Onderwerp menu

Forum: Info gezond eten en dagboeken
Subforum: Info: Gezond eten
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Gezond eten: Vragen, tips en opmerkingen

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Esmee11
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Kaatjekat schreef:
Bruinbrood is gewoon alleen gekleurd brood, volkoren zou beter zijn en dat is een kwestie van jezelf aanwennen.
(...)

Het is onzin dat bruinbrood gekleurd brood is, deze uitspraak impliceert dat iemand het brood heeft 'gekleurd' en dat is niet zo, dat is zelfs bij wet verboden. Gewoon even kijken wat erin zit of vragen. http://www.brood.net/default.asp?pid=faq&id=791&catid=43
Het is natuurlijk wat je wilt, en wat gezond is hangt af wat je verder bij die maaltijd en op een dag eet. Ik eet zelf voornamelijk volkorentarwebrood en af en toe meergranenbrood, roggebrood of maïsbrood.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: do 07 okt 2010 22:33    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Brood wordt gekleurd door toevoeging van mout, daar is niks verbodens aan. Meel van mout wordt gemaakt door tarwe en gerstkorrels te laten kiemen in een vochtige omgeving. Daarna worden ze geroosterd. Tijdens het kiemen wordt het aanwezige zetmeel door enzymen omgezet in maltose, waardoor het moutmeel zoeter smaakt. Door het roosteren wordt deze omzetting stopgezet en wordt het meel bruin. Brood dat verrijkt wordt met meel van mout is ook bruiner van kleur, maar het bevat niet noodzakelijk meer vezels. Het probleem van bruin brood is, dat je niet kunt zien of dit brood nu uit graan met een hoge uitmalingsgraad is gebakken of dat er meel van mout is toegevoegd.
Alleen volkorenbrood voldoet aan wettelijke eisen wb vezels. Verder mag elk brood genoemd worden wat de fabrikant of bakker maar wil, maar meergranen betekent niet volkoren en hoe donkerder het brood hoe meer mout erin zit.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 7:15    
Vrouw Weeggegevens   Esmee11
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: Gezond eten

Reageer met quote
Kaatjekat schreef:
Brood wordt gekleurd door toevoeging van mout, daar is niks verbodens aan. Meel van mout wordt gemaakt door tarwe en gerstkorrels te laten kiemen in een vochtige omgeving. Daarna worden ze geroosterd. Tijdens het kiemen wordt het aanwezige zetmeel door enzymen omgezet in maltose, waardoor het moutmeel zoeter smaakt. Door het roosteren wordt deze omzetting stopgezet en wordt het meel bruin. Brood dat verrijkt wordt met meel van mout is ook bruiner van kleur, maar het bevat niet noodzakelijk meer vezels. Het probleem van bruin brood is, dat je niet kunt zien of dit brood nu uit graan met een hoge uitmalingsgraad is gebakken of dat er meel van mout is toegevoegd.
Alleen volkorenbrood voldoet aan wettelijke eisen wb vezels. Verder mag elk brood genoemd worden wat de fabrikant of bakker maar wil, maar meergranen betekent niet volkoren en hoe donkerder het brood hoe meer mout erin zit.

OOO wat een hoop onzin en feitelijke onjuistheden in bovenstaand verhaal. Maar ja, dat gebeurt hier ook op deze site...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 11:09    
Vrouw Weeggegevens   Kaatje
Moderator

Dieet: OERgezond

Reageer met quote
Kom dan maar met artikelen waarin het tegendeel staat Esmee, het is wel makkelijk om je er zo vanaf te maken. Deze info komt notabene van het Voorlichtingsbureau Brood.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 16:14    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Ellen
Beheerder
Beheerder

Dieet: Gezond eten met minder KH

Reageer met quote
Esmee11 schreef:
Kaatjekat schreef:

OOO wat een hoop onzin en feitelijke onjuistheden in bovenstaand verhaal. Maar ja, dat gebeurt hier ook op deze site...

Wat een vriendelijke opmerking van je Esmee, maar hier nog een weetje over brood.

Brood kleuren
Sommige fabrikanten kleuren hun brood om deze een aantrekkelijkere kleur te geven of om ons consumenten te laten denken dat we een gezond brood kopen. Het brood wordt dan gekleurd met een moutextracht, dat is een soort suikerstroop. Overigens kunnen ook volkorenbroden gekleurd zijn.

