Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Handig weetje, hoe maak ik mijn keuken snackvrij.

Auteur Bericht
Vrouw   Spookje-mazzeltof
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven


Geregistreerd op: 16-11-2008
Berichten: 5514
Dieet: Gezond eten bewegen en letten op Kcal en Koolhydraten


  Reageer met quote
Zorgt jouw keukeninrichting voor extra kilo’s?
De woonbladen staan er vol mee: de strakke witte woonkeukens waar de familie en gasten de hele dag aanschuiven, de mooie glazen potten met cruesli en koekjes op het aanrecht. Het ziet er prachtig uit, maar wat voor effect heeft dat eigenlijk op je snackgedrag?
Gedragsprofessor Brian Wansink van het Food and Brand Lab van Cornell University onderzoekt het en heeft slimme inrichtingstips die kilo’s kunnen schelen.

We denken graag dat we ons snackgedrag volledig in de hand hebben, maar we leven in een omgeving die ons stimuleert om onbewust te veel te eten. Iedereen kent wel van die verleidelijke situaties: de ongezonde kassakoopjes, de overvloed aan eten op het (tank)station of de geur van kibbeling op de markt. Maar ook je eigen keuken laat je misschien wel meer snoepen dan je van plan was.

Eenmalige aanpak
Het is een stuk makkelijker om eenmalig je keuken opnieuw in te richten en er dan niet meer aan te hoeven denken, dan constant op je wilskracht te moeten vertrouwen om niet te veel te snacken, vindt Wansink.
Hij maakte een 100-puntenplan waarop je je keuken kan herzien op basis van bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek. Een score van 100% is misschien niet haalbaar, maar er valt allicht wat te verbeteren. Een greep uit de mogelijkheden:

1. Geen snacks op het aanrecht
Mensen die cruesli (krokante muesli) op een zichtbare plek hebben liggen, wegen ruim 10 kilo meer dan mensen die het onzichtbaar in de kast hebben staan, zo ontdekte Wansink en zijn team. Haal daarom al het eten van het aanrecht, behalve fruit en groente.

Op het werk geldt trouwens hetzelfde, weet Wansink: secretaresses die de snoeppot verplaatsten van hun bureau naar de la aten gemiddeld elke dag 74 kilocalorieën minder. Dat scheelt hen zo’n 2 tot 3 kilo extra lichaamsgewicht in het komende jaar.

2. Hou het opgeruimd
De keuken kan zomaar een verzamelplaats worden van stapels kranten, opladers en speelgoed. Maar wat blijkt? Mensen die eten in een rommelige omgeving eten 44% meer snacks dan diegenen in een opgeruimde omgeving.

3. Niet te wit, maar ook niet te donker
Witte, strakke keukens zijn ontzettend populair. Maar Wansink ontdekte dat lichte omgevingen aanzetten om meer te eten. Maar voor je de dieppaarse verf pakt: heel donkere ruimtes hebben hetzelfde effect, vooral als het licht gedimd is en er zachte muziek speelt. Hier blijven mensen langer hangen en eten ze gemiddeld 9 minuten langer.

Welke kleur dan? Volgens Wansink is elke heldere kleur beter dan wit of crème. Is de keuken verven geen optie? Eet dan aan een eettafel in de woonkamer. Dat is sowieso een goede strategie, omdat je verder van al het eten bent.



4. Geen hangplek
Ook de grote woonkeuken krijgt veel aandacht van homedesigners. Maar als je minder wil snacken is het beter om activiteiten zoals televisie kijken, mail beantwoorden en huiswerk maken te verhuizen naar een plek verder van het eten. Wanneer mensen tv’s, tablets en hangstoelen weghalen blijken ze elke dag 18 minuten minder lang in de keuken te zijn. Dat scheelt snacks, want hoe langer je rondhangt in de keuken, hoe meer je zal snacken, licht de wetenschapper toe.

5. Slimme (koel)kastinrichting
Je blijkt 3 keer zo vaak te kiezen voor het eten dat je als eerste ziet als je de kast opendoet, dan voor het vijfde product. Zorg dus dat je niet als eerste chips of koekjes ziet. Natuurlijk kun je alle snacks uit het huis bannen dan ben je er vanaf af. Wil je wel af en toe snacken, zorg dan dat het uit het zicht ligt. Je kunt ook overwegen om de voedselvoorraad nog verder weg te leggen, door voorraadplanken te maken in de kelder, garderobe of garage. Plaats gezonde(re) keuzes vooraan.

6. Kleiner servies
Het formaat van ons servies is de laatste jaren enorm gegroeid. Dit grotere servies leidt tot meer eten, want door gezichtsbedrog lijkt 225 gram pasta een beetje miezerig op een groot bord. Hierdoor pakken mensen een extra schep en dat leidt volgens Wansink tot een extra 80 kilocalorieën per maaltijd. Maal 3 maaltijden, maal 365 dagen per jaar… Met glazen speelt hetzelfde.

Bron: Het Voedingscentrum
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/zorgt-jouw-keukeninrichting-voor-extra-kilo-s-.aspx
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 21 jul 2015 7:20    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64608
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Leuk artikel Marijke, ik heb de bron er ff bij gezet. Idee

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: di 21 jul 2015 19:42    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1