Onderwerp menu

Forum: Babbelbox
Subforum: Babbelbox
Onderwerp: vorige :: volgende

Advertentie

Filter Onderwerp

Berichten van afgelopen:

Volgorde:

Advertentie

Wat mag ik hier?

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls

*Als je inlogd mag je meer.

Advertentie

Cadeau omgeving kerst 2014

Gedichten van Catrien

Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 145, 146, 147  Volgende
Auteur Bericht
Vrouw Weeggegevens   Twompie
Weegclubfan voor het leven

Dieet: Low-carb

Reageer met quote
Lieve mensen,

Catrien heeft heel veel gedichten geschreven. Ik heb ze na haar overlijden gebundeld en toen in eigen beheer uitgegeven.

Ik wil er hier - het zijn er wel veel - een paar neerzetten. Ze zijn zoals Catrien ze gemaakt heeft met de punten, komma's, hoofdletters of geen hoofdletters. Mijn enige inbreng is geweest om ze uit te typen en op volgorde te zetten. Als ik de gedichtenbundel uitleen zeg ik er altijd bij dat men niet moet gaan bladeren in het boek omdat je het anders niet begrijpt. Jullie krijgen die kans niet omdat ik ze gelijk goed neerzet natuurlijk.

Ik zet het begin hier ook neer, zodat het een geheel wordt.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 23:08    

Reageer met quote
17 12 1990 is mijn dochter Catharina Mayra den Braber overleden.

Catharina Mayra den Braber

Geboren 22 augustus 1962 Overleden 17 december 1990

Catrien is geboren met spina bifida. Een open ruggetje.
Zij had het in een ernstige vorm. Vanaf haar middel totaal verlamd en daarbij bleek ook nog dat zij een waterhoofd had. Tot haar en ons geluk was er net een nieuwe operatietechniek die het mogelijk maakte de groei van haar hoofd te stoppen.
De eerste jaren had zij een topzwaar koppie, maar later zag je dat niet meer zo duidelijk.

Catrien ontwikkelde zich tot een erg blij en vrolijk kind. Wel wetend wat ze miste, maar daar kon zij goed mee omgaan. Zij heeft 58 keer in het ziekenhuis gelegen en is 30 keer geopereerd! Rond haar 5de verjaardag kreeg zij een rolstoel. Daar hebben wij erg aan moeten wennen.

Op de Mytylschool in Rotterdam waar zij op zesjarige leeftijd heen ging, had Catrien het niet zo erg naar haar zin. Mede daarom zijn wij toen naar Babyloniënbroek verhuisd. Daarvandaan kon zij de Mytylschool in Den Bosch bezoeken, waar zij een plezierige tijd heeft gehad.

Na mijn scheiding in 1977 heeft Catrien een aantal jaren op het opleidingsinstituut Werkenrode in Groesbeek gewoond.
Zij leerde een aardige, ook gehandicapte jongen kennen, Hans. Zij besloten samen te gaan wonen en wisten zelf een adres te vinden in Rotterdam. Daar, in de Patio, werd net een samenlevingsvorm voor jong gehandicapten ontwikkeld. Een kamer annex kookhoek voor alleenstaanden en voor de samenwonenden een extra slaapkamer er bij.

Wat ik nooit had kunnen bevroeden gebeurde. Op 18-jarige leeftijd woonde zij zelfstandig. Zij is een aantal jaren behoorlijk gelukkig geweest met haar Hans.
Beiden voelden zich op een gegeven moment te gebonden in de Patio in Rotterdam. En zij zochten opnieuw een aangepaste woning , die zij wonderbaarlijk genoeg ook weer heel snel kregen.

Daar is hun relatie in 1987 jammer genoeg stukgelopen. Hans vertrok en Catrien bleef achter. Lichamelijk ging zij zozeer achteruit dat zij een elektrische rolstoel nodig had in plaats van een gewone. Zij dialyseerde inmiddels twee maal in de week, ging drie dagen naar een activiteitencentrum maar voelde zich behoorlijk eenzaam.

Op het activiteitencentrum ontwikkelde zij haar creatieve talenten. Zij ging schilderen en dichten.
Zij schilderde haar leven in kleuren. Soms uitbundig, andere keren zwart.
Zo zijn ook haar gedichten uit het leven gegrepen. Háár leven!
De gedichten gaan over liefde, vriendschap, twijfel, ziekte en dood.
Het zijn pareltjes. Je leest ze met een glimlach, een traan.

In deze zelfde periode had zij regelmatig contact met een hypnotiseur. Zij ging onder zijn leiding onder hypnose en verkeerde in die hypnose in een andere dimensie. Zij was daar compleet. Niet gehandicapt. Ik kan het niet zo goed beschrijven omdat ik het niet zelf heb meegemaakt. Zij heeft daar, in die dimensie, haar alter ego - haar tweede ik - leren kennen. Mayra.

