Onderwerp menu

Forum: Weegclub
Subforum: Vragen, tips, en opmerkingen
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Groenten eten, veel variatie helpt

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM


Geregistreerd op: 22-2-2004
Berichten: 7400
Dieet: Sleeve en lowcarb
Woonplaats: Deventer


  Reageer met quote
Groentenbrochettes kunnen je barbecue opfleuren.
De groententips wakkeren misschien wel je liefde voor groentjes aan!

Groentenhaters: ze bestaan. Nochtans zijn groenten een onmisbaar deel van je dieet en bevatten ze belangrijke voedingsstoffen zoals vezels, antioxidanten en vitamines. Maar is groenten haten een aangeleerde of een aangeboren kwestie?

Dat is afhankelijk van de persoon. Sommigen haten (bepaalde) groenten door de manier waarop ze geserveerd werden in hun kindertijd, of omdat ze gedwongen werden ze te eten. Anderen hebben zo gevoelige smaakpapillen dat veel voeding te sterk (en vooral: te bitter) smaakt.

Daarom: tips om toch (meer) groenten te eten

1) Favorieten
Voeg groenten toe aan je favoriete gerechten. Smijt wat paprika's bij de spaghettisaus (of beter nog: maak deze helemaal zelf, inclusief verse gepureerde tomaten), leg een laagje spinazie in je lasagne, mix wat wortels door de puree. Ook omelet (tomaat/champignons) of quesillada (broccoli) of een gegrild broodje met kaas en tomaat zijn gemakkelijk aan te vullen met groenten.

2) Soep
Soep is een gemakkelijke manier om toch wat groenten binnen te krijgen. Maak je de soep zelf, dan bepaal je zelf welke groenten er in kunnen. Koop je soep, let dan op het zoutgehalte. Niets houdt je tegen om bij deze soepen rauwe of bevroren groenten toe te voegen terwijl je ze aan de kook brengt...

3) Maak er salades van
Niemand zegt dat een salade altijd uit sla-tomaat-komkommer moet bestaan. Maak er een naar jouw smaak met alle groenten die jij graag lust. Gebruik ook eens spinazie, worteltjes, aubergine, broccoli, bloemkool, radijsjes of rode bieten.

4) Eet ze rauw
Rauwe groenten kunnen lekkerder zijn dan gekookt of gestoofd. Ze smaken zachter en de textuur is niet zo melig of glibberig. Gemakkelijk te proberen met enkele dipsausjes, zoals guacemole, tomatensalsa of kaassaus.

5) Pimp your snack
Een snelle maaltijd hoeft niet zonder groenten. Smeer kaas op een cracker en beleg deze met komkommer, radijsjes en lenteuitjes. Beleg je pizza met extra paprika, tomaat, spinazie of probeer ook eens met broccoli of courgette.

6) Maak een groentesap
Net als fruitsap biedt ook groentesap is beperkte mate bijkomende vezels en voedingsstoffen. Je kan ze komen of zelf maken naar jouw smaak.

7) Plezier met voedsel
Gegrilde maiskolven, gevulde selderij/paprika/tomaat/courgette: het is een heel andere manier om groenten te eten, en je beleeft er nog lol aan ook.

Cool Grill ze
Bij een barbecue worden groenten vaak 'vergeten', maar je kan ze ook perfect op de grill gooien, eens bestreken met olijfolie of een zelfgemaakte marinade. Grote stukken kunnen zo op de grill, kleinere stukjes kan je best op een brochettestokje spiesen.

9) Wat met de 'stinkende' groenten?
Veel groenten met een sterke geur schrikken veel mensen af. We denken aan bloemkool, broccoli, maar ook aan spruitjes en savooikool. Het kan te wijten zijn aan je biologie dat je deze niet lust: sommige mensen worden immers geboren met een zeer sterk ontwikkelde smaakpapillen voor bitter.

Om deze groenten te eten, kook je ze best niet te lang. Ook iets zout of zuur toevoegen (balsamicoazijn, sojasaus of parmesan) verdoezelt de smaak een beetje. Sommige groenten kunnen ook gecarameliseerd worden.

10) Wees bereid
Om groenten te (leren) eten, moet je zee en kans geven en niet van de eerste smaak al weer uitspuwen. Leer ook het onderscheid kennen per bereidingswijze (rauw, gekookt, gestoofd, in de wok of in een saus) en leer jezelf wat je graag eet en wat niet of minder. Over het algemeen zijn lichtjes gekookte groenten het lekkerst: ze zijn nog knapperig, hebben een aangename kleur en zitten nog vol smaak.

11) Fastfood
Kies in je favoriete fastfoodtent voor een (aanvullende?) salade, liefst zonder dressing of anders de lightversie. Het is een goede manier om toch je groenten en je hamburger te eten.

12) Geen beloning
Goed gedrag wordt normaliter beloond, maar die vlieger gaat niet op voor voedsel. Het impliceert immers dat groenten 'slecht' zijn, omdat je met iets extra over de streep moet worden getrokken om te toch te eten. Uiteindelijk wordt de beloning het doel, en worden de groenten nooit écht in het hart gesloten. Waardoor het gemakkelijk is deze 'te vergeten'. Dat is niet de bedoeling: groenten horen bij élke warme maaltijd of snack, altijd.

13) Gratineer
Een supertruc: besprenkel de groenten met wat (vetarme) kaas en duw ze onder de grill. Ook een (lichte!) kaassaus bij de broccoli, bloemkool of witloof kan wonderen doen.

14) Wees realistisch
Wees je er van bewust dat je niet alles kan lusten. Het is geen reden om enkel tomaten en wortels te eten, en nooit iets anders te proberen, maar je kan jezelf best toestaan om bepaalde groenten te vermijden als mogelijk.

15) Let op de portie
300 gram groenten (of drie porties): dat is wat je dagelijks nodig hebt. Een tas verse soep geldt als één portie. Wees gul bij het opscheppen of bij het beleggen van je broodje: beter te veel dan te weinig. Maar voor wie niet veel groenten eet of lust, kan dat algauw te veel lijken. Toch moet je beseffen dat je ze sneller binnenhebt dan je beseft, en het echt geen bovenmatige inspanning vraagt.

Bron HLN

_________________
Greetjes Website:
http://members.home.nl/jsnoek/

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 06 mrt 2009 14:32    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1