Volkoren wel!
Volkorenbrood is in de Warenwet vastgelegd, en dus een beschermde naam. En dat betekent dat er dus echt volkorenmeel gebruikt is en dat je dus je vezels binnenkrijgt. Bij meergranenbrood heeft de Consumentenbond tevergeefs geprobeerd om de samenstelling van dit brood vast te laten leggen. Een meergranenbrood hoeft dus helemaal geen vezels te bevatten. Die zitten alleen in brood dat gemaakt is van volkorenmeel, dus vraag daarnaar bij je bakker en wijs niet zomaar het donkerste brood aan.

Bron:koken.blog.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 17:10    
Vrouw Weeggegevens   Nomi
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: WmdW

Reageer met quote
Een (oude) vriend van me is bakker en die geeft hetzelfde aan als wat Karin en Ellen ook al zeggen. Lijkt me een beetje vreemd om te zeggen dat de bakker zelf onzin praat Lachen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 12:00    
Vrouw Weeggegevens   Jessika
Weegclubfan voor het leven
Weegclubfan voor het leven

Dieet: gezond eten

Reageer met quote
Esmee11 schreef:
Kaatjekat schreef:

Als je er zo'n probleem er mee hebt, wat doe je hier dan, sorry hoor dat ik het vraag. Maar als ik dit zo lees dan komt het voor mij over dat je vind dat er personen liegen hier op het forum?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 17:52    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Suzanne123
Vaste Weegclubfan
Vaste Weegclubfan

Dieet: gewoon gezond eten

Reageer met quote
Coby schreef:
Er is zoveel te vertellen over gezonde voeding, ik raak niet uitgepraat. Lachen
Sommige lijners haken vrij snel af, maar sommige lijners zetten de schouders er onder. De kunst is om iedereen te boeien bij de eerste kennismaking, daarna komen de vragen vanzelf is onze ervaring.

Er is vast al tig keer gereageerd, maar hier kan ik in meegaan... "gezonde voeding" is een onuitputtelijke bron ;-)
Er valt beslist heel veel over te zeggen.

Het feit dat je het een "levensstijl" noemde, kan ik ook helemaal achter staan. Het afvallen op "normaal gezonde wijze" IS een leefpatroon, een manier van denken, leven en handelen.
Maar..... ;-)
Ik heb gemerkt dat het breed werkt. Wat ik bedoel....
Jarenlang wist ik dat ik te dik was, maar het lukte me niet de moed op te brengen er wat aan te doen; ik verstopte me in verhullende kleren en wilde het liefsts verdwijnen.
Het lukt me pas er WEL wat aan te doen nu ik (om andere redenen) in therapie ben. En DAN blijkt pas, ineens, als donderslag bij heldere hemel dat er een directe link is tussen "het een" en "het ander".

Je kunt pas echt gaan afvallen / je beter in je lijf gaan voelen als je je eerst beter in je geest voelt. Hoe beter je daarna in je lijf gaat zitten, hoe meer je ook je leven daaraan aanpast. In al zijn facetten.....

Gut, wat filosofisch op de zondagmorgen, maar zo werkt het wel (voor mij). Ik ga ook meer opruimen / schoonmaken / ordenen. Letterlijk, figuurlijk en overdrachtelijk. Alles komt samen.

Dus: het is een levenswijze! ;-)

Suzanne

Het streefgewicht 90,3 is een eerste doel; daarna stel ik het streefgewicht bij naar 85,3
Ik ben dus bijna op mijn eerste doel; jeetje wat voelt dat goed!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: zo 10 okt 2010 9:19    
Vrouw Weeggegevens   Annetje1981
Ik wil afvallen bij de weegclub
Ik wil afvallen bij de weegclub

Reageer met quote
ja kan via voedingcentrum.nl een account aanmaken bij de eetmeter. daar hou je precies bij wat je eet en kan je een advies uitdraaien welke voedingsstoffen je mist.
Ook zie je dus meteen het aan calorieen..

En sporten helpt natuurlijk ook! Ik loop 2 tot 3 keer in de week hard! Krijg je energie van
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 12:12    
Vrouw Weeggegevens   Marit91
Mega Weegclubfan
Mega Weegclubfan

Reageer met quote
Ik ook ben gezond aan het eten sinds een paar dagen, ben benieuwd of het helpt! Ik loop alleen tegen één probleempje aan:
Welk broodbeleg is gezond?
Ik doe zelf al wel kalkoenfilet en kaas met tomaat op brood, maar dat gaat ook wat vervelen op den duur. Iemand tips?

Groetjes,
Marit

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: di 12 okt 2010 13:32    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58  Volgende
Pagina 6 van 58