Mayra hielp haar met de gedichten. Mayra inspireerde haar tekeningen. Mayra was er als zij ’s nachts wakker lag. Mayra máákte haar soms ook wakker. Mayra troostte haar, maar als zij Mayra een aantal dagen niet had kunnen “bereiken” was ze wanhopig. Verdrietig. Tot niets meer in staat.

Voor mij was dat ook niet gemakkelijk. Ineens was er iemand “bij haar”, waar ik ook aandacht aan moest geven. “Heb je Mayra nog gesproken vandaag”? Ik heb er in mee kunnen gaan gelukkig, want Mayra is tot het einde “bij haar gebleven”.

December 1989 verloor zij haar vader waar ze erg onder geleden heeft.

Zij voelde zich vermoeider en vermoeider worden. Op een gegeven moment bukte zij voorover in haar elektrische rolstoel om een papiertje van de grond op te rapen. Een heel normaal iets, wat zij dagelijks deed. Knap! zei haar been en was gebroken.

Weer ziekenhuis, operatie om een ijzeren plaat er op te zetten, maar haar botten waren zo broos geworden doordat a. zij ze nooit gebruikt had en b. door haar nierziekte dat ze niet meer wilden aangroeien. Wat nu? Een amputatie van allebei haar benen dan maar, raadden de doktoren aan. En tegelijkertijd het advies om drie maal in de week te gaan dialyseren. De shunt voor de dialyse zat in haar been. Die zou naar haar arm verplaatst moeten worden. Maar als zij haar armen niet meer zou kunnen gebruiken, betekende dát voor Catriens gevoel pas “echt gehandicapt “ zijn! Dat wilde zij niet.

Zij wilde op die manier niet meer verder leven. Langzaam maar onafwendbaar zeker maakte zij voorbereidingen om niet meer te gaan dialyseren. Zij had er met de artsen in het ziekenhuis over gesproken. Zij heeft er zelfs voor getekend dat het staken van de dialyse haar eigen beslissing was, bij volle verstand genomen.

Ik heb het nog enige maanden kunnen tegenhouden. 10 december 1990 was het zover. Zij belde naar het dialysecentrum dat zij niet meer zou komen. Vanaf die dag verliep het heel snel. Elke dag werd zij zieker en zieker. Zij kreeg een enorme jeuk, doordat haar nieren niet meer werkten en zo haar lichaampje vergiftigden.

De hele familie kwam op bezoek. Catrien was vrolijk en blij dat er aan haar lijden een einde zou komen en iedereen verliet het huis met een glimlach! Echt waar. Zij overtuigde iedereen van haar gelijk om het leven wat er voor haar in het verschiet lag, niet meer te willen leven.

Tegen iedereen zei ze ook: “Zo is het goed”. Ook haar huisarts, die ons liefdevol begeleidde was overtuigd dat Catrien dit echt wilde en heeft zelfs op haar crematie gesproken.

Haar laatste zes dagen heeft Catrien bij iemand op schoot gelegen. Zusjes, broer, tantes en vriendinnen. We hebben haar geen moment alleen gelaten. We hebben erg gelachen, een beetje gehuild, en haar vertroeteld. Eten deed zij amper, vocht kon zij nauwelijks meer verwerken omdat zij het niet meer via haar nieren kon afvoeren. Zij werd er heel opgeblazen van.

Op haar laatste avond vroeg zij water. Zij griste de beker uit mijn handen en dronk hem gulzig achter elkaar leeg. `Catrien toch! Niet zoveel` zei ik vermanend. `Ach joh, wat geeft dat nou, ik drink mij gewoon te barsten……`.

In de vroege ochtend van 17 december is Catharina Mayra in aanwezigheid van al haar dierbaren op mijn schoot overleden. Haar laatste woorden:
ZO IS HET GOED!

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 23:11    

Reageer met quote

Tekening door Catrien zelf gemaakt.

Laatst aangepast door Twompie op vr 21 dec 2007 12:15, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 23:35    
Vrouw Weeggegevens   Greetje
† IN MEMORIAM

Dieet: Sleeve en lowcarb

Reageer met quote
Hoi Mathilde

Heb wel 3 keer jouw stuk gelezen over jouw dochter Catharina Mayra.
Dat kan je in 1 keer niet bevatten zoveel leed maar ook zoveel warmte komt er in voor.

Wat moet dat enorm zwaar zijn geweest om je dochter daar in te kunnen begeleiden en daarbij jezelf niet te vergeten.
Als moeder maar ook als mens.
Daarbij verloor je ook nog je echtgenoot maar ondanks dat heb jij je dochter weten te steunen.

