Reageer met quote
dat komt dan misschien toch door de concentratie afvalstoffen die je in je lichaam hebt nu je aan het afvallen bent.
Met iets meer water is dat wel fijner waarschijnlijk.
Maar inderdaad 's avonds drie liter thee drinken is zelfs juist niet goed voor je nieren.
Gewoon overal mee matigen, dat is het feitelijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 17:19    
Vrouw Weeggegevens   Maria75
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Bedankt voor de info Fabiooltje!
Dit is ook een interessante link over water: http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitzending&itemUid=1243

Fabiooltje schreef:

- Na een heftige work-out heb je speciaal mineraalrijk water nodig. Omdat je ook meer verliest door te zweten. Maar vooral is dit zo als je langer dan een uur intensief sport, dan kun je baat hebben bij een sportdrank, maar een sapje doet ook wonderen.

Dat hoorde ik ook op de sportschool, maar ik heb altijd het gevoel dat die sportdrankjes mega-veel kcal bevatten. Welke drankjes nemen jullie bij het sporten?

Groetjes Annemarie Bye (Nederlands=Dag)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009 17:26    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1