Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie



Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

 

Volgorde:

 

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.



Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Good calories, bad calories?

Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator


Geregistreerd op: 5-6-2008
Berichten: 64587
Dieet: OERgezond
Woonplaats: De Ronde Venen


  Reageer met quote
Naar aanleiding van een discussie bij Pauw & Witteman en een verzoek om uitleg van een weegdin m.b.t. koolhydraten vs kcalorieën heb ik onderstaand stukje geschreven. Ik post het hier ook omdat er misschien meer mensen iets aan hebben.

"Kijk het zit zo: je lichaam verbruikt energie, allereerst voor de basis lichaamsfuncties voor 'leven'. Dus hartslag om bloed rond te pompen, ademhaling om zuurstof op te nemen, spierspanning om alles overeind te houden als je staat, hersenactiviteit om te zorgen dat alles functioneert, spijsvertering, hormoon- en vochthuishouding, organen enz.
Als je beweegt komt daar extra verbruik bij, je knippert met je ogen, je draait je hoofd, je tilt een arm op enz. Vervolgens kun je energieker zijn, daar zijn dan ook weer meer kcal. (energie aanwezigheid) voor nodig.

Die kcal. zijn een bedachte naam als een meetinstrument (of meeteenheid) voor energiewaarde, net zoals een centimeter een meeteenheid is voor afstand en een gram een meeteenheid voor gewicht. Die energie (kcal) haalt je lichaam uit je voeding: koolhydraten en eiwitten leveren per gram 4 kcal. aan energie, alcohol 7 en vetten 9. Die kcal. spreekt je lichaam altijd in de volgorde waarin ze het snelst beschikbaar zijn: eerst koolhydraten, daarna eiwitten, dan vetten. Als je alcohol drinkt wordt die overigens eerst 'verwerkt' omdat dat wordt gezien als gif, wat in die hoedanigheid voorrang verdient.

Als je veel eet krijg je veel energie binnen. Als je weinig beweegt verbruik je dat niet allemaal; het teveel wordt dan opgeslagen (als lichaamsvet) om in tijden van schaarste te kunnen worden aangesproken. Dan kom je dus aan.
Om op gewicht te blijven moet er een evenwicht in zijn in hoeveel je eet en hoeveel je beweegt, ofwel hoeveel kcal. erin gaan en hoeveel eruit. Dat is je energiebalans.
Als die balans verstoord is kom je aan of val je af, afhankelijk van aan welke kant er een tekort of overschot is ontstaan.

Koolhydraatarm eten betekent dat je de kcal. (energie) in veel mindere mate uit koolhydraten haalt. Dat compenseer je in je eetgedrag door meer eiwitten en vetten te nuttigen, je moet immers wel energie aan je lijf leveren. Nu is het fijne daarvan dat je bloedsuikerspiegel dan niet zo piekt als van kh, een verhaal apart maar ook dat is bekend denk ik. Dat heeft ook weer een fijne bijkomstigheid: je voelt je sneller vol en langer verzadigd. Dus hoef je niet zo vaak/veel te eten en heb je toch geen honger.
Zou je het aantal kcal. gaan bijhouden en optellen, dan zul je zien dat je door minder kh te eten per saldo minder eet en dus minder energie eenheden (kcal.) binnen krijgt. En daarom val je af.

Als ik zeg: "elk dieet werkt" dan meen ik dat echt! Mensen vallen af met Sonja Bakker, met Atkins en met alles wat daar tussenin ligt! Het is alleen niet zo dat elk dieet ook werkt voor iedereen. Wel als het naar de letter zou worden opgevolgd, maar de ene mens is de andere niet en niet iedereen kan zich even goed aan ieder dieet houden. Mensen die veel kh eten vinden het een vreselijk idee als ze geen brood, pasta en aardappels meer mogen en dáárom werkt zo'n dieet dan niet voor hen.

Ik moet er zelf niet meer aan denken om veel suikers te eten, dan gaat mijn bloedsuikerspiegel stuiteren, word ik naar en trillerig van de plotselinge daling (door de insuline aanmaak om die suikers te verwerken) en moet ik om de anderhalf uur eten om niet van mijn graatje te gaan. Bovendien heb ik dan de hele dag trek en daarvan ga ik snaaien. En dáárvan word ik dik! Want dan krijg ik simpelweg meer kcal. binnen dan ik nodig heb en die slaat mijn lijf op.
Als ik kh arm eet (en dus meer vet en eiwitten) is mijn suikerspiegel stabieler en hoeft mijn lijf geen insuline af te geven waardoor ik die dipjes niet heb. En dus ook geen trek tussendoor krijg. En daarom eet ik dan per saldo minder 'energie' ofwel kcal.
Toen ik 'GOK-te' en een paar dagen mijn kcal. ging tellen omdat ik niet afviel, kwam ik er achter dat ik elke dag minstens 1650-1700 kcal. binnen kreeg, dat is voor mij veel te veel. Ook al at ik geen kh, ik viel toch niet af, simpelweg omdat ik teveel energie tot me nam in verhouding tot mijn verbruik (hoeveelheid beweging).

Beetje 'Jip en Janneke' verhaal maar je begrijpt de bedoeling denk ik. Erg blij
Waarom denk je dat maagoperaties succesvol zijn? Omdat die mensen daarna minder kunnen eten dan daarvoor. Ook als ze alleen maar brood met vruchtenhagel zouden eten, ze kunnen er veel minder van op en dus krijgen ze minder kcal. (energie) binnen en dus vallen ze af. Ze zouden op den duur wel voedingstekorten krijgen omdat het niet voedzaam is, maar dat is iets heel anders. Ook het koekjesdieet werkt!"

_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: wo 23 apr 2014 7:29    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1