Het beeld wat ik lees is dat van een intelligente warme jonge vrouw die haar ogen niet sloot voor wat haar te wachten stond en in haar leven met al die handycaps toch het uiterste wist te bereiken.

Dat zij dit heeft gekunt is voornamelijk aan jou te danken en het begrip dat jij voor haar als persoon en als jouw kind hebt kunnen opbrengen.

Ook het accepteren door jou van Mayra heeft haar zeker geholpen om verder te kunnen gaan en zichzelf te kunnen vinden daarom was zij zo wanhopig als zij Mayra niet tegenkwam en daardoor weer al haar handycaps moest ondergaan.Veel mensen gaan niet zover er in mee en vinden het onzin en ontkennen het dan tegenover de zieke die daardoor zo eenzaam wordt.

Jouw dochter was een warme intelligente persoonlijkheid , moedig en openhartig.Veel van die eigenschappen heeft zij van haar moeder!
Haar gezicht en ogen zijn heel open en eerlijk en komen overeen met haar gedicht.
Hoewel het heel moeilijk en zwaar zal zijn geweest heeft dit zware verlies jou zeker gemaakt tot de Mathilde die je nu bent, sterk en pittig en dankbaar voor het leven, niet klagen maar ondersteunend en vol warmte.

Zou graag nog meer gedichten willen lezen van je dochter.

Veel sterkte in deze altijd weer emotionele tijd.
groeten greet

Liefde

“als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”

Laatst aangepast door Greetje op vr 21 dec 2007 12:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 10:07    
Dagdeal (728x90)
Vrouw Weeggegevens   Superslankie

Dieet: Intuitief eten

Reageer met quote
Ik hoef er niks meer aan toe te voegen, Greetje heeft het heel mooi verwoord wat ik zelf ook dacht en voelde toen ik jouw verhaal las, Mathilde.

Ik wens je heel veel sterkte in deze emotionele tijd voor je. En ik bedank je dat je dit met ons wilde delen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 13:20    
Vrouw Weeggegevens   Goldwingstar

Dieet: Gezond eten (GLUTENVRIJ)

Reageer met quote
Hier sluit ik mij ook bij aan.
Greetje jij verwoord precies zoals ik het ook dacht, kan het zelf alleen niet zo op papier brengen.
Ik ben meer van beeldverhalen.

Lieve Mathilde
We kijken uit naar Catrien's mooie gedichten en schilderwerkjes
Sterkte met de feestdagen.
Knuffffff Helma

MIJN YOUTUBE opklikken

Laatst aangepast door Goldwingstar op vr 21 dec 2007 16:48, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 13:20    
Vrouw Weeggegevens   Sanhar

Dieet: WW

Reageer met quote
Lieve Mathilde,

Ik heb het stuk ook meerdere keren gelezen en iedere keer kreeg ik kippevel en natte ogen........Prachtig opgeschreven.
Vol liefde en oprecht.....

Sterkte in deze emotionele periode!

Een dikke kus van mij! Kussen
Samos
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 14:29    
 Exclusief blond Amsterdam
Vrouw Weeggegevens   Marij

Dieet: Atkins

Reageer met quote
Met tranen in mijn ogen, dank je Mathilde dat je dit met ons wil delen Kussen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 14:59    
Vrouw Weeggegevens   Coby
Ervaringsdeskundige

Dieet: kcal tellen en eigen inzicht

Reageer met quote
Ik blijf het nog steeds heel indrukwekkend vinden, wat dit mensenkind in haar leven meegebracht heeft voor jullie.
Het gemis zal blijven, maar er is zoveel moois over, waar de meesten in hun gewone dagelijkse leven niet aan toe komen.
Hier mag je wel even in verwondering bij stil staan.

Liefs, Coby

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 15:08    
Vrouw Weeggegevens   Andrea
Super Weegclubfan
Super Weegclubfan

Dieet: Herbalife + gezond en verantwoord leven en eten...

Reageer met quote
Ik ben diep, diep onder de indruk van het verhaal wat Mathilde hier met ons wil delen... Een beetje beschaamd ook. Wat een krachtig persoon moet Catharina zijn geweest. Wat een wijs persoon. En wat is zij op de juiste plaats terecht gekomen, met een mama als Mathilde...Ik denk dat Catharina, waar ze ook is, heel erg trots is op haar mama...

Greetje heeft het ontzettend mooi verwoord, elk woord wat daar nog aan toegevoegd wordt, is er een te veel...

Ook van mij sterkte in deze emotionele dagen....

Liefs, Andrea

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage BerichtGeplaatst: vr 21 dec 2007 15:52    
Berichten van afgelopen:   
Plaats reactie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 145, 146, 147  Volgende
Pagina 1 van 147